Husk hjelmen !!
Fra : Eg Egemarke

Dato : 12-04-05 21:43

Talte 27 Mc´ere idag i København 17 havde ingen hjelm på !!
og 2 havde hjelmen under armen mens 1 havde den på bagagekrogen !! (ud af de
17 altså)
Og til syneladende er det accepteret af politiet etc ?!?
Denne observation var dog overraskende ikke mærke bestemt, der var stort set
ligeligt fordelt mellem de fremad lænede og de bagud lænede Mc´ere

Uanset hvad beholder jeg da min på når jeg kører, jeg HAR set hvad der kan
ske hvis den mangler

Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger med
moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Richard

Dato : 12-04-05 21:49

Eg Egemarke wrote:

> Denne observation var dog overraskende ikke mærke bestemt, der var stort set
> ligeligt fordelt mellem de fremad lænede og de bagud lænede Mc´ere

Ja det var overraskende; ville jo egentlig have forventet et
observationsstade nær en HD-klub el.lign...

> Uanset hvad beholder jeg da min på når jeg kører, jeg HAR set hvad der kan
> ske hvis den mangler

Og for dem der ikke har, kræver det vist ikke megen fantasi

> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger med
> moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

Morfar eller Klåge-Åge, jeg deler din bekymring fuldtud

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Pia og Karl-Ove Pede~

Dato : 12-04-05 21:54

> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger med
> moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

Jeg håber aldrig det bliver moderne......du har ret Eg, et hoved ser
forfærdeligt ud når det har ramt asfalten uden beskyttelse. Jeg har stadig,
efter 25 år, et billede på nethinden af en Scooter-list liggende på
Storestrømsbroen med et flækket hoved. (han blev begravet)

Brug hjælmen både for din egen; men også for din families skyld!

KOP
http://www.dfmc.dk/?id=706

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 12-04-05 22:13

> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger med
> moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)
-----
Jeg kører ALTID med hjælm..
Jeg følges aldrig med nogen uden, og banker kammeraterne hvis jeg ser dem
uden hjælm på..!

-Hilser heller ikke på folk hvis de ikke har hatten på, men ryster på
hovedet..

Jeg ser det heller ikke som en "mode" ting, men nærmere som sund fornuft..

--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600

Fra : Gasse

Dato : 12-04-05 23:16

> -Hilser heller ikke på folk hvis de ikke har hatten på, men ryster på
> hovedet..
> --==>Oliver Bruchhaus<==--

Oliver , Jeg kan kun ryste på hovedet af dig .

Der er faktisk nogen i dette land der har en gyldig grund til at køre uden
hjælm...
De fleste af os har valgt (uden hjælm, og med livet som indsats) at køre på
en V2
og nyde livet uden at bedømme andre..

Som regel tøffer vi rundt i det Danske land , og fræser ikke afsted med over
200, med en hjælm på..

Jeg sagde som regel

Gasse / der Hilser

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 13-04-05 00:43

> Oliver , Jeg kan kun ryste på hovedet af dig .
---
Love me, or hate me.. -Thats just who i am..

Fra : Gasse

Dato : 13-04-05 01:10

> [...]
> --==>Oliver Bruchhaus<==--
> Honda Hornet 600
> --==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--

Hate noooooooooooo

Fra : Moller

Dato : 13-04-05 08:23

Gasse wrote:

> Der er faktisk nogen i dette land der har en gyldig grund til at køre uden
> hjælm...

   Nu du lyder som om du har styr på det, hvad er så en gyldig grund ? for
pt. har jeg kun set falske læge atester fra folk der "må" køre uden
hjelm, og fjolserne ligger ikke engang skjul på det, da de ser det som
en sej ting at køre uden hjelm, og ha en forfalsket ubrugelig lægeattest.

   Og om man blir klippet af en madkasse mens man ruller 30km/t eller
200km/t er samme resultat.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 13-04-05 09:45

> [...]
> hjelm, og fjolserne ligger ikke engang skjul på det, da de ser det som
> en sej ting at køre uden hjelm, og ha en forfalsket ubrugelig lægeattest.
----
Jeg har en kammerat der er kørt galt på crosser engang.
Han blev delvist lam i benene pga. noget med bræk i nakken og ryggen.
Han må køre uden hjælm på scooter, da han ellers kan få problemer med nakken
igen..

-Det er trodsalt ca 1,5kg sådan en letvægts hjelm vejer..
Han er også den eneste undtagelse jeg kender..

Fra : Gasse

Dato : 13-04-05 10:21

> [...]
> igen..
>
> -Det er trodsalt ca 1,5kg sådan en letvægts hjelm vejer..
> Han er også den eneste undtagelse jeg kender..

Hilser ud heller ikke på han

Fra : Gasse

Dato : 13-04-05 10:21

> [...]
> ting at køre uden hjelm, og ha en forfalsket ubrugelig lægeattest.
>
> Og om man blir klippet af en madkasse mens man ruller 30km/t eller 200km/t

Ja Lars, jeg har styr på det, min atest er nemlig ikke falsk .

Og nu kender i så 2, der har en atest

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 00:39

Er det ikke dig der er et fjols

Se i denne tråd er der ikke EN der brokker sig

DOBBELT MORAL

Fra : Moller

Dato : 14-04-05 16:47

Gasse wrote:

> Er det ikke dig der er et fjols

> Se i denne tråd er der ikke EN der brokker sig
>
> DOBBELT MORAL

   Gider du ik at bruge et brugbart link ? jeg er ikke cybercity kunde...
http://groups-beta.google.com vil nok kunne hjælpe dig.

   Men så vidt jeg ved har jeg aldrig støttet at køre uden hjelm... og gør
det ikke selv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 14-04-05 16:53

Gasse wrote:

> Ja Lars, jeg har styr på det, min atest er nemlig ikke falsk .

   Ok, men side du har så meget styr på det, hvad er så begrundelsen til
din attest ? Oliver's bekendte er der en god grund til, men hvad er din
? at man har en attest må jo betyde at der er en grund til det, ellers
er den jo ligegyldig og forbudet ubrugeligt.

> Og nu kender i så 2, der har en atest

   Vi kender 1, da vi ikke har fået en begrundelse fra dig omkring hvorfor
du ikke kan få en hjelm over hovede. Men vi vil da gerne høre den.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 22:36

> Vi kender 1, da vi ikke har fået en begrundelse fra dig omkring hvorfor du
> ikke kan få en hjelm over hovede. Men vi vil da gerne høre den.

> [...]

Ser du min ven , fortæller jeg det her på dette forum.
Tror du så ikke der er nogen der får en fake attest, pga: mine
oplysninger...

ok så.. men sig det ikke til nogen

Bare sig du er ryger og ikke kan tåle alt det røg inde i hjælmen....

for så kan Claus Rittig spare en masse penge i skat, for man dør af at ryge
og det er med garanti.......

Tænk dig engang , hvergang du tænder en smøg, så står der en eller anden
narhat og siger at du dør at det..
og han kalder dig et fjols / og en barnerøv på 12 / en der ikke tænker på
sin kone og børn...

Det er hvad jeg er blevet kaldt i dette forum..... fordi jeg engang imellem
kører uden hjælm..

PS: Der rager ikke jer hvad det er galt

Fra : CL

Dato : 15-04-05 03:44

> PS: Der rager ikke jer hvad det er galt
Ha jeg har gættet det, selv børnehjælme er for store.
VH
Carsten

Fra : Moller

Dato : 15-04-05 07:21

CL wrote:

> Ha jeg har gættet det, selv børnehjælme er for store.

   *LOL* han er under 8, og derved behøves ikke hjelm for at side bag på
hans fars cykel.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-05 09:22

Gasse wrote:
> Ser du min ven , fortæller jeg det her på dette forum.
> Tror du så ikke der er nogen der får en fake attest, pga: mine
> oplysninger...

Jeg er sikker på at du undervurderer DFM's klientel. Mon ikke de fleste
kan snyde sig til en attest hos lægen hvis det er det de ønsker?

> Det er hvad jeg er blevet kaldt i dette forum..... fordi jeg engang imellem
> kører uden hjælm..

Som man råber i skoven får man svar. Jeg vil nøjes med at kalde dig Gasse.

--
vh
Torben

Fra : S.G

Dato : 12-04-05 23:19

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Talte 27 Mc´ere idag i København 17 havde ingen hjelm på !!
> og 2 havde hjelmen under armen mens 1 havde den på bagagekrogen !! (ud af
> de 17 altså)

Det ville du aldrig se her i Odense!
Ikke engang om sommeren ved fællestræf ved skovsøen!
Bøller de er!!

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-04-05 22:03

> [...]
>
> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger med
> moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

Tjah - jeg er kun far endnu
Men jeg kan nu heller ikke helt forstå det. Har et par gange kørt korte
prøveture ved vort sommerhus uden hjelm. Og har konstanteret at et par
solbriller som eneste værn mod fartvinden meget let får dine øjne til at
løbe i vand - så har du ikke meget klarsyn tilbage.
Hvordan man så skal klare sig i mørke uden briller har jeg ikke haft lyst
til at prøve....
Så hvis du ikke vil tage hensyn til dit eget liv og hvordan du kan påvirke
dine nærmeste ved at smide livet væk på den måde kunne du måske tænke på de
mennesker, hvis liv du kan komme til at påvirke radikalt hvis du indblander
dem i en ulykke. Jeg tror ikke det er særligt sundt at få en mc ind ad døren
i føresiden - slet ikke hvis mc'en har god fart på.
Men på det punkt er en åben hjelm uden motorbriller (mere morfar ?) jo
heller ikke meget bevendt.

Så jeg undrer mig også over at det åbenbart stadig er ganske let at få en
lægeerklæring - eller blot at køre uden hjelm. Men det er måske nok et
område i trafikken som politiet ikke har tid til at tage sig af mere ? Så
sidder de vel i stedet i en foto-vogn og beskytter os mod faren ved 3-4 km's
fartoverskridelse medens resten af trafikken (i det mindste her i Kbh)
bliver værre og værre.....
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Ulvir

Dato : 12-04-05 23:21

Enig. Se: http://bmwdean.home.att.net/swisherhelmet11x17.pdf

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 12-04-05 22:24

Eg Egemark wrote:
> Talte 27 Mc´ere idag i København 17 havde ingen hjelm på !!
> og 2 havde hjelmen under armen mens 1 havde den på bagagekrogen !! (ud af
> de 17 altså)

Skræmmende. For at neutralisere landsstatistikken lidt, kan jeg rapportere
at jeg har truffet omkring 15 cykler på vejene i og omkring Odense idag,
hvor alle var hjelm-beklædte :)

> Og til syneladende er det accepteret af politiet etc ?!?

Som en anden nævnte er jeg også bange for at det er ressourcerne der
begrænser her. Jeg tror da (og håber) at politiet ville hive en til side
hvis de "cruiser" og kommer forbi en uden hjelm.

> Uanset hvad beholder jeg da min på når jeg kører, jeg HAR set hvad der kan
> ske hvis den mangler

Jeg ligeså. Det kunne ikke falde mig ind at køre uden den, i hvert fald ikke
med mindre det lige har været en situation hvor jeg har skruet lidt på den,
for derefter at skulle teste om den stadig kunne trille/køre henad
villavejen.

> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger med
> moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

Syntes jeg ikke. Det er en lallet og arrogant holdning at have at køre uden
beskyttelse, syntes jeg i øvrigt også gælder når man ser en eller anden Karl
Smart komme flyvende med 200 km/t på motorvejen bare iført en arbejdsjakke
og et par jeans (men her det måske mig der er morfar?).

Under alle omstændigheder syntes jeg at debatten er fin, man kan jo kun håbe
at det giver stof til eftertanke for nogle..

Mvh Peter, Odense

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-04-05 22:44

> Skræmmende. For at neutralisere landsstatistikken lidt, kan jeg
> rapportere at jeg har truffet omkring 15 cykler på vejene i og
> omkring Odense idag, hvor alle var hjelm-beklædte :)

Jeg ryster også på hovedet når jeg ser folk køre uden hjelm, og også dem på
knallerter.. På MC'er synes jeg dog at folk generelt er gode til at tage
hjelm på, for det er sjældent jeg ser en MC-kører uden, og når det endeligt
sker er det oftest på en HD.

> Som en anden nævnte er jeg også bange for at det er ressourcerne der
> begrænser her. Jeg tror da (og håber) at politiet ville hive en til
> side hvis de "cruiser" og kommer forbi en uden hjelm.

Ja, det må vel nærmest invitere til at politiet hiver en ind til siden.

> [...]
> fald ikke med mindre det lige har været en situation hvor jeg har
> skruet lidt på den, for derefter at skulle teste om den stadig kunne

Det samme har jeg gjort, og jeg kom ikke meget længere end 5-10m fra
indkørslen før der holdte en politibil og spurgte om jeg ikke havde glemt
min hjelm.
Jeg fik dog heldigvis lov til at køre tilbage ind i indkørslen og tage min
hjelm på. Årsagen var netop at jeg lige ville trille op og ned ad villavejen
efter at jeg havde skruet på nogle ting.
Men det er da temmeligt uheldigt lige at rende ind i dem dér.

> [...]
> eller anden Karl Smart komme flyvende med 200 km/t på motorvejen bare
> iført en arbejdsjakke og et par jeans (men her det måske mig der er

Jeg deler holdningen 100%, helt morfar kan det ikke være, da jeg kun er 24.

Jeg undrer mig desuden over de folk der kører med hjelmen under armen. Jeg
ville da synes at hjelmen var irriterende at have hængende dér. Når den
sidder på hovedet er den ikke i vejen og desuden kan man slippe for al den
blæst i hovedet.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : René Hvid

Dato : 12-04-05 22:54

"Peter F. Poulsen" skrev

> beskyttelse, syntes jeg i øvrigt også gælder når man ser en eller anden
> Karl Smart komme flyvende med 200 km/t på motorvejen bare iført en
> arbejdsjakke og et par jeans (men her det måske mig der er morfar?).

Jeg kan ikke se at det er hverken lallet eller arrogant at køre uden
sikkerheds udstyr, det er sgu da mit liv og legme det går ud over, så burde
jeg vel også være den rette til at træffe slige valg.

> Under alle omstændigheder syntes jeg at debatten er fin, man kan jo kun
> håbe at det giver stof til eftertanke for nogle..

Tja den eneste eftertanke jeg får er ægerelser over at vores samfund er
blevet så overreguleret at der snart ikke er noget man selv må eller skal
tage stilling til selv.

--
Rene Hvid
Alias "Benneweis"

Fra : Hans Møller

Dato : 13-04-05 12:15

On Tue, 12 Apr 2005 23:54:09 +0200, "René Hvid"
<benneweis@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Tja den eneste eftertanke jeg får er ægerelser over at vores samfund er
>blevet så overreguleret at der snart ikke er noget man selv må eller skal

Jeg er måske anderledes, men lad dog børnene.
Der er så bare at håbe at de har betalt så meget i skat at de selv kan
finansere bleskift resten og livet når de ender med svære hjerneskader
i en seng eller rullestol så vi andre ikke osse hænger på deres "frie
valg".
Jeg kender dog 1 (en) person der bliver nødt til at køre uden hjelm -
de findes simpelthen ikke i hans størrelse.
Når vi så har harseleret færdig over alle de andre "hjernedøde" så må
vi jo ikke glemme at vi (jeg) oftest fræser rundt uden mål og med -
bare for fornøjelsens skyld og brænder fossile brændstoffer af (og
dermed forurener den verden vi har lånt af vore børn) uden anden grund
end at vi nyder det.

Skal vi ikke bare nyde livet mens vi har det - hver på vores måde -
og så hygge os når vi mødes - hjelm eller ej.

hVh
Hans/NTV

Ha' en rigtig go' sommer

Motorcyklister dør ikke - de bliver slået ihjel

Fra : LarsM

Dato : 13-04-05 17:15

> [...]
burde
> jeg vel også være den rette til at træffe slige valg.

Enig!

Og som en tilføjelse har man som hjelmløs
"ryst-på-hovedet-af-mig-I-dont-give-shit"-kører
ydermere det argument at vi ikke koster det danske sundhedsvæsen (=jer!) ret
meget....ingen skadestue...direkte i kapellet.

Let me ask you this: Dyrker alle i DFMC altid kun sex med gummi på?

/Lars Martin - Yam R6 Heteroseksuel periodisk hjelmløs mc-kører & livsnyder

http://www.dfmc.dk?id=524

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-05 17:11

"LarsM" <mumbo@jumbo.dk> skrev i en meddelelse

> ydermere det argument at vi ikke koster det danske sundhedsvæsen (=jer!)
ret
> meget....ingen skadestue...direkte i kapellet.

Er det ikke noget sludder?
Kan du på nogen måde underbygge den påstand med fakta?
Er det ikke snarere sådan at selv meget små ulykker medfører meget stor
risiko for hjerneskader, for motorcyklister uden hjelm?

Rittig

Fra : René Hvid

Dato : 12-04-05 22:49

"Eg Egemarke" skrev
> [...]
>
> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger med
> moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

Jeg må indrømme at jeg ofte tager hjelmen af hvis vejret er til det, kan
godt lide at mærke farten og vinden.
At jeg så også mener at loven om hjelm påbud og sele påbud, er et stort og
unødvendigt indgreb i min personlige frihed som ikke tjener noget formål. er
noget helt andet.

Fra : Ninja Rider

Dato : 12-04-05 22:54

Hejsa

René Hvid wrote:
> [...]
> unødvendigt indgreb i min personlige frihed som ikke tjener noget formål. er

Ja, der er jo 50% Risiko/Chance for at du har hjælmen på den dag, en
fuld skiderrik brallere ind i dig, imens du kikke hen langs stranden,
for at se efter Kællinger! ;) Når du så flyver gennem luften kan du jo
så enten tænke Godt jeg huskede hjælmen, så kraniet nok holder, ellers
kan du jo lige nå at sende dine sidste tanker....

Mvh Emil
Der aldid køre med sikkerheds udstyr på!
--
Kawasaki ZXR750 Ninja
Yamaha ka' man ha'

Fra : René Hvid

Dato : 12-04-05 22:58

"Ninja Rider" skrev
> [...]
> efter Kællinger! ;) Når du så flyver gennem luften kan du jo så enten
> tænke Godt jeg huskede hjælmen, så kraniet nok holder, ellers kan du jo

Ja men det har så været mit valg, og så i andre jo glæde jer over at i
sparre skattekroner til langvarigt sygehusophold.

--
Rene Hvid(Der mener at alle har ret til ufornuftige valg, når bare de er
rede til konsekvenserne)

Fra : Ulvir

Dato : 12-04-05 23:28

René Hvid wrote:
> "Ninja Rider" skrev

> Ja men det har så været mit valg, og så i andre jo glæde jer over at i
> sparre skattekroner til langvarigt sygehusophold.

Men hvad så hvis det utænkelige skulle ske: at du overlevede et evt.
ullykke, og skulle passes og plejes (bleskift og så'n noget..) resten af dit
liv- Hvad så? Skal jeg være med til at betale? fordi du ville være 'en
fri mand'? Jeg har faktisk ikke noget valg. Trist. Men det har du..

Fra : René Hvid

Dato : 12-04-05 23:44

"Ulvir" skrev

> [...]
> liv- Hvad så? Skal jeg være med til at betale? fordi du ville være 'en
> fri mand'? Jeg har faktisk ikke noget valg. Trist. Men det har du..
Hvis dette utænkelige skulle ske ville det sandsynligvis være fordi min
nakke elle rygsøjle tager skade, og det ville en hjelm jo ikke hjælpe på.

Men dette senarie er netop, en grund til at køre uden hjelm. Jeg vil hellere
være død, end være en grøntsag.

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-04-05 00:12

René Hvid wrote:

> [...]
>
> Men dette senarie er netop, en grund til at køre uden hjelm. Jeg vil hellere

Jeg tror nu et rygskjold kan tage en god del af slaget hvis du rammer
noget med ryggen først, f.eks. en kantsten.

Har du ingen familie eller venner, siden du nærmest gerne vil dø i
trafikken?

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 13-04-05 00:47

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> Har du ingen familie eller venner, siden du nærmest gerne vil dø i
> trafikken?

Selv om den kommentar ikke var direkte henvendt til mig så tillader jeg mig
at svare alligevel...

Nu må den her debat altså lige ramme jordoverfladen igen, fordi man synes at
det er lige vel rigeligt at det er lovkrav at man kører med hjelm, så er det
ikke ensbetydende med at man "gerne vil dø i trafikken" .. der er jo altså
nogen som godt kan finde ud af at styre den 2-hjulede....

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-04-05 01:20

[6705] Jesper Sørensen wrote:
> [...]
> ikke ensbetydende med at man "gerne vil dø i trafikken" .. der er jo altså
> nogen som godt kan finde ud af at styre den 2-hjulede....

Jeg er nu også ganske overbevist om at flertallet af de motorcyklister
der bliver dræbt i trafikken bliver slået ihjel pga andres fejl, og ikke
fordi de selv kører galt.
Bare se aviserne fra sidste forår, hvor man gang på gang kunne læse om
biler der ikke havde overholdt deres vigepligt og havde slået
motorcyklister ihjel på den konto.
Desuden var min morale i indlægget fra før, at det noget af det mest
egoistiske man kan være er at være ligeglad med ens eget liv.
De fleste har trodsalt nogen der holder af dem, og som vil savne dem den
dag de er væk.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Jesper

Dato : 14-04-05 11:31

> [...]
> ikke ensbetydende med at man "gerne vil dø i trafikken" .. der er jo altså
> nogen som godt kan finde ud af at styre den 2-hjulede....

Der er forskel på kunne styre en 2-hjulet i den daglige kørsel, og så
kunne styre den hvis det er i en krisesituation hvor man er nød til at
undvige eller andet.
Og så er der også dem der tror de godt kan styre den 2-hjulet... Det er
dem der f.eks lægger en andens MC ned når de tager en prøvetur på den...

Jesper

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 14:59

"Anders Christensen" < skrev >

> Har du ingen familie eller venner, siden du nærmest gerne vil dø i
> trafikken?

jo jeg har både familie og venner og har ikke noget dødsønske, hvis jeg
havde det havde jeg nok fundet en udvej........
Forsvare bare retten til selv at træffe mine valg, om de så er fornuftige
eller ej.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-04-05 22:17

René Hvid wrote:

> [...]
> havde det havde jeg nok fundet en udvej........
> Forsvare bare retten til selv at træffe mine valg, om de så er fornuftige

Bare jeg kunne stemme for retten til ikke at skulle betale for
oprydningen efter det utænkelige uheld, men det kan jeg så ikke..

I Hobro - hvor jeg bor er et hjem for "sen-hjerneskadede"- dem de fleste
ville kalde "spassere" når de møder dem i gågaden - langt langt de
fleste er trafikofre, og af dem er der næsten ingen der brugte
sikkerhedsudstyr (sele og hjælm) DERFOR er det lovpåbudt at bruge det,
fordi det koster mellem en halv og hel million (op til 2 milioner) at
opbevare dem på dette hjem om året, efter det frie valg viste sig at
være dumt, for dem selv - deres familie og samfundet.

Og ja sports idioter brækker ben, rygere får kræft osv. osv. men det er
bare ikke et argument for at opføre sig uansvarligt, når muligheden for
at begrænse konsekvensen nu engang er til stede og påbude ved lov
(smøger bliver givet også forbude en dag).

En anekdote jeg bruger når jeg underviser i førstehjælp (hvor jeg i
øvrigt lægger stor vægt på at oplyse unge knallertkørere om det kloge og
smarte i en hjælm) er ex. konens fætter . han rejste sig op og bankede
hovedet ind i en skabslåge i køkkenet - så meget skal der til -
hjerneskadet og invalideret for livet, hovedet er skrøbeligt meget
skrøbeligt.

Jeg våger også den påstand at 8 ud af 10 gør det for at imopnere
omgivelserne, der er nu noget specielt sejt ved at køre uden hjælm, og
det gør det kun endnu dummere, den 9. af hensyn til sygdom og den sidste
nyder faktisk at få insekter smadret ud i hele fjæset, med vand løbende
ud af øjnene, og sådan er vi alle så forskellige....

Det kræver jo mod af turde være "morfar"

--
Dun@nt - der mente at Ulve havde holdninger...?
Kilo SFau _R_ Silverbullet

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 22:35

""J.C.Kløve"" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Bare jeg kunne stemme for retten til ikke at skulle betale for oprydningen
> efter det utænkelige uheld, men det kan jeg så ikke..

Der skulle jo ryddes op under alle omstændighedder, nu kan du så bare slippe
med en kiste, istedet for det dyre ophold.

> [...]
> hjem om året, efter det frie valg viste sig at være dumt, for dem selv -

Rettelse-Senhjerneskade er ikke det samme som spasser, og den fleste
senhjerneskader forkommer når hjernen har været uden ilt i for lang til,
altså ikke en typisk trafik skade.
> [...]
> faktisk at få insekter smadret ud i hele fjæset, med vand løbende ud af
> øjnene, og sådan er vi alle så forskellige....

Så må jeg jo være den sidste, for jeg gør det fordi jeg har lyst. absolut
ikke for at imponere, i er ikke de enste der mener det er dumt, så det
imponere nu nok ikke nogen.

--
Rene Hvid ( der har, og altid vil have, holdninger selvom de ikke er
populære)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-04-05 22:45

René Hvid wrote:
> [...]

> Rettelse-Senhjerneskade er ikke det samme som spasser, og den fleste
> senhjerneskader forkommer når hjernen har været uden ilt i for lang til,

Jup, men ikke på dette hjem

Og jo mange af dem bliver spastiske, må sgu være trist, men en af dem
har da humor, han har fået monteret en racersæde på den elektriske
kørestol (dog uden andre seler end dem der skal holde han fast til sædet)

Derudover er der ikke få med frontallap skader, så de hhv
flæber-griner-sparker-tæver- ovs osv helt ude af kontrol også trist at
se på.

Det er dog de færreste det tager det med oprejst pande bagefter, de
angrer npget så ynkeligt over deres skæbne........

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 22:52

""J.C.Kløve"" skrev
> [...]
>
> Det er dog de færreste det tager det med oprejst pande bagefter, de angrer
> npget så ynkeligt over deres skæbne........

Grim skæbne, men er sidder også mange rundt omkring den situation som kun er
i live pga.hjelm eller sele. og skal jeg vælge ved jeg godt hvad jeg vil
vælge.

Jeg ved godt det lyder hårdt, men jeg vil hellere dø end være en grøntsag.
Der er ting der er værre end døden.

--
Rene Hvid( der selvfølgelig håber det ikke sker for mig, men er rede til at
tage konsekvensen )

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 06:30

"René Hvid" <benneweis@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælge.
>
> Jeg ved godt det lyder hårdt, men jeg vil hellere dø end være en grøntsag.

Du bliver ved med at påstå at du har større risiko for at dø, end for at
blive hjerneskadet - hvorfor tror du det? Kører du samtidig groft
uforsvarligt? For så vidt jeg husker blev hjelm lovene i mange lande indført
fordi statistikker over trafikuheld afslørede at kørsel uden hjelm gav vildt
meget større risiko for hjerneskader.

Rittig

Fra : Sanne Johansson

Dato : 13-04-05 08:31

René Hvid wrote:

> Men dette senarie er netop, en grund til at køre uden hjelm. Jeg vil hellere
> være død, end være en grøntsag.

...jvf. tråden for et par dage siden om organdonation, så håber jeg du har
tilmeldt dig! Så er det jo fint, der er nogle lettere vil bidrage til det
end andre...

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 15:01

"Sanne Johansson" skrev >
...jvf. tråden for et par dage siden om organdonation, så håber jeg du har
> tilmeldt dig! Så er det jo fint, der er nogle lettere vil bidrage til det
> end andre...

Ja jeg er både organ og bloddoner, så skulle det gå galt er der da nogen der
bliver glade...........

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-05 09:20

> [...]
> nakke elle rygsøjle tager skade, og det ville en hjelm jo ikke hjælpe på.
>
> Men dette senarie er netop, en grund til at køre uden hjelm. Jeg vil

Det er for dumt at diskutere sådan noget. En meget hyppig årsag til
"grøntsagstilstand" er svære hjerneskader, og dem får man naturligvis
lettere hvis man kører uden hjelm.
Der er næppe påviseligt væsentlig større risiko for at dø, ved at køre uden
hjelm, men der er stensikkert større risiko for hjerneskader.

Kun uintelligente mennesker kører uden hjelm. Det har ikke noget med frihed
at gøre, men med intelligens og modenhed.
(Okay, nogle ganske få har reelle grunde til ikke at kunne bruge hjelm, men
de burde efter min mening overveje om det så overhovedet er smart at køre
motorcykel).

Rittig

Fra : Gasse

Dato : 13-04-05 10:28

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men
> de burde efter min mening overveje om det så overhovedet er smart at køre

Ja Claus.. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu må vi sku heller ikke nyde det liv der er tilbage .
Bare fordi vi kører uden hjælm
Tag du bare den sidste grund til at leve fra nogen, for du ved jo alt om at
leve Rigtigt

Hvad f..... har i gang i
Nej gu fanden er det ikke for at se smart ud...

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-05 11:15

"Gasse" <gasse@zerocrapmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> leve Rigtigt
> Hvad f..... har i gang i
> Nej gu fanden er det ikke for at se smart ud...

Hold nu op med det klynkeri!
Hvem har sagt du ikke må "nyde det liv der er tilbage"? Jeg har ikke forbudt
dig at nyde noget som helst, jeg har bare udtalt, at hvis din
motorcykelkørsel sker uden hjelm, så skulle du overveje hvor stor risiko det
er du løber, og hvordan et evt. uheld vil påvirke din familie (Forældre?
Kone? Børn?). Men du har vel overvejet den risiko du påtager dig, og påfører
dine nærmeste ved at køre, ikke?
Jeg har svært ved at tro at motorcykelkørsel er "den sidste grund til at
leve" for dig, så det opfatter jeg som ren klynk. Jeg kan ihvertfald finde
på andre ting i mit liv, der gør det attraktivt at leve videre.

Hvade fanden har vi gang i? Det skal jeg forklare dig! Langt de fleste jeg
kender til der kører uden hjelm (de fleste kun en gang imellem), har ikke
nogen væsentlig grund til at gøre det. DEM brokker vi os over, fordi deres
egoisme påfører både samfundet (mig som skatteborger) og deres nærmeste en
totalt tåbelig risiko. Er du IKKE en af dem, så er dit indlæg malplaceret,
for det var dem jeg udtalte mig om, som du kan se i mit indlæg.
Om de sidste få pct. der faktisk HAR en god grund til ikke at bruge hjelm,
sagde jeg at jeg vil mene de bør overveje om motorcyklisme så ikke er FOR
risikabelt. Det er en overvejelse der i mine øjne er særdeles naturlig.

Efter en lignende overvejelse er jeg selv stopet med at køre race. Et par
slemme skader de sidste 2 år fik mine øjne op for at race indebærer riscisi
som jeg ikke finder forenelige med børn, derfor stoppede jeg. Jeg har stadig
motorcykel, men ... jeg kører ikke en meter uden en hjelm.

Rittig

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 15:08

"Claus Rittig" skrev
snip
> [...]
> stadig
> motorcykel, men ... jeg kører ikke en meter uden en hjelm.

Ja og når du så om et par år er blevet meget klogere og moden, og beslutter
dig for ikke turde køre MC mere, må vi andre så heller ikke det mere???????

--
Rene Hvid ( der er skide træt af formynderiske, bedrevidende gamle
mennesker)

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-05 16:37

> Ja og når du så om et par år er blevet meget klogere og moden, og
beslutter
> dig for ikke turde køre MC mere, må vi andre så heller ikke det
mere???????

1. Jeg tror ikke jeg beslutter mig for ikke at turde køre mc når jeg bliver
ældre, tværtimod tror jeg jeg kommer til at køre noget mere. Jeg har vist
aldrig antydet andet.

2. Jeg har aldrig forbudt dig at gøre noget som helst, jeg har blot
opfordret til at tænke over hvor grænserne for egoisme starter, og hvor
hensynet til ens nærmeste begynder

Det er tåbeligt at angribe mig for holdninger jeg ikke har. Mon dit udfald
har noget at gøre med at der er overvejelser du ikke ønsker at erkende
udfaldet af?

Rittig

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 22:18

"Claus Rittig" skrev
snip

> Det er tåbeligt at angribe mig for holdninger jeg ikke har. Mon dit udfald
> har noget at gøre med at der er overvejelser du ikke ønsker at erkende
> udfaldet af?

Nej, der er ingen overvejelser( i denne sag) jeg ikke udfaldet af eller ikke
vil tage konsekvenserne af.

--
René Hvid Pedersen
Email: benneweis@stofanet.dk

Fra : Steen E.

Dato : 13-04-05 17:13

> [...]
> det mere???????
>

> --
> Rene Hvid ( der er skide træt af formynderiske, bedrevidende gamle

JEG er gammel (klogere og bedrevidende? måske?) og har en gang for
meget tabt en mc, forhjulsblokade på våd og fedtet vej, med resulterende
lang kure- og rulletur.

Resultat hudafskrabninger, som stadig kan ses nu 30 år efter, men intet
alvorligt.

Så altid styrthjelm, handsker og jakke med beskyttere i, som regel også
tilhørende bukser og støvler.

Men du har måske ikke tænkt dig at blive gammel ? Og klogere, moden,
bedrevidende, formynderisk ??

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 00:17

> [...]
> tilhørende bukser og støvler.
>
> Men du har måske ikke tænkt dig at blive gammel ? Og klogere, moden,

Her er et til
http://www.wildwildwest.dk/Kajg.htm

Og jeg vil der skide på hvad du syntes om den

GASSE

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 06:38

> Her er et til
> http://www.wildwildwest.dk/Kajg.htm
> Og jeg vil der skide på hvad du syntes om den

Ja, det er der vist ingen der er i tvivl om.

Gift og har 1 barn...
Det er muligt du synes du er "hård", jeg synes bare du er ekstremt
egoistisk. Det er da en forbavsende ligegyldighed du viser din kone og dit
barn.

Jeg er gået bagover et større antal gange, og ved hvad der sker. Den ene
gang kostede 2 ugers akut ferie fra arbejde, til at gro sammen igen. Uden
hjelm - tjah...?!?
Jeg savner ord.

Normalt synes jeg der er meget lavt, at forfalde til personangreb i
debatter, men ... Jeg synes det er berettiget her. For ikke at denne tråd
skal udarte, står jeg af her, jeg har vist under alle omstændigheder
redegjort for mine holdninger.

At hoppe ud med faldskærm, kræver mod.
At hoppe ud UDEN faldskærm, kræver ikke mod, det kræver bare at man er
meget, meget dum.

Rittig

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 11:09

> [...]
> gang kostede 2 ugers akut ferie fra arbejde, til at gro sammen igen. Uden

Det er jo det jeg siger

Du burde blive hjemme

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 11:33

> Det er jo det jeg siger
> Du burde blive hjemme

Din argumentation er imponerende

Rittig

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 12:35

> "Gasse" <gasse@zerocrapmail.dk> skrev i en meddelelse

> Din argumentation er imponerende
>
> Rittig

ja og det er din ikke

Fra : Steen E.

Dato : 14-04-05 08:56

> Her er et til
> http://www.wildwildwest.dk/Kajg.htm
>
> Og jeg vil der skide på hvad du syntes om den
>
> GASSE

Og må vi så se om du kan få den VL1500 op og stå ?

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 11:08

> Og må vi så se om du kan få den VL1500 op og stå ?
>
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Ja det har den da' været

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 00:08

> [...]
> stadig
> motorcykel, men ... jeg kører ikke en meter uden en hjelm.

Du burde nok slet ikke køre mere . . . .
Du er jo farlig for alle andre . . . med alle de uheld du har ...

klynkeri! Hvem f... er det der klynker her ?
LÆS mit indlæg , der står NOGEN ikke MIG . .

Men typisk dette forum, i er sku fulde af dobbelt moral. . .
Prøv at læse hvem der brokker sig over ingen hjælm, og se så hvad de kører
på ??

ZZR / ZX9 / Ratet på Raket / OSV:

Tag dog og hold jeres kæft,
Tag en smøg mere, jo flere jo bedre...

Gasse / der kender flere der ER døde af smøger

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 06:42

> Du burde nok slet ikke køre mere . . . .
> Du er jo farlig for alle andre . . . med alle de uheld du har ...

Jeg har aldrig skadet andre end mig selv.

> Men typisk dette forum, i er sku fulde af dobbelt moral. . .
> Prøv at læse hvem der brokker sig over ingen hjælm, og se så hvad de kører
> på ??
> ZZR / ZX9 / Ratet på Raket / OSV:

Der findes mennesker som kan administrere, at selvom de har mulighed for at
køre 250, så gør de det ikke. Jeg ved godt det kan være svært at forstå.

> Tag dog og hold jeres kæft,

Se, det er desværre ikke noget du kan bestemme. Du må nok grave dybere i
lommerne efter argumentation end du er vant til.

Rittig

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 11:10

> Der findes mennesker som kan administrere, at selvom de har mulighed for
> at
> køre 250, så gør de det ikke. Jeg ved godt det kan være svært at forstå.
> Rittig

LOOOLLLL

Ja og så julemanden

Fra : Leif Poulsen

Dato : 13-04-05 18:32

"Gasse" <gasse@zerocrapmail.dk> skrev i en meddelelse
-klip-

> Hvad f..... har i gang i
> Nej gu fanden er det ikke for at se smart ud...

Men det er jo altid noget at dem der "desværre" ikke kan køre med hjælm,
kører rigtigt pænt............

Jfr......
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/galleryframe1.asp?gid=411&pid=3947

Leif

Fra : Ulvir

Dato : 13-04-05 18:45

Leif Poulsen wrote:
> [...]
> -klip-

> Men det er jo altid noget at dem der "desværre" ikke kan køre med

Der kan man bare se.. LOL

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 00:51

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-04-05 10:03

Gasse wrote:
> "Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> skrev i en meddelelse

> Her er et til
> http://www.wildwildwest.dk/Kajg.htm
>
> Og jeg vil der skide på hvad du syntes om den
>
> GASSE

Og det er jo ganske kendetegnende for din holdning til tingene, hvilket
gør en diskussion med dig lidt nyttesløs.

At det foregår på en tæt trafikeret vej, i et område med tourister, og
sommerhuse, herunder mange andres børn, skider du også på fremgår det af
billederne.

Man kan undre sig over hvorfor professionelle stuntkører som fx. Sune
Anderson, afspærer det område de giver opvisning på, og ifører sig
sikkerhedsudstyr - måske er det fordi de godt ved at når de laver de
stunts de laver, så har de ikke en skid styr over havd der foregår, når
først showet ruller. De fleste gange går det godt, men af og til går det
galt, og der er ikke noget de kan gøre ved det - andet end at sikre
andre mennesker, og beskytte sig bedst muligt.....

Dette er nu nok spildte guds ord på Balle Lars

God vind - kør forsigtigt (du har jo fået din artikel nu)
Ses måske på toppen
Vi kan da enes om at drikke en kop øl.

Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Fra : Gasse

Dato : 14-04-05 11:14

> Og det er jo ganske kendetegnende for din holdning til tingene, hvilket
> gør en diskussion med dig lidt nyttesløs.

Nemlig Ja

> Vi kan da enes om at drikke en kop øl.
>
> Dun@nt
> Kilo SFau _R_ SilverBullet
> http://www.dfmc.dk/?id=223
> DMCN #745

Nå du er typen der drikker øl... fyyyy

Spøg til side

1 øl er der altid plads til også sammen med dig

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 15:05

"Claus Rittig" skrev ...

> [...]
> men
> de burde efter min mening overveje om det så overhovedet er smart at køre

Nu bryder jeg mig ikke om at blive kaldt uintelligent, bare fordi jeg har en
større frihedstrang end dig.
Jeg er helt afklaret med at det er en større risiko at køre uden, men det
må da for F..... være noget JEG bestemmer der er jo mig der skal tage
konsekvensen.

Fra : Ulvir

Dato : 13-04-05 15:24

René Hvid wrote:

> [...]
> Jeg er helt afklaret med at det er en større risiko at køre uden,
> men det må da for F..... være noget JEG bestemmer der er jo mig der

Og os andre der skal måske betale for ble-skift og savl optørring resten af
dit liv..

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 22:20

"Ulvir" skrev i>
snip
> Og os andre der skal måske betale for ble-skift og savl optørring resten
> af
> dit liv..

Den argumentation holder ikke med mindre du vil føre den helt ud, hvilket
vil resultere i at alt hvad der er farligere end samle frimærker vil blive
forbudt.

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 13-04-05 15:38

René Hvid wrote:
> Nu bryder jeg mig ikke om at blive kaldt uintelligent, bare fordi jeg
> har en større frihedstrang end dig.

At køre uden hjem er det samme som frihedstrang - det er blot dumt.

> Jeg er helt afklaret med at det er en større risiko at køre uden, men
> det må da for F..... være noget JEG bestemmer der er jo mig der skal
> tage konsekvensen.

NEJ det er f... ikke noget du selv bestemmer ! Du er et MEGA godt eksempel
på hvorfor loven på området er nødvendig. Jeg håber du bliver stoppet i tide
og utide af ordensmagten så du i det mindste kan betale nogle bøder...
fornuftig tale virker jo helt klar ikke.

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-05 16:44

"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]

Frihed er noget man har under ansvar.
For dem som ikke selv kan administrere dette, er der love. Det er ulovligt
at køre mc uden hjelm. Kan du selv gætte hvorfor?

> [...]
> og utide af ordensmagten så du i det mindste kan betale nogle bøder...
> fornuftig tale virker jo helt klar ikke.

Godt svaret, Henrik, klarere kan det vist ikke siges.

Der er masser af grænser for frihed i vores samfund, en hel masse lovgivning
kunne undværes, hvis alle kunne administrere deres "frihedstrang" og anden
trang i forhold til hensynet til andre mennesker.
Personligt er jeg af den holdning at vores samfund er alt for slapt! Folk
der kører galt uden hjelm eller uden sikkerhedssele ville få lov at betale
halvdelen af regningen fra sundhedsvæsenet, hvis jeg var diktator i DK.

Rittig

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 13-04-05 20:47

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skriblede følgende vås...
> [...]
> halvdelen af regningen fra sundhedsvæsenet, hvis jeg var diktator i DK.

Ok, aha, jaså ...

Ud fra ovenstående skal folk som spiller fodbold, dyrker sport generelt,
laver mad (Husk, køkkenet er husets farligste sted), har dyr (hund, kat,
kvæg, mm.), ryger, drikker og tusindvis af andre "farlige" ting altså selv
betale halvdelen af regningen fra sundhedsvæsenet !!?

Kan du ikke selv se at det er helt ude i hampen ???

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-05 21:53

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:425d773d$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]

> kvæg, mm.), ryger, drikker og tusindvis af andre "farlige" ting altså selv
> betale halvdelen af regningen fra sundhedsvæsenet !!?

Sludder. Ingen af de ting er der lovgivning imod!
Læse og forstå, ikke? Der er ting som er farlige, hvorfor skulle jeg, af
alle mennesker, være imod dem? Jeg har brugt mit liv på at køre race på
motorcykler, 5 af mine "ferier" fra arbejde er blevet brugt til at komme mig
over alvorligere skader, jeg har haft brud på rygsøjlen...
Der er derimod ting som påviseligt giver stor risiko for alvorlige skader,
som der er lovgivet omkring, fordi ikke alle kan finde ud af simple midler
til nedbringelse af denne risiko: Styrthjelme og sikkerhedsseler. HER bør
grænsen mellem frihed og stupiditet gå efter min mening.

Uanset hvor stor min frihedstrang er, så vil jeg ikke blive lukket ind på en
eneste racerbane uden at have hjelm på, og hjelm er ikke det eneste
sikkerhedsudstyr der kræves, før jeg får adgang - ved du hvorfor? Ja, det
ved du godt. Og her er ikke tale om lovgivning, men om en gruppe racergale
mennesker som sammen har vedtaget et regelsæt, for at muliggøre motorsport
uden fuldstændig urimelige menneskelige (og økonomiske) omkostninger.

Personligt er jeg overbevist om at 9 ud af 10 der kører uden hjelm (eller
sele), gør det fordi de ikke har den fjerneste anelse om HVILKEN risiko det
er de tager. I folkeskolen blev min klassekammerats far dræbt i et biluheld
uden sele. Bilen var kun ganske let skadet, men der var et stort hul i
forruden, hvor faderens hoved havde ramt. Det kunne hverken rude eller hoved
holde til. Det var ikke fedt for min klassekammerat.
I gymnasiet skete det gudhjælpemig igen - en klassekammerats mor blev dræbt
i et banalt glatføreuheld, igen den manglende sele. Han var en af mine
bedste venner, og han kom flot igennem det, men det gjorde hans far ikke.
Jeg har ingen historier om skadede motorcyklister, for i min omgangskreds
anses man for idiot hvis man kører uden hjelm, men vi er nok også mere
bevidste om risikoen, da vi alle har et større antal styrt bag os.

Rittig

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 13-04-05 22:26

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev følgende som
kommentar til dette...

> Sludder. Ingen af de ting er der lovgivning imod!

Nej, men hvis det skal være lov at køre med hjelm, burde det så ikke også
være lov at beskytte sig når man fx dyrker sport el. når man laver mad ?
Disse ting er jo også farlige....

> [...]
> eneste racerbane uden at have hjelm på, og hjelm er ikke det eneste
> sikkerhedsudstyr der kræves, før jeg får adgang

Fint nok at der er krav på baner osv., det er en lukket forsamling, de har
andre regler end ude i trafikken og det kommer derfor heller ikke den sag
ved.

> [...]
> dræbt
> i et banalt glatføreuheld, igen den manglende sele.

Jeg ved godt at det er fornuftigt at køre med sele/hjelm, men hvorfor skal
det ligefrem være lov ? Hvis det nu var lovligt, så kunne politiet
koncentrere sig om at fange de rigtige kriminelle, folk der begår drab,
voldtager unge piger, sælger narko osv. istedet for at holde store raccia
hvor de bruger flere hundrede mandetimer på at kontrollere noget som folk
selv burde kunne forstå var til deres eget bedste... Som du selv er lidt
inde på så synes jeg at oplysning var bedre end kontrol.

> Jeg har ingen historier om skadede motorcyklister, for i min omgangskreds
> anses man for idiot hvis man kører uden hjelm, men vi er nok også mere
> bevidste om risikoen, da vi alle har et større antal styrt bag os.

Jeg er skam også styrtet på 2 hjul og begge gange takker jeg mig selv for at
jeg bar hjelm, men igen, det burde da være min egen sag om jeg havde lyst
til det eller ej...

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-04-05 22:57

[6705] Jesper Sørensen wrote:

> Nej, men hvis det skal være lov at køre med hjelm, burde det så ikke
> også være lov at beskytte sig når man fx dyrker sport el. når man
> laver mad ? Disse ting er jo også farlige....

Hvor mange personer dør der hvert år af at lave mad eller dyrke sport? Og
hvor mange bliver invalideret (hjerneskadede?) resten af livet, pga. ulykker
i forbindelse med sport eller madlavning?

> [...]
> kontrollere noget som folk selv burde kunne forstå var til deres eget
> bedste... Som du selv er lidt inde på så synes jeg at oplysning var

Fordi sådan er samfundet nu en gang indrettet. Jeg tror at det er et
spørgsmåæ om penge.
Vi er vel alle i denne tråd enige i, at chancen for at overleve/ikke ende
som en grøntsag, i forbindelse med et uheld, er stærkt dalende, hvis man
ikke benytter sele/hjelm. Ikke?

Jeg har tidligere læst, at hver dødsulykke i trafikken koster staten omkring
1 million kroner i oprydning, mandskabstimer og hvad der ellers kunne være
af udgifter. Ender man som en grøntsag kommer man sikkert til at koste en
helvedes masse penge årligt. Ved at benytte sele/hjelm kan risikoen for
ovenstående formindskes og udgiften for samfundet gøres mindre.

Løsningen er måske at I, jer der gerne vil køre uden sele/hjelm, begynder at
arbejde for at få ændret lovene. I kan f.eks. gøre det ved at lave en
speciel forsikring for folk som kører uden hjelm så skal benytte.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 07:00

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:425d8e4d$2$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Nej, men hvis det skal være lov at køre med hjelm, burde det så ikke også
> være lov at beskytte sig når man fx dyrker sport el. når man laver mad ?
> Disse ting er jo også farlige....

Der er bare markant forskel på HVOR farlige. Det kan også være farligt at
børste tænder, det er bare ikke farligt nok til at en lov er nødvendig.
Lovgivning dukker typisk op på områder hvor antallet og méngraden bliver
meget voldsomt.

> Fint nok at der er krav på baner osv., det er en lukket forsamling, de har
> andre regler end ude i trafikken og det kommer derfor heller ikke den sag
> ved.

Det er ikke det det handler om! Det handler om at folk der dyrker race,
farten, at køre på grænserne, oplever hvad det vil sige når det ikke går
godt. I Langbane løbet i Gandrup sidste år oplevede jeg Mads Lund i et styrt
som, hvis han ikke havde båret hjelm, stensikkert ville have invalideret
ham. Nakken af hjelmen var knust.
I motorsporten er man bevidst om HVAD der sker ved styrt, og man har en
markant øget risiko (i forhold til normal kørsel i trafikken) for uheld. I
trafikken går det ikke så tit galt som på motorbanen, men det GÅR galt, og
du har ingen større indflydelse på HVORNÅR eller HVORDAN. En bilist overser
dig, og BANG. DU har sjældent mulighed for at være forberedt på uheldet, så
kører du uden hjelm (eller sele), så multiplicerer du lige risikoen for
hjerneskader voldsomt.
At køre uden hjelm er rent lotteri - indsatsen er din hjerne.

> Jeg ved godt at det er fornuftigt at køre med sele/hjelm, men hvorfor skal
> det ligefrem være lov ?

Fordi det samfundsmæssigt ikke er forsvarligt med de voldsomme udgifter til
reparation/pleje/pasning ofrene medfører, samtidig med at den "almindelige
vurdering" nok har været at den "frihed" ofrene tager sig, ikke står spor
mål med dne risiko de samtidig påfører sig, og deres familier.

> selv burde kunne forstå var til deres eget bedste... Som du selv er lidt
> inde på så synes jeg at oplysning var bedre end kontrol.

Tjah... Men jeg kan da huske masser af sele/hjelm kampagner (jeg er muligvis
ældre end dig). Der er bare desværre mange der er udenfor pædagogisk
rækkevidde, derfor er lovgivning påkrævet.

> [...]
at
> jeg bar hjelm, men igen, det burde da være min egen sag om jeg havde lyst

Prøv at diskutere det med din kæreste, søskende og forældre, næste gang i
mødes. De vil næppe give dig ret. (Hvis de kan lide dig

Rittig

Fra : Viktor

Dato : 14-04-05 01:26

"Claus Rittig" skrev:

> Jeg har brugt mit liv på at køre race på
> motorcykler, 5 af mine "ferier" fra arbejde er blevet brugt til at komme mig
> over alvorligere skader, jeg har haft brud på rygsøjlen...

5 gange? Og hvor meget har din genialitet så lige kostet samfundet?
Dit eksempel viser jo tydeligt, at den gældende lovgivning omkring
hjelme og seler ikke er tilstrækkelig til at forhindre, at ulykkerne sker!
Jeg synes helt klart, at et totalforbud mod mc-kørsel må være det enste
rigtige, så vi kan slippe for at betale i årevis til behandling af dig og andre
fjolser, som er intelligente nok til at bruge hjelm, men stadig for dumme til
at stoppe efter det første uheld! Det er menneskeligt at fejle, men kun en
tåbe begår den samme fejl mere end een gang.

--
Viktor
(Som ikke pt. har råd til at køre mc, fordi samfundet har

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 07:10

"Viktor" <viktor2@myinternet.dk> skrev i en meddelelse

> 5 gange? Og hvor meget har din genialitet så lige kostet samfundet?

Ikke meget. Jeg har aldrig haft en hospitalsindlæggelse. Og de mén jeg har
fået, koster ikke samfundet noget. Det dyreste var nok mine nye kindtænder,
men når man dyrker motorsport, er man dækket af en obligatorisk
ulykkesforsikring, som dækker den slags, så den udgift får "samfundet" ikke.

> Dit eksempel viser jo tydeligt, at den gældende lovgivning omkring
> hjelme og seler ikke er tilstrækkelig til at forhindre, at ulykkerne sker!

Nej, man er nok lidt naiv, hvis man tror at man kan forhindre at ulykker
sker, gennem lovgivning. Det lader sig ikke gøre.
Man kan heller ikke lovgive sig ud af at folk af og til kommer til skade, og
det er der vel heller ingen grund til - synes du?

> [...]
> at stoppe efter det første uheld! Det er menneskeligt at fejle, men kun en
> tåbe begår den samme fejl mere end een gang.

Dette lader jeg lige stå et øjeblik, det taler vist for sig selv

Rittig

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 22:26

> [...]
> For dem som ikke selv kan administrere dette, er der love. Det er ulovligt
> at køre mc uden hjelm. Kan du selv gætte hvorfor?

Det er her den knækker, frihed er noget man burde have, men i dette
formynderiske samfund er den blevet taget fra os. som skrevet andet sted så
skal det enkelte menneskes frihed kun begrænses hvis det sker for et
forhindre krænkelse ef et andet menneskes frihed.

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 22:23

"Henrik H. Jensen"
> [...]
>stoppet i tide og utide af ordensmagten så du i det mindste kan betale
>nogle bøder... fornuftig tale virker jo helt klar ikke.

hvor er eksemplet på at loven er nødvendig???? og hvilken relevans har det
om jeg betaler nogle bøder??

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 07:12

> og hvilken relevans har det
> om jeg betaler nogle bøder??

Det kan af og til have en form for overtalende effekt på nogle. Men
naturligvis ikke på alle.

Rittig

Fra : Robert Eriksen

Dato : 19-04-05 07:30

Henrik H. Jensen wrote:

> [...]
> og utide af ordensmagten så du i det mindste kan betale nogle bøder...
> fornuftig tale virker jo helt klar ikke.

Når klippekortssystemet træder ikraft vil det koste et klip i kørekortet.
Et klip holder 3 år, efter 3 klip er det ny køreprøve.

Det vil måske få hjelm på de der ikke har anden grund end "personlig
frihed" og "jeg kører jo pænt"

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 14-04-05 06:46

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> [...]
> fordi statistikker over trafikuheld afslørede at kørsel uden hjelm gav vildt

Faktisk er der en stat i USA som ufrivilligt har lagt statistik til at
bevise dette. Efter en lang periode hvor hjelm ikke var påbudt, fik
man "sneget" hjelmpåbud ind i lovgivningen via en lovpakke.

Nogle år senere var der så nogen som fik hevet hjelmpåbudet ud igen,
vha samme "trick".

Statistikken var til klar fordel for hjelmpåbud.

Jeg plejer at sige at dem som kører uden hjelm, alligevel ikke har
noget at beskytte deroppe på øverste etage.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 14-04-05 06:48

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> At hoppe ud med faldskærm, kræver mod.
> At hoppe ud UDEN faldskærm, kræver ikke mod, det kræver bare at man er
> meget, meget dum.

Faldskærm til salg: brugt en gang, aldrig udfoldet. Lettere plettet.

Kai

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-04-05 11:28

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> writes:

> [...]
> hjelm, så er det ikke ensbetydende med at man "gerne vil dø i
> trafikken" .. der er jo altså nogen som godt kan finde ud af at

Hvad nytter det når nogen kører ind i dig?
--
mvh Jes Vestervang (der finder kørsel uden hjelm med over 30 km/t ret
ukomfortabelt) @ FZS600 & DT125R

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 12-04-05 23:03

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skriblede en masse om hjelm osv som fik
folk op af stolene...

Jeg sad længe og ville skrive men blev enig om at jeg nok måtte holde min
bøtte da jeg nok ikke havde noget at sku' ha' sagt MEN !

Nu hvor René poster sin mening angående personlig frihed osv. så vil jeg
også være med.

Jeg ved godt at det ikke er så sort og hvidt som man nogen gange er
tilbøjelig til at gøre det, men på den ene side så kører jeg altid med hjelm
grundet at jeg holder mit liv for kært til at miste det evt. pga andres fejl
i trafikken... Samtidig så synes jeg at hvis man ligefrem skal lovgive for
at få folk til at køre med hjelm så er det et sygt samfund vi lever i...

My $0.02 !

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-04-05 23:34

Eg Egemarke wrote:

> [...]
>
> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger
> med moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

Jeg er godt nok ny mcist, men kunne aldrig forestille mig at køre uden
hjelm og det andet udstyr.
Og så kommer jeg til at tænke på det lidt komiske i at man i en bil skal
have sele på (hvilket jeg altid har når jeg kører bil) og at man på
motorcykel skal have hjelm på.

Men på en ATV skal man hverken have hjelm eller sele på...
Hvor er det lige logikken blev af?

Fra : Brian

Dato : 13-04-05 07:45

On Tue, 12 Apr 2005 22:43:27 +0200, Eg Egemarke wrote:

> [...]
> 17 altså)
> Og til syneladende er det accepteret af politiet etc ?!?

Jeg så en MC i uden hjelm i går, og han holdt sammen med en politibil og
en flok betjente der stod og snakkede med ham.

I øvrigt en Honda af den fremad lænede type.

Fra : Eg Egemarke

Dato : 13-04-05 08:15

Tjae, hvad folk selv vælger er egentlig ikke min sag !
Og om loven er formynderi eller ej skal jeg ikke vurdere
Og hvad nogen folk vurdere som sund fornuft er galskab for andre !!

Jeg tør bare ikke drøne rundt derude UDEN min "hat" og det uanset hvor
dygtig og erfaren jeg føler jeg selv er
for uanset hvor GO´ jeg end måtte være blir det aldrig mere sikkert end den
dårligste anden trafikant kan køre
Og der er mere end et par stykker derude der aldrig burde have fået lov at
køre bil/mc traktor eller hvad det er, for ikke at tænke på alle dem der
slet ikke har lov og gør det alligevel !
eller kører rundt i en saglig brandert/rus og har åhh så meget tjek på det
hele og ser intet for ikke at tale om de københavnske selvmords piloter med
friskilt der hjerner deruda med 150 Km/t hvor alle andre kører 50 ! uden
respekt for nogen eller noget

Fra : Steen E.

Dato : 13-04-05 08:32

På Halmtorvet, hvor jeg bor, er der et bestemt hjørne, hvor politiet
ynder at stå - man kan nemlig ikke se dem før man er kommet rundt om det
- og her fisker de mange bilister uden sele og mc'er uden hjelm.

IMHO burde det ikke være nødvendigt at lovgive om brug af f.x. seler i
biler og hjelme, eller lys på cykler om natten, oplysning burde vel være
nok ?

Men personligt kører jeg ikke en meter uden hjelm.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 12-04-05 15:01

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote in message

> IMHO burde det ikke være nødvendigt at lovgive om brug af f.x. seler i
> biler og hjelme, eller lys på cykler om natten, oplysning burde vel være
> nok ?

Enig. Og der burde heller ikke være nødvendigt med synshaller, låse,
tyverialarmer og den slags ting... men det er det jo også...fordi et
mindretal ingen moral har...

MCist uden hjelm: organdonor...

Søren

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-05 16:45

"Soren Lindholt" <lindholt@FJERNESperson.dk> skrev i en meddelelse

> Enig. Og der burde heller ikke være nødvendigt med synshaller, låse,
> tyverialarmer og den slags ting... men det er det jo også...fordi et
> mindretal ingen moral har...

Så sandt, så sandt...

Rittig

Fra : Jan A Jensen

Dato : 13-04-05 08:35

> [...]
>
> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger med
> moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

Ja jeg giver dig 100 % ret...
Jeg har selv prøvet at kører galt på mc... og knaldede hovedet igennem
forruden på en opel corsa.
der skete nu ikke mig en masse. men jeg skal love for at det gav et brag (
inde i hjælmen )
jeg tør slet ikke tænke på hvad der havde sket hvis jeg "BARE" havde haft en
pilot hjælm på.!!!

Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : Knud L R

Dato : 13-04-05 19:14

Jo, det er fornuftigt at køre med hjelm. Det gør jeg selv - og gør det hver
gang. Men det kan f.eks. ske, at jeg kun har et par jeans på - det du'r jo
ikke.

Nej, det er ikke politiets sag - eller lovgivningens for den sags skyld.
Burde ikke være, altså.

Nej, vi vil ikke have alle de regler. Lad dog folk selv bestemme. Argumentet
med at det går ud over andre (udgifter osv.) holder ikke! Så vil det næste
nemlig blive, at motorcykler bliver forbudt, derefter biler osv. Se blot med
rygning pt. Farlig udvikling. Tak til meget INFORMATION (så man selv kan
tage stilling) - nej til TVANG.

Jeg tror MC'ister gennemgående er mere frihedselskende end gennemsnittet. Så
vil der selvfølgelig også være nogen, der vil leve friheden endnu længere
ud. Fint - så længe det ikke direkte går ud over mig.

Leben - und leben lassen!!

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-04-05 20:15

Eg Egemarke wrote:

> Hvad mener i andre ?? er det bare mig der er en Morfar og ikke følger
> med moden eller er jeg bare klogere (Jaja kom bare med en bemærkning)

Folk der kører uden hjelm HAR bare at have en god undskyldning!..
Bryder mig virkelig ikke om folk der kører uden hjelm.. De får mit humør til
at dale, da jeg godt ved hvordan det kan se ud hvis de styrter.. Har ikke
lyst til at være første mand på pletten og skulle være vidne til sådan en
omgang splat..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 13-04-05 20:43

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lyst til at være første mand på pletten og skulle være vidne til sådan en

Nå, jeg kan heller ikke li' at jokke i en hundelort, skal vi så aflive alle
hunde i DK ?

Det var nok den tyndeste argumentation jeg NOGENSINDE har hørt/læst...

Som tidligere skrevet i denne tråd, så kører jeg altid med hjelm (undtagen
når jeg lige kører de 25m ned i garagen) men samtidig så kan jeg ikke se
hvorfor at det sgu' og fanden skal være lovkrav at man skal køre med
hjelm... og den med at det er "for at spare samfundet for udgifter i
forbindelse med sygehusophold mm." den holder bare ikke, fordi så skulle
sprut, cigaretter, damer, fodbold osv også være forbudt.....

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-04-05 21:47

[6705] Jesper Sørensen wrote:

> Det var nok den tyndeste argumentation jeg NOGENSINDE har hørt/læst...

Jeg undskylder at du ikke kan lide min argumentation, men jeg bryder mig
bare ikke om at finde en person liggende på vejen og bløde fra hovedet.. Det
har jeg gjort da jeg var omkring 12 år gammel, og det var sgu en modbydelig
oplevelse.. Det er måske ikke hver gang jeg ser folk køre uden hjelm, at det
får mig til at tænke på den person "jeg fandt", men det er ofte.

> [...]
> samfundet for udgifter i forbindelse med sygehusophold mm." den
> holder bare ikke, fordi så skulle sprut, cigaretter, damer, fodbold

Med ovenstående argumentation kan man så også sige, at kravet om, at benytte
sikkerhedssele skal fjernes. Det samme med fartgrænserne,
våbenrestriktioner, blabla.... ?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ulvir

Dato : 13-04-05 22:14

Anders Houmark wrote:

> Med ovenstående argumentation kan man så også sige, at kravet om, at
> benytte sikkerhedssele skal fjernes. Det samme med fartgrænserne,
> våbenrestriktioner, blabla.... ?

Fri hash og vindmøller!

Fra : René Hvid

Dato : 13-04-05 22:15

"Anders Houmark" skrev :

snip

> Med ovenstående argumentation kan man så også sige, at kravet om, at
> benytte
> sikkerhedssele skal fjernes. Det samme med fartgrænserne,
> våbenrestriktioner, blabla.... ?

Nej, det er jo her at den store forskel ligger. Fartgrænser og våbenforbud
er til for at forhindre skade på andre mennesker. og det er lige netop det
samfundet skal, men de skal kun det.

Altså, det enkelte menneskes frihed skal kun begrænses hvis det gøres for at
en andet menneskes frihedsret ikke overtrædes.

EOD Denne diskussion høre vist hjemme i dk.politik.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-04-05 22:37

René Hvid wrote:
> [...]
> en andet menneskes frihedsret ikke overtrædes.
>
> EOD Denne diskussion høre vist hjemme i dk.politik.

Hvor mange har du "ufrivilligt" påført uoprettelig skade eller dræbt?

Uanset om det er din "skyld" at du tager et liv eller ej, eller
invaliderer et andet menneske for livstid, så skal du leve med det!

Lad mig betro dig en ting - voksne mænd græder også om natten

Også selv om klaphatten de dræbte blot "eksercerede sin frihed"

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 14-04-05 22:56

J.C.Kløve wrote:
> [...]
>
> Lad mig betro dig en ting - voksne mænd græder også om natten
>
> Også selv om klaphatten de dræbte blot "eksercerede sin frihed"

Af samme årsag synes de fleste mennesker jo også at folk der hopper ud
foran tog med efterfølgende traumer til lokoføreren er nogle tåber. Det
er en urimelig byrde at påtvinge et andet menneske.

Hvis folk der ikke kører med hjelm ikke er dumme, er de i hvert fald
nogle egoistiske røvhuller.

Carsten Sørensen

Fra : Viktor

Dato : 15-04-05 00:49

"Carsten Sørensen" skrev:

> Af samme årsag synes de fleste mennesker jo også at folk der hopper ud
> foran tog med efterfølgende traumer til lokoføreren er nogle tåber. Det
> er en urimelig byrde at påtvinge et andet menneske.

Ja, de sku' tvinges til at bruge hjelm, når de hopper, sku' de!
Lissom cyklisterne, der jo iflg. ulykkesstatistikkerne er væsentlig
mere udsat for at blive kørt ned, de fjolser...

> Hvis folk der ikke kører med hjelm ikke er dumme, er de i hvert fald
> nogle egoistiske røvhuller.

Jeg vil i hvert fald sørge for at ha' hjelm på dén dag, genboens datter
på 6 år vader lige ud foran mig, uden at se sig for. Jeg er nemlig ikke
et egoistisk røvhul...

--
Viktor

Fra : Gasse

Dato : 15-04-05 08:35

> Jeg vil i hvert fald sørge for at ha' hjelm på dén dag, genboens datter
> på 6 år vader lige ud foran mig, uden at se sig for. Jeg er nemlig ikke
> [...]

Tudefjæs måske

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 07:22

> Nej, det er jo her at den store forskel ligger. Fartgrænser og våbenforbud
> er til for at forhindre skade på andre mennesker. og det er lige netop det
> samfundet skal, men de skal kun det.

Men kig engang på england, hvor våben blev forbudt for knap 10 år siden -
har det påvirket voldskriminaliteten? Nej, den er steget, også den der
involverer skydevåben.

Og iøvrigt skal samfundet jo meget mere end bare forhindre skade på andre
mennesker!
- Styre nationaløkonomien (og skatteprocenten)
- Beskytte natur og miljø.
og meget andet. Meget handler om økonomi her, også sele- og hjelmkravet.

Rittig

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 13-04-05 22:13

> [...]
> det
> får mig til at tænke på den person "jeg fandt", men det er ofte.

Det er selvfølgelig ikke rart at "finde" en person som bløder kraftigt fx
efter et trafikudheld, men det har jo ikke noget med hjelmen som sådan at
gøre .. hvis han havde fået cyklen ned over benet kunne det bløde ligeså
meget og der ville hjelmen ikke hjælpe...

> Med ovenstående argumentation kan man så også sige, at kravet om, at
> benytte
> sikkerhedssele skal fjernes. Det samme med fartgrænserne,
> våbenrestriktioner, blabla.... ?

Sikkerhedssele, ja, fartgrænser, den er ikke så lige til, i byerne
ihvertfald et klart nej, på motorvejen, ja, hvis folk blev undervist
bedre... Det er jo bevist at tyskere har en sundere kørekultur end danskere,
specielt på motorvej og det er bl.a. fordi at tyskere ved at folk kører
forskellige hastigheder og derfor orienterer sig ordentligt inden de
manøvrerer deres madkasse rundt på vejen .. Noget som mange danskere kunne
lære MEGET af....

Våbenrestriktioner er en helt anden sag, våben er lavet til at gøre skade,
det er en MC ikke....

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-04-05 22:44

[6705] Jesper Sørensen wrote:
> [...]
> gøre .. hvis han havde fået cyklen ned over benet kunne det bløde ligeså
> meget og der ville hjelmen ikke hjælpe...

Der er nu også en "lille forskel" på at miste et ben eller at miste
hovedet i en ulykke.

Fra : Viktor

Dato : 14-04-05 01:35

"Anders Christensen" skrev:

> Der er nu også en "lille forskel" på at miste et ben eller at miste
> hovedet i en ulykke.

Jep. Det sidste er klart billigere for samfundet!

--
Viktor

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 07:17

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:425d8e4d$1$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> forskellige hastigheder og derfor orienterer sig ordentligt inden de
> manøvrerer deres madkasse rundt på vejen .. Noget som mange danskere kunne

Har du læst tyske uheldsstatistikker for nylig? De er ikke kønne. Og der er
endda ikke SÅ mange strækninger tilbage i Dyskland med fri hastighed.

> Våbenrestriktioner er en helt anden sag, våben er lavet til at gøre skade,
> det er en MC ikke....

SLUDDER OG VRØVL!
I et af de andre fora jeg bevæger mig i, er der meget bred enighed om at de
danske våbenrestriktioner er helt hen i vejret! Hvorfor må man ikke eje en
maskinpistol i Danmark? Det må man i Sverige og Norge, og de har ingen
skader som følge af maskinpistoler! Hvorfor er 9mm pistoler de største vi må
have? Jeg er svært handicappet ved internationale stævner, fordi jeg ikke
engang må have en kaliber .40 - hvor er rimeligheden i det?

Rittig

Fra : CL

Dato : 14-04-05 10:55

Jeg er svært handicappet ved internationale stævner, fordi jeg ikke
> engang må have en kaliber .40 - hvor er rimeligheden i det?

Skyder i da på levende mål

VH
Carsten
PS: Også pistolskytte

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 11:39

"CL" <post@post.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er svært handicappet ved internationale stævner, fordi jeg ikke
>
> Skyder i da på levende mål
>
> VH
> Carsten
> PS: Også pistolskytte

Nej, men fordi jeg ikke kan nå en rimelig powerfactor med en 9mm får jeg
færre point. Alle skytterne fra de andre europæiske lande kan skyde med
kaliber .40 og .45 (og et par stykker mere), og derfor rykke op i en højere
powerfactor klasse (Major), og få flere point. Dyyyybt urimeligt.

Jeg har opdaget at der er ganske mange sportsskytter herinde, men det er nok
ikke så mærkeligt at det er de samme typer der vil lege med motorcykler og
skydevåben

Rittig

PS: Måske vi ses i Funder på søndag (terrænpistol) ?

Fra : CL

Dato : 15-04-05 04:03

> [...]
> højere
> powerfactor klasse (Major), og få flere point. Dyyyybt urimeligt.

Okay skyder selv mest med salon pistol.

> [...]
> skydevåben

> PS: Måske vi ses i Funder på søndag (terrænpistol) ?

Jeg ville gerne have været med,.men jeg har nogle åndsvage arbejdstider i
øjeblikket.
VH
Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-04-05 21:57

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:425d773c$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> og den med at det er "for at spare samfundet for udgifter i
> forbindelse med sygehusophold mm." den holder bare ikke, fordi så skulle
> sprut, cigaretter, damer, fodbold osv også være forbudt.....

Undskyld, kan du ikke lige forklare det lidt nærmere?
Hvordan giver sprut, cigaretter, damer, fodbold væsentlig risiko for
alvorlige hjerneskader?
Det er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår?

Rittig

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 13-04-05 22:08

> [...]

Hvortil Claus Rittig spurgte...
> Undskyld, kan du ikke lige forklare det lidt nærmere?
> Hvordan giver sprut, cigaretter, damer, fodbold væsentlig risiko for
> alvorlige hjerneskader?
> Det er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår?

Jeg snakker ikke om hjerneskade, men om sygehusophold generelt og de dertil
hørende regninger....

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 07:25

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:425d8e4d$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Jeg snakker ikke om hjerneskade, men om sygehusophold generelt og de
dertil
> hørende regninger....

Okay, så må folk heller ikke gå op ad trapper, for det kan give slidgigt.

Vi er vist i gang med at sammenligne pærer og bananer. Det kommer der
sjældent noget konstruktivt ud af.

Et brækket fodbold-ben koster ikke det samme at behandle, som en svær
hjerneskade.

Rittig

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-04-05 09:27

[6705] Jesper Sørensen wrote:

> Nå, jeg kan heller ikke li' at jokke i en hundelort, skal vi så aflive alle
> hunde i DK ?
>
> Det var nok den tyndeste argumentation jeg NOGENSINDE har hørt/læst...

Du læser ikke meget politik . Det er et ganske godt argument IMHO -
spørg enhver psykolog om det kan give traumer at opleve den slags. Der
er også en lov imod at krænke blufærdigheden, så du må ikke rende rundt
hvorsomhelst med røven bar. Personligt synes jeg det er fint, så slipper
jeg for at se den gennemsnitlige danske midaldrende nudist udøve sin ret
i storcenteret. Jeg ville næppe få et traume af at opleve det, men min
appetit skal ingen røre .

--
vh
Torben

Fra : Knud L R

Dato : 13-04-05 22:59

Hold fast i jeres ikke særlig politisk korrekte meninger.
Formynderiet er nemlig ved at tage overhånd i DK (og verden...).

Men vil i ikke godt tage den hjelm på - vi skulle nødigt miste et par så
selvstændigt tænkende hjerner som jeres

Mvh Knud (som er en ældre herre, der ikke er bedrevidende)
Yamaha Bulldog

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-05 07:26

"Knud L R" <knud@vachet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Formynderiet er nemlig ved at tage overhånd i DK (og verden...).
>
> Men vil i ikke godt tage den hjelm på - vi skulle nødigt miste et par så

LOL, DET var fanme en af de bedre!
Respekt, Knud!

Rittig

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-04-05 09:49

Knud L R wrote:
> [...]
> selvstændigt tænkende hjerner som jeres
>
> Mvh Knud (som er en ældre herre, der ikke er bedrevidende)

Denne tråd vil nok aldrig få ende (selvfølgelig gør den det dabattørerne
bliver trætte), ihvertfald ikke en ende hvor der opnås et kompromis.

Hvis de frihedselskende (og mind you - ydmyge - for det handler jo ikke
om at være selvfed) skal nærme sig den konklussion de fleste er nået
frem til, vil det være at indrømme, at man frem til dags dato ikke har
haft en særig hensigtsmæssig adfærd.

En adfærd som udover at være til fare for dem selv (fred være med det)
også påfører
- deres nærmeste,
- de der ufrivilligt involveres og måske tager et liv,
- og samfundet
en urimelig risiko for menneskelige og økonomiske omkostninger.

Den kamel vil være så stor at synke, at det vil kræve betydeligt mere
mod en en gennemsnits dansker kan præstere, så det ser vi næppe her.

Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Fra : René Hvid

Dato : 14-04-05 15:33

""J.C.Kløve"" skrev i

> [...]
> at være selvfed) skal nærme sig den konklussion de fleste er nået frem
> til, vil det være at indrømme, at man frem til dags dato ikke har haft en

Nu har jeg vist aldrig påstået at det var hverken fornuftigt eller
hensigtsmæssigt.

> [...]
> - og samfundet
> en urimelig risiko for menneskelige og økonomiske omkostninger.

Hvem er det der skal vurdere hvad der en rimelig og urimelig risiko?, jeg
tror der er mange der ville vurdere at bare det at køre mc var en urimelig
risiko!!!!!

> Den kamel vil være så stor at synke, at det vil kræve betydeligt mere mod
> en en gennemsnits dansker kan præstere, så det ser vi næppe her.

Så jo, jeg indrømmer gerne at det hverken er klogt, smart, hensigtsmæssigt
eller fornuftigt, jeg vil bare selv have lov til at bestemme.

Fra : Knud L R

Dato : 14-04-05 17:47

Fra : Ulvir

Dato : 14-04-05 18:19

Knud L R wrote:

Ingenting..

Fra : Knud L R

Dato : 14-04-05 18:47

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

Slet ingenting.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-04-05 18:17

Moller <news@molnit.com> writes:

>    Gider du ik at bruge et brugbart link ? jeg er ikke cybercity kunde...

Det behøver du hellere ikke at være for at læse det indlæg der
henvises til. Det skal blot findes på din lokale newsserver, eller
hvor du nu ellers har sat din newsreader op til at finde den slags.

Linket er skam ganske brugbart.

> http://groups-beta.google.com vil nok kunne hjælpe dig.

Ja, det er rigtigt - jeg har fx sat min newsreader op til at hente
indlæg fra Grouple når de ikke findes på min lokale newsserver
lægnere. Måske har din newsreader også sådan en funktion?

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*