vf 700 super magna
Fra : Søren Jensen

Dato : 04-04-05 14:09

hej

Jeg overvejer at investerer i sådan en sag, og så var det at jeg lige ville
høre om der er nogle specielle ting, man skal tage højde for ved sådan en
gammel fætter '87.

Jeg har selv haft en VF 500 fra '88, hvor jeg har fået at vide at motoren er
lidt sart og at man let kan få problemer med den, jeg har dog aldrig haft de
store og så var det jeg tænkte om der er lignende problemer med magne
motoren eller rester af cyklen.

Hvad med reservedele og udstyr?

Og hvis der er nogle der har et par gode link er de meget velkommende til at
skrive

På forhånd tak
Søren

Fra : BoA

Dato : 04-04-05 15:11

Søren Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvad med reservedele og udstyr?
>
> Og hvis der er nogle der har et par gode link er de meget velkommende til at

Hej Søren !
Jeg har selv haft en VF750C, som jeg var særdeles glad for. Det med et
ry for sarte motorer stammer især fra de allerførste udgaver, som ofte
ødelagde knasterne p.gr. af utilstrækkelig smøring af toppen. De senere
modeller havde alle monteret extra olierør, der løste problemet. Der er
dog tale om en ret kompliceret motor, som ikke er helt ligetil at
reparere på. Reservedele er vistnok stadigvæk ikke noget større problem,
men kan være dyre. Min havde nået 120.000 km da den blev smadret, uden
at motor eller gearkasse nogensinde havde været åbnet, og den fungerede
stadigvæk fint. Jeg tror dog at det er vigtigt ikke at presse den, før
den er varm, og at være gavmild med olieskift - men det gælder vist alle
cykler ! Vær omhyggelig med at kontrollere støddæmperne både for og
bag, idet de er ret hårdt belastet på denne cykel. Hvis lydpotterne er
ved at være rådne kommer der ofte en karakteristisk ringformet udbuling
indefra. Dyrt ! Hvis fælgene er af typen støbt letmetal med
forkromning, der er begyndt at blære op og skalle af, så er der vistnok
intet andet at stille op, end at lære at leve med det, til man finder
nogle andre fælge
Gearkassen går i første med et brutalt klask, men sådan er de vist
allesammen uanset hvad man gør.
Originalt luftfilter er uforskammet dyrt herhjemme, men kan fås i
Tyskland eller england for ca det halve. Originalt oliefilter er derimod
ikke så voldsomt meget dyrere herhjemme. Brug ikke uoriginale oliefiltre.
Med hensyn til links så søg en gang på Google - der er masser. Især i
USA har disse cykler nærmest kult-status ( US betegnelse V45 og V65
magna )

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Jan Jensen

Dato : 04-04-05 15:49

On Mon, 04 Apr 2005 16:11:09 +0200, BoA
<boaFJERNESboa@tiscaliFJERNES.dk> wrote:

>Gearkassen går i første med et brutalt klask, men sådan er de vist
>allesammen uanset hvad man gør.

Så har jeg nok været heldig for min lyder nemlig som når man sætter en
kniv ned i en pakke blød smør.!! og sådan troede jeg at de alle sagde

ps. min er en vf750c årg. 85

mvh. >> Jan Jensen <<

Fra : Richard

Dato : 04-04-05 16:16

Jan Jensen wrote:

> Så har jeg nok været heldig for min lyder nemlig som når man sætter en
> kniv ned i en pakke blød smør.!! og sådan troede jeg at de alle sagde

Mon ikke det kommer lidt an på olien, Jan? - min egen VF750S kan godt
lide at gøre opmærksom på, at jeg har fundet 1'gear, når jeg skal sætte
igang Derefter er den blot kontant at skifte.

En anden dansk VF750S-ejer nævnte iøvrigt, at hans gearkasse blev mere
lydefri, efter han monterede et oil mod (et kit der øger olietilførslen
til toppen). Det har muligvis taget en smule af trykket på olien til
gearkassen, men det er næppe grund til at anskaffe det alene på så sen
en årgang som din '85er

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Jan Jensen

Dato : 04-04-05 19:35

On Mon, 04 Apr 2005 17:16:18 +0200, Richard
<richardpunktumpade@Se-Epost.dk> wrote:

>Mon ikke det kommer lidt an på olien, Jan? - min egen VF750S kan godt
>lide at gøre opmærksom på, at jeg har fundet 1'gear, når jeg skal sætte
>igang Derefter er den blot kontant at skifte.

jo jo... der er ingen tvivl om at olien kan gøre meget..

mvh. >> Jan Jensen <<

Fra : Richard

Dato : 04-04-05 16:07

BoA wrote:
> Jeg har selv haft en VF750C, som jeg var særdeles glad for.
<snip, en masse relevante fakta>

Mht driftsikkerhed blev fx knastaksellejerne på SuperMagna-motoren
linieboret, hvilket gav knastakslerne bedre betingelser end på de
tidligere årgange; det blev faktisk indført på VF700C-motorerne allerede.

> Med hensyn til links så søg en gang på Google - der er masser. Især i
> USA har disse cykler nærmest kult-status ( US betegnelse V45 og V65
> magna )

Njah, 700/750cc Super Magna'en ab. '87 er nu så populær, at den går
under sin egen betegnelse, ikke "blot" som V45 Magna eller VF750C IMHO

Der er en stribe links til mere om Super Magna på honda-v4.com under
Modellinfo - VF750C. Og sikkert også nordiske medlemmer, der gerne øser
af deres egne erfaringer.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK