Hjælp til en Honda CB 750, der "prutter"?!~
Fra : Martin M. C.

Dato : 29-03-05 21:03

Hejsa

Jeg har et lille trælst problem med min gamle Honda CB 750 K2 fra
1975. Den "prutter" ved de lave omdrejninger. Det er noget jeg synes
der er blevet værre og værre.
Når jeg kører i de lave omdrejninger og stille og roligt accelererer,
føles det som om at den ikke rigtig tager ved. Den har ligesom et dødt
punkt i de lave omdrejninger. Når den så kommer over dette punkt,
lyder den som den skal. Det opstår allerede når motoren er blevet en
smule varm.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har nogle
kvalificerede bud på hvad og hvordan jeg kan justere denne fejl.

Det jeg måske havde tænkt mig kunne måske være:

- Kører jeg på det forkerte olie? Normalt fylder jeg Mineralsk 10W40
på den med sidste år blev jeg anbefalet en 5W50 (så vidt jeg husker!
Det er der i den nu)

- Kan det være noget med den benzin jeg benytter? I det sidste lange
stykke tid har jeg kørt på Blyfri 92?

- Kan det være at motoren skal justeres på en eller anden måde?

- Kan det være en justering/rensning af kaburatorerne, der skal til?
Jeg kører med nogle Power Luftfiltre (kører på ca. tredje år nu.) dvs.
er det måske noget med luft/benzin-blandingen?

Nå det var nogle af mine bud. Jeg håber der er nogen der kan inspirere
mig lidt til, hvordan jeg kommer af med "fejlen", idet at det mindsker
køreglæden gevaldigt.

Mvh. Martin

Fra : StoneCold©

Dato : 29-03-05 22:47

> - Kører jeg på det forkerte olie? Normalt fylder jeg Mineralsk 10W40
> på den med sidste år blev jeg anbefalet en 5W50 (så vidt jeg husker!
> Det er der i den nu)

Tror ikke det er dit problem, da jeg havde CB´er var det den stort set
ligeglad med hvad olie jeg smed på, bare den ikke var for tynd, så jeg
valgte altid 10W40 -

> - Kan det være noget med den benzin jeg benytter? I det sidste lange
> stykke tid har jeg kørt på Blyfri 92?

Tror heller ikke det er her du har probs. men ville nok hvis det var mig
give den en min. 95 Okt.

> - Kan det være at motoren skal justeres på en eller anden måde?

Det kan sagtens være at du skal have justeret ventiler... hvornår er det
gjordt sidst ??, hvornår har du sidst haft motoren skilt ad ??

> - Kan det være en justering/rensning af kaburatorerne, der skal til?
> Jeg kører med nogle Power Luftfiltre (kører på ca. tredje år nu.) dvs.
> er det måske noget med luft/benzin-blandingen?

Det kan helt klart sagtsens være dit prob. - Power luftfilter er ikke godt
til CB modellerne, ( ihvert fald min erfaring ) vil anbefale original
fultfilter + kasse, giver det bedste træk. Og ja en rensning/justering af
karbonaderne - er aldrig en dårlig ide på sådan en gammel cykel, med mindre
du har gjort det i vinter kan dit prob også ligge her !

> Nå det var nogle af mine bud. Jeg håber der er nogen der kan inspirere
> mig lidt til, hvordan jeg kommer af med "fejlen", idet at det mindsker
> køreglæden gevaldigt.

Har du tjek på om din generator giver nok strøm ? hvor meget bliver der
ladet på dit batt. ved tomgang ? mener der skal lades med ca 12,5 A ved
tomgang og ca 14 med kørsel/gasgivning ( hæng mig ikke op på det ).
kan du om aften se om der kommer mere lys i dine lygter på cyklen når du
giver gas, altså variere lys styrken ved gas givning ?

Mit bud, dog med forbehold...

Steen
No bike at the moment
http://dfmc.dk/?id=101
DMCN# 137
http://www.streetfighters.danmark.nu = Danske Street Fighters

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 00:18

Martin M. C. wrote:
> [...]
> Jeg kører med nogle Power Luftfiltre (kører på ca. tredje år nu.) dvs.
> er det måske noget med luft/benzin-blandingen?

Tjaeh :-/
Den har jo kørt tidligere med den opsætning og uden fejlen, så det må
næsten være noget andet der er kommet til imellemtiden!

Hvis du mistænker oktantallet, så er det enkelt at fylde højere oktan på
ved næste tankning og se om det hjælper :-|
For lavt oktantal medfører dog nærmere en klirrende lyd når man
sej-trækker, så det er nok heller ikke det!

Mit bud er at det er noget med for lidt bensin hhv. for meget luft:
Forårsklassikeren er (kondens)vand i bensinen efter vinteropstaldningen.
vand vil lægge sig nederst i tanken og komme videre i systemet ved brug
af res.-positionen. Kan det passe at du har været på reservetank lige
inden problemet begyndte at vise sig??
Anyhow: Tøm som almindeligt forårs-job alle fire svømmerhuse for bensin
og genfyld kun v.h.a. ON (=ikke Res.!) og se om ikke at dét hjælper!
I bekræftende fald, så giv lige tankindholdet en kur med karburatorsprit
ved næste optankning så det sidste vand der måtte være i tanken bliver
fjernet!

Alternativt kan det være falskt luft der kommer ind gennem svagt spændte
gummimuffer ved karburatoren, hhv. revnede gummimuffer!
En simpel metode til kotrol for falsk luft er at give karburator-området
nogle pift med "Diesel-start" mens motoren går i tomgang: Hvis der er en
utæthed vil motoren sniffe af sagerne og derfor stige i omdrejninger
Vær dog opmærksom på at Dieselstart er ren æter og såvel let antændelig,
som yderst brandfarlig hvis der skulle være gnister i området =

Hvad sidder du der for - Se at komme ud at diagnosticere!

--
Armand.

Fra : Martin M. C.

Dato : 30-03-05 10:40

news@mosbaeks.dk (Martin M. C.) wrote in message news:<dd742eab.0503291202.1dbdbc2e@posting.google.com>...
> [...]
>
> Nå det var nogle af mine bud. Jeg håber der er nogen der kan inspirere
> mig lidt til, hvordan jeg kommer af med "fejlen", idet at det mindsker

Hej Igen

Jeg har lige prøvet at checke om generatoren lader på systemet og det
gør den. Jeg har en Haynes Manual og fulgte anvisninger deri... Så jeg
tror ikke det er det.

Jeg kunne godt fristes lidt til at tro at det nok er luft/benzin
blandingen den er lidt gal med. Jeg tjeckede lige et af mine tændrør
og sammenholdte med et billede fra manualen. Det kunne godt se ud til
at det er for sodet... Altså det de definerer som en skidt
luft/benzin-blanding. Det minder mig om at jeg efter noget tid
begynder at døje med at den kun starter op på 3 cylindere. Jeg tager
så det venstre tændrør ud, renser det og så kan den lidt igen?!

Jeg ved ikke helt hvordan jeg kan komme ud over dette andet end måske
at finde et originalt luftfilter med kasse eller om det måske kan
justeres væk i karburatorerne? (jeg tror ikke lige jeg ved hvordan en
sådan justering skal gribes an

Jeg vil også lige i weekenden få renset mine karburatorer og supplere
tanken med lidt karburatorsprit inden jeg laver nogle voldsomme
indgreb!

Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 11:18

Martin M. C. wrote:

> [...]
> Jeg vil også lige i weekenden få renset mine karburatorer og supplere
> tanken med lidt karburatorsprit inden jeg laver nogle voldsomme

Vand er som sagt tungere en bensin, og venstre karbunade er lavest når
modellen står på sidestøttebenet. Hvis bensintilførslen sidder mellem 1.
og 2. karburator (talt fra venstre, som vanligt), er det endog meget
sandsynligt at problemet er vand eller skidt i venstre karburator.

Du bruger udtrykket "rense karburator" - Svømmerhuset burde kunne tømmes
alene v.h.a. en forekommende bundskrue!

--
Armand.

Fra : Martin M. C.

Dato : 30-03-05 18:08

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:<P0v2e.108092$Vf.4154469@news000.worldonline.dk>...

> [...]
> sandsynligt at problemet er vand eller skidt i venstre karburator.
>
> Du bruger udtrykket "rense karburator" - Svømmerhuset burde kunne tømmes

Hej Armand

Jeg har prøvet at vippe svømmerhuset af... Det var det, jeg mente med
at "rense" dem. Der var en lille smule vand i to af karburatorerne...
Men det var de to til højre.
Jeg har også tanket i dag og blandet lidt karburatorsprit i, så må vi
se om det gør nogen forskel.

Idet at jeg ikke kører med de/det originale luftfilter... Vil det så
ikke have betydning for luft/benzin-fordelingen? (jeg gætter jo) Da
jeg købte den, sad der nemlig et andet uoriginalt filter derpå, der
var godt slidt. Det skiftede jeg så til de fire enkelte powerfiltre.
Kan man justere karburatorerne på en eller anden måde selv, eller vil
det blive for stort et projekt (jeg mener, for en som ikke har vildt
meget forstand på det)?

Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 19:57

Martin M. C. wrote:
> [...]
> var godt slidt. Det skiftede jeg så til de fire enkelte powerfiltre.
> Kan man justere karburatorerne på en eller anden måde selv, eller vil

Det er svært selv at skulle vurdere under alle forekommende gasstillinger.
En købt tur på et rullefelt med en CO-tester i udstødningen vil til
gengæld give en megett præcist billede af hvorledes karburatorerne skal
dyses ind!

Pengene dertil er midlertid spildt hvis ikke at karburatorerne forinden
er helt synkroniserede og at der med sikkerhed ikke slipper falsk luft
ind nogetsteds (á Dieselstart-testen) :-|

--
Armand.

Fra : S@nd

Dato : 31-03-05 10:49

> [...]
> er helt synkroniserede og at der med sikkerhed ikke slipper falsk luft
> ind nogetsteds (á Dieselstart-testen) :-|

-----
Har oplevet samme "fænomen" på min CB900 med KN ClampOn-filtre, og det
blev meget mindre efter en synkronisering af karburatorerne.

Et andet problem, kan være utæthed omkring indsugningsgummiet. Har set
flere eksempler på, at de kan slå en "prut", hvis gummiet er blevet hårdt
med alderen.

Mvh. S@nd
-------------
www.ss-racing.dk

begin 666 p.gif
MHYRTVHNSWKS[#X9B!I0.D*"(JJBL]"[ES,54;#_Y>>P!GF*X*C[#JSA:!9._
M)>UGZCFC-%34>+4VH;9CTY6%8J7;K_BL-&)96JYZ+0VWR$ E^TU];Z_ENCJ/
M!X:G9R581M@WEC@4. AW=\@UT[:'Z+0D,VE9:<EHMHD("4E'ZABG&0DDNHG:
MQ:=')NFYNAC;M=>Z`DC+&3>7YNO(Z_D;:UM,>S=Z2PP;/'R<F!J4S&CHYQ?=
MFQPLC0G]UVG\!*?H#,:FQ6?2[(8Y+B>=SJX-['[X-%_/Q-_OCS$IH,"!! L:
:/(@PH<*%#!LJ_ <QHL2)%"M@Q8X8"`#L`
`
end