Dækvalg (lidt lang)
Fra : Torben Scheel

Dato : 18-04-05 10:58

Jeg er igang med en "lille" opgradering af FJ'eren - den får et sæt nye
hjul (og R1 forbremser som opgaven egentlig gik på). Baghjulet bliver et
18*4,5" der passer et 160/60*18. (Forhjulet bliver "standardstørrelse"
17*3,5" så valget af bagdæk er udslagsgivende). Det er ikke verdens mest
udbredte størrelse (dog væsentligt bedre end det nuværende 16*3,5"
baghjul), så jeg kan godt bruge et godt råd til dækvalget.

Reivenversand giver følgende muligheder:
1 Conti Force
2 Metzeler MEZ2 (udgår)
3 Metzeler MEZ4 (sport og sporttouring)
4 Metzeler Roadtech Z6 Radial (sporttourer)
5 Metzeler ME 880 (Chopperdæk)
6 Michelin Macadam 100X
7 Michelin Pilot Road (sporttour)
8 Pirelli MTR 24
9 Bridgestone BT54R
10 Bridgestone BT010R (sport)
11 Bridgestone BT020RU (touring)
12 Bridgestone BT014R (supersport)

Jeg vægter god feedback og regnvejrsegenskaber højere end
nedlægningsvinkler (kører oftest morfar) og forventer omkring 10.000km
ud af bagdækket. Målet med konverteringen er at den kan bremse og at få
en friskere styring (Den engelske FJ klub påstår at størrelsen giver
"great flickability" i modsætning til den bastante 180/55*17 på en 5,5"
fælg der skulle give et "planted ride") - og så vil jeg gerne blive
bedre til sving. Jeg har ikke meget tillid til cyklen om hjørnerne, så
jeg kører desværre stadig lidt krampagtigt :-/

Husk at det er en ekvipage på ca. 250kg.

Nogen der tør give et bud?

Bonusspørgsmål : et link om dæktyper der fortæller lidt om radialdæk
0grader belt osv. Jeg fornemmer lissom at der ikke var tænkt på den
slags i '84

--
vh
Torben

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-04-05 11:14

> [...]
> Jeg vægter god feedback og regnvejrsegenskaber højere end
> nedlægningsvinkler (kører oftest morfar) og forventer omkring 10.000km

Jeg har en kammi der kører på MEZ2 på hans FJ1100 - han kørte ca. 13-14000
på det sidste dæk, og han er ikke bleg for at give den gas.....
--
Brian Sørup
Honda VF 500 F2

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-04-05 17:01

Torben Scheel wrote:

> Nogen der tør give et bud?

Gerne! Z4eren skal du UNDGÅ - de skider helt vildt i vådt føre. De var
monteret på Fazeren fra fabrikken af og jeg var ved flere lejligheder
ved at stå på snotten i regnvejr på dem fordi de mistede grebet (selv
ved helt almindelige sving og lav hastighed). På varme sommerdage og
svingkørsel har jeg dog ikke oplevet nogle nævneværdige problemer udover
lidt rysten (tror ikke de var ordentligt afbalancerede da jeg fik cyklen).

Da jeg skiftede dæk (først til BT12 og senere til BT14 bagpå) var det
næsten ligesom at få en ny motorcykel. Begge dæk har performet rigtigt
fint (også på bane) uden nogle former for problemer - selvom de er kørt
til kanten ved flere lejligheder. Jeg har på intet tidspunkt oplevet at
de har mistet grebet.

Jeg har fra flere sider hørt rigtigt godt om de forholdsvist nye Z6.
Både Jacob Bunk og Kai Harrekilde kører vist med dem og er vist meget
tilfredse med både greb og holdbarhed.

Umiddelbart ville jeg vælge enten Z6 eller BT20.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-04-05 20:53

Tony Lorentzen <spam@dfmc.dk> writes:

> Gerne! Z4eren skal du UNDGÅ - de skider helt vildt i vådt føre.

Tiltrædes. Dette gælder iøvrigt også for Z2

[snip]

> Jeg har fra flere sider hørt rigtigt godt om de forholdsvist nye
> Z6. Både Jacob Bunk og Kai Harrekilde kører vist med dem og er vist
> meget tilfredse med både greb og holdbarhed.

Korrekt. Faktisk har jeg en kombination af Sportec M-1 foran og
Roadtec Z6 bagpå - helt kanon. Pt har jeg kørt ca 9000km på dækket
bagpå, og min største anke er at den er begyndt så småt at udvikle
"kanter" så striber mm mærkes, og at der fortsat er ~6 mm gummi på
dækket endnu

Jeg monterede Z6'et kort tid før jeg tog på et 'SMC Broms och Kurv
Kurs' på RK, hvor jeg nåede at give rimeligt med gas, uden problemer
med grebet, og 1 uge senere drog jeg på tur til Nordkap retur. Ialt
6500km i al slags vejr. Glimrende greb, ingen tendens til at ville
'smutte' overhoved.

Det du skal være opmærksom på, er at Metzeler's dækq har tendens til
at være forholdsvis 'runde', og giver en lidt langsommere styring en
med f.eks Dunlop'erne og vistnok også Michelin, som er mere 'spidse'.

Men sådan en FJ'er er jo ikke ligefrem en net ballerina, som man
kaster rundt med.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-04-05 18:34

Jeg ville gå efter de moderne touring dæk bagpå:

og så et spotsdæk foran der macher:
Metzeler Sportec M1
Michelin Pilot Sport
Pirelli Diablo
BT014

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jesper

Dato : 18-04-05 20:03

Avon Azaro
Ved godt mærket ikke er så kendt, men det er godt. Har altid monteret dem
på mine MC'er, fra CB400 til VFR750 og jeg har ikke noget at klage over.

/
Jesper

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-04-05 20:20

> Ved godt mærket ikke er så kendt, men det er godt. Har altid monteret
> dem på mine MC'er, fra CB400 til VFR750 og jeg har ikke noget at
> klage over.

ARGH! Mine erfaringer med Avon Azzaro er de var skæve, ude af balance og
slides dobbelt så hurtigt som Pilot Sport! Min kæreste væltede med en
forhjulsudskridning på Avon Roadrunner i 2003. Avon er ikke mit hofmærke

Så hellere Michelin, Dunlop, Pirelli, Metzeler eller Bridgestone.

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-05 21:24

Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
<4264085e$0$79452$14726298@news.sunsite.dk>...

>ARGH! Mine erfaringer med Avon Azzaro er de var skæve, ude af balance og
>slides dobbelt så hurtigt som Pilot Sport! Min kæreste væltede med en
>forhjulsudskridning på Avon Roadrunner i 2003. Avon er ikke mit hofmærke

Jup ! Du har været meget uheldig..... Jeg havde lidt forbehold for vejgrebet
ved det Avon fordæk jeg fik på sidste år, det var ikke synderligt bedre end
det alt for gamle Batlax. Det skulle vise sig at være forgaffelfjedrene der
var helt færdige.

>Så hellere Michelin, Dunlop, Pirelli, Metzeler eller Bridgestone.

Og de er jo også fine

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-04-05 11:01

Tak for gode svar - Det bliver nok Z6/sportec M1 eller BT020/BT014.
Bridgestone har jeg lidt forbehold overfor - mest fordi man tit ser dem
monteret på "El Camino" på stålfælge i lidt for stor version

--
vh
Torben