Problem med lyskryds i Århus - Hvor henve
Fra : Anders Christensen

Dato : 05-04-05 12:34

Hejsa
På vej hjem fra min aftentur igår holder jeg for rødt på ringvejen og
skal dreje til venstre ind af Søren Frichs Vej, hvor der er en seperat
drejebane med eget lyssignal..
Jeg holder på "føleren" i asfalten uden at den efter 3 "omgange" med
rødt/grønt ikke skifter til grønt for mig...
Jeg endte med at gøre noget "slemt" for at komme videre..

Hvor henvender man sig for at få justeret den føler?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-04-05 12:50

Anders Christensen wrote:

> [...]
> Jeg endte med at gøre noget "slemt" for at komme videre..
>
> Hvor henvender man sig for at få justeret den føler?

Jeg blev via kommunens vejafdeling (tlf til omstillingen: 89402000)
henvist til Århus Amt (som har tlf: 89 44 68 48 til deres
trafikafdeling, eller hvad det nu hedder)
Ringvejen er åbenbart en amtsvej, og så lovede den flinke dame i
telefonen at få kigget på sagen

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Schlæger

Dato : 05-04-05 12:56

Anders Christensen wrote:

> Hvor henvender man sig for at få justeret den føler?

Hej Anders.

Dette spørgsmål har været oppe et par gange tidligere.

Sidste gang skrev jeg til Århus Politi, som svarede sådan:

"Hej Gert.
Vi kender også problemet fra kørsel med vore mc.ere. De steder, hvor det
har været galt, har der været tryk for fodgængere, hvorpå vi er stået af
maskinen og trykket på denne kontakt. Efterfølgende har vi meddelt de
rette myndigheder om problemet, idet spolerne kan finjusteres til også at
påvirkes af mc.ere.
Hvis lyset ikke vil/kan skiftes til grønt lys i kørselsretningen, er man
nødsaget til at vende om idet der ikke kan dispenseres fra at køre over
stoplinien for rødt lys.
Vi håber vores svar er fyldestgørende.
Med venlig hilsen
S.Kvistholm
Færdselspolitiet i Århus.

Ordlyden af min oprindelige mail er:

Kære færdselspoliti.

Mange lyskryds er trafikstyrede, således at de i en eller anden
udstrækning styres af de køretøjer, der nærmer sig krydset. I nogle
tilfælde har lyskrydset "hvilende rødt", således at det viser rødt lys i
alle retninger, når der ingen trafik er på stedet.

Jeg kører motorcykel, og i MC-verdenen oplever vi af og til, at de
trafikstyrede signaler IKKE aktiveres af en MC. Endnu værre skulle det
angiveligt være, hvis man er kørende på en knallert/EU-scooter.

Jeg er klar over, at henvendelse om den slags fejlfunktion rettes til
vejmyndigheden, f.eks. kommunen eller amtet.

MEN: Hvordan forholder man sig som trafikant, når man holder der for rødt
lys, og ikke kan komme videre i tilværelsen ??

Kan man efter en passende forgæves ventetid anskue situationen, som når et
lyssignal ikke fungerer, og passere krydset under iagttagelse af de
almindelige vigepligtregler ??

Er der i en sådan situation forskel på, om det er et lyssignal med
"hvilende rødt", eller et signal, som hviler med grønt lys på en "mest
betydende vej" ??

Spørgsmålet har på det seneste været drøftet flittigt på nyhedsgruppen
dk.fritid.motorcykel på internettet, og derfor søger jeg nu på
motorcyklisternes vegne at få politiets svar på, hvordan vi skal forholde
os.

Med venlig hilsen"

Du har derfor gjort det rette ved at henvende dig til "rette myndighed"
(nemlig kommune/amt), og hvem DET så er, kan være et studie udi offentlig
administration ....

Mch Schlæger

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-04-05 13:09

Schlæger wrote:

> Du har derfor gjort det rette ved at henvende dig til "rette myndighed"
> (nemlig kommune/amt), og hvem DET så er, kan være et studie udi
> offentlig administration ....

Åhh jo, de skulle lige finde nogen landkort for at få afgjort om det er
en kommune eller amtsvej...
Det må så være et sted det bliver nemmere at finde ud af noget når
amterne bliver nedlagt
Om det så medfører bedre veje vides ikke...

Gad vide hvad politiet ville have haft mig til at gøre der, der er ikke
just nogen knap man kan trykke på for at aktivere drejebanens lyssignal,
og man må jo nok heller ikke bakke på ringvejen, den er jo sådan set
ensrettet i hver sin retning... Og parkere må man jo heller ikke
Faktisk et ret godt spørgsmål

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-04-05 13:25

Anders Christensen wrote:
> [...]
> og man må jo nok heller ikke bakke på ringvejen, den er jo sådan set
> ensrettet i hver sin retning... Og parkere må man jo heller ikke

Jeg blev så nysgerrig at jeg ringede til færdselspolitiet i Århus og fik
at vide at såfremt den aldrig skifter måtte jeg jo køre over for rødt og
efterfølgende give politiet besked om dette.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Schlæger

Dato : 05-04-05 16:55

Anders Christensen wrote:

> Jeg blev så nysgerrig at jeg ringede til færdselspolitiet i Århus og fik
> at vide at såfremt den aldrig skifter måtte jeg jo køre over for rødt og
> efterfølgende give politiet besked om dette.

Ja - men det svar ville de altså ikke give mig på skrift ..... (selvom det
nok er eneste logiske mååde at løse problemet på).

Jeg kender i øvrigt godt stedet, og kan godt genkende problemet i den pgl.
venstresvingsbås. Jeg er bare blevet "reddet" af biler bagfra, fordi jeg
kun kommer der indenfor arbejdstid.

Mch Schlæger

Fra : Anders Christensen

Dato : 07-04-05 10:43

Schlæger wrote:

> Jeg kender i øvrigt godt stedet, og kan godt genkende problemet i den
> pgl. venstresvingsbås. Jeg er bare blevet "reddet" af biler bagfra,
> fordi jeg kun kommer der indenfor arbejdstid.

Jeg blev så lige ringet op af NRGI her til morgen, som fortalte at de
ville kigge på krydset så snart som vejret tillod det (de ville ikke
lige åbne styreskabet til krydset i regnvejr)
Og så ville de give mig besked når de havde justeret føleren.
Det er da det man kan kalde god service!

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Schlæger

Dato : 07-04-05 10:50

Anders Christensen wrote:

> [...]
> Og så ville de give mig besked når de havde justeret føleren.
> Det er da det man kan kalde god service!

Det er da en positiv oplevelse - at få respons.

Mch Schlæger

Fra : Brian Ipsen

Dato : 05-04-05 13:52

""Schlæger"" <gertFJERNschlager@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> Hvis lyset ikke vil/kan skiftes til grønt lys i kørselsretningen, er man
> nødsaget til at vende om idet der ikke kan dispenseres fra at køre over

Jaja.... Man holder for rødt i en venstre-svingsbane .... hvordan pokker
havde de lige forestillet sig, at man skulle vende rundt ?? Køre mod
kørselsretningen, måske ??

/Brian

Fra : TWL

Dato : 05-04-05 16:01

Anders Christensen wrote:
> [...]
> Jeg endte med at gøre noget "slemt" for at komme videre..
>
> Hvor henvender man sig for at få justeret den føler?

Hej Anders og i andre.

Det er faktisk ikke kun MC'ere der har problemer der.
Jeg har tidligere hørt fra lastbilschauffører der om natten
har fået rigelig med tid til at sidde og tænke over tilværelsen.

Tag turen over Viby Torv, den føles faktisk kortere.

Hilsen Thomas

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-04-05 16:02

TWL wrote:

> [...]
> har fået rigelig med tid til at sidde og tænke over tilværelsen.
>
> Tag turen over Viby Torv, den føles faktisk kortere.

Det kommer da an på hvor man skal hen, hvis altså lyset gad skifte, jeg
tog den ud til krydset ude ved motorvejen og drejede så til venstre
derude, og fandt hjem alligevel

--
Mvh Anders Christensen

Fra : TWL

Dato : 05-04-05 16:46

Anders Christensen wrote:

> Det kommer da an på hvor man skal hen, hvis altså lyset gad skifte, jeg
> tog den ud til krydset ude ved motorvejen og drejede så til venstre
> derude, og fandt hjem alligevel

Det har du fuldstændig ret i.

Thomas

Fra : ScooterBo

Dato : 05-04-05 16:07

Anders Christensen wrote:

> [...]
> Jeg endte med at gøre noget "slemt" for at komme videre..

> Hvor henvender man sig for at få justeret den føler?

SVHJ - i henhold til tidligere tråd - teknisk forvirring på kommunen

ScooterBo