MZ modeller
Fra : Stephan Gamillscheg

Dato : 26-03-05 17:07

Kære fantastiske forum (og i særdeleshed Lars Molnit).

Nu er det, at jeg har besluttet mig for at købe en MZ motorcykel. Det
lader til, at de er ganske pålidelige og hvis man ikke har så mange
penge er det jo en af de eneste løsninger.

Men hvilken?

Jeg har kigget på de forskellige modeller på nettet og dba, og jeg
synes bedst om ETZ 150/250 modellen fra mellem ca. 1984 og 1992. Er
dette en god maskine? Og hvad er forskellen til ETZ 251?

Hvor langt må sådan en have kørt når man køber den?

Er det ikke lidt besværligt og forurenende at køre uden separat
olietank?

Og lige til sidst: Er der nogen, der ved hvilken forsikring, der er
den billigste til sådan en?

Håber, der er nogen, der kan og vil svare, selvom det blev en masse
spørgsmål!

De bedste hilsener, den snart kørende Stephan

Fra : KubikH

Dato : 26-03-05 17:30

Hej Stephan
Svarer lige i teksten, det bliver nemmere.

"Stephan Gamillscheg" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kigget på de forskellige modeller på nettet og dba, og jeg
> synes bedst om ETZ 150/250 modellen fra mellem ca. 1984 og 1992. Er

Så er det jo en ETZ du skal have.
150 / 250, er et temperamentsspørgsmål, men kører du motorvej er 250 det
rigtige.
150 er superfin som bycykel, og lige så handy som en knallert.
Endelig er den billigere end en 250

>Og hvad er forskellen til ETZ 251?

I MZ kredse er der enighed om at 250 er bedre end 251, det er en længere
historie, som Moller sikkert gerne vil indvi dig i

> Hvor langt må sådan en have kørt når man køber den?

Km er ikke det vigtigste, kig på standen i stedet for, og spørg om den har
været renoveret hvis den har gået langt, de er BILLIGE at renovere. Bare
spørg Moller igen

> Er det ikke lidt besværligt og forurenende at køre uden separat
> olietank?

ETZ har olietank, og doserepumpe, blot husk at check justeringen ofte.

> Og lige til sidst: Er der nogen, der ved hvilken forsikring, der er
> den billigste til sådan en?

UHA UHA .... den kan jeg ikke ... Spørg og spørg forskellige
forsikringsselskaber

> Håber, der er nogen, der kan og vil svare, selvom det blev en masse
> spørgsmål!

Du er velkommen

> De bedste hilsener, den snart kørende Stephan

Mvh
Niels

Fra : Stephan Gamillscheg

Dato : 27-03-05 11:29

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message news:<d24383$lgm$1@newsbin.cybercity.dk>...
> [...]
>
> ETZ har olietank, og doserepumpe, blot husk at check justeringen ofte.

> UHA UHA .... den kan jeg ikke ... Spørg og spørg forskellige

Tak for svarene Niels!

De var opklarende, men jeg er altså bundforvirret omkring ETZ 250/251
tingen, for mc'er der ser ens ud kan hedde noget forskelligt. Er der
nogen, der kan forklare mig grunden til dette, og hvad der gør
forskellen...?

Og så vil jeg gerne have bekræftet, at ETZ'erne siden starten af 84
har separat olietank. For jeg har set mange hjemmesider, der opgiver
et blandingsforhold til olie/benzin.

Og til sidst: er der nogen årgange, man skal være specielt ude efter
eller er de i bund og grund ens fra starten af 80'erne til starten
90'erne?

MVH Stephan

Fra : KubikH

Dato : 27-03-05 19:02

> [...]
>
> Og til sidst: er der nogen årgange, man skal være specielt ude efter
> eller er de i bund og grund ens fra starten af 80'erne til starten

Hej Stephan
251 er en opdatering af 250.
Efter hukommelsen, er der andre porttider på 251, vist nok af økonomi /
forureningshensyn.
(MZ fanatikere er enige om at 250 er den bedste)
Så er der noget med at stellet er lidt længere på 251, og det skulle hænge
sammen med at udstødningsrøret er anderledes pga. ovenstående.
Der er svjh også noget om at bagsvingeren er kraftigst på 250éren.

ETZ er med olietank, men selv om der er pumpe på, er der jo stadig et
blandingsforhold der skal overholdes.
Mange har en forkrampet holdning til pumperne, men hvis de bliver justeret
på kablet, så de passer, funker det fint.
Så kan man som feinschmecker godt brokke sig over at de giver for meget, men
så nøjeregnende har jeg nu aldrig været.

Om der er specielle årgange, er jeg ikke klar over, men de har alle 1 fejl.
Når du prøvekører, så leg lidt med den, og se om du kan få den til at
springe ud af 3 gear.
For meget få penge kan man fikse detselv, men det sænker jo unægtelig
købsprisen, hvis gearkassen er defekt
En prof. reparation koster 1200,- inkl. materialer

Nogle af de nyere har elektronisk tænding, men den bliver tit skiftet til
gammeldags platiner, det gøres for et par hundrede.

De nyeste har jo støbte hjul, og det er heller ikke at foragte.

Jeg har selv tæsket rundt på en ETZ 150, og den har tjent mig upåklageligt i
al slags vejr.

Kig nu først og fremmest på standen, og husk at en ny kan købes for ca.
25.000,-
En kinacykel kan købes for det halve til en trediedel
Mvh
Niels

Fra : Stephan Gamillscheg

Dato : 28-03-05 18:32

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message news:<d26t0g$1cqj$1@newsbin.cybercity.dk>...

> Hej Stephan
> 251 er en opdatering af 250.
> Efter hukommelsen, er der andre porttider på 251, vist nok af økonomi /
> forureningshensyn.

Hvad er porttider? Det har jeg altså aldrig hørt om før.

> [...]
> sammen med at udstødningsrøret er anderledes pga. ovenstående.
> Der er svjh også noget om at bagsvingeren er kraftigst på 250éren.

Så vidt, jeg har forstået anbefaler Moller snarere 251'eren, og det er
jo også den, han selv har. Og så synes jeg, at den har en meget
flottere tank, men det er nok let at skifte. Men du siger, at der er
bred enighed om, at 250'eren er bedst?

> ETZ er med olietank, men selv om der er pumpe på, er der jo stadig et
> blandingsforhold der skal overholdes.

AHHH! Nu fatter jeg det! Altså jeg troede, at separat olietank betød,
at der var tale om et lukket kredsløb. Men det er jo selvfølgelig bare
for at man slipper for at blande hver gang man tanker. Har jeg ret?

> [...]

> 25.000,-
> En kinacykel kan købes for det halve til en trediedel

Kan kinacykler (Geely?) anbefales af erfarne MC-kørere? Eller vil jeg
have mere glæde af en brugt MZ?

> Mvh
> Niels

TAK! Stephan

Fra : Armand

Dato : 29-03-05 01:35

Stephan Gamillscheg wrote:

> Hvad er porttider? Det har jeg altså aldrig hørt om før.

- Totaktere "trækker vejret" v.h.a. skyllekanaler mellem det lukkede
krumtaphus og cylinderrummet over stemplet.
- Disse kanalers åbninger igennem cylindervæggen, såvel som
udstødningens åbning benævnes "porte".
- Portenes placering i højden er bestemmende for motorkarakteristikken
på samme måde som ændringer på knasterne på en firetakter,
- Portenes placering angives i henhold til stemplets position, som igen
angives i henhold til krumtappens rotation (á: vinkel) - Denne position
omtales også populært som "tider"!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-03-05 10:22

Stephan Gamillscheg wrote:

> [...]
> for at man slipper for at blande hver gang man tanker. Har jeg ret?

> Kan kinacykler (Geely?) anbefales af erfarne MC-kørere? Eller vil jeg

Der vil være meget få der har ejet begge slags, da kinacyklerne er så
nye. De færreste MZ ejere vil være fristet af kineserne IMHO. Du vil nok
få problemer med holdbarhed og reparationer på vejen til indien på en
kineser, hvor MZ-eren er kendt af "enhver" mekaniker på turen.

--
vh
Torben

Fra : Moller

Dato : 29-03-05 12:31

Stephan Gamillscheg wrote:

> [...]
> jo også den, han selv har. Og så synes jeg, at den har en meget
> flottere tank, men det er nok let at skifte. Men du siger, at der er

   Tjaaa... ja og nej. ETZ 251 blev lavet da MZ var trætte af at lave
flere forskellige stell (2 stks.), og besluttede at 150 og 250cc
modellen skulle dele stel ;) derved blev 251'eren til, som deler stel
med lillebror, men da aksel afstanden blev kortere, så kunne den lange
potte heller ikke være der, og måtte forkortes... denne forkortelse
gjorde at motoren ændrede karakteristik, og derved ændrede de port
tiderne for at få den til at minde så meget som muligt til 250 motoren.

   Jeg anbefaler 251 stellet, fordi den er mere styrvillig, og så er
forgaffel bennende 35mm mod så vidt jeg husker 30 eller 33mm på 250
modellen. Det som jeg ikke kan lide ved 251'eren er at den dele
bagdæmper + bagsvinger med ETZ 150, og derved meget dårligere end
250'eren. Men for ca. 3-500Kr. så er det med bagsvingeren fikset, og
cyklen vrider sig ikke nær så meget når man slider gummi af fodvilerne
;) og det at skifte bagsvingeren med en 250 er nemt, da de bruger samme
mål + lejer osv. kæden skal være et ekstra led længere(130 mod de 128),
da den så for lidt længere aksel afstand, men ikke nær så meget som
250'eren.

   Min mening om grunden til at vælge en 250 er prisen, den deler dele med
251, og 301 men den er billigere pga. alderen, som i MZ køb er lige
meget så længe standen er fornuftig.

> AHHH! Nu fatter jeg det! Altså jeg troede, at separat olietank betød,
> at der var tale om et lukket kredsløb. Men det er jo selvfølgelig bare
> for at man slipper for at blande hver gang man tanker. Har jeg ret?

   De ETZ ejere som blander selv, er typisk så gamle at de har oplevet
gamle japaner maskiner hvor pumpen strejkede... jeg har dags dato ikke
mødt en som kunne vise en defekt oliepumpe ;) og dem jeg kender til som
har brændt den af pga. olie mangel(incl. mig selv) havde glemt at hælde
olie på, og derved ikke pumpens skyld.

> Kan kinacykler (Geely?) anbefales af erfarne MC-kørere? Eller vil jeg
> have mere glæde af en brugt MZ?

   Du kan smide en MZ ud i sneen og saltet, og vide at det bare er
beskyttende overflade rust der vil komme, og de togskinner den er samlet
af har masser af gods i sig endnu... det er ikke en kineser som er
samlet af madfolie, eller en gammel GS450 som er banket sammen i blik ;)
men det kan du læse om i tidligere indlæg.

   En vigtig point er også... 250cc MZ'erne kan med en god service og
hygge portning nemt rende 140-145km/t ;) DDR-style(liggende på sædet og
bennende vandret bagud), og er den justeret rigtig ind, så vil den kunne
holde sådan en gang tæv mange km i træk. og en midel mådig holdt MZ vil
kunne klare 120-130 uden de store anstrængelser.

   En sidste detalje... jeg anbefaler kun 250cc modellerne, da pris
forskellen er for lille mellem dem og 150cc. Men er man mærke fanatiker,
og vil ha en flot 150'er så ved jeg KubikH har en rigtig flot en til
salg til en god pris vs. standen.

   Hvis interessen er der stadig, og du er bosidene nær vordingborg, så
kan du jo altid kigge forbi når min er hjemme igen så du kan lure om det
er dig. Prøvetur er også muligt. Jo flere MZ'ere jeg kan påvirke til at
holdes i live, jo gladere er jeg ;) de er snot grimme, men kan nemt
blive en Ulv i fåreklæder ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : KubikH

Dato : 29-03-05 20:39

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
SNIP en masse

> Jeg anbefaler 251 stellet, fordi den er mere styrvillig, og så er
> forgaffel bennende 35mm mod så vidt jeg husker 30 eller 33mm på 250
> modellen.

Snip igen
Nej det er en smutter, selv mine 150ére har 35 mm gaffelben

> Min mening om grunden til at vælge en 250 er prisen, den deler dele med
> 251, og 301 men den er billigere pga. alderen, som i MZ køb er lige
> meget så længe standen er fornuftig.

Enig .. største vægt har standen, årgang mm er ikke så vigtigt.

> [...]
> mødt en som kunne vise en defekt oliepumpe ;) og dem jeg kender til som
> har brændt den af pga. olie mangel(incl. mig selv) havde glemt at hælde

Hæ Hæ enig igen, uvidenhed og manglende eftersyn bærer skylden
(Jeg har dog haft en 150, som fra ny af var monteret med en 250 pumpe, ikke
smart, da den drejer den anden vej rundt , men det er en helt anden og
længre historie )

> [...]
> samlet af madfolie, eller en gammel GS450 som er banket sammen i blik ;)
> men det kan du læse om i tidligere indlæg.

Igen har du ret Det bliver snart en vane det her.

> [...]
> forskellen er for lille mellem dem og 150cc. Men er man mærke fanatiker,
> og vil ha en flot 150'er så ved jeg KubikH har en rigtig flot en til

Jo det er rigtigt nok at jeg har en til salg, men den har ikke interesse for
Stephan.
Det er en (uha uha) TS / ETZ / ETS klon, uden oliepumpe.
Med tun (og ikke makrel) går den også 120 - 130

Mvh
Niels

Fra : Stephan Gamillscheg

Dato : 30-03-05 12:13

Kære Niels og Moller.

Tusind tak for Jeres fyldige svar. Det er virkelig guld værd for en
som mig, der ikke kender nogen, der kører MC.

Jeg er nu kommet så meget tættere på at anskaffe mig en MC, at det
ikke længere blot er en uopnåelig drøm. Det kan åbenbart lade sig gøre
at købe en gammel skramlekasse og gennem MZ-klubben, som jeg just har
meldt mig ind i, regne med at få hjælp, hvis jeg slet ikke kan få det
til at funke. Men jeg glæder mig til at lære mere om, hvordan en MC
fungerer ved at rode med den.

Forsikring kan så også betales når cyklen ikke koster så meget.

Næste skridt er så at få taget kørekortet, for det skal jo til for at
man kan køre i DK. Modsat i Indien, hvor jeg altså lærte at køre... Og
derefter anskaffelsen. Så der er lidt tid endnu, men jeg gad jo ikke
tage kortet før jeg vidste, det var realistisk at anskaffe sig en.

Så tusind tak for hjælpen igen, nu er planen klar.

Mvh Stephan

PS: Moller, jeg bor i Kbh, men det kunne være fedt at komme forbi på
et tidspunkt, når jeg har fået kortet i hus!