suzuki problemer.!!!!
Fra : Lasse Ruby

Dato : 20-04-05 06:57

Hej N.G.
Var ude og se på suzuki gsx1100r årg.91 med 58t km på klokken. Ganske fin
eksemplar ikke noget at pege fingre af nu måtte vi så håbe at den også kørte
godt.
Det gjorde den der var ikke noget og jeg smilede på vejen tilbage for nu
skulle vi bare ha fundet den rette pris for dyret.

MEN da jeg holder smider den olie ud af overløbsslangen der kom en klat på
20cm i diameter og ejeren ser helt stor ud i hovedet og siger hvad fanden er
det?
Det første jeg tænker er om han kan ha overfyldt den så vi tjekker olie og
den er overfyldt men da vi skruer proppen af lugter motorolien en anelse af
benzin
Og vi konkludere at der må være løbet benzin ned i oliesumpen Men hvordan er
det lige det kan ske. Jeg vil ikke tro det kan gøre det når man køre det
brænder da op.??

Håber nogen har et godt bud på hvad det kunne være eller selv har været ude
for det.?

Og er det værd at smide sine surt tjente penge i sådan en maskine??

Håber der er nogen hjælp at hente.
På forhånd tak
Lasse

Fra : Ronni Jensen

Dato : 20-04-05 07:11

> [...]
> Og vi konkludere at der må være løbet benzin ned i oliesumpen Men
> hvordan er det lige det kan ske. Jeg vil ikke tro det kan gøre det når

Det afhænger af.. hvis benz/luft blandingen er for fed, får den ikke ilt
nok, og dermed forbrænder den ikke al benzin. I så fald løber der
konstant lidt benzin ned i motoren eftersom stempelringene ikke slutter
så tæt i cylindrene at der er lukket tæt.

Det er i hvert fald den hyppigste årsag til benzin i olien, så mon
ikke..?

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-04-05 09:11

Ronni Jensen wrote:

> [...]
> slutter så tæt i cylindrene at der er lukket tæt.
>
> Det er i hvert fald den hyppigste årsag til benzin i olien, så mon

Hyppigste årsag!? - Næppe!

Mit gæt er, at benzinen kan rende ud af karburatoren, ud i luftfilteret og
deraf baglæns ned i udluftningsslangen og deraf ned i bundkaret. Prøv, at
lugte til luftfilteret... lugter det af benzin, Lasse?
Problemet skyldes enten en hængende svømmerventil i karburatoren, eller at
den siver en anelse pga. en benzinhane, der ikke drejes efter brug (hvis der
ikke er tale om en vacuum-ventil).

Hilsen
Lars

Fra : Moller

Dato : 20-04-05 11:36

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> den siver en anelse pga. en benzinhane, der ikke drejes efter brug (hvis der

   Kan gå med til at benzinen kan komme bagud til luftfilterkassen... men
hvordan skal den komme ned i bundkaret ? da overløbsslangen går ud til
siden, og hænger 1-2 cm. ud under bunden. ?

   En mulig årsag til olieklatten der smides kan stamme fra samme
overløbsslange, da nettop gixxer 1100 motoren aka B12 motoren osv. har
det med at skyde for meget olie ud af knasthus udlufterslangen, og ind i
luftfilterkassen. Når man så stopper kan dette så komme ud af overløbs
slangen.

   Benzinen... tjaaa, jeg gætter kraftigt på at stempelringe/olieringende
er godt slidte, da det er en gammel svend ;) hvordan med dens
olieforbrug ? ryger den lidt som om der kommer olie den anden vej ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-04-05 13:47

Moller wrote:

> Kan gå med til at benzinen kan komme bagud til luftfilterkassen... men
> hvordan skal den komme ned i bundkaret ? da overløbsslangen går ud til
> siden, og hænger 1-2 cm. ud under bunden. ?

Okay, det vidste jeg så ikke... Jeg har kun set dém, der har udløb i bunden.

> Benzinen... tjaaa, jeg gætter kraftigt på at stempelringe/olieringende
> er godt slidte, da det er en gammel svend ;) hvordan med dens
> olieforbrug ? ryger den lidt som om der kommer olie den anden vej ?

De skal sgu dælme være slidte, hvis benzinen siver uforbrændt ned pga. for
fed blanding i karburatoren?!

Hilsen
Lars

Fra : Orla Pedersen

Dato : 20-04-05 14:23

Lars T. Thomsen wrote:

> De skal sgu dælme være slidte, hvis benzinen siver uforbrændt ned pga. for
> fed blanding i karburatoren?!

Egentlig ikke..... :-/ TL1000 havde i starten problemer med
"overfodring", (dårlig mapping i indsprøjtningssystemet), og benzinen gik
lige i olien, altså forbi ringene. Det værste ved den slags fejl er, at
olien samtidig "fortyndes" på cylindervæggen. Så det er skam reelt nok.

mvh
Orla

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-04-05 14:45

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> gik lige i olien, altså forbi ringene. Det værste ved den slags fejl
> er, at olien samtidig "fortyndes" på cylindervæggen. Så det er skam

Lyder vildt... er det også set i disse karbunader-motorer?

Hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 17:30

Lars T. Thomsen skrev i meddelelsen
<42665cce$0$79453$14726298@news.sunsite.dk>...

>Lyder vildt... er det også set i disse karbunader-motorer?

Ja-da, det kan ske med alle motorer. I årene efter anden verdenskrig var det
almindeligt at bruge petrolium til traktordrift i stedet for benzin, som var
rationeret og dyrt. Men det var uhyre vigtigt at varmkøre motoren inden man
skiftede til petrolium, ellers kondenserede der petrolium på cylindervæggene
> til olien. Det var også nødvendigt med isoleringskappe omkring
indsugningsmanifolden, samt forvarmet indsugningsluft for at sikre mod
kondensering.

Petrolium kondenserer ved lavere tryk, og højere temperatur, end benzin, men
alligevel vil enhver koldstartet motor kondensere benzin i nogle minutter,
derfor behov for choker. Overfodrer man generelt en motor vil uforbrændt
benzin kondensere på den forholdsvis kolde cylinder, måske 100 - 120° C, på
grund af forbrændingstrykket.

Det er såmænd gængs køleteknik at det forholder sig sådan.

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 20-04-05 15:10

Lars T. Thomsen wrote:

> Okay, det vidste jeg så ikke... Jeg har kun set dém, der har udløb i bunden.

   Dem har jeg så ik set... hvordan udløb i bunden ? mener du lige ned i
oliesumpen ?

> De skal sgu dælme være slidte, hvis benzinen siver uforbrændt ned pga. for
> fed blanding i karburatoren?!

   Naaaa... men nu er Gixxer 1100 luft/oliekølet modellerne nogen som
virkelig får tæsk af deres ejere, da de skriger efter at få prygel hver
gang man tænder dem :) så det kan ik være helt galt, det er set før på
ældre maskiner, og nyere(TL1000). Min gør det ikke endnu(B12=GSX1100R
motor), og runder snart 70k, men jeg er blevet gjort opmærksom på at
skifte ringende snart, da det vil give mig nogen kræfter igen pga. slid.

   På den anden side, så kan man altid ringe op til Lydmuren, for er der
en som virkelig kender til gixxer 1100 motor designet så er det nok
Heinrich.

--
VH
Lars Molnit