rengøring af aluminium, hvordan?
Fra : Simon B. Hansen

Dato : 05-04-05 20:33

Håber en venlig sjæl kan hjælpe med subject.

Mvh
Simon

Fra : Peter Risager

Dato : 05-04-05 20:38

> Håber en venlig sjæl kan hjælpe med subject.

Mener du rengøring som i vand og sæbe, eller pudsning ?

--
Peter Risager
"In this house, we obey the laws of thermodynamics!" - Homer J. Simpsons

Fra : Simon B. Hansen

Dato : 05-04-05 20:54

> Mener du rengøring som i vand og sæbe, eller pudsning ?

Rengøring, pudsning, polering...fra virkelig grim alu til den smukkeste
polerede..

Efter almindelig vask, håber jeg der findes en 'opskrift' til smuksering af
alu, ligesom man med sølvtøj kan benytte kalcineret soda (kemisk reaktion
osv).

Simon

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 05-04-05 21:30

Simon B. Hansen wrote:

> [...]
>
> Efter almindelig vask, håber jeg der findes en 'opskrift' til
> smuksering af alu, ligesom man med sølvtøj kan benytte kalcineret

Nu ved jeg ikke, hvad du specifikt skal have poleret, men køb en god
fiberskive til din boremaskine samt en tube Autosol og gå så i gang med
masser af omdrejninger.
Det skal lige siges at det sviner en hel del, og kræver nogle armkræfter
(selvom boremaskinen klarer arbejdet!) men resultater bliver *perfekt!*

Hvis du har gjort arbejdet godt nok, burde overfladen være så glat, at den
principielt set ikke efterlader fuger tilbage for vand og salte at "hænge
fast" i, og dermed holder det skinnende look også længere.
Det er dog en god idé at polere efter med en lakforsegler eller voks, og jeg
har desuden hørt at bivoks opløst med terpentin skulle kunne trænge ind i
aluminium, hvis man ligger emnet i blød et døgns tid... Dette skulle efter
sigende have en "imprægnerende" og vandafvisende virkning. Har dog ikke selv
prøvet dette fif.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - polerede hælplader, tankdæksel osv.

Fra : Simon B. Hansen

Dato : 05-04-05 22:22

Det er alufælge til bilen, og de har vist fået en del salt mm.
Jeg er kun nået til rep af det mekaniske på min nyindkøbte Suzuki TS185,
lak, vask og polering kommer efter syn. Jeg skal jo lige have plader på, nu
solen er kommet frem.

> Nu ved jeg ikke, hvad du specifikt skal have poleret, men køb en god
> fiberskive til din boremaskine samt en tube Autosol og gå så i gang med
> masser af omdrejninger.

Det vil jeg prøve, også på MC

> [...]
> efter sigende have en "imprægnerende" og vandafvisende virkning. Har dog

Det vil jeg nok også prøve. Selvom jeg ikke tror det trænger ind i alu. Det
danner nok snarere en beskyttende hinde, men det ved jeg sgu egentlig ikke
en pind om. Men prøves det skal det.

Tak for tippet!

Simon

Fra : Ronni Jensen

Dato : 05-04-05 21:29

> Efter almindelig vask, håber jeg der findes en 'opskrift' til
> smuksering af alu, ligesom man med sølvtøj kan benytte kalcineret soda
> (kemisk reaktion osv).

Og nu vi er igang.. Hvordan med "grove" dele? Jeg tænker specielt på hvis
der har sat sig nogle klumper af olie/snavs rester m.v. på fx venstre
baggaffel ved kæden som ikke sådan bare lige går af med vand og sæbe.

Jeg vil jo nødigt gå i krig med stålbørste, mejsel og hammer :P

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Myrhøj

Dato : 06-04-05 07:27

Ronni Jensen wrote:

> Og nu vi er igang.. Hvordan med "grove" dele? Jeg tænker specielt på hvis
> der har sat sig nogle klumper af olie/snavs rester m.v. på fx venstre
> baggaffel ved kæden som ikke sådan bare lige går af med vand og sæbe.

prøv at vimse lidt på skidtet med petroleum / lampeolie. Det plejer at
virke.

Myrhøj
(der fjernede asfalt-stænk på sin tidligere yam med petroleum.)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-04-05 07:45

WD40 klare alt

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Danbat.com

Dato : 06-04-05 08:12

Hej Simon
The following cleaning materials and procedures are listed in ascending
order. When cleaning aluminium you should start with the mildest method
possible on a small portion of the object and progress to the harsher
methods only if necessary.

a.. Plain water
b.. Mild soap or detergent
c.. Solvent cleaning, e.g. kerosene, turpentine, white spirit
d.. Non-etching chemical cleaner
e.. Wax-base polish cleaner
f.. Abrasive wax
g.. Abrasive cleaner