Omlakering af skjold
Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 04-04-05 16:02

Hej,

Jeg har en GS500 som har en grim skramme/skjoldet plet på det plastic skjold
der sidder hen ad siden (under sædet).

Jeg kunne godt tænke mig at få det malet om og lakeret.

Er det noget jeg selv kan klare, og i så fald, hvordan gribes sådan noget
an?

Kan det sandblæses?

Mvh Peter, Odense

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-04-05 17:18

uden at jeg skal gøre mig klog på det tror jeg absolut ikke du skal begynde
at sandblæse.
Jeg vil mene du skal få fat i noget lakfjerner som fjerner det øverste lag
lak. Herefter kan du
spartle evt. ujævnheder ud med en grunder og slibe det helt glat igen.
Herefter kan du spraymaile
skærmen og tilsidst give den klarlak.

venligst Tom

Fra : Grunnet

Dato : 04-04-05 17:31

Tom Andersen skrev
i meddelelsen news:42516914$0$645$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,:
> uden at jeg skal gøre mig klog på det tror jeg absolut ikke du skal
> begynde at sandblæse.
> Jeg vil mene du skal få fat i noget lakfjerner som fjerner det
> øverste lag lak.

Jeg ville nok bare tage noget sandpapir og slibe lakken af, hvis skaden ikke
går dybere end grundmalingen vil jeg slibe til sidedækslet er plant og
derefter give spraymaling og -lak.
Er skaden meget dyb, så slibe, spartle og slibe inden maling og lak.
Lakfjerner ville jeg ikke turde på en - går jeg ud fra - plastic sidedæksel.

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 04-04-05 17:38

Grunnet skrev:
> Jeg ville nok bare tage noget sandpapir og slibe lakken af, hvis skaden
> ikke
> går dybere end grundmalingen vil jeg slibe til sidedækslet er plant og
> derefter give spraymaling og -lak.

Er det sådan noget her jeg skal bruge:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=439561565&n=298906863&pn=298906867

Eller er der noget mere specifikt den slags opgaver.

Den maling jeg henviser til hos Thansen står der "lakspray" på, skal den så
stadig have en omgang klarlak ovenpå?

Jeg kom desuden til at tænke på at jeg har en god kompressor og en
sprøjtepistol til rådighed, er det en bedre løsning?

Mvh Peter, Odense

Fra : Grunnet

Dato : 04-04-05 18:31

Peter F. Poulsen skrev
i meddelelsen news:d2rq2k$6qv$1@news.net.uni-c.dk,:

> Er det sådan noget her jeg skal bruge:
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=439561565&n=298906863&pn=298906867

Ja, hvis farven skal være sort

> Eller er der noget mere specifikt den slags opgaver.
>
> Den maling jeg henviser til hos Thansen står der "lakspray" på, skal
> den så stadig have en omgang klarlak ovenpå?

Jeg ville nok give den nogle lag klarlak. For det første for at gøre det
stærkere (spraymaling på dåse giver en meget tyndt lag maling), og så får du
også en "dybere" glans.

> Jeg kom desuden til at tænke på at jeg har en god kompressor og en
> sprøjtepistol til rådighed, er det en bedre løsning?

Ikke hvis det "bare" er et enkelt sidedæksel du skal have lakeret.
Sprøjtepistolen giver et tykkere lag maling og hvis det bliver gjort at en
øvet også et bedre resultat og så kan du få blandet den helt rigtige farve.
Men som en "garage-lakering" af en enkelt smådel ville jeg vælge spraydåsen,
hvis du kan finde den rigtige farve.

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 04-04-05 21:37

Tak for alle Jeres indlæg.

Så vil jeg give mig i kast med projektet i weekenden.

Mvh Peter, Odense

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 04-04-05 17:33

"Tom Andersen" <taerenskjold@hotmail.com> skrev i en meddelelse:
> uden at jeg skal gøre mig klog på det tror jeg absolut ikke du skal
> begynde at sandblæse.

Jeg havde godt på fornemmelsen, at det ville være for voldsomt.

> Jeg vil mene du skal få fat i noget lakfjerner som fjerner det øverste lag
> lak.

Noget specielt jeg skal gå efter? Og hvor købes sådan noget stads?

> Herefter kan du spartle evt. ujævnheder ud med en grunder og slibe det
> helt glat igen.

Der er heldigvis ikke rigtig nogen ujævnheder. Når jeg har fået det øverste
lag lak af, skal hele skjoldet så have en tur med fint sandpapir, og i
øvrigt hvor fint, eller skal jeg kun lige slibe det jævnt og glat der hvor
selve pletten er?

Beklager de mange spørgsmål, men man er vel lidt øm over sin første mc ;)

Mvh Peter, Odense

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-04-05 22:58

Nu ved jeg ikke hvor stort et område der skal repareres men hvis det er et
lidt større område
ville jeg bruge lakfjerner fra thansen - men pas på med plasticskærme da det
også
æder plastic. Derefter brug deres lakgrunder og slib det hele med
vandslibepapir korn 600 først
og derefter ned til 1500. Herefter spraymaling og tilsidst et lag klarlak

Du må meget gerne smide et indlæg ind i gruppen her når du har forsøgt dig -
jeg er nysgerrig efter
erfaringer da jeg selv har et par ikke helt kønne ridser på skæmene og
tanken.

Efter hvad jeg har hørt er det meget svært at få det lavet helt pænt uden at
det ses.

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-04-05 23:03

erstat lige lakgrunder med plasticgrunder i mit sidste svar

Fra : Dr.Enduro

Dato : 05-04-05 07:56

Er ved at lakere mine plastikdele om. Gå ind til malerforretningen
på skibhusvej (ligger klemt ind mellem flere butikker, så den er lidt
svær at finde) og snak med dem, de yder en rigtig god rådgivning. Hvis
der er lak på, der skal fjernes, så køb en bøtte Nitromors, men pas på,
det er noget rigtig skrapt stads. Fjern så evt. lakken og rens med
acetone. Vask delen grundigt med sæbevand. Slib den derefter med
slibepapir (600 eller 800), men overdirv ikke. Vask den så ordentligt i
sæbevand igen og skyl grundigt. Når den er blevet tør, kom
plastikgrunder på (spraydåse). Når det er tørt, påfør meget tyndt noget
maling (spraydåse), lad det tørre, gentag 2-3 gange med meget tynde lag.
Når det er tørret, kom 1 eller 2 lag klarlak på (kan også fås i mat), så
bliver den som ny!

Alle tingene kan købes hos skibhusmaleren.

Hilsen Jan

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 05-04-05 15:32

Tak for alle de gode råd.

Jeg skal nok lige sørge for et par før/efter billeder til gruppen, samt en
beskrivelse af hvad jeg endte med at gøre.

Glæder mig helt til weekenden nu :)

Mvh Peter
Suzuki GS500E '94

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-04-05 21:08

> [...]
> klarlak på (kan også fås i mat), så bliver den som ny!
>
> Alle tingene kan købes hos skibhusmaleren.

Kom IKKE nitromors på plast !!

Bo

Fra : Dr.Enduro

Dato : 05-04-05 21:27

Bo Rasmussen wrote:

> Kom IKKE nitromors på plast !!

Jo, det har jeg lige gjort på flere dele. Du skal selvfølgelig ikke
lade det sidde i timevis, men ellers er det ok. Jeg kommer det på og
lader det sidde på i ca. 15-20 minutter, så skyller jeg det grundigt af,
det virker fint. Men det vil maleren også fortælle dig, når du køber det.

Hilsen Jan

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-04-05 22:07

> [...]
> sidde på i ca. 15-20 minutter, så skyller jeg det grundigt af, det virker
> fint. Men det vil maleren også fortælle dig, når du køber det.

Meget plast kan godt tåle det, men jeg har set noget reagere som om det var
den rene acetone, man hældte på.

Prøv et 'usynligt' sted først.

Bo

Fra : Squish

Dato : 05-04-05 22:38

Bo Rasmussen wrote:

> Meget plast kan godt tåle det, men jeg har set noget reagere som om det var
> den rene acetone, man hældte på.

Kan jeg også skrive under på: Min gamle (nu afdøde) mobiltelefon havde i
hvert fald ikke godt af stadset! Og det var endda Ericssons
'håndværkermodel'!

--
Squish
VFR750F