Skal refelkser være CE-godkendte for syn?
Fra : Erik Skov Madsen

Dato : 25-03-05 20:56

Hej

Jeg har købt en pæn MC fra der har kørt i USA. Den ser ud til at være let at
syne.
Mit spørgsmål er nu om jeg skal til at skifte reflekser på cyklen for at få
den synet?
Er der andet jeg skal være opmærksom på for at få den synet?

Med venlig hilsen

Erik

Fra : Bondemand

Dato : 25-03-05 22:52

"Erik Skov Madsen" <erikskovmadsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få den synet?
> Er der andet jeg skal være opmærksom på for at få den synet?

Hejsa.

Bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. (
http://147.29.40.90/_SHOWF_A817117241/399&B19770015405REGL&0005&000002 )
§ 26. En motorcykel skal være forsynet med lygter og refleksanordninger
efter følgende regler:

a.. 1) En fremadrettet, hvid eller gullig nærlyslygte, der uden at blænde
kan oplyse vejen mindst 30 m foran motorcyklen, samt en eller to hvide eller
gullige fjernlyslygter, der kan oplyse vejen mindst 100 m foran motorcyklen.
b.. 2) En eller to fremadrettede, hvide positionslygter og en eller to
bagudrettede, røde baglygter, der alle er tydeligt synlige i mindst 300
meters afstand uden at blænde.
c.. 3) Mindst en hvid lygte, der kan belyse nummerpladen, således at den
er læselig mindst 20 m bag motorcyklen.
d.. 4) En eller to bagudrettede, røde stoplygter med væsentlig større
lysstyrke end baglygten.
e.. 5) Mindst en bagudrettet, rød refleksanordning, der er E- eller
e-mærket eller godkendt af justitsministeriet (JRU-mærket), og som ikke må
være trekantet.

Du må jo ud og kikke på om de er mærket efter de i stk. 5 beskrevne mærker.

Mvh
Jan

Fra : Jan

Dato : 26-03-05 05:54

> [...]
> være trekantet.
>
> Du må jo ud og kikke på om de er mærket efter de i stk. 5 beskrevne

UScykler har det med at have røde reflekser på siden, har den det skal de
fjernes ell. dækkes, da de herhjemme skal være gule/orange hvis de er
monteret, men om synsmanden kigger på om der er mærke E el. om der sidder
røde sidemarkeringer ved jeg ikke, tror ikke han ligefrem nægter den
godkendelse men højst beder dig få det rettet, har ikke hørt om nogen der
skulle komme igen p.g.a. det.

jd