tilkøring af motorcykel
Fra : Per

Dato : 20-04-05 17:26

Hej NG!

Jeg ved godt at der er forskellige meninger om hvordan en mc skal køres til.

Men hvorfor er der så meget forskel på mc og biler?

Der står intet om tilkøring på en ny bil - bare kør derudaf.
Moderne biler er da idag mindst lige så teknisk raffinerede som motorcykler.

Hvis man f.eks. køber en ny CBR125 så er den jo umulig at køre til, hvis det
skal gøres efter bogen. Det er vel max 50 km/t de første 4-500 km - det
lyder da helt vanvittigt.

Er det ikke efterhånden noget hysterisk med de der tilkøringsintervaller med
max. 40-50 % de første 4-500 km osv.

Gælder det ikke bare om at køre motoren varm og så ikke lade den sejttrække?

Materielerne i dag er vel meget bedre end for 10-20 år siden.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 20-04-05 17:31

Per wrote:
> Hej NG!

Hej

> [...]
> skal gøres efter bogen. Det er vel max 50 km/t de første 4-500 km - det

Nedenstående er udelukkende et gæt:

Når man køber en ny motorcykel i DK er den ofte vitterlig ny i den
forstand at den bliver samlet her i DK hos forhandleren.

Mange "nye" biler har, efter hvad jeg har hørt, allerede kørte flere
hundrede km når den kommer "færdigsamlet" til DK.

Som sagt blot et gæt.

> Er det ikke efterhånden noget hysterisk med de der tilkøringsintervaller med
> max. 40-50 % de første 4-500 km osv.

Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg er så autoritetstro at jeg ikke
turde lade være :)

Mvh Peter, Odense

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 20-04-05 17:32

Per wrote:
> [...]
> sejttrække?
> Materielerne i dag er vel meget bedre end for 10-20 år siden.

Jeg giver dig 100% ret...Kør motoren hårdt, bare den er varmet op... Går
skidtet i stykker, gør den det sgu alligevel før eller siden...

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Steen E.

Dato : 20-04-05 18:05

> Men hvorfor er der så meget forskel på mc og biler?
>
> Der står intet om tilkøring på en ny bil - bare kør derudaf.
> Moderne biler er da idag mindst lige så teknisk raffinerede som
> motorcykler.

mon ikke det har noget at gøre med literydelsen - en sportsmc har typisk
120-190 hk/l hvor biler typisk har det halve - instruktionsbogen til min
bil, en lille turboladet sag med 90hk/l, skriver at de første 1500 km er
vigtige for levetiden og at man bør undgå langvarig høj hastighed.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 20-04-05 18:37

"Per" <mesked@hotmail.com> skriblede følgende omkring tilkøring af MC og
biler...
> Men hvorfor er der så meget forskel på mc og biler?

Nu ved jeg ikke hvad der står i manualen, men da min far købte hans VW Bora
2.0 fik han at vide af forhandleren at de første 2000 km skulle man ikke
presse den overhovedet...

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : JG

Dato : 21-04-05 20:24

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:4266957a$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Nu ved jeg ikke hvad der står i manualen, men da min far købte hans VW
> Bora 2.0 fik han at vide af forhandleren at de første 2000 km skulle man
> ikke presse den overhovedet...

Hmm.. Mærkeligt. Jeg har lige købt en VW Touran 2.0 og forhandleren sagde,
at det kun var i gamle dage, at man skulle køre lidt forsigtigt i starten...

Fra : Richard

Dato : 20-04-05 21:39

Per wrote:

> Men hvorfor er der så meget forskel på mc og biler?

Der er gået marketing i bilbranchen; en opfordring til en lang, omstændig
tilkøringsperiode sælger ikke biler

> Er det ikke efterhånden noget hysterisk med de der tilkøringsintervaller med
> max. 40-50 % de første 4-500 km osv.

Næ, du får din indsats igen tifold i den sidste ende

> Gælder det ikke bare om at køre motoren varm og så ikke lade den sejttrække?
> Materielerne i dag er vel meget bedre end for 10-20 år siden.

Ja, og bearbejdningen mere præcis, med mindre spillerum og snævrere
tolerancer til følge. Men fladerne skal nu en gang slides sammen for at
give den fineste pasning og derigennem den længste levetid og bedste
ydelse. Og lur mig om bilfabrikkerne ofrer en sådan indkøring på
motorstand endsige prøvebane

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-04-05 22:27

> Næ, du får din indsats igen tifold i den sidste ende

Man får ikke så mange fartbøder fordi motoren fra starten er vænnet til at
køre langsomt?

> Ja, og bearbejdningen mere præcis, med mindre spillerum og snævrere
> tolerancer til følge.

Hvilket bearbejdning? For mig at se er det kun stempelringe og div. tandhjul
der muligvis bliver slidt til i starten, og der virker det ikke logisk
hvorfor en langsom tilkørsel er bedre end en hård (som forøvrigt oftest
bruges af professionelle fordi det giver den bedste tilpasning og bedste
ydelse).
Ok, nogle ikke-tilkørte stempelringe leder varmen dårligere væk end nogle
godt tilkørte, og det er vel hovedårsagen til at man ikke skal køre med høj
hastighed i lang tid af gangen. Jeg kan dog ikke se noget argument imod at
accelerere kraftigt, hvis man hurtigt sætter farten ned igen.

> Men fladerne skal nu en gang slides sammen for
> at give den fineste pasning og derigennem den længste levetid og
> bedste ydelse.

Og hvorfor skulle en langsom tilkørsel lige netop give dette?

> Og lur mig om bilfabrikkerne ofrer en sådan indkøring
> på motorstand endsige prøvebane

Nu bliver motoren i de fleste biler og motorcykler så også tæsket godt og
grundigt i slutningen af produktionen, og det er vist ikke lige efter
instruktionsbogen. Man kan jo heller ikke sende noget på markedet som ikke
virker.

Jeg mener det var Armand der snakkede om at instruktionsbogens henvisninger
muligvis kan være sund fornuft mht. tilkørsel af chaufføren som kører på sin
helt nye cykel (som sikkert er kraftigere end den forrige). Det er nok
nærmere chaufføren der skal tilkøres, frem for motorcyklen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 21-04-05 11:33

> [...]
> som kører på sin helt nye cykel (som sikkert er kraftigere end den
> forrige). Det er nok nærmere chaufføren der skal tilkøres, frem for

Netop det argument har jeg hørt før...
Fabrikkerne mener du skal vænne dig til din mc, de ønsker sgu ikke at 50%
styrter på netop deres cykler inderfor de første 1000 km...

Fra : Richard

Dato : 21-04-05 21:44

Martin Sørensen wrote:

> Hvilket bearbejdning?

Af de flader, der skal køre sammen, sælfullig
Jo finere dvs. færre / mindre ruheder, des mindre friktion hhv bedre
varmeovergang.

> For mig at se er det kun stempelringe og div. tandhjul
> der muligvis bliver slidt til i starten, og der virker det ikke logisk

? Hvis den - nok så meget lidt - mindre friktion ikke betyder noget, så
forstår jeg slet ikke, hvorfor der skal være mere end en person på et
curling-hold

> hvorfor en langsom tilkørsel er bedre end en hård (som forøvrigt oftest
> bruges af professionelle fordi det giver den bedste tilpasning og bedste
> ydelse).

Den grove tilpasning, de bruger på visse kortlivede racermotor, har
intet med tilkøring af en motor at gøre IMHO. De skal bare have kørt
cylinder og stempel mod hinanden for at sikre, at de ikke går fast i
racet. Eventuelle spor efter et sat stempel sliber de blot ned, og så
afsted - holdbarhed og ydelse på lang sigt betyder intet for den slags
motorer...

> Og hvorfor skulle en langsom tilkørsel lige netop give dette?

Sikkert fordi høj belastning virker som grovfil IMHO.

> [...]
> grundigt i slutningen af produktionen, og det er vist ikke lige efter
> instruktionsbogen. Man kan jo heller ikke sende noget på markedet som ikke

Ved ikke af, at motorerne bliver voldtaget, før de eventuelt lander på
kajen i Frihavnen. Men det marketingmæssige effekt af et budskab om, at
motor, gearkasse, differentiale mm ikke kræver tilkørsel, kan i mine
øjne sagtens være grund nok for bilernes vedkommende.

> [...]
> helt nye cykel (som sikkert er kraftigere end den forrige). Det er nok
> nærmere chaufføren der skal tilkøres, frem for motorcyklen.

Tror nu snarere at syn på tilkørselen afgøres af ejerens holdning til
hvad godt nok er

Fred med den, der vælger ikke at tilgøre, blot han siger det, når han
sælger cyklen. Så kan køberen vælge noget bedre, hvis han har en anden
holdning...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 21-04-05 23:06

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> hastighed i lang tid af gangen. Jeg kan dog ikke se noget argument imod at
> accelerere kraftigt, hvis man hurtigt sætter farten ned igen.

Den varme der opstår ved stempelringene er slet og ret ringene egen
friktions-varme, så det er ikke et spørgsmål om at motoren
(cylinderforingen) ikke får lov til at blive for varm: Friktionen mellen
en friskhonet cylindervæg og en frisk "spids" stempelring følger
stempelhastigheden på simpleste vis hvorfor den opståede varme vil
bygget sig op nærmest øjeblikkeligt :-|

--
Armand.

Fra : Pizzabager

Dato : 21-04-05 06:04

> [...]
>
> Der står intet om tilkøring på en ny bil - bare kør derudaf.
> Moderne biler er da idag mindst lige så teknisk raffinerede som

Dengang jeg arbejde som mekaniker på Toyota, snakkede de om at motoren for
lov at stå og snurre i en bænk efter den er færdig produceret, ved så ikke
hvor lang tid, men hvis de lader den snurre i 4-5 timer er den vel også
tilkørt.. de havde fået af vide at nye biler, behøvede ingen tilkørsel...
men det var jo biler, som sagt trækker en MC en del flere Rpm, måske derfor
den skal tilkøres.. men uanset hvad, skader det ikke at tilkøre den de
første 1000 km.. da jeg fik min nye MC fik jeg af vide fra forhandler jeg
skulle holde den under 7000 rpm de første 1000 km, da jeg senere læste
instruks bog, stod der under 4000 rpm, de første 800 km, og fra 8- 1600 km
6000 rpm.., så selv forhandleren føler ikke helt producentens anvisninger..
:/

Kasper

Fra : Eg Egemarke

Dato : 21-04-05 09:02

Det med omdrejningerne er lidt misvisende det er stempel hastigheden der er
afgørende her !! samt liter effekten !!
En gammel Mz´er kunne i teorien godt have en dobbelt så høj stempel
hastighed som en porche (aner det ikke, blot et tænkt eksempel) Så om det
snurrer med 12000 omdrejninger eller 1500 er ligegyldigt, når blot man
tænker på hvilken konstruktion man presser ! det er ikke ligegyldigt om
stemplet skal "rejse" 10 m på et sec eller blot 1½ m

Der er nok andre der kan uddybe mere her !

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 21-04-05 12:11

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stemplet skal "rejse" 10 m på et sec eller blot 1½ m
>
> Der er nok andre der kan uddybe mere her !

Når man nu ikke må give den så mange RPM, kan man så ikke bare lade den stå
i tomgang med choker (for at den får lidt gas) til den har brugt en tank
benzin? Så slipper man også for at tøffe rundt og genere trafikken...

Fra : TA

Dato : 27-04-05 16:48

"Mikkel Lyngbye" <mail@whyme.dk> wrote in message

> [...]
> i tomgang med choker (for at den får lidt gas) til den har brugt en tank
> benzin? Så slipper man også for at tøffe rundt og genere trafikken...

Nej. I tomgang er forbrændingstrykket lavt og evner ikke at trykke
stempelringene helt mod cylindervæggen, så de køres ind.

<http://www.thedieselstop.com/contents/getitems.php3?Breaking%20in%20a%20Die
sel%20Engine> er der IMO en god forklaring på, hvorfor lav såvel som høj
belastning er en dårlig ide ifm indkøring.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 21-04-05 23:12

Pizzabager wrote:

> men det var jo biler, som sagt trækker en MC en del flere Rpm, måske derfor
> den skal tilkøres..

Redline er lagt efter den højest ønskelige stempelhastighed og motorens
lejer er ligeledes udlagt efter dette max-RPM - Og dét gælder både biler
og mototcykler.
Ergo, er en bil ligeså tæt på sammenbrud ved redline som en motorcykel
er - Eller i.h.t. subj: stempelhastighederne er de samme anskuet ud fra
% af max rpm!

--
Armand.

Fra : Lars

Dato : 21-04-05 18:26

Her er en anden metode på indkøring af motorer.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Lars

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-04-05 19:01

> Her er en anden metode på indkøring af motorer.
> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Som også lyder mere fornuftig i mine ører, ihvertfald set fra motorcyklens
synspunkt. At de færreste nok magter at køre en cykel optimalt til på den
måde er så en anden sag..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 21-04-05 22:32

Per wrote:
> [...]
>
> Der står intet om tilkøring på en ny bil - bare kør derudaf.
> Moderne biler er da idag mindst lige så teknisk raffinerede som motorcykler.

Tag på Fredericia havn når der køres Toyota'er i land og betænk så
hvorledes samme biler en blevet lastet (á hele skuden på én gang)- Efter
sådan en behandling er tilkøring en banalitet at bringe på bordet

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-04-05 21:35

Armand skrev:

> Tag på Fredericia havn når der køres Toyota'er i land og betænk så
> hvorledes samme biler en blevet lastet (á hele skuden på én gang)- Efter
> sådan en behandling er tilkøring en banalitet at bringe på bordet

Lige mine ord. De gange jeg har været i Wolfsburg minder
meget om det samme. Jeg har også adskellige gange været
vidne til prøvekørsel af nye biler. Så forstår man bedre at
kunden hellere vil have den i en anden farve. For den de
lige har prøvekørt er "brugt".

Jeg mindes en udsendelse i tv fra enten Ferrari Eller
Lambourghini. Der blev hver motor prøvekørt i bænk, og man
så prøvemesteren trække i gassen indefra boksen. Motoren
brølede med 7-8000 omdr. Manifoldene lyste pænt røde. "Nu
skal den bare lige have den ultimative test", sagde han. Og
drejede på et gammeldags potmeter. Det var
omdrejningbegrænseren. Så fik den lige 10-11.000 omdr. Den
kunne lige så godt sprænges hvis det var det den ønskede.

Ib Jakobsen