Køreskole i København?
Fra : Ulrik Fog

Dato : 04-04-05 21:45

Hej!

Jeg er ganske ny, både her på gruppen og i MC-verdenen. Jeg skal inden længe
begynde at tage kørekort i København, men spørgsmålet er hvor?

Jeg har indtil videre kigget på 3 forskellige skoler:

-STJERNQVIST'S
-Søernes Trafikskole
-MC-Skolen i Gentofte

Jeg hører meget gerne erfaringer og gode råd, eller hvis noget evt. kan
anbefale andre køreskoler i Københavnsområdet.

På forhånd tak.

Ulrik

Fra : Per Larsen

Dato : 04-04-05 21:51

Hej Ulrik

> Jeg hører meget gerne erfaringer og gode råd, eller hvis noget evt. kan
> anbefale andre køreskoler i Københavnsområdet.
>
> På forhånd tak.
>
> Ulrik

Jeg tog kortet hos:

http://www.mc-korelaererne.dk/frame.html

Som jeg kan give mine varmeste anbefalinger.

Dog en lille krølle, de lære dig at bestå den nye køreprøve, ikke teori i
sin helhed.

Vh

Per Larsen

Fra : Anja-Niklas

Dato : 04-04-05 22:05

"Ulrik Fog" <ulrik@ufog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg hører meget gerne erfaringer og gode råd, eller hvis noget evt. kan
> anbefale andre køreskoler i Københavnsområdet.

jeg tog selv kørekort på en stor køreskole.
det kan jeg ikke anbefale, hvis jeg skulle vælege om idag ville jeg vælge en
lille skole uden for mange elever, og som er fleksibel med hensyn til
køretimer og hvor den personlige service er god. på den store køreskole jeg
gik på var man "just a number"
mvh niklas

Fra : Squish

Dato : 04-04-05 22:25

Ulrik Fog wrote:

> [...]
>
> Jeg hører meget gerne erfaringer og gode råd, eller hvis noget evt. kan
> anbefale andre køreskoler i Københavnsområdet.

Jeg kan anbefale Tip-Top Trafik på Frederiksberg.

--
Squish
VFR750F

Fra : Brian Ipsen

Dato : 04-04-05 23:12

"Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> wrote in message

> Jeg kan anbefale Tip-Top Trafik på Frederiksberg.

Eneste problem med Tip Top er, at man enten skal have kørekort til bil,
eller være i gang med at tage det - ellers vil de ikke tage dig som elev
(been there, tried that!).

Selv brugte jeg Metro Trafik sidste år... rimeligt hurtigt forløb, gennem
teori på 3½ uge (cirka). Grundet 4 ugers ventetid på køreprøve i Kbh dengang
valgte jeg dog at tage køreprøven i Holstebro (har familie i området), hvor
jeg kunne vælge mellem enten 3 eller 10 dages ventetid; og prøven gik som
smurt

/Brian

Fra : Sune

Dato : 04-04-05 23:34

"Brian Ipsen" <me@nowhere.net> skrev i en meddelelse
> "Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> wrote in message
[klip]
> Eneste problem med Tip Top er, at man enten skal have kørekort til bil,
> eller være i gang med at tage det - ellers vil de ikke tage dig som elev
> (been there, tried that!).

Det mener jeg er et meget rimeligt krav. Flere køreskoler vælger at gøre det
sådan.
Årsag : se længere nede.

> Selv brugte jeg Metro Trafik sidste år... rimeligt hurtigt forløb, gennem
> teori på 3½ uge (cirka).

Udemærket køreskole. Så dog her sidste år en MC-elev uden bil-kørekort drøne
afsted i et venstresving ud foran en modkørende, som lige akkurat ikke ramte
ham. Kørelæreren kunne blot råbe højt i radioen uden at kunne gøre andet.
Det er lidt gambling.

Hvad synes i andre ?

vh Sune

Fra : Brian Ipsen

Dato : 05-04-05 10:25

"Sune" <formel999@hotmail.com> wrote in message

> Det mener jeg er et meget rimeligt krav. Flere køreskoler vælger at gøre
> det sådan.

Eneste ulempe med Metro var, at jeg synes man ofte kke fik tilstrækkelig
feedback under og efter køretimerne (hvis man gjorde noget galt eller måske
knap så hensigtsmæssigt). Det er min personlige mening, andre har det måske
anderledes....

> [...]
> drøne afsted i et venstresving ud foran en modkørende, som lige akkurat
> ikke ramte ham. Kørelæreren kunne blot råbe højt i radioen uden at kunne

Du vil da kunne komme ud for det samme med een, der tager bil-kørekort (lige
bortset fra, at kørerlæreren selvf. har mulighed for at jokke på en ekstra
bremsepedal - det er lidt svært ved MC, da kørerlæreren oftest sidder i en
4-hjulet madkasse bagved). Det næste bliver vel, at du skal have min. 2 års
kørselserfaring fra Knollert-45 eller lille MC før du kan få lov til at tage
kort til "stor" MC ...
Jeg troede formålet med køreskoler var, at lære folk teori og give dem den
fornødne kørselserfaring til at færdes i trafikken ... nogle starter fra
scratch, andre har erfaring... så kan man jo inddele hold efter det, og
tilrettelægge undervisning/køretimer derefter (så dem uden bil-erfaring
f.eks. fik nogle ekstra timer)

En person, der er ved at tage bil-kort samtidigt kunne jo også have lavet
samme nummer på MC i et venstre-sving ... (så skal de i stedet for sige, at
man skal have kort til bil og x antal års erfaring)

/Brian

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 05-04-05 11:03

Det var smuk og solrig dag da Brian Ipsen skrev
news:42525964$0$23004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Du vil da kunne komme ud for det samme med een, der tager bil-kørekort
> (lige bortset fra, at kørerlæreren selvf. har mulighed for at jokke på
> en ekstra bremsepedal -

Han har også mulighed for at tage rattet og tvinge bilen til den ene eller
anden side, gasse op eller tage koblingen. Faktisk har han mulighed for at
tage 100% kontrollen over bilen. Det er da meget farligere at tage
mckørekort, det er der da ingen tvivl om.
Da jeg tog kørekort hos Tip Top Trafik var der en på holdet som ikke havde
bilkørekort, og selv om de ikke forbød personen at tage mckort, frarådede
de det kraftigt.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Brian Ipsen

Dato : 05-04-05 13:47

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote in message

> [...]
> tage 100% kontrollen over bilen. Det er da meget farligere at tage
> mckørekort, det er der da ingen tvivl om.

Hvis de ikke føler sig trygge ved at eleverne kan håndtere venstre-sving i
trafikken, så burde man måske give dem nogle flere køretimer på køreteknisk
anlæg eller lignende, så de lærer det. At folk har kørekort til bil i
forvejen er uden tvivl en fordel mht. generel læsning af trafikken og
afstande, men som du selv nævner er det nok mere farligt at tage kørekort
til MC end til bil; men det kan jo være, at de bare vil sælge nogle flere
produkter...
Kørerlærerne er jo ansvarlige for deres elever, og burde være i stand til at
vurdere, om eleverne er egnede til at komme ud i trafikken og køre (uanset
om det er bil, MC, traktor, bus eller lastbil )
Deres betingelse "lugter" sådan lidt i stil med det, som TDC har på ADSL
forbindelser - ingen tlf-abonnement hos dem i forvejen, så kan du ikke få
bredbånd hos dem (på trods af, at det faktisk ikke er påkrævet rent teknisk)

> Da jeg tog kørekort hos Tip Top Trafik var der en på holdet som ikke havde
> bilkørekort, og selv om de ikke forbød personen at tage mckort, frarådede
> de det kraftigt.

Jeg spurgte til det hos dem, da jeg pludselig fandt det et "ikke nemt at
finde"-sted på deres hjemmeside - talte med kørerlæreren via tlf, og fik at
vide, at jeg ikke kunne komme med på holdet pga. manglende kørekort til
bil. - Hos Metro Trafik var de ikke så kræsne, der skulle man blot være
fyldt 21... Så med basis i det har jeg allerede en forudindtaget holdning
over for at anvende Tip Top, når jeg skal have erhvervet mig kørekort til
bil...

/Brian

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-04-05 06:51

Brian Ipsen wrote:

> Eneste problem med Tip Top er, at man enten skal have kørekort til bil,
> eller være i gang med at tage det - ellers vil de ikke tage dig som elev
> (been there, tried that!).

Ikke da jeg tog kortet i 2001. Jeg har ikke bil-kørekort men fik da
alligevel lov til at tage mc-kortet hos dem?

--
Tony
TiltFazer o>'o

Fra : Per Henriksen

Dato : 04-04-05 22:53

> [...]
>
> Jeg er ganske ny, både her på gruppen og i MC-verdenen. Jeg skal inden
> længe begynde at tage kørekort i København, men spørgsmålet er hvor?

Kan anbefale MC-skolen og Søren Klausen

--
*Lille Per* på Honda CB 500
Mail: bassplayerATtiscali.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 05-04-05 02:02

"Ulrik Fog" <ulrik@ufog.dk> wrote in message
> Jeg hører meget gerne erfaringer og gode råd, eller hvis noget evt. kan
> anbefale andre køreskoler i Københavnsområdet.

A47 i Rødovre, flere bekendte har været inde hos ham og få "fremstillet" sit
2hjulede pap, og de er alle tilfredse.
-og så er han nogenlunde hurtig, ikke noget med 7 måneders ventetid og teori
over 2827 dage

jeg ved der er holdstart omkring d. 3. maj fra nok af en i omgangskredsen,
der skal udstyres med pap :)

Morten C
ZZR600 - Kbh

Fra : ABSV650

Dato : 05-04-05 10:49

> Jeg har indtil videre kigget på 3 forskellige skoler:
>
> -STJERNQVIST'S
> -Søernes Trafikskole
> -MC-Skolen i Gentofte

MC skolen i Gentofte er ude mærket, tog selv kortet der i 2003, dog er læren
et værre snakkechartol, men en rigtig flinker fyr!!!

MVH
Anders Bentzen

Fra : Sanne Johansson

Dato : 05-04-05 15:25

Anders Bentzen wrote:

> MC skolen i Gentofte er ude mærket, tog selv kortet der i 2003, dog er læren
> et værre snakkechartol, men en rigtig flinker fyr!!!

Enig! og det er ikke altid til at vide om han läser blade eller snakker i
mobil, når man er ude at köre... Måske kan han også bare godt lide at köre
lige ud i laaange perioder...

Men en udemärket köreskole uden for lange ventetider, og så har de
intensivkurser, hvor man kan tage al teori på en uge... (ihvertfald for
nogle år siden...)

~Sanne

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-04-05 15:53

Ulrik Fog wrote:
> [...]
>
> Jeg hører meget gerne erfaringer og gode råd, eller hvis noget evt. kan
> anbefale andre køreskoler i Københavnsområdet.

Jeg tog hos stjernquist i *gulp* '88 - jeg vil ikke direkte anbefale
det. Meen forholdende har sikkert ændret sig en del.. forestil dig
motomod kanvasblå forede heldragter, sure agv hjelme og knallertdrenge
på suzi 250'ere op og ned af finsensvej så godt som uden opsyn Det
var dengang en virago 535 var en af de store - og så havde de en Honda
Turbo til at skræmme livet af verdensmestrene.

--
vh
Torben

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 05-04-05 19:04

Ulrik Fog wrote:
> -Søernes Trafikskole

Der tog jeg kortet sidste år. Jeg er ikke sikker på jeg ligefrem vil
anbefale det, men jeg vil nu heller ikke direkte fraråde det, det er
også svært når man ikke har et reelt sammenligningsgrundlag :) Nogle
ting kunne være bedre sådan rent mc-køreteknisk, men det har jeg indtryk
af halter de fleste steder :/

Lærerne er dog rigtigt flinke og jeg følte mig velkommen og tryg,
hvilket nok er mindst lige så vigtigt. De bruger meget videoundervisning
med efterfølgende test og diskussion.

Alt i alt var jeg udmærket tilfreds, jeg bestod både teori og praksis i
første forsøg og forløbet var uden kedelige episoder.

Carsten Sørensen