Knast + kæde på en FJ1100
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-04-05 09:28

Jeg har lige monteret knasterne + ny knastkæde på min FJ'er. Efter jeg har
timet dem og skulle til at sætte dækslet på opdagede jeg at jeg kunne se
luft mellem tandhjul på knasterne og kæden. Er det normalt?
Eller vil den "falde ned" efterhånden som den bliver slidt? Den gamle kæde
ligger helt ned mod tandhjulet....

Mine tanker går på at diameteren jo blive større, kunne det så tænkes at den
vil hoppe en tand på et tidspunkt? Eller er det helt utopi....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-04-05 11:18

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
>
> Mine tanker går på at diameteren jo blive større, kunne det så tænkes at den
> vil hoppe en tand på et tidspunkt? Eller er det helt utopi....

Din kæde vil blive som den gamle meget hurtigt hvis du ikke får skiftet
tandhjulet. "Slidt sammen - skiftes" sammen passer vist også hér.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 04-04-05 13:16

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> Mine tanker går på at diameteren jo blive større, kunne det så tænkes at den
> vil hoppe en tand på et tidspunkt? Eller er det helt utopi....

Sund skepsis!
Men hvis forekomsten skyldes kædenedslidning, så skal man (som også for
bagkædens vedkommende) kunne bevæge/løfte kæden midt på tandhjulet,
hjvorimod man må antage at sagerne er som de skal være hvis kæden føles
fast!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-04-05 15:00

"hvis kæden føles fast"

Den er meget fast, så jeg ville formode det hele er ok. Men er altid en
smule skeptisk når det drejer sig om knaster.......
Det kan jo blive dyre lærepenge... Ventilerne er netop blevet skiftet (pga
slid), og gøre det engang til, vil ikke gavne husfreden..

Fra : p.jarnbak

Dato : 04-04-05 17:30

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Det kan jo blive dyre lærepenge... Ventilerne er netop blevet skiftet (pga
> slid), og gøre det engang til, vil ikke gavne husfreden..

Har du smmenlignet med den gamle kæde.F.eks afstanden mellem de pinde der
holder rullerne
og diameteren på rullerne.Du skal naturligvis måle afstanden på en af
sidepladerne hvor de
er faste.
Hej Palle.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-04-05 07:53

"Du skal naturligvis måle afstanden på en af sidepladerne hvor de er faste"

Det vil jeg da lige prøve... Tak for hintet

Fra : Stefan

Dato : 04-04-05 14:43

Jeg har lidt netop snakket med en som lige er udlært om det samme emne,
når
motoren snore med 8-13.000 omdr så kravler den ned og mellemrummet bliver
meget mindre og ned mindre omdr. suser den op igen, jeg regner med at han
har tjek på det...

Andre bud ?

--
Med V Hilsen
Stefan Sørensen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Armand

Dato : 04-04-05 21:46

Stefan wrote:
> [...]
> meget mindre og ned mindre omdr. suser den op igen, jeg regner med at han

At han (som næsten alle andre mekanikere der skal forsøge sig at
forklare tekniske sager) fabulerer! :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 21:12

Henrik Nielsen skrev i meddelelsen
<4250f9fd$0$640$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>luft mellem tandhjul på knasterne og kæden. Er det normalt?
>Eller vil den "falde ned" efterhånden som den bliver slidt? Den gamle kæde

Tandkæde ?? Også kaldet hyvochain.

Eller er det en rullekæde á-la bagkæde ?

mvh
Orla

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-04-05 07:52

Det er en tandkæde...

Fra : Orla Pedersen

Dato : 05-04-05 08:58

Henrik Nielsen wrote:

> Det er en tandkæde...

Så er der næppe noget problem, grunden til at den gamle kæde går i bund i
tandhjulet er slidtage på kædens tænder.

Det væsentlige er at den nye kæde har ensartet anlæg hele tandhjulet
rundt, altså ikke noget med at "kravle op" på toppen af tænderne ved
indløb og udløb på tandhjulet. Og ikke noget med "løs" kæde midt på
tandhjulet.

mvh
Orla

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-04-05 10:22

"Så er der næppe noget problem"

Ok, tak for svaret. Så kan jeg sover roligt...