|
| Inddysning af 2-takter Fra : Peter |
Dato : 28-04-05 13:51 |
|
Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med
inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder tændrøret
til
Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst passer
til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste indstilling af
nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max. Ellers trak motoren
ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget
helt tredje?
| |
Hekto (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 28-04-05 14:47 |
|
In article <d4qm80$3rn$1@abbeden.bunk.cc>, nisgaardbrink@hotmail.com
says...
> Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget
> helt tredje?
>
>
Du kan prøve med en anden nåleprofil, så blandeingen kommer til at
passe (rimeligt) i hele området.
Hoveddysen fastlægger (stort set) kun blandingen ved fuldt spjæld.
Både spjældets udformning og selve strålerøret har indvirkning på
blandingen; men den har jo trods alt kørt ... før!?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
KubikH (28-04-2005)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 28-04-05 18:54 |
|
"Peter" <nisgaardbrink@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:d4qm80$3rn$1@abbeden.bunk.cc...
> Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med
> inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder tændrøret
> til
>
> Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst passer
> til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste indstilling af
> nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max. Ellers trak motoren
> ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
>
> Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget
> helt tredje?
Bare en lille tanke herfra:
Nu er du sikker på at dit luftfilter er rent ... ikke??
Mvh
Niels
| |
Peter (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 30-04-05 20:09 |
|
KubikH wrote:
> Bare en lille tanke herfra:
> Nu er du sikker på at dit luftfilter er rent ... ikke??
> Mvh
> Niels
Hej Niels.
Yep. Har lige vasket filterelementet op i varmt sæbevand og givet det
noget olie. Håber det hjælper
| |
Armand (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-04-05 22:41 |
|
Peter wrote:
> Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med
> inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder
> tændrøret til
>
> Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst passer
> til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste indstilling
> af nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max. Ellers trak
> motoren ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
>
> Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller
> noget helt tredje?
>
Jup!
Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil
kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har
(*):
Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
varmere med stigende numre, eller omvendt
--
Armand.
| |
Jes Vestervang (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 28-04-05 23:16 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> (*):
> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
> varmere med stigende numre, eller omvendt
Bosch måler hvor varme de er - jo højere tal, jo varmere. Bosch(eiss)
NGK måler hvor kolde de er - jo højere tal, jo koldere. NGK(old)/NGK(alt)
Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre
end ingenting
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Armand (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-04-05 14:17 |
|
Jes Vestervang wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>
>>(*):
>>Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
>>varmere med stigende numre, eller omvendt
>
>
> Bosch måler hvor varme de er - jo højere tal, jo varmere. Bosch(eiss)
>
>
> NGK måler hvor kolde de er - jo højere tal, jo koldere. NGK(old)/NGK(alt)
>
> Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre
> end ingenting
Men det er sådanne der skal til.
Jeg skal minde dig om hvis ngK-reglen har virket ved næstkommende lejlighed!
--
Armand.
| |
Grunnet (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 29-04-05 17:15 |
|
Jes Vestervang wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>> (*):
>> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
>> varmere med stigende numre, eller omvendt
>
> Bosch måler hvor varme de er - jo højere tal, jo varmere. Bosch(eiss)
>
>
> NGK måler hvor kolde de er - jo højere tal, jo koldere.
> NGK(old)/NGK(alt)
>
> Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre
> end ingenting
Og kan man ikke huske huskereglen er der kodeoversigter m.v. på Denso, NGK
og Champion her
http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/spark_plugs_technical.htm
Denso måler som NGK jo højere tal jo koldere tændrør
--
Hilsen Steen
Gl 500 84'
| |
Squish (28-04-2005)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 28-04-05 23:31 |
|
Armand wrote:
> Peter wrote:
>
>> Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med
>> inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder
>> tændrøret til
>>
>> Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst
>> passer til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste
>> indstilling af nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max.
>> Ellers trak motoren ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
>>
>> Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller
>> noget helt tredje?
>>
>
> Jup!
> Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil
> kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har
>
> (*):
> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
> varmere med stigende numre, eller omvendt
Lavere glødetal = varmere rør!
--
Squish
VFR750F
CB400F
| |
Armand (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-04-05 14:18 |
|
Squish wrote:
> Armand wrote:
>
>> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
>> varmere med stigende numre, eller omvendt
>
>
> Lavere glødetal = varmere rør!
>
Vil du lige verificere den påstand i.h.t. Jes' udtalelse !?
--
Armand.
| |
Squish (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 29-04-05 15:03 |
|
Armand wrote:
> Squish wrote:
>
>> Armand wrote:
>>
>>> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
>>> varmere med stigende numre, eller omvendt
>>
>>
>>
>> Lavere glødetal = varmere rør!
>>
>
> Vil du lige verificere den påstand i.h.t. Jes' udtalelse !?
"Et tændrør med lavt glødetal kalder vi et varmt rør, højt glødetal
betegnes koldt rør." Fra:
Motorcykelbogen, af Mogens H. Damkier
ISBN: 87-00-45518-0
--
Squish
VFR750F
CB400F
| |
Moller (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 01-05-05 10:53 |
|
Squish wrote:
> "Et tændrør med lavt glødetal kalder vi et varmt rør, højt glødetal
> betegnes koldt rør." Fra:
>
> Motorcykelbogen, af Mogens H. Damkier
> ISBN: 87-00-45518-0
Ja, men husk lige at det kun gælder for NGK rør, tabeller osv. er at
finde i "2-stroke performance tunning" og der husker de at gøre
opmærksom på hvilken mærker der går modsat.
At så de fleste forhandlere kun har NGK rør, og derved gælder din
kildes sætning i det fleste tilfælde er noget andet. Men at sige det
uden at gøre opmærksom på det er mærkebestemt kan medføre store
regninger for en uvidene som går i fælden :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Peter (30-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 30-04-05 20:14 |
|
Armand wrote:
> Jup!
> Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil
> kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har
> (*):
> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
> varmere med stigende numre, eller omvendt
Hej Armand.
Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører
jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et B8EG?
Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en del
tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved høje
RPM.
Peter
| |
Moller (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 01-05-05 11:01 |
|
Peter wrote:
> Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører
> jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et
> B8EG? Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en
> del tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved
> høje RPM.
NEJ... man går ALDRIG 2 glødnummer ned på engang. Du skal vælge et
B9EG(den betegnelse lyder smo NGK, hvis det ikke er så tjek om nummerne
følger NGK).
Det er svært at bedømme om et glødtal gør meget eller lidt, derfor bør
du bruge de få kroner til et 9'er rør, hvorefter du laver en komplet
justering af kaburatoren igen(for at være på den sikre side), og
derefter bedømmer om du skal ned en gang mere, eller blir der. Hvis du
går det fulde skrit fra 10 til 8, kan du går fra en for kold motor til
en for varm, og så sætter du stemplet.
Da det er en 2-takter som du har, vil jeg anbefale at du for fat i
Graham Bells. "2-stroke performance tunning" bog, eller for fat i en
kopi af tædnings kapitlet, og kaburator kapitlet. Disse to indeholder
alle de vigtige lister, tabeller osv. omkring hvordan du rent slavisk
pejler dig ind på om tændrøret er dit store problem, eller en anden
lille ting er overset ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Peter (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 01-05-05 12:49 |
|
> Da det er en 2-takter som du har, vil jeg anbefale at du for fat i
> Graham Bells. "2-stroke performance tunning" bog, eller for fat i en
> kopi af tædnings kapitlet, og kaburator kapitlet. Disse to indeholder
> alle de vigtige lister, tabeller osv. omkring hvordan du rent slavisk
> pejler dig ind på om tændrøret er dit store problem, eller en anden
> lille ting er overset ;)
Takker... Vil straks søge efter bogen på biblioteket
| |
Ukendt (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-05-05 13:38 |
|
jeg kører kun banedage med min NSR250, dvs. håndtaget i bund meget af tiden
og jeg kører med NGK BR9ECM. Et 10 rør anbefales kun til min maskine hvis
den er tunet og kører ræs.
Poul B-H
"Peter" <nisgaardbrink@hotmail.com> wrote in message
news:d50lct$4vo$1@abbeden.bunk.cc...
> Armand wrote:
>
> > Jup!
> > Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil
> > kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har
>
> > (*):
> > Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
> > varmere med stigende numre, eller omvendt
>
> Hej Armand.
>
> Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører
> jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et B8EG?
> Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en del
> tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved høje
> RPM.
>
> Peter
>
| |
Armand (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-05-05 03:00 |
|
Peter wrote:
> Armand wrote:
>
>> Jup!
>> Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil
>> kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har
>
>
>> (*):
>> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
>> varmere med stigende numre, eller omvendt
>
>
> Hej Armand.
>
> Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører
> jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et
> B8EG? Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en
> del tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved
> høje RPM.
Tag nu ét skridt af gangen og start med et 9'er!
--
Armand.
| |
|
|