MC-olie vs. Biltema- / Bilka-olie?
Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-04-05 10:57

Jeg undrer mig lidt over forskellen mellem den faktiske MC-olie og så den
alm. olie man f.eks. kan købe i Bilka?

Når jeg har snakket med MC-forhandleren, har han sagt at det skal være
MC-olien der skal bruges, idet den vist nok frigav nogle specielle
stoffer?
Når jeg har spurgt andre herinde i gruppen, er jeg f.eks. til min Honda
CB 750K2, blevet anbefalet at køre på den billigste fra Bilka?!

Hvad skal der til, før man/jeg bør benytte den "rigtige" MC-olie og
hvilken fordele kan det evt. have?

PT. har min kæreste og jeg følgende MC-er:

-Honda CB 750K2 (1975)
-Honda CM 400T (1983)

Til dem er vi begge blevet anbefalet en 10W40 olie... Men skal/bør det
være MC-forhanlerens MC-olie, eller vil det være ok med den billige fra
f.eks. Biltema/Bilka?

Mvh. Martin

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-04-05 12:45

Martin Christiansen wrote:
> [...]
>
> Til dem er vi begge blevet anbefalet en 10W40 olie... Men skal/bør det
> være MC-forhanlerens MC-olie, eller vil det være ok med den billige fra

1)
Søg lige i gruppen på olie - så vil du se at dette er diskuteret ofte

2)
Nå jeg u alligevel skriver, så får du et hint alligevel

Motorolien i en MC motor vil i langt de fleste tilfælde også komme i
kontakt med koblingen.
I bil olien er der tilsat (eller kan være tilsat) additiver, der
nedsætter friktionen, og dette i kombination med en kobling er ikke lige
det man ønsker sig.
Dette er det væsentligste argument imod at benytte olie der ikke er
godkendt til koblinger i oliebad (JASO MA godkent) (www.louis.de har
billige olier der er JASO godkendte)

Så er der givet et par stykker herinde på NG der vil fortælle dig at de
uden bivirkninger og problemer i øvrigt anvender de pågældende "bil-olier".

Så det er altså et valg

Jeg har valgt at anvende JASO olie.....

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-04-05 12:51

"J.C.Kløve" <DunantFJERN@X.mail.tele.dk> writes:

> [...]
> lige det man ønsker sig.
> Dette er det væsentligste argument imod at benytte olie der ikke er

Tilsætningen af slipstofferne er først begyndt med de nyere/nyeste
olier med de højeste SAE rankings.

Så hvis man holder til set "lavt rankede" "bil-olier", vil man ikke få
problemer. Givet alder og dermed krav til SAE og API spec's på
motorcyklerne, ville jeg ikke have bekymringer om at hælde en
"bil-olie" på de nævnte cykler.

Nyere cykler vil være mere kræsne.

> Jeg har valgt at anvende JASO olie.....

Ikke et dårligt valg til en ny cykel.

Kai

Fra : anders majland

Dato : 07-04-05 14:45

> Så det er altså et valg
> Jeg har valgt at anvende JASO olie.....

Til min gamle slider har jeg valgt louis.de fuldsyntetiske. Til 20-25 euro
for 4 liter (afhængigt af om den er på tilbuyd) er det ca. 2 øre per km - Så
sammenholdt med at benzin koster 40øre/km er det ikke meget at spare ved at
køre på en billigere olie.... På apriliaen der ikke har oliebadet kobling
har jeg oftest brugt en fuldsyntetisk shell, købt på tilbud i bilka/az

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-04-05 14:18

Martin Christiansen <news@mosbaeks.dk> writes:

> Til dem er vi begge blevet anbefalet en 10W40 olie... Men skal/bør det
> være MC-forhanlerens MC-olie, eller vil det være ok med den billige fra
> f.eks. Biltema/Bilka?

Tjah... Jeg har hældt Biltemas den 'dyre' (eller: den mindst billige) på
Kawaen. Så kan jeg med god samvittighed og ikke mindst med pengepungen i
behold skifte oile 2-4 gange om året alt efter km.

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 05-04-05 14:26

"Martin Christiansen" <news@mosbaeks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Til dem er vi begge blevet anbefalet en 10W40 olie... Men skal/bør det
> være MC-forhanlerens MC-olie, eller vil det være ok med den billige fra

Jeg har selv kørt godt 25.000km på min gamle cb750 med bilka-olie, der har
ingen problemer været overhovedet.
Min nye cykel (cbx750f) kan ikke lide at køre med bilka olie, kobling gled
ved høje omdrejninger, det afhjalp et olieskift til mc-olie fra silkolene
Min far sværger til silkolene 20w50 olie til hans cb760 og den klager
ikke og prisforskellen fra bilka olie op til silkolene er ikke så
stor...

--
Mvh Claus
cbx750f '84 mzts150R '79