/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kawasaki GPZ-600R - Startmotorkobling
Fra : Calle Nielsen


Dato : 23-03-05 22:49

Hej NG

Problem:
Min gamle ZX600A årgang 87 "børster tænder" ca. 3 ud af 4 gange jeg trykker
på startknappen.
Jeg er ret sikker på at batteri + selve startmotoren er ok, da den trækker
motoren fint rundt når den endelig tager fat.


Spørgsmål 1:
Jeg er er ved at skilde motoren ad, da jeg er ret sikker på det må være de 3
ruller der griber fat i den ydre krans i starterkoblingen det er galt med.
Er der nogle der kan genkende dette problem?


Spørgsmål 2:
Jeg har, efter jeg har skildt den ad selvfølgeli, læst at at det også kan
være forkert motorolie. Måske typen med friktonsnedsættende additiver? Er
der noget om den snak? (jeg har lige købt maskinen, så jeg ved ikke hvilken
type der var på den)


Spørgsmål 3 (ikke så vigtigt):
Haynes siger at krumtaphuset skal skilles ad, men på deres billeder ser det
ikke ud til at de gør det.
For mig ser det heller ikke ud som om det er nødvendigt.
Oliepumpen skal vel bare pilles af, hvorefter man dasker akslen ud som
starterkoblingen og drivkæden sidder på.

På forhånd tak :)

Calle



 
 
Armand (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-05 12:02

Calle Nielsen wrote:
> Hej NG
>
> Problem:
> Min gamle ZX600A årgang 87 "børster tænder" ca. 3 ud af 4 gange jeg trykker
> på startknappen.
> Jeg er ret sikker på at batteri + selve startmotoren er ok, da den trækker
> motoren fint rundt når den endelig tager fat.
>
>
> Spørgsmål 1:
> Jeg er er ved at skilde motoren ad, da jeg er ret sikker på det må være de 3
> ruller der griber fat i den ydre krans i starterkoblingen det er galt med.
> Er der nogle der kan genkende dette problem?

Head on the nail!
>
> Spørgsmål 3 (ikke så vigtigt):
> Haynes siger at krumtaphuset skal skilles ad, men på deres billeder ser det
> ikke ud til at de gør det.
> For mig ser det heller ikke ud som om det er nødvendigt.
> Oliepumpen skal vel bare pilles af, hvorefter man dasker akslen ud som
> starterkoblingen og drivkæden sidder på.

Starterfriløbet ligger oftest heeelt inde i midten af motoren
Pågældende aksel er sikkert låst eller kan ikke komme fri uden at andre
utilgængelige stumper er afmonteret :-/

> Spørgsmål 2:
> Jeg har, efter jeg har skildt den ad selvfølgeli, læst at at det også
> kan være forkert motorolie. Måske typen med friktonsnedsættende
> additiver?
> Er der noget om den snak? (jeg har lige købt maskinen, så jeg ved
ikke > hvilken type der var på den)

Meget muligt.
Prøv istedetfor total adskillese at skille til det punkt hvor friløbet
kan ses, og sprøjt derefter masser af "bremserens" på alle friløbets
komponenter - skift olie - Saml og gør dig erfaring om dét var nok!
Skulle det ikke række, så spar dig for flere halve løsninger og skift
til nye stumper når du atter har besværet dig ind i motorens midte !

- -
Armand.

Calle Nielsen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 24-03-05 21:28

Hej Armand. Tak for dit svar :)

> > Spørgsmål 3 (ikke så vigtigt):
> > Haynes siger at krumtaphuset skal skilles ad, men på deres billeder ser
det
> > ikke ud til at de gør det.
> > For mig ser det heller ikke ud som om det er nødvendigt.
> > Oliepumpen skal vel bare pilles af, hvorefter man dasker akslen ud som
> > starterkoblingen og drivkæden sidder på.
>
> Starterfriløbet ligger oftest heeelt inde i midten af motoren
> Pågældende aksel er sikkert låst eller kan ikke komme fri uden at andre
> utilgængelige stumper er afmonteret :-/

Haynes tog faktisk fejl; Krumtaphuset skulle ikke skilles ad. (De skriver
det ellers 2 steder). Jeg kunne nøjes med bundkaret, samt vandpumpe,
kobling, oliekøler og alle andre stumper uden på motoren.
Forresten grinede jeg lidt anden gang, jeg så tegningen i bogen hvor de
tager bolten til svinghjulet af. Haynes gutten står med en nøgle i den ene
hånd der holder svinghjulet, og en den anden hånd på en skrallernøgle *10
cm* fra bolten. YEAH RIGHT!!! Den sad sq fast.
Nå, nok om det.

Nu ved jeg ikke helt om friløbere altid er bygget op på samme måde. Jeg går
ikke ud fra det, så her en kort forklaring:
Der sidder 3 små glatte hjul, som sidder i en krans der løber rundt med
hovedakslen (120° imellem dem).
I midten sidder der en anden krans som via et tandhjul er forbundet til
startmotoren.
Princippet er, at de 3 hjul bliver kilet fast mellem den ydre og den indre
krans i den ene retning. (De 3 hjul sidder i en udfræsning, i den yderste
krans, der kiler ind mod den inderste krans i den ene retning.)

Umiddelbart låser den fint, men jeg kan altså ikke se at det kan være galt
andre steder. (Nu står jeg jo også bare og vrider den med fingrene).

Den inderste krans, som de 3 små glatte hjul skal bide sig fast på, har
nogle ujævnheder (som stillevejsbump) som sikkert skal gøre at den bider
lettere. De kan kun lige anes. Måske er det dem der er slit ned?

Mvh. Calle



Calle nielsen (29-03-2005)
Kommentar
Fra : Calle nielsen


Dato : 29-03-05 20:39

Calle Nielsen wrote:
Hvis der er nogle det kunne interessere, er her svaret på mine spørgsmål.

> Problem:
> Min gamle ZX600A årgang 87 "børster tænder" ca. 3 ud af 4 gange jeg trykker
> på startknappen.

> Spørgsmål 1:
> Jeg er er ved at skilde motoren ad, da jeg er ret sikker på det må være de 3
> ruller der griber fat i den ydre krans i starterkoblingen det er galt med.
> Er der nogle der kan genkende dette problem?
Jeg havde misforstået opbygningen lidt ud fra min haynes manual.

De 3 ruller sidder i en ydre krans og drøner rundt om en indre krans der
har forbindelse til startmotoren. Når den indre krans bliver trukket
rundt af startmotoren, kiler de 3 ruler sig fast mellem de 2 kranse og
kobler dem dermed sammen.

Det viste sig at den indre krans var blevet noget ujænv, hvilket gør at
de 3 ruller nærmest går i selvsving når de ellers skulle kile sig fast.
Mekanikkeren hos mini-motor i Kolding fortalte mig at det mindste man
kan ane ujævnheder, kan det give dette problem.

> Spørgsmål 2:
> Jeg har, efter jeg har skildt den ad selvfølgeli, læst at at det også kan
> være forkert motorolie. Måske typen med friktonsnedsættende additiver? Er
> der noget om den snak? (jeg har lige købt maskinen, så jeg ved ikke hvilken
> type der var på den)
De kunne også have været tilfældet, men i mit tilfælde var det de nævnte
ujævnheder der var problemet.

> Spørgsmål 3 (ikke så vigtigt):
> Haynes siger at krumtaphuset skal skilles ad, men på deres billeder ser det
> ikke ud til at de gør det.
> For mig ser det heller ikke ud som om det er nødvendigt.
> Oliepumpen skal vel bare pilles af, hvorefter man dasker akslen ud som
> starterkoblingen og drivkæden sidder på.
Min ellers så fantastisk gode Haynes tog heldigvis fejl. Altså
krumtaphuset skulle ikke skilles ad :)

> På forhånd tak :)
Selv tak ;)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste