Hængende bremse..
Fra : Ronni Jensen

Dato : 31-03-05 06:41

Hej NG..

Når jeg triller, lyder det som om forbremsen hænger lidt. Altså kan man
høre den "skrabe" når man kører rundt med forhjulet.

Da jeg alligevel skulle en tur ud til Søborg MC igår, bad jeg dem om at
kigge på det samtidigt. Imidlertid får jeg at vide, at det er ganske
normalt og det sker der intet ved. Mekanikeren derude viste mig endda på et
par andre cykler, at de også gjorde det, og "sådan skulle det bare være".

Nu er jeg jo sådan rimelig newbie på området endnu, så derfor vil jeg lige
høre jer garvede hunde; kan det virkelig passe?

På forhånd tak

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-05 07:10

> Nu er jeg jo sådan rimelig newbie på området endnu, så derfor vil jeg lige
> høre jer garvede hunde; kan det virkelig passe?

Jeps, den vil aldrig hive sig selv helt fri, men det gør ingenting, intet at
bekymre sig for

Mvh
Morten

Fra : Ronni Jensen

Dato : 31-03-05 07:21

> Jeps, den vil aldrig hive sig selv helt fri, men det gør ingenting,
> intet at bekymre sig for
>
> Mvh
> Morten

Ok.. forstår det bare ikke helt - slider det ikke meget unødvendigt på
bremsen? :-/

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Hans Møller

Dato : 31-03-05 07:38

On 31 Mar 2005 06:21:24 GMT, Ronni Jensen <jackass@fail_udendette.dk>
wrote:

>Ok.. forstår det bare ikke helt - slider det ikke meget unødvendigt på
>bremsen? :-/

Hvis den hænger meget jo så vil det slide, men det gør den ikke. Og
hvis den gjorde var du ikke i tvivl - så ville friktionsvarmen få den
til at blokere efter relativt kort tid. Så kør du roligt videre.
Havde en knallert med samme problem, den fik et dask på skiven (så den
slog lidt) og så var det ovre (den hang så til gengæld i kaliberen og
skulle have været skiftet, men dasket gjorde udslaget). Tror dog ikke
du skal give dig til at daske til skiven på din MC, kør roligt videre.
Og lyt til den for den vil ændre lyd når klodserne skal skiftes.....

hVh
Hans/NTV
Motorcyklister dør ikke - de bliver slået ihjel

Fra : Armand

Dato : 31-03-05 13:07

Ronni Jensen wrote:

> Ok.. forstår det bare ikke helt - slider det ikke meget unødvendigt på
> bremsen? :-/

Når der kommer lidt fart på motorcyklen holdes klodsen fri af skiven
p.g.a. det luftlag der vedvarende følger skivens overflade!
Sagt med andre ord: Hvis du tager en tur udenfor byen (motorvejen) og
kører derfra uden at bruge forbremsen vil du sikkert ikke kune høre
lyden før du atter har brugt bremsen og endnu ikke har været over
moderat hastighed!

Mærk forsigtigt på skiven når du en dag kommer hjem uden at have brugt
den væsentligt: Er den varm?
Varmen skal opstå p.g.a. friktion, og hvis der ingen varme er, har der
heller ikke været friktion/slid!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-03-05 07:51

> [...]
> ganske normalt og det sker der intet ved. Mekanikeren derude viste
> mig endda på et par andre cykler, at de også gjorde det, og "sådan

Hej Ronni

Det er meget almindeligt at der kan være en skrabelyd fra klodserne.
Forskellige klodser har større eller mindre tendens til at lave lyden.

Testen om dine bremser hænger er at starte med at bremse kort ned med
forbremsekøren og så køre 5km uden at brugeforbremsen overhovedet. Stop
cyklen med bagbremsen og mærk på dine forskiver. Er de mere end lunkne, så
hænger din bremse. På min gamle XJ'er med smadrede oringe i kaliberne hæng
bremsene med 4 ugers mellemrum om vinteren selv om jeg rensede dem efter
alle kunstens regler. Her fandt jeg ud af det var tid til næst
kaliberservice når dampen stod op om forlygten ved langsom bykørsel

Se hvordan man renser kalibere her:
<http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm>

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ronni Jensen

Dato : 31-03-05 08:17

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in

> http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

Tak for svarene alle 3. Så vil jeg køre roligt videre, var lidt bekymret
hehe

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-03-05 10:07

Ronni Jensen wrote:
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in

> Tak for svarene alle 3. Så vil jeg køre roligt videre, var lidt bekymret
> hehe

Uden grund altså. Husk at skiven virker som en klokke, så lyden af den
minimale skraben forstærkes en del.

--
vh
Torben