[OTD] Opdatering af fundats for dk.fritid.~
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-04-05 13:47

[Forslagsstillers bemærkninger for rev 2: tilføjet indkomne
bemærkninger og tilføjet linie i afsnit 3.1 om udveksling af
erfaringer, samt bemærkning om vedhæftede billeder/filer er uønsket i
afsnit 3.2]

1. Emne:
dk.fritid.motorcykel

2. Beskrivelse:
Motorcykelrelaterede emner.

3.1 Fundats:
Nyhedsformidling og debatforum mellem organisationer, klubber og
enkeltpersoner med interesse for motorcykler.

Emnerne kunne f.eks. være :
- Afgifter på motorcykler
- Lovgivning
- Køresikkerhed og -teknik
- Visse politimestres forbud mod træf
- Om at køre!
- Udveksling af erfaringer mht motorcykler, ekstraudstyr,
sikkerhedudstyr, værksteder, og offline/online butikker.
- Og alle de andre ting som "motorcykelfolket" måtte finde interessant.

3.2 Ønskes ikke:
Køb og salg henvises til dk.marked.privat.motorcykel og
dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked. Vedhæftede filer. Billeder
henvises til enten gallerierne på http://www.dkfritidmotorcykel.dk
eller dk.binaer.motor

4. Begrundelse:
Gruppen har eksisteret siden 28. maj 1997, og denne OTD opdaterer
referencer til web og newsgrupper.

5. Eksisterende trafik:
dk.fritid.motorcykel er idag en af de mest aktive grupper i det danske
news-hierarki og er blevet et naturligt samlingspunkt for de danske
motorcyklister på nettet. Ydermere fungerer gruppen som medie for at
aftale køreture i "den virkelige verden".

Den officielle hjemmeside for dk.fritid.motorcykel er
http://www.dmcn.dk, som bl.a. indeholder gruppens FAQ/OSS.
Hjemmesiden http://www.dkfritidmotorcykel.dk (alias
http://www.dfmc.dk) fungerer som galleri for menneskerne og deres
maskinerne på gruppen.

6. Forslag til navn:
dk.fritid.motorcykel

7. Moderering:
Nej

8. Forlagsstiller:
Forslagsstiller til opdatering:
Kai Harrekilde-Petersen. E-Mail : khp@harrekilde.dk

9. Debatperiode:
31-03-05 - 30-04-05

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : TA

Dato : 05-04-05 23:06

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> [...]
> eller dk.binaer.motor
>

> 4. Begrundelse:
> Gruppen har eksisteret siden 28. maj 1997, og denne OTD opdaterer

Når nu fundatsen skal revideres, var det måske også en ide at få afklaret
hvorledes indlæg vedrørende annoncering og efterlysning af opslagstjenester
(fx i DBA) skal håndteres? Trafikken fortsætter tilsyneladende og der er
fortsat delte meninger om hvorvidt disse indlæg hører til i gruppen.

Svjks berører dette evt disse punkter i OTD'en:
2. Beskrivelse
3.1 Fundats
3.2 Ønskes ikke

Man kunne forestille sig flere måder at håndtere trafikken på, fx:

a. Fundatsen bevares uændret (dvs vi gør ingenting .

b. Fundatsen bevares uændret, men vi afventer hvorledes situationen udvikler
sig og vurderer senere hvorvidt der er belæg for at revidere fundatsen. Evt
fastsættes en dato herfor.

c. Indlæg med annoncering og efterlysning af opslagstjenester ol. tillades.
Dog skal annoncerne og tjenesterne være relateret til mc eller mc-udstyr.

d. Kun indlæg med annoncering af opslagstjenester tillades. Herefter foregår
al korrespondance med annoncøren via privat e-mail og ikke i nyhedsgruppen.
Indlægget bør således ikke udvikle sig til en tråd i gruppen.

e. Alle indlæg med annoncering og efterlysning af opslagstjenester ol.
tillades ikke, men henvises istedet til <news://dk.marked.privat.motorcykel>
eller <news://dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked> eller evt
<news://dk.opslag.*> etc.

f. Indlæg med annoncering og efterlysning af opslagstjenester ol. skal
tydeligt mærkes med fx "TJENESTE" som første ord i indlæggets titel. Disse
indlæg kan så filtreres fra i News-readeren (fx Outlook Express, Agent etc).
Dette svarer til den eksisterende "OT" (=off-topic) mærkning.

g. En helt anden og bedre løsning ...

Vedrørende punkt 4. "Begrundelse."
Begrundelsen skal vel godtgøre dk.fritid.motorcykels eksistensberettigelse i
usenet-hierarkiet snarere end årsagen til opdatering af fundatsen? Jeg synes
den oprindelige formulering gav bedre mening (selv om jeg godt forstår
ændringen).

Nu er OTD'en jo oprindelig møntet på oprettelse af ny grupper, men IMHO
kunne man udmærket tilføje et nyt punkt 10. "Revisioner.", hvor der
redegøres for fundatsens revisionshistorie. Her kunne så noteres tidligere
revisionsdatoer, forslagsstilleres navne, henvisninger til tidligere
fundatser samt evt opsummeringer af ændringer.

Ellers thumbs up.

--
TA