Ny forgaffel
Fra : Kenneth Østrup

Dato : 08-04-05 10:18

Hej,

Jeg er lidt nysgerrig hvad angår skift til en nyere, bedre og tykkere
forgaffel på de ældre cykler, for at skabe en slags hybrid streetfighter
agtig cykel.

Jeg er lidt mongol på området, så jeg håber at i kan bære over med mig
hvis jeg er helt gal på den :)

Jeg vil høre om nogen har erfaringer med at skifte forgafler ud på gamle
maskiner med nye forgafler fra de nye sport/racer motorcykler?

Jeg tænker lidt på mulighederne for at smide en GSX-R 1000 upside-down
forgaffel over på en Honda CB 750 F Bol d´Or.

Er der nogen som kender dimensionerne på kronrøret på de to modeller?
Eller er dette stort set ligegyldigt da det afgøres af lejeskålene?

Hvis hullet til kronrøret i stellet på den gamle cykel er kortere end
den nye forgaffel, kan man så alligevel fitte det på ved at rykke broen
den smule længere?

Jeg kan forestille mig at afstanden fra kronrør til forgaffelbenene som
muligvis vil blive ændret vil gøre stor forskel på styringen af
motorcyklen, er dette noget som gør det helt umuligt? eller er det ikke
noget problem? I så fald kan jeg forestille mig det er en god ide at
måle afstanden på forgaflen og rykke den det tilsvarende stykke på
broerne så det passer bedst muligt.

Jeg ved naturligvis godt at det vil indebære nye hjul, og bremser, men
det skulle vel være det mindste problem, kan jeg forestille mig.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Hekto

Dato : 08-04-05 11:35

In article <42564bd7$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
> [...]
>
> Jeg ved naturligvis godt at det vil indebære nye hjul, og bremser, men
> det skulle vel være det mindste problem, kan jeg forestille mig.

Man kan 'sagtens' gøre det.
Dog skal man tage højde for en del ting.
Diameter og længde på kronrøret; men det kan oftest tilpasses.
Højden på gaflen, i forhold til den gamle. Det kan som regel også
justeres ind.
Endestop for styrudslag (SBI!)
Man kan tilpasse det gamle forhjul og lave adaptere til kaliberne, så
bremserne kommer til at passe, eller finde nye hjul, og tilpasse
opliningen af kæden på baghjulet. Vælger man et nyt baghjul, skal man
lige være siker på at et moderne dæk kan være i bagsvingeren, eller
også liiige skifte den også.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 08-04-05 13:13

Hekto wrote:

> [...]
> opliningen af kæden på baghjulet. Vælger man et nyt baghjul, skal man
> lige være siker på at et moderne dæk kan være i bagsvingeren, eller

Hej Hekto,

Mange tak for dit svar.

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at genbruge for eller baghjul eller
bagsvinger.

Noget som måske kan forvirre mig lidt når jeg tænker på udskiftning af
bagsvinger kan være montering af kæde på et eventuelt bredere hjul?

Hvordan vil det passe sammen med fortandhjulet på motoren hvis de ikke
er helt udlignet? Det afhænger måske af bagsvingerens konstruktion
hvordan hjulet sidder, eller er det bare selve monteringsstykket af
bagtandhjulet på fælgen?

Betyder længden på bagsvingeren meget? udover hvor nemt den letter?

Er der tilfældigvis nogen som ved hvor jeg kan finde mere information
omkring dimensioner på kronrøret samt informationer om andre mulige
doner cykler, eller måske har erfaring selv så er jeg lutter øre :)

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Hekto

Dato : 08-04-05 14:31

In article <425674e0$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
> [...]
> er helt udlignet? Det afhænger måske af bagsvingerens konstruktion
> hvordan hjulet sidder, eller er det bare selve monteringsstykket af

Jeg har været den anden vej rundt, og skiftet motor; en problemet er
det samme.
Kædehjulene skal lines op 100%!

Så man må flytte tandhjulene ud/ind, så de kommer til at sidde på line,
og uden at kæden tager noget med på vejen.
Det kan gøres ved at dreje af, lave mellemlæg, eller hvis muligheden
foreligger, flytte lidt på motoren sideværts.
En mindre kædedimension kan også hjælpe, f.eks. 530 -> 520.

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 16:25

Hekto skrev i meddelelsen ...

> [...]
>opliningen af kæden på baghjulet. Vælger man et nyt baghjul, skal man
>lige være siker på at et moderne dæk kan være i bagsvingeren, eller

Og sådan var der fornylig en der lærte ordet aluminiumsvejsning Og så
blev der ret stille fra den kant, man svejser ikke bare sådan lige to
bagdæmperbeslag på en aluminiumbaggaffel beregnet til monodæmper.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men der er ikke ret mange der har adgang
til den slags teknik.

mvh
Orla

Fra : F.Sander

Dato : 08-04-05 12:52

Det er fint hvis du kender en værktøjsmager/maskinarb. da der altid er noget
der ikke passer.
Dog er det underligt at i DK er der så få der 'gider' ombygge mc, man kan
med rimelighed bygge en fin mc til samlet 50-60.000kr feks. En ældre 2t
RD/RG 500, eller en ældre 600/750, og så finde gode affj. dele mm til for og
bag + lette fælge andre bedre bremser/radial hovedcylender til 20-25.000kr,
og have en mc de andre ikke har... men det har ringe intresse... hvilket jeg
ikke forstår..

--

Mvh. Finn Sander.
Honda RC30 fordi livet er for kort til Suzuki,

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 08-04-05 13:02

F.Sander wrote:
> [...]
> og have en mc de andre ikke har... men det har ringe intresse... hvilket jeg

Hej Finn,

Der må jeg give dig fuldstændig ret!
Det undrer mig også meget, da man kan få en forholdsvis unik og meget
fin cykel for pengene.

Jeg håber dog at jeg på et tidspunkt indenfor den nære fremtid kan
skaffe mig nok viden og erfaring til selv at samle sådan en motorcykel :)

Jeg er stadigvæk meget interesseret i flere gode råd og ideer, eventuelt
nogen som har prøvet at gøre dette på en CB750F eller CB900F Bol d´Or.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-04-05 13:24

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:

> Der må jeg give dig fuldstændig ret! Det undrer mig også meget, da
> man kan få en forholdsvis unik og meget fin cykel for pengene.

Tjah, men samtidig er vi jo velsignet med ret så stramme regler hvad
angår modifikation og der skal ikke meget til før man er ude i 'konstruktive
ændringer'.

Jeg vil være villig til væbnet revolution for at få lov til at kunne
indregistrere en af de cykler jeg kigger på i StreetFighters hver måned

Ps. Jeg er helt enig med Finn - det er guld værd at kunne få drejet
forskellige dimser i alu og stål når der bygges om.

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 08-04-05 14:09

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
>
> Ps. Jeg er helt enig med Finn - det er guld værd at kunne få drejet
> forskellige dimser i alu og stål når der bygges om.

Hehe ja, det kan jeg godt se.

Dog regner jeg heller ikke med at jeg bliver nødt til at få den
periodisk synet medmindre reglerne ændres på området :)

Ellers er det bare at ændre det igen, om muligt :)

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-04-05 14:43

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:

> Dog regner jeg heller ikke med at jeg bliver nødt til at få den
> periodisk synet medmindre reglerne ændres på området :)

Næh, men det kunne være en del af forklaringen på hvorfor der er så
få ombyggere. Hvorfor bruge en masse tid og penge på noget man aldrig
kan sælge eller køre rundt på uden den der nagende frygt for at blive
stoppet af en politi'er der har en smule forstand på motorcykler?

Anyhoo, held og lykke med projektet - you're gonna need it

Fra : Hekto

Dato : 08-04-05 16:19

In article <kkdu0mh1j0m.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
says...
> [...]
> kan sælge eller køre rundt på uden den der nagende frygt for at blive
> stoppet af en politi'er der har en smule forstand på motorcykler?

Man kan altså stadig få godkendt dyret med konstruktive ændringer. Det
kræver bare at det ikke er det rene fusk der erc lavet, og at man kan
godtgøre at det er stærkt nok.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-04-05 23:23

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> [...]
> >
> Man kan altså stadig få godkendt dyret med konstruktive ændringer. Det
> kræver bare at det ikke er det rene fusk der erc lavet, og at man kan

Mnjae, men hvordan godtgør man at noget er stærkt nok? Hvis øvrigheden
forlanger hårde beviser skal der vel et StatsAutoriserert MåleFirma
på banen og så koster det igen penge.

Forklaringen kan selvfølgelig også være at det er meget nemmere blot at
køre på cyklen som japanerne(eller italienerne) har lavet den

Fra : Christer Waleryd

Dato : 08-04-05 13:25

> [...]

> Jeg er stadigvæk meget interesseret i flere gode råd og ideer, eventuelt
> nogen som har prøvet at gøre dette på en CB750F eller CB900F Bol d´Or.

Selv har jeg kun erfaringer den anden vej: jeg har sat en
750F-forgaffel på min _gamle_ cb750 (en 1973 model) og den passet
perfekt.

Men nu har jeg igen fået en 750F i hus. Den er standard nu, men det
ændres fort
Skal poste her dersom jeg finner på noget sjovt med den....

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 13:15

> [...]
20-25.000kr,
> og have en mc de andre ikke har... men det har ringe intresse... hvilket

Jeg er da i fuld gang med en suzuki, honda, yamaha Bastard Bike !!

Mvh
Morten

Fra : F.Sander

Dato : 08-04-05 13:26

Jammen det er da kun fint ! , men stadigvæk høre man 'næsten' kun folk
snakke om en eller anden 2-4 år gl. cykel de vil ha', der skal sku' værre
nogen der flytter grænserne, for ellers bliver det noget " folkevogn-agtig"
med sta. 600 som har fået mont. en råber potte og to nye diller-daller
forviler. Det er ikke mange ombyggede mc man ser på vejene.

Jeg vil dog sige i min omgangkreds er der flere ombyggede RD500 og NC30 mm,
og det giver altså noget at snakke om, ( og ja! vi køre ikke touring , så
det gør det nemmer )

En af de andre købte en ny 2000/1 R6 forrige år, og solgte den igen efter
1.5år, ikke at den på nogen måde var dårlig, udover gear-skiftet, men det
blev for kedeligt, og levede ikke op til hvad han troede var sket siden han
sidst have købt en helt ny mc ( godt nok en GPX1000R ) men hans nuværende
RD500 kan altså godt følge en R6 til dørs, RD500'r er med lette fælge,
öhlins og AP-racing caliper mm, så helt forældet er den ikke.

Fra : Armand

Dato : 08-04-05 19:16

Kenneth Østrup wrote:

> [...]
> Er der nogen som kender dimensionerne på kronrøret på de to modeller?
> Eller er dette stort set ligegyldigt da det afgøres af lejeskålene?

Jeg tror(!) at der er betragtelig forskel i kronrørsdimensionen!
Jeg har uden held forsøgt mig at udlede dimensionerne ud fra MC-Nøglens
lejekatalog, så jeg må nøjes med mine derfor udokumenterede anelser:
På motorcykler med aluminiumsstel synes jeg at kronrørs-diameteren
virker væsentlig større end på klassiske stål-stel, og det samme gør sig
således også gældende for selve kronrørs-akslen, hvis øvre ende er
voldsommere end den gevindstump der stikker oven-ud af øverste bro på
ældre motorcykler :-/
Prøv selv at give det en vurdering når du kommer forbi den næste model
med alu-stel og USD!

Lidt billedkigning kan også hjælpe. På Ebay fandt jeg følgende billeder
(i spredt fægtning):

CB450S forgaffel: http://www.viele-teile.de/t5.JPG
GSXR1000 forgaffel: http://i20.ebayimg.com/02/i/03/c9/3e/0e_1_b.JPG

Bol d'Or 900 stel: http://i24.ebayimg.com/02/i/03/ce/d1/f1_12_sb.JPG
CBR900 stel: http://i13.ebayimg.com/03/i/03/cd/c0/a1_1_b.JPG

> Hvis hullet til kronrøret i stellet på den gamle cykel er kortere end
> den nye forgaffel, kan man så alligevel fitte det på ved at rykke broen
> den smule længere?

Det er almindeligt maskin-arbejde at presse akslen ud af nedre bro og
lave en lignende der blot er længere. Det har jeg tidligere fået gjort i
forbindelse med montering af koniske lejer hvis mer-højde ændrede
broernes indbyrdes afstand!

> [...]
> muligvis vil blive ændret vil gøre stor forskel på styringen af
> motorcyklen, er dette noget som gør det helt umuligt? eller er det ikke

Ikke større problem end at man kan udvælge sig en USD fra en motorcykel
hvor øvre gaffelbro tilnærmelsesvis er i samme højde overasfalten som
Mini-Bol d'Oren - Så hav altid en tommestok i lommen til at orientere
dig om målet på tilfældige modeller på din vej

I så fald kan jeg forestille mig det er en god ide at
> måle afstanden på forgaflen og rykke den det tilsvarende stykke på
> broerne så det passer bedst muligt.

Jeg tror at problemet vil blive at teleskopet falder under-ud af den
øverste bro inden du har nået dertil

> Jeg ved naturligvis godt at det vil indebære nye hjul, og bremser, men
> det skulle vel være det mindste problem, kan jeg forestille mig.

Både og!
Begiver du dig ud i noget hjul, så bliver du nødt til at følge med
bagunder også for at det ikke kommer til at se helt forkert ud.
Motoren, eller rettere gearkassen á forreste tandhjulsaksel på en GSXR
1000, har en bredde der modsvarer det fede 180mm baghjul som der sidder
på så'en en scooter!
På mini Bol d'Oren er samme detalje udlagt efter det 120mm bagdæk som
dén er født med - Og der er ikke mange mm mellem dækside og kæde at give af!
Så hvis du for nemheds skyld går "the full monty" får du kun med meget
besvær forreste kædehjul ud i en bredde der modsvarer et GSXR-baghjul -
Og så er jeg slet ikke kommet ind på problemerne omkring at kaste sådant
et hjul i den originale bagsvinger

Hvis du henter en stor stak indlæg ned, eller bruger "google grupper",
så søg på Studens indlæg der tydeligt beskriver hans problemer omkring
at implementere sager fra en CBR 600 i et Katana-stel

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 09:50

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>således også gældende for selve kronrørs-akslen, hvis øvre ende er
>voldsommere end den gevindstump der stikker oven-ud af øverste bro på

Det er godtnok et ret møj, men derimod bevares diameteren fra øverste leje
hele vejen ovenud. Men som jeg husker det, så var det på XS'en, møtrikken
der havde pasning, og gik ned i øverste bro, derfor det tynde stykke af
akslen.

Lejerne til et redaktionen bekendt køretøj er:

Nedre: 32005X
Øvre: 32006JR

Og det er en meget gængs størrelse iflg. Nøglen, og kaldes som sæt SSH903R.
Et andet gængs sæt er SSS903. 70-80'er cykler har typisk SSH901. Jeg har
indpakningen til et sæt SSH901, (men desværre ikke lejenumrene), og den er
nøjagtig samme størrelse indpakning som til SSH903R.

Man skal også huske at der er ufatteligt meget godstykkelse i alu-kronerne
omkring lejerne, (i øvrigt et rigtigt flot stykke sandstøbt emne

>Prøv selv at give det en vurdering når du kommer forbi den næste model
>med alu-stel og USD!

Nemlig, kig under-op, nederste bro vil tilnærmelsesvis afsløre kronakslens
diameter.

> [...]

>lave en lignende der blot er længere. Det har jeg tidligere fået gjort i
>forbindelse med montering af koniske lejer hvis mer-højde ændrede

Sjovt nok havde et kendt japansk mc-mærke forudset at lejerne ville blive
skiftet, og havde derfor designet kuglelejer med en usædvanlig høj inderring
i begge lejer :-| hvorfor faen kunne de så ikke fra starten have monteret
koniske rullelejer ?!

>Hvis du henter en stor stak indlæg ned, eller bruger "google grupper",
>så søg på Studens indlæg der tydeligt beskriver hans problemer omkring
>at implementere sager fra en CBR 600 i et Katana-stel

Hvis man har et maskinværksted, og tiden, så er det da en herlig udfordring,
ellers kan det let blive meget dyrt at designe motorcykler.

mvh
Orla