Næste SZR problem i rækken
Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 18-04-05 16:44

Hej gruppe!

Nej det er ikke kun min bofælle Jes' Fazer der har oplevet "sjove" ting på
motorvejen i den her weekend :(
I går da jeg kørte hjem fra de gamle, fik jeg en overraskelse imens jeg lå
og cruisede på motorvejen. Jeg kørte med jævnt "wrrrrr"-omdrejningstal i
højeste gear (5.) -- det gik stille og roligt, ingen acceleration eller
noget. Pludselig skete der det at den hoppede ud af gear (konkluderede jeg
senere) - jeg slækkede for gassen og holdt ind til siden... Mindet om
dengang på den tyske motorvej da jeg løb tør for olie, stod frygteligt klart
i min hukommelse :(
Dog, efter den obligatoriske 5 sekunders panik, blev jeg klar over at det
ikke var samme problem den her gang, da jeg havde tjekket oliestanden for
under en uge siden. Da jeg holdte i nødsporet, opdagede jeg så også at den
ikke engang var gået i stå... helt galt kunne det ikke være tænkte jeg, og
begyndte at lytte efter om den lød anderledes end det plejede -- med
ørepropper, halstørklæde og hjelm, så lyttetesten blev nok ikke så præcis :P
Konkluderede at der ikke var nogle nye lyde.

Jeg prøvede så forsigtigt at sætte den i gear igen... Og begyndte at trille,
stille og roligt. Maskineriet opførte sig ganske normalt. Derefter tøffede
jeg så forsigtigt de sidste 30-40 km hjem (fik dog afprøvet alle gearene).
Det hele virkede som det plegede.

Derhjemme hopper jeg af cyklen, tager hjelm + lyd-isolering af, og opdager
straks at der ER kommet en ny lyd fra motoren :( og den er ikke specielt
sød.

Her er hvad jeg ved:

- Der kommer en skarp (ikke specielt skarp, men ret skarp) klaprelyd fra
motoren. Det lyder som om den kommer cylinderen eller topstykket (i.e.
højere oppe end krumtaphuset tror jeg). Er dog ikke helt sikker på hvor den
kommer fra, kan nemt være blevet narret.
- Den hoppede ud af 5. gear ved jævn cruise-hastighed. Omkring 5000-5500
omdr. (rødt felt ved 7000), den gik ikke i stå eller noget.
- Jeg er 99% på at alle gear virker som de plejer.
- Koblingen virker umiddelbart som den plejer.
- Oliestanden var fin for en uge siden (kan ikke teste den nu, da motoren
skal være varm først)
- Trækket er ligesom det plejer (tror jeg, har ikke presset den)

Hvad kan det være? Nogle forslag? Er det lykkes mig at smadre motor nummer
2? :)
Er der noget jeg kan gøre for at komme nærmere en forklaring på hvad der er
i vejen?

Mit umiddelbare ikke-mekaniker/ikke-fagmands gæt er at det kan være noget
knastkæde-agtigt noget... Det lyder i hvert fald som en lyd en kæde kan lave
hvis den har vristet noget løs (en knastkædestrammer f.eks.), men hvad ved
jeg. :(

Det er forresten en Yamaha SZR 660 '98 med små 55.000 på klokken.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : JR

Dato : 18-04-05 21:03

Uf, det lyder ikke godt. Man kunne måske forestille sig at den har haft et
problem i toppen som har slået gearkassen ud af gear på grund af en delvis
låsning i toppen. Det er nok en god idé at checke knastkæde forspænding. Der
findes en værkstedsmanual et sted på nettet til download (har ikke link).

Min SZR 660 har også en ret markant tomgangs-klapre-banke lyd men det har
alle SZR jeg har prøvet. Nu er min godt nok KN filter/Jet Kit/Carbon potte
tunet til omkring 60HK men den er helt frisk i motoren og har kun kørt 19000
km så jeg tror ikke lyden er en 'farlig' lyd. Den har trods alt et stempel
større end en Harley og der er en hel del vægt at trække rundt.

JimR

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 18-04-05 21:20

JR wrote:
> Uf, det lyder ikke godt.

Nej :(

> Man kunne måske forestille sig at den har
> haft et problem i toppen som har slået gearkassen ud af gear på grund
> af en delvis låsning i toppen. Det er nok en god idé at checke
> knastkæde forspænding.

Umiddelbart skulle man da tro at der skulle en del til at slå den ud af gear
på den måde? - og i så fald, burde jeg så ikke kunne have mærket et voldsomt
ryk? Det mindes jeg ikke, men det kan godt være at jeg ikke har opfattet
det. Det kan selvfølgelig også være fordi at gearkassen måske har været lidt
stresset i forvejen, at den måske har haft nemmere ved det?

> Der findes en værkstedsmanual et sted på
> nettet til download (har ikke link).

Har den :)

> [...]
> motoren og har kun kørt 19000 km så jeg tror ikke lyden er en
> 'farlig' lyd. Den har trods alt et stempel større end en Harley og

Ja den har altid haft et hint af den lyd, men nu er den bare blevet gange
med 10.

Okay, Plan Snedig er nok at hive kræet ind i stuen og splitte det hele ad,
og se hvad der sker. Jeg har heldigvis en anden motor til at stå, dog med
defekt stempel og cylinder (og muligvis defekte hovedlejre).

SUK!

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Hekto

Dato : 18-04-05 21:15

In article <4263d5a9$0$79460$14726298@news.sunsite.dk>,
neckelmann@gmail.com says...
> [...]
> hvis den har vristet noget løs (en knastkædestrammer f.eks.), men hvad ved

Et par G Æ T :

Et slidt 5. gear p.gr.a. kørsel med 'for få' omdrejninger i 5.
Problemet har været kendt på bl.a. SR500 og SRX.

Hvis lyden skal relateres til noget med gearkassen, tror jeg ikke
umiddelbart på noget med knastkæden eller selv motoren.
Det kunne til gengæld være en flækket kugle i et gearkasseleje!?
Gearkassen snurrer jo stadig i fregear, og dermed kunne lyden komme fra
et leje.
Hvis du har er eksplosionstegning og en laaaaang skruetrækker, kunne du
måske lytte dig frem med den som stetoskop?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 18-04-05 21:37

Hekto wrote:
> Et slidt 5. gear p.gr.a. kørsel med 'for få' omdrejninger i 5.
> Problemet har været kendt på bl.a. SR500 og SRX.

Hmm, holder nu stadigvæk på at jeg har været meget flink ved den på det
område. Men motoren stammer fra en crashet tysker, og det er jo ikke til at
vide hvordan vedkommende har mishandlet den.

> Hvis lyden skal relateres til noget med gearkassen, tror jeg ikke
> umiddelbart på noget med knastkæden eller selv motoren.

Det ville være rart, da det vist nok er rimeligt nemt at komme til
gearkassen uden at splitte for meget ad. (ret mig hvis jeg tager fejl)

> Det kunne til gengæld være en flækket kugle i et gearkasseleje!?
> Gearkassen snurrer jo stadig i fregear, og dermed kunne lyden komme
> fra et leje.

En mulighed.

> Hvis du har er eksplosionstegning og en laaaaang skruetrækker, kunne
> du måske lytte dig frem med den som stetoskop?

Hmm, har det lidt sådan at klaprelyden er motorens måde at skrige til mig:
"Arrgh! STOP STOP!! det gør ondt!! piv piv". Bryder mig virkeligt ikke om at
starte den, og tror i øvrigt også man skal være ekspert for at udføre den
diagnose du beskriver :)

Planen er at hive den ind og splitte den ad under Jes' vejledning... og se
hvor slemt det ser ud.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Hekto

Dato : 18-04-05 21:54

In article <42641a52$0$79456$14726298@news.sunsite.dk>,
neckelmann@gmail.com says...
> Planen er at hive den ind og splitte den ad under Jes' vejledning... og se
> hvor slemt det ser ud.

Det plejer jo at blive enden på det! Kender det godt!
Du kan jo altid starte med at se hvad bundkarret gemmer!

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 18-04-05 22:04

Hekto wrote:

> Det plejer jo at blive enden på det! Kender det godt!
> Du kan jo altid starte med at se hvad bundkarret gemmer!

Otte rustne møtrikker og en selvdød hamster. :) Det får vi at se.

På et eller andet plan glæder jeg mig til når jeg bliver færdiguddannet, og
jeg kan købe en NY cykel. Og så når den fejler noget, så kan jeg bare gå ned
til forhandleren og klynke... hvorefter jeg spytter en masse penge ud, og
næste dag virker det hele igen. Og jeg har råd til det :)

Men på den anden side, så mister det hele nok noget af sin charme. :|

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Armand

Dato : 20-04-05 00:12

Hekto wrote:
> In article <42641a52$0$79456$14726298@news.sunsite.dk>,
> neckelmann@gmail.com says...

> Det plejer jo at blive enden på det! Kender det godt!
> Du kan jo altid starte med at se hvad bundkarret gemmer!

Jup! Dét er altid en god måde at varme op til en given reparation; men
der lige den detalje at SR'en har seperat olietank og at motorblokken er
delt lodret og uden decideret bundkar - Faktisk meget 2-takter agtigt
Hvis ikke at gearkassen kan trækkes siden-ud, hvilket jeg holder for
usandsynligt, så skal man have alt(!) afmonteret for at kunne "flække"
blokken. Så det er heller ikke en enkel sag at komme til gearkassen!

Til Rasmus:
Verden vælter ikke fordi et gear, og specielt høj-gear(*) begynder at
blive træt.
Du har hér oplevet første symptom på at SZR'eren har pådraget sig det
der tilsyneladende er en typefejl (på en konstruktion fra midten af
70'erne - Det er åbentlyst ikke kun Suzuki der ikke magter at få ændret
sine typefejl!) Men det kan vare længe inden du oplever det igen.
Situationen vil dog nok udvikle sig med usvigelig sikkerhed
Selv på dette tidlige tidspunkt af sæsonen vil jeg anbefale dig at se
tiden an, og ultimativt opgive 5.gear for en stund (ændre baggearingen
så SZR'eren i en periode er ombygget til 4-gears!).
For reparation ér et dybereliggende job som næste lavsæson er bedre
skabt til! I mellemtiden kan du (i) så øve jer på din gamle motor ved at
adskille dén og inspicere om 5.gearet i dén er værd at genbruge eller om
ikke det er pengene værd at investere i "ganz neu"-stumper.

At købe en brugt motor ligger jo lige til højre fod; men samtidig hár du
jo oplevet risikoen for at erhverve sig en med 5-gears-skade, så dét
synes jeg ikke værd.

Slutteligt tror jeg at dét med mislyden er noget dine flossede
nerveender opfatter.
Hvis vi regner problemet for den typefejl som er nævnt tidligere i
strengen, skulle et udfald ikke kunne gøre skade på andet end det
gearhjul der allerede er ½-slidt.
Gør din nattesøvn den tjeneste at få justeret dine ventiler og
knastkædestrammer, og hold så dit focus på gearkassen!

(*):
Flere modeller, især Yamaha'er, har haft gearproblemer forårsaget af det
forholdsvis større spring der er i såvel skiftebevægelse som i indbyrdes
gearing mellem 1. og 2. gear, og at miste 2.gear er anderledes kritisk
at skulle leve med

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-04-05 22:38

"Rasmus Neckelmann" <neckelmann@gmail.com> writes:

> Planen er at hive den ind og splitte den ad under Jes'
> vejledning... og se hvor slemt det ser ud.

Hehe, det skal nok blive spændende Jeg har kun skruet i
små totaktere tidligere... nåja, og skiftet toppakning på en
tre-cylindret rendegraver med stødstangsmotor . Men det går nu nok
alt sammen, med grundig konsultation af værkstedshåndbogen ihvertfald.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-04-05 00:46

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> men der lige den detalje at SR'en har seperat olietank og at
> motorblokken er delt lodret og uden decideret bundkar - Faktisk

Korrekt.

> [...]
> usandsynligt, så skal man have alt(!) afmonteret for at kunne
> "flække" blokken. Så det er heller ikke en enkel sag at komme til

Tjaeh, men omvendt er det vel heller ikke så slemt, er det? Jeg har jo
selv haft min MTX125-motor adskilt, og umiddelbart ser jeg ikke den
store forskel. MTX'eren havde også balanceaksel, vandpumpe, oliepumpe
osv., selvom oliepumperne ikke rigtigt har noget til fælles

> Til Rasmus: Verden vælter ikke fordi et gear, og specielt
> høj-gear(*) begynder at blive træt.

Finten ved det hele er bare at jeg også er rimeligt overbevist om at
den har fået en ny klaprelyd, når den går i tomgang. Men, som du selv
er inde på, kan det jo være at det bare er knastkædestrammeren der
skal efterses.

> Selv på dette tidlige tidspunkt af sæsonen vil jeg anbefale dig at
> se tiden an, og ultimativt opgive 5.gear for en stund (ændre
> baggearingen så SZR'eren i en periode er ombygget til 4-gears!).

Denne gang er vistnok første gang at der har været problemer med
5. gear. Det vil jo være nemt, hvis det er blevet fremprovokeret at
knastkædeunoder, men den lyder nu alligevel lidt usandsynlig. Skulle
knastkæden lave sådan et trick, tror jeg der vil ske alvorligere ting
end at den hopper ud af gearet.

> For reparation ér et dybereliggende job som næste lavsæson er bedre
> skabt til!

Med klaprelyden i tomgang in mente er jeg ikke overbevist om at det er
en god idé at vente :-/

> I mellemtiden kan du (i) så øve jer på din gamle motor ved at
> adskille dén og inspicere om 5.gearet i dén er værd at genbruge
> eller om ikke det er pengene værd at investere i "ganz neu"-stumper.

Den gamle motor ligger i atomer. Silkeborg MC-service stod jo for
reparetionen da den løb tør for olie, og da de så mistede entreprisen
afleverede de stumperne i en papkasse, ganske usorteret. Men ok, hvis
vi kan hitte ud af hvor stumperne skal sidde, i samarbejde med
værkstedshåndbogen, så er vi nok rimeligt rustet

> At købe en brugt motor ligger jo lige til højre fod; men samtidig
> hár du jo oplevet risikoen for at erhverve sig en med 5-gears-skade,
> så dét synes jeg ikke værd.

Så vidt jeg har forstået er den kun hoppet ud af 5. denne ene
gang. Måske den bare ikke er kommet ordentligt i gear eller noget. En
enkelt smutter skal der vel være plads til

> Slutteligt tror jeg at dét med mislyden er noget dine flossede
> nerveender opfatter.

Den cykel er basis for evig paranoia Men jeg bilder mig også ind
at jeg kan høre en ret markant klapren mellem alle de sædvanlige
klapre-rasle-lyde.

> [...]
> gearhjul der allerede er ½-slidt. Gør din nattesøvn den tjeneste at
> få justeret dine ventiler og knastkædestrammer, og hold så dit focus

Ventilerne blev justeret sidste vinter (lige her i stuen , men det
kan jo absolut ikke skade at kontrollere dem. Det undrer mig bare
lidt, hvis der skulle være sket en pludselig forandring.
Knastkædestrammeren kan jo derimod godt få en pludselig sygdom, så den
må hellere blive kontrolleret.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 20-04-05 09:15

Jes Vestervang skrev:
> Armand writes:
[snip]

> Korrekt.

Hvilket også gør det rimeligt trælst at tappe olie af den når den er kold,
og konsistensen mest af alt minder om en heftig blanding tapet-klister - tæt
på i hvert fald :)

Yes, har undersøgt værkstedshåndbogen og der er ingen kære mor dér. Og så
vidt jeg kan se, så skal man holde tungen lige i munden hvis man ikke vil
have 100 blandede tandhjul på gulvet, 2 sek efter man åbner siden.

> [...]
> går i tomgang. Men, som du selv er inde på, kan det jo
> være at det bare er knastkædestrammeren der skal efterses.

Den HAR fået en klaprelyd, det er helt sikkert. Den har altid været der (som
ifølge en tidligere post af JR i denne tråd, er normalt for SZR'ere), men
den er blevet meget slemmere. Det er jeg 100% sikker på. :(

Mener at vi alle samme blev enige om i at alle gearene så ganske fine ud fra
den gamle motor, selvom Silkeborg MC sagde at gearkassen var helt død og
smadret (og at jeg burde købe den SZR de havde til salg i stedet...
krejlere).

Tja, min store plan er at komme af med den så snart den virker perfekt
igen - og vil helst ikke bruge for mange penge på den. Vil dog have den i så
god stand at jeg ikke er nødt til at forære den væk. Men selvfølgelig, det
kan godt være jeg kommer på andre planer når sommeren er på sit højeste, og
SZR'en kører som en drøm :)

> [...]
> ene
> gang. Måske den bare ikke er kommet ordentligt i gear
> eller noget. En enkelt smutter skal der vel være plads

Yes, har aldrig oplevet det før. Og nej, tror den var kommet ordentligt i
gear -- havde kørt i samme gear med jævn hastighed i mindst 5 minutter... Så
skal gearkassen da være seriøst spooky/forbandet, før den kan begå sådan "et
trick" fordi "den ikke er sat ordentligt i gear" :P

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Hekto

Dato : 20-04-05 10:44

In article <42660fbd$0$79455$14726298@news.sunsite.dk>,
neckelmann@gmail.com says...
> Yes, har undersøgt værkstedshåndbogen og der er ingen kære mor dér. Og så
> vidt jeg kan se, så skal man holde tungen lige i munden hvis man ikke vil
> have 100 blandede tandhjul på gulvet, 2 sek efter man åbner siden.

Så galt går det næppe! Normalt sidder de fleste af dem fast på
akslerne, og et enkelt eller to af de yderste kan så evt. falde af.
I virkeligheden skal man bare holde styr på div. shims, der kan sidde
fast i olien på lejet/blokken, og ikke bliver på akslen.

Slid på tandhjul viser sig på overfladen af tænderne, eller på
'hundene' (dogs) der går i indgreb på siderne af tandhjulene.
Der kan endda være tale om pitting på overfladen. Det er kun den
yderste overflade der er hærdet (indsat). Er den slidt igennem, går det
stærkt!

Fra : Armand

Dato : 21-04-05 17:11

Hekto wrote:

> Slid på tandhjul viser sig på overfladen af tænderne, eller på
> 'hundene' (dogs) der går i indgreb på siderne af tandhjulene.

"kløerne" ville jeg nu kalde dem, uden at dét behøver at være den
korrekte betegnelse.

Hvis problemet er gear der springer ud, er det kløerne eller
skiftegaflerne der svigter: Kløerne er fra ny temmeligt skarptkantede og
er de rundet af i en "afblanket" zone er dét en indikering på at
problemet nok ligger dér. Samenlign evt. kløerne for samtlige tandhjul
og se om ikke et enkelt skiller sig ud :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 20:32

"Rasmus Neckelmann" <neckelmann@gmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg. :(
>
> Det er forresten en Yamaha SZR 660 '98 med små 55.000 på klokken.

Hej Rasmus

Jeg lavede 5. gear på min XTZ660 hvilket jo er en opgave som minder meget en
den du måske står over for da de deler motor. Da jeg havde min motor åben
lavede jeg et par billeder af den indvendigt som du kan se på
http://www.control.auc.dk/~kbudde/stuf/XTZ660REP/
Det er et stort rod af billeder som jeg ville sætte orden i men aldrig har
fået gjort noget ved. Billede nr 8 viser meget godt hvad der var galt med
mit gear. Ja det kunne måske være lidt sjot at kigge i inden du lukker din
egen op

Ja held og lykke med reparationen.

Mvh
Kristian Budde