ang. kæde
Fra : Inge Johnsen

Dato : 28-03-05 18:16

Hej NG

Min Mc er begyndt at køre i "ryk" dvs. hvis jeg holder gassen konstant, kan
man mærke at den bevæger sig i små ryk. Er det pga kæden? jeg har lige
strammet den, det er 2, eller 3 gang jeg har gjort det. Er det et hint om at
det er på tide at skifte den ud? den har min. kørt 15K km.

Håber der en en der kan hjælpe.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-03-05 18:51

Inge Johnsen wrote:
> [...]
> strammet den, det er 2, eller 3 gang jeg har gjort det. Er det et hint om at
> det er på tide at skifte den ud? den har min. kørt 15K km.

Grundlæggende kontroller kædens slid:
Træk ud i kæden "bag" bagerstekædehjul,, kan du trække kæden mere end
1/2 cm ud er den slidt.
Når du har strammet kæden, rul da motorcyklen frem, og kontroller slup
igen - en kæde der er ved at være gammel og kører de sidste kilometer
kan ikke forventes at være strukket ens over hele sin lægde.

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Hekto

Dato : 28-03-05 19:01

In article <42483bec$0$32321$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
frkjohnsen@stofanet.dk says...
> [...]
> strammet den, det er 2, eller 3 gang jeg har gjort det. Er det et hint om at
> det er på tide at skifte den ud? den har min. kørt 15K km.

Kæden kan sikkert godt trænge til udskiftning; men hvis den er på 2
eller flere cylindere, trænger den sikkert også til at blive
synkroniseret, så de går ens.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Inge Johnsen

Dato : 28-03-05 19:10

"Hekto" <urxgb@urxgb.qx ROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
Kæden kan sikkert godt trænge til udskiftning; men hvis den er på 2
eller flere cylindere, trænger den sikkert også til at blive

Den har lige været til service, og blevet synkroniseret, så det burde ikke
være det. Men tror kæden køre på sine sidste kilometer.

Fra : Hekto

Dato : 28-03-05 20:05

In article <42484864$0$22691$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
frkjohnsen@stofanet.dk says...
> Den har lige været til service, og blevet synkroniseret, så det burde ikke
> være det. Men tror kæden køre på sine sidste kilometer.

Hvis den lige har været til service, hvorfor foreslog de så ikke en ny
kæde? ... og når de ikke foreslog en ny kæde, synkroniserede de den så
ordentligt?
Måske skulle den tilbage til værkstedet?

Fra : Bjørn S

Dato : 28-03-05 20:57

Hekto wrote:

> Hvis den lige har været til service, hvorfor foreslog de så ikke en ny
> kæde? ... og når de ikke foreslog en ny kæde, synkroniserede de den så
> ordentligt?
> Måske skulle den tilbage til værkstedet?

Måske, har den som min, været på merkeværksted ?
Nej, spøg til side, jeg er enig med dig, men Hekto, du selv skal fikle
lidt mere med dit tægnsæt, IGEN, det er lidt ..*klask* at læse

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 28-03-05 21:16

In article <42486167$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
bjosko@yahhabaoo.com says...
> Måske, har den som min, været på merkeværksted ?
> Nej, spøg til side, jeg er enig med dig, men Hekto, du selv skal fikle
> lidt mere med dit tægnsæt, IGEN, det er lidt ..*klask* at læse

Hmmmmm ... må lige kigge på det! .... flab!

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 21:24

Hekto wrote:
> In article <42486167$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> bjosko@yahhabaoo.com says...

> Hmmmmm ... må lige kigge på det! .... flab!
Det ville godt nok være dejligt

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Hekto

Dato : 28-03-05 21:34

In article <424867d7$0$249$14726298@news.sunsite.dk>,
DunantFJERN@X.mail.tele.dk says...
> Det ville godt nok være dejligt

Ja. ja, ja! Den er feset ind!!!

ÆØÅæøå

Fra : Bjørn S

Dato : 28-03-05 21:40

Hekto wrote:

> Ja. ja, ja! Den er feset ind!!!
>
> ÆØÅæøå

Din header er stadig *klask*
--
/Bjørn

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-03-05 21:43

Bjørn S wrote:

> Din header er stadig *klask*
ja nemli ja - denne hedder fx. "k=E6de" efter Hekto kom ind

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Hekto

Dato : 28-03-05 21:53

In article <42486b7c$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
bjosko@yahhabaoo.com says...

Fra : Armand

Dato : 28-03-05 21:05

Inge Johnsen wrote:
> [...]
> strammet den, det er 2, eller 3 gang jeg har gjort det. Er det et hint om at
> det er på tide at skifte den ud? den har min. kørt 15K km.

En O-ringskæde der begynder at skulle efterspænder ér på sit sidste vers.
Prøv at kontrollere kædens slup flere gange á ½ baghjulsomdrejning
imellem hver, og erfar(?) at der er et punkt hvor kæden er mere slap =>
en række slidte led
Stran-slap-stram-slap - - - - Er ikke sundt for nogetsomhelst onkring
slutdrevet, og kører du videre med det er det væsentligt at kæden
justeres efter det strammeste punkt :-|

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 28-03-05 21:38

Armand wrote:

> [...]
> Prøv at kontrollere kædens slup flere gange á ½ baghjulsomdrejning
> imellem hver, og erfar(?) at der er et punkt hvor kæden er mere slap =>

Oprætter en ny tråd på kædeslid...

--
/Bjørn

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-03-05 21:54

> [...]
> kæden? jeg har lige strammet den, det er 2, eller 3 gang jeg har
> gjort det. Er det et hint om at det er på tide at skifte den ud? den

Som de andre skriver, så kan det godt ske at den kunne trænge til en
udskiftning, også i betragtning af hvor langt den har kørt.

Udover kædekittet kan det også ske at være nogle bagsvingerlejer der er
smadrede. Jeg har selv oplevet det og undrede mig over hvorfor den kørte i
ryk ved middel hastighed hvorimod under svag acceleration eller
motorbremsning, så forsvandt det. Det var simpelthen fordi kædens træk fik
bagsvingeren til at vrikke til højre og venstre, og det kunne tydeligt
mærkes. Du kan evt. efterprøve det ved at sidde ved siden af cyklen, holde
godt fast på baghjulet ud for bagsvingeren, presse den frem og tilbage og se
om der er noget slør. Er der bare det mindste, skal der nye lejer eller
bøsninger i.

signing off.. Martin Sørensen