Gsx-r 250 eller RD 350 ?
Fra : Christen Lautrup

Dato : 15-04-05 12:43

Hej,

Jeg står og skal købe mig en mc for første gang nu her.
Jeg skal primært bruge mc'en til transport (ca. 40 km pr. dag) - men det gør
ikke noget at den ser bare en smule sporty ud. Derfor står valget pt. mellem
en Suzuki gsx-r 250 eller en Yamaha rd 350. Begge mc'er har jeg set i
prisklassen 22-28.000 kr. hvilket er meget passende for min pengepung.

Er der nogen af jer der har erfaringer med disse to typer mc'er, og hvad
skal jeg være opmærsom på når jeg skal tjekke om det er et godt/dårligt køb
jeg står over for.

Med venlig hilsen

Christen

Fra : Hekto

Dato : 15-04-05 13:09

In article <425fa8c3$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
chl@heleneogjens.dk says...
> [...]
> skal jeg være opmærsom på når jeg skal tjekke om det er et godt/dårligt køb

'Primært daglig transport (ca. 40 km pr. dag)'

- end of discussion!
RD'erne er for gamle og svære at finde gode eksemplarer af. De kræver
vedligeholdelse, justering, vedligeholdelse, justering, vedl .......
Glem sådan een til andet end hobby, entusiasme og sjov.

GSXR250 ... har jeg ikke personlige erfarringer med; men mon ikke de er
lidt ved at komme i klasse med RD'erne? Til dækning af et
transportbehov tror jeg også at den er lidt 'klein'.

Du skal nærmere ud at se på en GS500, eller noget tilsbvarende ( ...
eller en Seca 400, vil de hyle op i kor!).
Til 28K er det muligt at finde et hæderligt eksemplar, og blive
tilfreds i det lange løb.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650

Fra : AW på ZRX

Dato : 15-04-05 13:20

> Er der nogen af jer der har erfaringer med disse to typer mc'er, og hvad
> skal jeg være opmærsom på når jeg skal tjekke om det er et godt/dårligt
> køb jeg står over for.

RD'eren tager mange omdrejninger, Baby-gixxeren tager rigtig mange
omdrejninger.....

RD'eren er jo en 2 takter, og hvis man kører "for pænt" på den sovser
tændrørene til (...og til sidst kan man trække den hjem - det har jeg
selvfølgelig aldrig prøvet). Den skal helst ha' lidt omdrejninger hele
tiden.

Gixxeren skal have omdrejningerne for overhovedet at bestille noget. Jeg
mener det er rødt felt ved 18.000 hvilket svarer til cirka 180 km/t.

Jeg er ikke sikker på, at jeg ville anbefale nogen af disse to cykler til
daglig transport, men det er begge et par sjove cykler.

RD'eren har iøvrigt kickstart hvilket jo er et sjældent syn.

Allan

Fra : Hekto

Dato : 15-04-05 14:07

In article <425fb160$0$23048$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
allanfjern@malwis.dk says...
> RD'eren tager mange omdrejninger,

Vrøvl, fordomme og historieforfalskning!
Max er 10.500 eller hvad en hver moderne 750-1000cc kan tage af
omdrejninger nu om dage.
Den snurrer ikke så hurtigt ... det lyder bare sådan! Hvilket er
generelt for 2T'ere.

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-04-05 14:15

Hekto wrote:

> [...]
> omdrejninger nu om dage.
> Den snurrer ikke så hurtigt ... det lyder bare sådan! Hvilket er

Det lyder meget fornuftigt, det røde felt på min 750'er starter ved
12.000rpm.

--
Mvh Anders Christensen
Suzuki GSX 750 F

Fra : AW på ZRX

Dato : 15-04-05 18:54

> [...]
> omdrejninger nu om dage.
> Den snurrer ikke så hurtigt ... det lyder bare sådan! Hvilket er

Det er korrekt, at den ikke på toppen snurrer så stærkt, men til gengæld har
den det ikke godt under 4000 omdr/min. 4 takterne kan godt tåle at snurre
langsomt. Da jeg havde min skulle jeg hele tiden køre et gear lavere end jeg
egentligt ville, for at den ikke skulle sovse til. Det er på denne måde jeg
mener mange omdrejninger. Gryden skal holdes i kog hele tiden.

Allan
-Og som nævnt har jeg selv haft en, så fordomme kan man vel ikke tale om

Fra : Hekto

Dato : 15-04-05 20:38

In article <425fffb9$0$23058$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
allanfjern@malwis.dk says...
> [...]
> egentligt ville, for at den ikke skulle sovse til. Det er på denne måde jeg
> mener mange omdrejninger. Gryden skal holdes i kog hele tiden.

Ja, man skal køre et gear lavere end man 'tror'.
Der skal 'køres' mere og arbejdes med gearkassen ... det er det der er
det sjove ved dem!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Pwh

Dato : 16-04-05 08:30

> Ja, man skal køre et gear lavere end man 'tror'.
> Der skal 'køres' mere og arbejdes med gearkassen ... det er det der er
> det sjove ved dem!

Jeps det er en vanesag, jeg kan huske da jeg fik min RD'er og skulle til
at bruge den i hverdagen.
Der tænkte jeg 'shit, det lort sælger du sgu igen' jeg gav den så heldigvis
en chanche på 14 dage så jeg kunne vænne mig til den. Og heldigvis, for
det er en af de mest underholdene mc'er jeg nogenside har haft

/Jens

Fra : Armand

Dato : 16-04-05 12:45

AW på ZRX wrote:

> Det er korrekt, at den ikke på toppen snurrer så stærkt, men til gengæld har
> den det ikke godt under 4000 omdr/min. 4 takterne kan godt tåle at snurre
> langsomt.

Jeg tror faktisk at RD350YPVS klarer 4.000rpm bedre end GSXR250

> Da jeg havde min skulle jeg hele tiden køre et gear lavere end jeg
> egentligt ville, for at den ikke skulle sovse til. Det er på denne måde jeg
> mener mange omdrejninger. Gryden skal holdes i kog hele tiden.

Dét er til gengæld ganske korrekt. Totaggere kræver på en måde en mere
koncentreret brug end en ordinær firetakter og dét er at foretrække til
daglig brug.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-04-05 12:50

Armand wrote:

> ............. Totaggere kræver på en måde en mere koncentreret
> brug end en ordinær firetakter og dét er at foretrække til daglig brug.

- - - - Firetakteren, altså!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 17-04-05 19:36

AW på ZRX wrote:

> Det er korrekt, at den ikke på toppen snurrer så stærkt, men til gengæld har
> den det ikke godt under 4000 omdr/min.

   Altså præcis de samme problemer som på en V2 ala SV-650 ;) nemlig
hakker og hoster indtil 4k omdr. og går i begrænseren 1sec efter man når
punktet "Nu sker der sgu noget".

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 17-04-05 19:37

Hekto wrote:

> Vrøvl, fordomme og historieforfalskning!
> Max er 10.500 eller hvad en hver moderne 750-1000cc kan tage af
> omdrejninger nu om dage.

   *LOL* B12'en gar begrænser ved 13,200omdr. ;) jo jo, så må den jo snore
som en sindsyg hvis 10,500 er meget ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Nicolai

Dato : 15-04-05 15:12

tja, jeg har haft begge maskiner.. Du kan sagtens finde fine rd´ere, bla dem
fra ´94.
Rd´eren er væsentligt hurtigere end 250´eren, men den har et slapt stel der
nemt vobler.
Iøvrigt er det en totakter der både er tørstig og kan nemt motorhavarere
hvis den har kørt lang.

250´eren er fed nok, men jeg mener den er ultrasløv, der findes også alt for
mange, som for længst burde være
skrottet, idet de har kørt alt for langt. Men kan du finde en der ikke har
kørt for langt er det en fin maskine der styrer godt.

Men nu når du har nævnt rd´eren og 250´eren, hvad så med en Gsxr400, den er
fed og også til pengene. Men igen, pas på, idet
disse også findes i talrige nedslidte eksemplarer..

Håber det kunne bruges.........(hold dig 10km fra de gamle renoverede
rd´ere, medmindre du er totaktsekspert)

Nicolai

Fra : Hekto

Dato : 15-04-05 15:21

In article <KYP7e.112814$Vf.4178198@news000.worldonline.dk>, gg@roc.dk
says...
> [...]
> nemt vobler.
> Iøvrigt er det en totakter der både er tørstig og kan nemt motorhavarere

De sidste årgange var 'Brassere' ... fra brassilien, og
kvalitetsmæssigt ikke på højde med de 'originale'.
Hovedsageligt maling og lak.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 15-04-05 22:22

Det var smuk og solrig dag da Nicolai skrev
news:KYP7e.112814$Vf.4178198@news000.worldonline.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> 250´eren er fed nok, men jeg mener den er ultrasløv,

Så er den heller ikke værre. Man skal bare holde den lidt i kog hvis man
vil køre sporty. Jeg har da været ved at tage Tony Lorentzen på hans
KiloFazer ud af et sving, da jeg havde min. Du vinder ikke noget dragrace
på den, men på en snoet vej er den altså ikke så ringe.

> Men nu når du har nævnt rd´eren og 250´eren, hvad så med en Gsxr400,
> den er fed og også til pengene. Men igen, pas på, idet
> disse også findes i talrige nedslidte eksemplarer..

Vi er altså ude af 22-28.000 området med en gsxr400. Den billigste jeg kan
se på dba er til 29.000 og den generelle pris er nærmere midt i 40'erne.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Tommy Fer

Dato : 16-04-05 07:28

Rune D. Jørgensen wrote:
> [...]
> se på dba er til 29.000 og den generelle pris er nærmere midt i 40'erne.

PRÆCIS... jeg vil gerne stille op på snoede veje imod mange racer cykler
på en GSXR250. Jeg havde en og var faktisk glad for den. MEN har den
gået mere end 50kkm køb den ikke.. de begynder at være godt slidt
omkring de 65kkm.

GSXR400 har også en eksplosiv motor... men MEGET MEGET mere overskud end
250 eren. i 400 klassen har du krafter nok, seriøst.. hvor mange her kan
sige de reelt har brug for mere end 60hk?

mvh Tommy Fer
VFR400 (to become 750 cc this winter... dont need more BHP.. but i want
it anyway..)

Fra : AW på ZRX

Dato : 16-04-05 07:57

> hvor mange her kan
> sige de reelt har brug for mere end 60hk?

Jeg har ind imellem tænkt på, at det kunne være sjovt med en computer-logger
i de nye 1000 ccm racermaskiner. Når så de havde kørt 10.000 km kunne man
lave en udskrift og se hvor mange HK der reelt har været brugt, af de 180
(sådan cirka) som de har, og hvor meget der bliver brugt i snit.

Men det gælder jo nok for os alle. Hvem har mærket bunden af håndtaget ved
det antal omdrejninger hvor den yder max ? Og hvis man endelig har, hvor tit
er det så sket?

Til gengæld skal man ikke negligere det faktum, at kraftoverskud giver en
dejlig fornemmelse og at en stor motor alt ander lige har flere kræfter hele
vejen op, dvs. også der hvor man kører normalt.

Allan
ZRX 1200 S
(Som ikke har haft håndtaget i bund...)

Fra : Armand

Dato : 16-04-05 12:52

AW på ZRX wrote:

> [...]
> lave en udskrift og se hvor mange HK der reelt har været brugt, af de 180
> (sådan cirka) som de har, og hvor meget der bliver brugt i snit.
Svaret derpå er netop argumentet for at større motorer holder længere
end små: De bliver ikke pint på samme måde til dagligt!

> Men det gælder jo nok for os alle. Hvem har mærket bunden af håndtaget ved
> det antal omdrejninger hvor den yder max ? Og hvis man endelig har, hvor tit
> er det så sket?

Jeg har nu aldrig haft det med at lade mine motorer få lov til at lulle
sig i søvn!

> Til gengæld skal man ikke negligere det faktum, at kraftoverskud giver en
> dejlig fornemmelse og at en stor motor alt ander lige har flere kræfter hele
> vejen op, dvs. også der hvor man kører normalt.

Jup!
Men på den anden side set, så må tilstrækkeligheden indbefattes i evnen
til at trække over Storebælt i modvind uden at skulle geare ned for at
holde motorvejstempoet, og dét klarer selv den lvaere middelklasse,
hvorved alt derover er at regne for luksus :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 08:42

AW på ZRX skrev i meddelelsen
<4260b755$0$23025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> [...]
hele
>vejen op, dvs. også der hvor man kører normalt.

Og det er da overvejende sansynligt at en motor der sjældent yder maximalt
også lever længere. Men behov for de mange kræfter, njaeh.

mvh
Orla

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 16-04-05 15:30

Christen Lautrup wrote:
> [...]
> skal jeg være opmærsom på når jeg skal tjekke om det er et godt/dårligt køb

Hej Christen,

Jeg synes at have erfaret at 2-takterne begynder at "ryste" hurtigere
end de fleste gænste 4-taktere. I mine tilfælde har det været
krumtapslejer/plejlstangslejer/nålelejer osv. som bliver hurtigere slidt
på grund af de højere omdrejninger man skal køre i, til dagligt.

Det er dog skide sjovt at køre på en hidsig 2 takters - jeg har blandt
andet haft en Suzuki RM 250, 96 kg med ~55 hk, den var sindsyg sjov og
lidt udfordrene for en nybegynder at køre på! :)
Den lettede jo hver gang man drejede øret på den, nåede bare aldrig at
lære den helt at kende :)

Det er absolut ikke sidste gang jeg har haft en 2-takters! :D
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve en RD350'er.

Men hvis du skal have en 2-takters, skal det være fordi det skal være
sjovt at køre og fordi man brænder for dem.

En 4-takters kan du køre mere stille og roligt og er måske i sidste ende
bedst som hverdagskøretøj, imens jeg vil anbefale 2-takterne som en
slags 'legetøj' - noget man kører på når det skal være sjovt!

- Håber ikke jeg fik fornærmet nogen med min 'legetøjs' kommentar :(
Men vil da ikke kalde det en 'forvokset knallert', samme som at kalde en
voksen mand en stor baby.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Hekto

Dato : 16-04-05 17:31

In article <426121f5$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...

> [...]
> krumtapslejer/plejlstangslejer/nålelejer osv. som bliver hurtigere slidt
> på grund af de højere omdrejninger man skal køre i, til dagligt.

Ved 'hidsig' brug sker der det at kruntappen, der er presset sammen,
vrider sig og det hele ryger ud af ballance.
Nå den ryster, eller vibrerer, er det ved at være tid til en
overhaling!

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 16-04-05 18:43

Hekto wrote:
> [...]
> vrider sig og det hele ryger ud af ballance.
> Nå den ryster, eller vibrerer, er det ved at være tid til en

Okay, jeg havde også et lign. problem med en Suzuki 2 takts.
Hvor bund-nålelejet mellem krumtap og plejlstang sad var skudt helt af
h... til, og var blevet til metalstøv i krumtapshuset.

Fandt ud af det da jeg tog cylinderen af og området rundt om
krumtapshuset var dækket af guld farvet metalstøv fedtet ind i olie,
kunne også mærke at der var ca. 1 mm frigang i plejlstangen da jeg
prøvede at flytte lidt på den.

Så den fik skiftet krumtap og lejer, så kørte den godt igen, uden "klik"
lyde og så gik helt perfekt igen :)

Men er det ikke et generelt problem på 2takts motorcykler at den nemlig
ofte bliver brugt hidsigt da momentet ligger så højt?

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : mikkel paulsen

Dato : 17-04-05 01:51

> [...]

> en Suzuki gsx-r 250 eller en Yamaha rd 350. Begge mc'er har jeg set i
> prisklassen 22-28.000 kr. hvilket er meget passende for min pengepung.

SNIP! ALT her er forkert!
første mc, så har du nok ikke den store erfaring med at skrue på dem?
40km hver dag som transport på en gixxer, jeg kunne godt finde en mere
komfortabel mc.
vil du gerne have sporty mc? så VENT et par år eller tag et lån.

Jeg har prøvet en gixxer, og den er pisse sjov at køre på, men
morskaben render ud når man skal hjem og skrue på den bag efter.

Jeg tog mckort for 1 år siden og havde samme krav som dig. jeg tænkte
også meget på en gixxer eller RD, men hver gang jeg snakkede med nogen
om dem fik de mig på andre tanker. Jeg endte med at købe en XS 400
seca, men hvis jeg skulle lave valget om, ville gerne have haft en CB
450 s. XS er lidt lille med en bag på og så er CB 450 s noget pænere
syntes jeg, plus den er mere stabil ved hastigheder over 100. Køb en
af de maskiner så har du også råd til mc-tøj.
jeg har kørt 13000 på 7mdr og den har slet ikke brokket sig. To jeg
kender har haft deres gixxer lige så længe, de har kørt 7000 og
9000km, de ligger ALTID og skruer på den. de har hver smidt mindst
4000 kr i reservedele efter den, og de gav begge over 20000 for mc'en.
Måske har de bare begge været uheldige, hvem ved?

Så hvis du VIL have en sports mc. så lån dog de sidste 10000 i banken
og køb en GPZ 500 s eller en GS 500. du kommer alligevel til at smide
de 10000 efter den gixxer over et par år.

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 17-04-05 18:47

> [...]
> og køb en GPZ 500 s eller en GS 500. du kommer alligevel til at smide
> de 10000 efter den gixxer over et par år.

Det er mange der har en mening om de 2 cykler her inde. Især dem der ikke
har haft en!!

Jeg har haft min gsx-r 250 i 6 år. Og primært brugt den til daglig transport
(57.000km) Og det eneste jeg har haft af problemer, er at den er glad for at
drukne NGK tændrør. Når batteriet er ved at blive gammelt/fladt. Så derfor
skifter jeg batteriet hvert til hvert andet år! Alt efter hvor langt jeg
kørte sidste år. Ellers har jeg kun smidt penge efter den, når der skulle
nye slid dele, som dæk klodser til. Derfor kan jeg godt anbefale den til dit
behov.

Der er sikker andre motorcykler der opfylder dit behov beder. Men jeg vil
helt klart anbefale at du finder en maskine med kåbe. Når du skal køre
hverdag, da det danske vejr ikke altid er som jeg synes det burder være :o/

--
DDS - Aalborg
Mail =(Fjern det høje dyr)

Fra : Moller

Dato : 17-04-05 19:41

Christen Lautrup wrote:
> [...]
> skal jeg være opmærsom på når jeg skal tjekke om det er et godt/dårligt køb

   Begge to er oldsager som er pint ihjel af samtlige ejere, og vil typisk
kun blive rost af ejere som er ved at sælge dem, eller folk der har haft
dem dengang de var nyere, men glemmer at tiden gir grimme sår.

   Til det budget du har, så find en støre 4 takter som er mere stabil,
som nævnt GS500, Seca400(hvis de er i god stand), ellers skal der spares
lidt mere ind.

--
VH
Lars Molnit