Køb af Ducati 999
Fra : NN

Dato : 08-04-05 19:39

Jeg overvejer at købe en fabriksny Ducati 999 Öhlins lige syd for grænsen
hos http://www.motorradtechnik.de, men er lidt usikker på forhold omkring
registering i DK

Jeg er lidt nervøs for at eventuelle udstødgningsregler eller andet kan give
mig problemer når jeg efterfølgende vil have den synes og toldberigtiget.

Jeg kan også få dem til at registrere cyklen en enkelt dag i tyskland så jeg
slipper for eventuelt bøvl med typegodkendelse i DK. Dette vil dog betyde at
jeg ikke kan trække den tyske moms når jeg betaler reg afgift i DK hvilket
jo også er en ulempe.

Er der nogen som har erfaring med lige denne model, og ved om jeg uden
videre kan få den gennem syn og toldkontor og hvorvidt der er særlige ting
at være opmærksom på.

Giver det mon problemer at det er en Öhlins model da denne så vides ikke har
en standardpris hos told og skat her i danmark og muligvis heller ikke en
typegodkendelse på lige denne variant ?

På forhånd tak for gode svar.

Mvh

Nicolai
www.motorcykelpriser.dk
nicolai@motorcykelpriser.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-04-05 19:51

"NN" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan også få dem til at registrere cyklen en enkelt dag i tyskland så
jeg
> slipper for eventuelt bøvl med typegodkendelse i DK.

Typegodkendelser i DK dækker ofte et serienummer-interval, og en Öhlins
model kan derfor let risikere ikke at være dækket af en af de eksisterende
typegodkendelser.

Men jeg mener ikke ne dags indregistrering er nok til at den uden videre kan
indregistreres i DK, jeg synes at huske at det skal være 3 mdr.

Rittig

Fra : NN

Dato : 08-04-05 20:47

> [...]
> kan
> indregistreres i DK, jeg synes at huske at det skal være 3 mdr.

Kan nogen bekræfte denne regel eller har du evt. en kilde. Det lyder bestemt
som noget jeg bør tage højde for såfremt denne regel eksisterer ?

Fra : Armand

Dato : 08-04-05 21:54

NN wrote:

> Kan nogen bekræfte denne regel eller har du evt. en kilde. Det lyder bestemt
> som noget jeg bør tage højde for såfremt denne regel eksisterer ?

Hvis den falder fro Euro-2, vil den heller ikke kunne indregistreres i
Tyskland
Er den rigtig billig??
Måske at der er en grund til det???

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 08-04-05 21:54

NN wrote:

> Kan nogen bekræfte denne regel eller har du evt. en kilde. Det lyder bestemt
> som noget jeg bør tage højde for såfremt denne regel eksisterer ?

Regler vedr. godkendelser mv for nye og brugtimporterede køretøjer
finder du hos Færdselsstyrelsen - vedr. afgift derimod hos Told&Skat.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-04-05 21:47

"NN" <no@mail.com> writes:

> Kan nogen bekræfte denne regel eller har du evt. en kilde. Det lyder bestemt
> som noget jeg bør tage højde for såfremt denne regel eksisterer ?

Den regel som der refereres til her, er sandsynligvis regelen om
moms-fritagelse. Hvis en MC er mere end 6 måneder gammel, _og_ har
kørte mere end 6000km, kan den indføres i Danmark uden at der skal
betales moms.

Nu ved jeg ikke hvad en 999 koster uden afgift i hhv DK og DE, men
hvis DE prisen (uden tysk moms, men inkl dansk moms), er under den
danske pris, burde du kunne indføre motorcykelen under de nye
parallel-import regler. Ifølge dem skal du kun afkræves afgift af den
pris du har betalt, og ikke af standard-prisen i DK.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 08-04-05 20:13

NN wrote:
> [...]
> mig problemer når jeg efterfølgende vil have den synes og toldberigtiget.

Det skulle være enkelt at finde ud af om modellen overholder den p.t.
væsentlige Euro-2 norm :-|

--
Armand.

Fra : NN

Dato : 08-04-05 20:52

> Det skulle være enkelt at finde ud af om modellen overholder den p.t.
> væsentlige Euro-2 norm :-|

Ja, det bør den gøre og så vidt jeg er orienteret vil den under alle
omstændigheder "falde" for denne norm 1. juni 2005 hvorefter kravet er en
Euro3 norm som nye cykler skal overholde i 2007. Forhandleren dernede kunne
dog ikke umiddelbart bekræfte at den overholder denne norm og ej heller
hvorvidt den oprindeligt var produceret for det tyszke marked hvilket også
undrede mig en del da annoncer på mobile.de ofte indeholder en teskt som
"tysk model" hvilket vel må betyde at der findes modeller af 999 som er
mindre attraktive da de ikke er beregnet på det tyske marked.

Fra : Armand

Dato : 08-04-05 22:03

NN wrote:

> Ja, det bør den gøre og så vidt jeg er orienteret vil den under alle
> omstændigheder "falde" for denne norm 1. juni 2005 hvorefter kravet er en
> Euro3 norm som nye cykler skal overholde i 2007.

Oprindelig galdt de nye regler fra årsskiftet (eller juli 04?), og den
sene dato er en dispensation for modeller der allerede var inde for
landets grænser - Så jeg tvivler på at du får lov til at indregistrere
den her i landet :-|

> [...]
> "tysk model" hvilket vel må betyde at der findes modeller af 999 som er
> mindre attraktive da de ikke er beregnet på det tyske marked.

Uld i mund, for at komme udenom de sørgelige kendsgerninger :-|

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 08-04-05 22:11

NN wrote:

> Ja, det bør den gøre og så vidt jeg er orienteret vil den under alle
> omstændigheder "falde" for denne norm 1. juni 2005 hvorefter kravet er en
> Euro3 norm som nye cykler skal overholde i 2007.

Nej, det er ikke rigtigt. Overholder 99'en Euro 2, og attesterer Ducati
det for dit eksemplar, kan den godkendes herhjemme som nyimporteret helt
frem til Euro 3 træder i kraft.

Forhandleren må have et papir, der fortæller om den 999'er overholder
Euro 2 eller kun den ældre Euro 1. Er det sidste tilfældet, kan den være
omfattet af de tyske overgangsregler for restpartier og kan af den grund
indregistreres i D, frem til 30. juni 2005. Men så kan den ikke
indregistreres i DK, hverken nu som ny eller siden som brugt -
godkendelse ihht lokale overgangsregler i andre EU-lande 1. juli 2004
eller senere er ikke tilstrækkelige til at få godkendt en Euro 1-cykel i DK.

Datoen 1. juni 2005 er ikke relevant i forb. med godkendelse herhjemme -
den 30. juni derimod er sidste dag for ind.reg. af ikke tidligere
indregistrerede cykler, som ikke overholder Euro 2, men som var
importeret til DK inden 1. april 2004.

Mere om det i ældre indlæg herinde eller hos Færdselsstyrelsen.

> [...]
> "tysk model" hvilket vel må betyde at der findes modeller af 999 som er
> mindre attraktive da de ikke er beregnet på det tyske marked.

Forhandleren må da have et papir fra importøren, som attesterer, hvad
det er for en cykel og hvilke emissionskrav den overholder. Ellers glem
det - har han det derimod, så få en kopi, send den til Færdselsstyrelsn
og spørg om en sådan cykel med det angivne stelnummer, emissionsklasse
tec kan indregistreres i DK uden videre. Bed om et skriftligt svar.

Så er det registreringsmæssige klaret...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 08-04-05 20:16

NN wrote:
> [...]
> mig problemer når jeg efterfølgende vil have den synes og toldberigtiget.

Overholder den Euro 2-emissionskravene? - så er der ingen ko på isen,
hvad det angår.

> Giver det mon problemer at det er en Öhlins model da denne så vides ikke har
> en standardpris hos told og skat her i danmark og muligvis heller ikke en
> typegodkendelse på lige denne variant ?

Det kan tværtimod være en fordel...
.... for idag kan indkøbsprisen i udlandet lægges til grund, tillagt en
"tvangs-minimumsavance" på 9pct og moms & reg.afgift efter de gældende
regler - søg evt. formlen for udregningen i et indlæg herinde fra i
efteråret en gang.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : NN

Dato : 08-04-05 20:54

"Richard" <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "tvangs-minimumsavance" på 9pct og moms & reg.afgift efter de gældende
> regler - søg evt. formlen for udregningen i et indlæg herinde fra i

Det kan du have ret i, men jeg vil helst ikke ud i noget hvor man kræver
forskellige undersøgelser for at kunne typegodkende modellen da disse kan
være ret bekostelige.

Fra : Richard

Dato : 08-04-05 22:13

NN wrote:

> Det kan du have ret i, men jeg vil helst ikke ud i noget hvor man kræver
> forskellige undersøgelser for at kunne typegodkende modellen da disse kan
> være ret bekostelige.

Netop, derfor skal du også se at få en kopi af dens papirer og sende det
til Færdselsstyrelsen som nævnt lige før - inden du handler

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bjørn S

Dato : 08-04-05 21:31

NN wrote:
> Jeg overvejer at købe en fabriksny Ducati 999 Öhlins lige syd for grænsen
> hos http://www.motorradtechnik.de, men er lidt usikker på forhold omkring
> registering i DK

Jeg mener tyskerne har, eller havde en maks tilladt effekt på 100 hk, så
du skal forvisse dig om, og eventuelt hvordan den er droslet.

Men, but why ?

Med mindre den er meget billigt og unik, så er de danske forhandleres
avance på nye maskiner minimal (det tager de ind igen på
eftermarkedet),det er den danske registreringsafgift som gør udslaget.
Desværre har ikke FImotorcykler.dk nettopriser på sin hjemmeside mere.
Tidligere år har det været populært for private at handle i DK uden
afgift for export til andre lande, på samme fod som med bile, da
forhandlerne, grundet den høje afgift fik modellerne billigere fra
fabrikken.

Rejs spørgsmålet inde i baren på www.ducati.dk også, der er endel af dem
som har fået fat i specielle modeller fra udlandet, og selv herjet med
afgifter og indregistrering.

--
/Bjørn

Fra : Richard

Dato : 08-04-05 22:20

Bjørn S wrote:
> Med mindre den er meget billigt og unik, så er de danske forhandleres
> avance på nye maskiner minimal (det tager de ind igen på
> eftermarkedet),det er den danske registreringsafgift som gør udslaget.

Forhandleren måske, men importøren kan nu godt have en heftig avance.
Det har tilsyneladende været brugt som middel mod parallelimport - og
har givetvis været effektivt så længe importørens standardpris lå til
grund. men det gør den jo ikke mere...

Når jeg har sammenlignet priser i D og DK har Ducati gerne været blandt
de "dyre" - typisk er forholdet mellem tysk udsalgspris i EUR og den
danske i DKK 1:16, nogen gange 1:15 især fx for Suz., mens nogle ligger
på 1:18 endog 1:20 fx visse Honda, MZ, Triumph og Ducati.

Jo større forskel, jo større sandsynlighed er der for at spare penge på
en egenimport af en ny cykel

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Big Mumi