XL 600R skyder og er træls
Fra : klaus nielsen

Dato : 09-04-05 11:39

jeg har en xl 600 r
og den opførte sig som om at dens karburator er delvis stoppet.. og den
kunne ikke trække mere end 90 kmt.. men nu har jeg haft karbu af og renset
dem 2 gange.. hvor de var helt skilt ad. men den virker ret død i det mellem
omdrejnings område... og giver man den bare fuld gas der, så skyder den ud
gennem luftfilter og udstødning... men lader man den køre et gear lavere
indtil den kommer over det omdrejningstal, så tager fanden ved den og den
trækker godt igen..
ved almindelig acceleration slår den en lille skid i udstødningen ved hvert
gearskift lige når man tager gassen af den..
jeg har haft alle dyser osv ude. og de er pinligt rene. og diverse kanaler
er blæst igennem..
nogen ideer ?? tændrør evt ? jeg har ikke noget nyt at prøve med sådan en
lørdag over middag.. typisk
på forhånd tak

mvh klaus nielsen

Fra : Richard

Dato : 09-04-05 13:19

klaus nielsen wrote:

Åh ja - går ud fra at du har monteret karb'ens cut off ventil rigtigt og
kontrolleret at indsugningsgummiet er tæt - sprøjt evt. noget startgas på
den, når motoren går, og se om RPM stiger...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : klaus nielsen

Dato : 09-04-05 13:31

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrolleret at indsugningsgummiet er tæt - sprøjt evt. noget startgas på
> den, når motoren går, og se om RPM stiger...

hvilken cut off ventil taler du om ? jeg har ikke observeret noget andet end
svømmerventiler...
det virker ikke til at være falsk luft, da den går perfekt og stabilt
tomgang. og efter gasgivning lander den på korrekt omdr med det samme. falsk
luft vil give tendens til ustabil tomgang

hilsen klaus

Fra : Richard

Dato : 09-04-05 18:38

klaus nielsen wrote:

> hvilken cut off ventil taler du om ? jeg har ikke observeret noget andet end
> svømmerventiler...

På højre side af karb'en sidder den, i det mindst på min - forventet -
tilsvarende GB500- og SLR650 Keihin 39/42½mm CV. XBR500, NX650 og XR650L
har den også, ved jeg, så hvorfor ikke også en XL600R med enkeltkarb'...

Se efter et ~rundt dæksel fastgjort med to skruer. Inde under dækslet
sidder en membran og måske også en fjeder, husker ikke præcis. Men
membranen kan vendes 180 grader forkert, hvorved den ikke kan opfylde sin
opgave, nemlig at afbryde benzintilførslen på en kontrolleret måde, når
gasspjældet lukkes, og luftgennemstrøningen falder mod nul. Det *kunne*
give en reaktion, som den du oplever, når du lukker gassen. Men næppe det
andet skyderi, du oplever.

> det virker ikke til at være falsk luft, da den går perfekt og stabilt
> tomgang. og efter gasgivning lander den på korrekt omdr med det samme. falsk
> luft vil give tendens til ustabil tomgang

Muligvis, med mindre man kan justere det bort med blandings- og
spjældstopskruen. Falsk luft mellem karb og indsugningsgummi kan give
kortvarig for høj tomgang, når motoren er kørt varm, og indtil delene
varmer op, udvider sig og lukker for luften, hvorved RPM falder til det
indstillede. Men hvis du ved, gummiet er i orden, skal du naturligvis ikke
checke det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : klaus nielsen

Dato : 09-04-05 20:55

> [...]
> gasspjældet lukkes, og luftgennemstrøningen falder mod nul. Det *kunne*
> give en reaktion, som den du oplever, når du lukker gassen. Men næppe det

hej igen
min xl har dobbelt karburator. og der sidder ganske vist et rundt blik
dæksel.. på den ene side. monteret med to skruer. jeg åbnede og kiggede...
men intet fandt jeg. dvs det ser ud som om det er forberedt til noget. men
der er ikke boret nogen huller eller lign. dvs det er noget der aldrig har
været i funktion. der var ingen pakninger fjedre eller noget andet der.
jeg han ikke komme på andet end at det er aflejringer fra benzinen der der
måske har afgivet flager eller noget der sidder i et micro hul som jeg ikke
kan blæse ud.... altså skal det have ultralyd.. men kender ingen værksteder
der kan klare det i nordjylland. så måske noget kemisk til at hælde i
benzinen ??

mvh klaus nielsen

Fra : Richard

Dato : 09-04-05 22:40

klaus nielsen wrote:

> min xl har dobbelt karburator.

Nå det var ærgerligt - dem kender jeg ikke. Men du har formentlig service
manual og splittegning i form af fiche til den?

> altså skal det have ultralyd.. men kender ingen værksteder
> der kan klare det i nordjylland.

Prøv at ringe rundt; nogle urmagere har ultralydsbade, der er store nok,
nogle maskinværksteder har andre der er for store. Spørg evt. en grossist
i ultralydsbade, hvem de har solgt til i dit område...

> så måske noget kemisk til at hælde i benzinen ??

Det tror jeg ikke på; men du kan da prøve nogle forskellige karb-rens'er,
indtil du finder et ultralydsbad.

Går ud fra at du fik checket ventiler, kompression og det elektriske?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hekto

Dato : 09-04-05 23:03

In article <d39i3q$6s0$1@abbeden.bunk.cc>, rpaderichard@netscape.net
says...
> Prøv at ringe rundt; nogle urmagere har ultralydsbade, der er store nok,
> nogle maskinværksteder har andre der er for store. Spørg evt. en grossist
> i ultralydsbade, hvem de har solgt til i dit område...

Brillemænd og optikkere ... ditto!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Richard

Dato : 09-04-05 13:16

klaus nielsen wrote:

> ved almindelig acceleration slår den en lille skid i udstødningen ved hvert
> gearskift lige når man tager gassen af den..

Tjah, uden en længerevarende ultralydsrensning kan karb'en jo endnu være
stoppet i de mindste kanaler. Indtil det kan gøres, ville jeg checke
ventilindstilling, kompression og ledningsforbindelser i tændingssystemet,
ikke mindst på lavspændingssiden af spolen. - et lille spændingstab her
kan let koste adskillige kV på sekundærsiden og give nedsat trækkraft

De vigtigste statiske spændingsværdier kan du se hos kleinjung.de/techdata
under din XL600R (som dog muligvis hedder noget andet i D, brug typenr. i
stedet (RD03 el.lign))

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK