Kawasaki GPZ 500 og Suzuki GS 500
Fra : Jogge

Dato : 21-03-05 19:53

Hvilken cykel ville i vælge hvis det stod imellem de 2 ovennævnte??

Er der ikke mere gang i GPZ'en??

Fra : Asger Steffensen

Dato : 21-03-05 20:02

"Jogge" <Jogge@_FJERN_post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken cykel ville i vælge hvis det stod imellem de 2 ovennævnte??
>
> Er der ikke mere gang i GPZ'en??

Jo, hvis det kommer til hk alene er der 46 i Suki'en mod 60 i Kawa'en.
Kawa'en er vandkølet og har 4 ventilet top.

Asger
DL 1000

Fra : Jogge

Dato : 21-03-05 20:11

> Jo, hvis det kommer til hk alene er der 46 i Suki'en mod 60 i Kawa'en.
> Kawa'en er vandkølet og har 4 ventilet top.

Hvilken betydning har det?? jeg har ikke den fjerneste forstand på
motorcykler, skal bare ud og have min første :) hvilken vil jeg få størst
fornøjelse af??

Fra : Claus Andersen

Dato : 21-03-05 21:15

"Jogge" skrev i en meddelelse

> Hvilken betydning har det??

At Kawaen er en lidt mere "moderne" konstruktion, med flere kræfter.

> jeg har ikke den fjerneste forstand på
> motorcykler, skal bare ud og have min første :) hvilken vil jeg få
størst
> fornøjelse af??

Det er begge robuste og gennemtestede cykler, men der er helt klart mest
gang i kawaen.
Du skriver jo ikke meget om dine ønsker til en mc, eller dit budget. Hvad
du
får størst fornøjelse af kommer jo nok lidt an på dit temperament,

Personligt ville jeg vælge kawaen af de to, ud fra at den har flere
kræfter,
efter min mening et mere sportsligt udseende, og lidt mere moderne teknik,
der vil nok gå en smule længere tid inden du får trangen til at få noget
størrer, for den kommer... mc er stærkt vanedannende
Har selv kørt begge modeller og har også været på langtur med fuld
oppakning
og passager på en gpz, der ville gs´eren nok mangle de ekstra kræfter

Men spring ud i det, og find nogle forhandlere hvor du evt. kan få en
prøvetur, det er den bedste måde at finde din favorit på.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-03-05 20:57

"Asger Steffensen" <ast@get2net.net.dk> wrote in message
> "Jogge" <Jogge@_FJERN_post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jo, hvis det kommer til hk alene er der 46 i Suki'en mod
> 60 i Kawa'en. Kawa'en er vandkølet og har 4 ventilet top.

Suzukien har dog i modelårene indtil '96 52hk.

Kawaen er dog mere sport. Hvis han har pengene vil "Jogge" nok synes den er
sjovest.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 23:32

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Suzukien har dog i modelårene indtil '96 52hk.

Der tror jeg at du tager fejl den gamle GS500Eu har 45 hk, men fandtes i en
speciel version til køreskoler med 48 hk(48 hk er minimums kravet for en
køreskole motorcykel til stort kørekort), og så den droslet 34 hk til lille
kørekort.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Armand

Dato : 22-03-05 20:00

Dannie wrote:
> [...]
> køreskole motorcykel til stort kørekort), og så den droslet 34 hk til lille

Der ér noget med at GS500's ydelse har flakset lidt omkring nogle
årgange; men jeg husker at (var det?) Rittig engang udtalte at det nok
mest var på papiret at variationerne forekom!

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-03-05 20:22

> Der ér noget med at GS500's ydelse har flakset lidt
> omkring nogle årgange; men jeg husker at (var det?) Rittig engang
> udtalte at det nok mest var på papiret at variationerne forekom!

I hvert fald kører min GS500 præcis lige så hurtigt som min studiekammerats.
Der er ikke en enkelt km/t i forskel. Min er en 1994 og hans er en 2000.

Så forskellen i ydelse er nok minimal.

Fra : Jogge

Dato : 22-03-05 07:18

Koster de ikke ca. det samme?? altså hvis vi snakker årgangene 92/93 og
deromkring

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 08:55

Jogge skrev i meddelelsen
<423fb885$0$73775$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Koster de ikke ca. det samme?? altså hvis vi snakker årgangene 92/93 og
>deromkring

Njah, det ville nu nok være for meget at forvente :-/

mvh
Orla

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-03-05 12:00

"Jogge" <Jogge@_FJERN_post7.tele.dk> wrote in message
> Koster de ikke ca. det samme?? altså hvis vi snakker
> årgangene 92/93 og deromkring
>

> "Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> skrev i
> en meddelelse

Kawaen er en smule dyrere. Det ser ud til at være omkring 10.000kr ifølge
dba.

Du kunne jo f.eks. også kigge efter en Yamaha XJ600 Diversion.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-03-05 00:50

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> writes:

> "Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> skrev...

> Der tror jeg at du tager fejl

Jeg er nu ret sikker på at det er Jacob, der har ret. MC-revyen
bekræfter det også; 52 heste frem til og med '95, derefter 46.

I praksis er det vist nogle gummitragte i luftfilterkassen, der er
blevet forlænget. Sandsynligvis med forbedret motorgang som argument.

> [...]
> køreskoler med 48 hk(48 hk er minimums kravet for en køreskole
> motorcykel til stort kørekort), og så den droslet 34 hk til lille

Køreskoleversionen har vist bare fået forkortet tragtene.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-03-05 11:48

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in
message news:87d5tso8yx.fsf@dellen.royal.flof.dk

> [...]
> '95, derefter 46.
>
> I praksis er det vist nogle gummitragte i
> luftfilterkassen, der er blevet forlænget. Sandsynligvis

Så vidt jeg har forstået er det kun selve luftfilteret, der adskiller sig.
Man kan altså bare sætte et luftfilter beregnet til den gamle model på en
nyere og opnå den lille forøgelse. Dog skal mc'en nok inddyses bagefter. Det
sidste har jeg dog ikke lige forstand på.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 00:37

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er nu ret sikker på at det er Jacob, der har ret. MC-revyen
> bekræfter det også; 52 heste frem til og med '95, derefter 46.

Jeg stoler ikke på mc-revyen sorry, men mere på denne side her
http://www.motorbikes.be/en/Suzuki/1993/GS%20500%20E/
hvor ydelsen på en 93 er opgivet til 45,5 hk,

--
Mvh.
Dannie

Fra : Jacob Larsen

Dato : 23-03-05 02:10

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote in message
> [...]
> meddelelse news:87d5tso8yx.fsf@dellen.royal.flof.dk...

> Jeg stoler ikke på mc-revyen sorry, men mere på denne

Jeg har ellers set forskellen skrevet flere forskellige steder på nettet og
hørt den omtalt mange gange.

Lige præcis den side der kan man jo så også tvivle da de ikke engang har et
billede fra den rigtige årgang.

Ikke at det betyder ret meget i praksis alligevel.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-03-05 03:10

> Jeg har ellers set forskellen skrevet flere forskellige steder på
> nettet og hørt den omtalt mange gange.

Det kan godt være at det er kedeligt med facts, men Suzuki har selv skrevet
om det på deres hjemmeside:
http://www.suzukicycles.org/GS-series/GS500E.shtml

1991: 52 HK
1993: 52 HK
1994: 52 HK
1995: 52 HK
1996: 52 HK
1998: 47 HK
1999: 47 HK
2000: 47 HK
2001: 47,7 HK
2002: 47 HK
2003: 47 HK
2004: 47 HK

De skriver så også selv at der forekommer forskelle i ydelserne i
forskellige lande grundet emission, støj m.v. F.eks. er årgang 1995 droslet
til 45,5HK i Sverige. Måske gør noget lignende sig gældende for Danmark.
Det kunne også tænkes at målemetoden måske er blevet ændret fra år 1996 til
1997, så ydelsen bliver opgivet lidt anderledes, f.eks. måling på
udgangsakslen kontra baghjulet?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-03-05 10:38

Martin Sørensen wrote:
> [...]

[zip]
> Det kunne også tænkes at målemetoden måske er blevet ændret fra år 1996 til
> 1997, så ydelsen bliver opgivet lidt anderledes, f.eks. måling på
> udgangsakslen kontra baghjulet?

Det er en forjættende tanke. Dog tror jeg ikke at det er en ændring til
måling på baghjulet (med mindre den er foretaget hos lydmuren - der vist
har ry for at være lidt vel optimisitsk på deres rullefelt - eller tager
jeg fejl?) japanerne evt. har foretaget en ændring, der er notorisk
altid langt fra rullefeltsmålinger, og til det opgivne på databladet -
SV'eren fx. opgivet til 120 - leverer typisk ca. 105 ved målinger.)

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Armand

Dato : 23-03-05 16:48

Martin Sørensen wrote:

> Det kan godt være at det er kedeligt med facts, men Suzuki har selv skrevet
> om det på deres hjemmeside:
> .......1996: 52 HK
> 1998: 47 HK .......
> De skriver så også selv at der forekommer forskelle i ydelserne i
> forskellige lande grundet emission, støj m.v. Måske gør noget lignende sig
> gældende for Danmark.

Netop Suzuki-importøren henter tit overliggere hjem fra andre markeder,
hvorved de danske GS500's ydelse er henført til et miskmask af
tilfældigheder :-|

--
Armand.

Fra : Søren Lauridsen

Dato : 22-03-05 18:39

Jogge <Jogge@_FJERN_post7.tele.dk> skrev:
>Hvilken cykel ville i vælge hvis det stod imellem de 2
ovennævnte??

>Er der ikke mere gang i GPZ'en??

Hvad med en RF400R
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=597