Rust på krom
Fra : Sune

Dato : 14-04-05 12:11

Hej gruppe

Har nogen her erfaring med at komme rust på kromdele til livs ?
Det er en masse små rustpletter, som kan fjernes med lidt ståluld og lidt
knofedt.
Men hvordan forhindrer jeg, at det kommer igen ? WD40, klar lak eller ?

--
MC hilsen
Sune

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 12:14

> [...]
> knofedt.
> Men hvordan forhindrer jeg, at det kommer igen ? WD40, klar lak eller ?

Tror kun at en omforchroming kan gøre det.. :o/

Mvh
Morten

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 14-04-05 12:17

Sune wrote:
> [...]
> knofedt.
> Men hvordan forhindrer jeg, at det kommer igen ? WD40, klar lak eller ?

Hej Sune,

Jeg ville ikke umiddelbart prøve at bruge klarlak på kromdele.

Jeg tror også at en glas/sand blæsning alt efter omfanget og en
omforkromning vil være løsningen - desværre :(

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Jesper

Dato : 14-04-05 12:29

Sune wrote:

> [...]

> knofedt.
> Men hvordan forhindrer jeg, at det kommer igen ? WD40, klar lak eller ?

Hvis det ikke er så dybt kan autosol tage det.

/Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 12:38

> Hvis det ikke er så dybt kan autosol tage det.

jeps, men det kommer igen.. :o/

Mvh
Morten

Fra : Jesper

Dato : 14-04-05 13:01

Juel wrote:

> jeps, men det kommer igen.. :o/

Ja kromen er ødlagt hvis der først er boblet rust igennem. Men hvis det
kune er flyverust så forsvinder det.

/Jesper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-04-05 19:31

> jeps, men det kommer igen.. :o/

Pga. vinterkørsel er kromen på min MC også blevet lettere udsat for rust
diverse steder. Når det værste er taget med autosol, så er der normalt kun
en lille sort prik tilbage der hvor kromen er ødelagt. Hvis jeg så behandler
det med noget Protect&Shine, så holder det sig såmænd meget godt, og der går
noget tid før der igen begynder at komme en rustplet. Så tager man det lige
med noget Autosol og Protect&Shine igen, og på den måde kan det holdes nede
uden det store besvær.

Skal det være permanent, hedder det nok omforkromning. Jeg kan ikke lige se
andre muligheder.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Schlæger

Dato : 14-04-05 12:48

Sune wrote:

> [...]

> knofedt.
> Men hvordan forhindrer jeg, at det kommer igen ? WD40, klar lak eller ?

Hvad med at give det en polering med acryl-lakforsegler som f.eks. SK2000
??

Mch Schlæger

Fra : Eg Egemarke

Dato : 15-04-05 08:43

OG så er det ganske forbudt at sandblæse etc som en anden foreslå !!
Hvis der skal om forchromes skal den gamle chrom "trækkes" af altså
forchromes baglæns faktisk hvor chromen hives via en elektrolytisk proces
nøjagtigt som når den skal for chromes !!
Husk på at det du har INDEN du aflevere til for chromningen er det samme du
får tilbage så lige det noget Ru jern pga sandblæsning skal det poleres
op/ud igen dvs en MASSE arbejde og dermed dyrere pris

MvH Eg Egemarke (der har arbejdet meget med Zink og chrom mm)

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265