Brug af kobling - Virago XV535S årg. 97
Fra : J. Jørgensen

Dato : 18-03-05 21:39

I forbindelse med åbningen af Bakken har jeg forestillet mig en stor
belastning af koblingen ved kørslen fra Nørrebrogade til Bakken.
Er det noget man skal tage hensyn til, eller er koblingerne stærkere nu
tildags.
Med andre ord - sørger man stadig for at sætte MC'en i frigear ved hvert
stop?
NB. Det er da min plan at deltage til næste år.
Hilsen
Jørgen

Fra : Pia og Karl-Ove Pede~

Dato : 19-03-05 00:43

.....nu ville jeg nok ha' stillet spørgsmålet inden åbningen af bakken.

Fra : Armand

Dato : 19-03-05 01:24

Pia og Karl-Ove Pedersen wrote:

> "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> ....nu ville jeg nok ha' stillet spørgsmålet inden åbningen af bakken.

Hvis du havde svaret under(!) indlægget, sådan som jeg gør her og
forøvrigt også har klippet dit svar ind til at gøre, ville du måske have
givet digselv en chance for at bemærke at Jørgen faktisk spørger (længe)
inden åbningen af Bakken (næste år)!

--
Armand.

Fra : Schlæger

Dato : 19-03-05 06:41

Armand wrote:

> [...]
> forøvrigt også har klippet dit svar ind til at gøre, ville du måske have
> givet digselv en chance for at bemærke at Jørgen faktisk spørger (længe)

... men ingen af de to svar har vel ret meget værdi for spørgeren :o/

Jeg har aldrig deltaget i Bakkeåbningen eller tilsvarende
"kør-stop-kør-stop" arrangementer, men synes da at kunne huske at have
læst, at det største problem nogle gange kan være manglende køling på de
luftkølede MC'ere.

Der må være et par stykker herinde fra, der har deltaget, og som kan (og
vil) svare på spørgsmålet ??

Mch Schlæger

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-03-05 08:45

Schlæger wrote:
> [...]

> ... men ingen af de to svar har vel ret meget værdi for spørgeren :o/
> Der må være et par stykker herinde fra, der har deltaget, og som kan (og

Så er vi oppe på 3 indlæg der ikke hjælper

Min erfaring, fra bededags arrangementet i Aalborg (og jeg antager det
er sammenligneligt et langt stykke hen ad vejen) er baseret på følgende:
Luftkølet XJ600 med eftermonteret fuldkåbe
JEg har oplevet to typer af problemer koblingsmæssigt
Det ene og værste er at en "manuelt trukket gammel kobling" kræver lidt
fingerkræfter, og det gør fan#%¤ nas i hånden til sidst hvis ikke
frigear benyttes ved passende lejligheder.
Andet problem jeg har oplevet, er at XJ'eren godt kunne begynde at
"hugge" lidt i koblingen ved tilkobling, men ikke noget der gav
panderynker (hos mig)
Jeg har været lidt nervøs ved fuldkåben i kombination med luft/oliekølet
motor, og varmt vejr (I Aalborg er det i bededagene, hvor vejert _kan_
være aldeles godt og varmt)Det har dog været ubegrundet, der har ikke
været antydningen af "overophedning" af maskinen.

--
Dun@nt der ikke kommer til bededagskørsel i Aalborg fordi han vil til
holland i stedet

Fra : Bjørn S

Dato : 19-03-05 10:47

J.C.Kløve wrote:

> [...]
> være aldeles godt og varmt)Det har dog været ubegrundet, der har ikke
> været antydningen af "overophedning" af maskinen.

Det med varmen skulle man så tro ville være bedre til bakkeåbning, men
nej. Jeg tror årsagen er den luft man får er godt opvarmet af alle de
andre maskiner foran en, udover at man jo ikke får nogen fartvind.
Min Duc er olie/luftafkølet, men kommer meget tæt på det røde felt på
temperaturmåleren.
Man skulle således tro at sidst år, med storm og minus 2 på Strandvejen
ville køle lidt, men de 5 (?) km der hvor man fik lidt fartsvind gav nada.

Jeg bruger at køre sammen med en kollega som har en CBR1000, han siger
hans kobling bliver "svampete" når motoren bliver så varm.

Som de andre siger, kom til bakkelukning som en start, det er lidt mere
ro over fæltet, og bedre plads.

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 19-03-05 23:42

J.C.Kløve wrote:

> [...]
> Andet problem jeg har oplevet, er at XJ'eren godt kunne begynde at
> "hugge" lidt i koblingen ved tilkobling,

Det sidste tyder ligeså meget på en meget varm motor(olie)!
For tynde olier influerer på koblingens funktion ved at den hugger i ved
tilkobling, og det gælder også hvis olien er blevet meget tynd p.g.a. varme!

--
Armand.

Fra : Jesper Gadegaard

Dato : 19-03-05 23:49

Armand wrote:

> [...]
> For tynde olier influerer på koblingens funktion ved at den hugger i ved
> tilkobling, og det gælder også hvis olien er blevet meget tynd p.g.a.

Jeg har også haft det sidste problem på min GS450. Der var det fordi der
var kommet for meget snavs ind i koblingssneglen (eller hvad det nu
hedder der hvor kablet sidder fast. Og nej det er ikke grebet jeg mener).

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-03-05 23:59

Armand wrote:
> [...]

> For tynde olier influerer på koblingens funktion ved at den hugger i ved
> tilkobling, og det gælder også hvis olien er blevet meget tynd p.g.a.
Tak for den oplysning - det forklarer en del. Denne huggen gav mig lidt
hovedbrud over årene, da jeg ikke kunne regne ud hvor af det kom. Men
det "kom og gik" sådan lidt uden jeg kunne finde en systematik, og så
ikke ud til at give vedvarende problemer.

Nå - nu er XJ'eren jo afsat, så det problem har jeg så ikke længere.
Forhandleren sagde at der var en pige der var "lun" på den, og
overvejede at købe den.. suk den tanke jkan jeg godt lide

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : J. Jørgensen

Dato : 19-03-05 22:33

"Pia og Karl-Ove Pedersen" <kop@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> ....nu ville jeg nok ha' stillet spørgsmålet inden åbningen af bakken.
>

> "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

Kære hr. eller fru ????
Hold da hel kæft mand - hvad med at læse hvad du egentlig kommenterer!
Bedre held næste gang.
NB. Hvis du ikke har svar på et indlæg, så stik hellere hænderne i lommen og
lad tastaturet hvile sig lidt!
Hilsen
Jørgen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-03-05 23:07

J. Jørgensen wrote:
> [...]

> Bedre held næste gang.
> NB. Hvis du ikke har svar på et indlæg, så stik hellere hænderne i lommen og

Nu bliver tonen vist lidt for familiær, så . . .

Det er ok at vejlede skribenter der uvidende kommer galt afsted. Dette
ser vi i _denne tråd_ gjort bestemt, men venligt af _Armand ca. 21
timer_ inden det indlæg jeg her kommenterer, oven i købet skrevet af
ophavsmanden til tråden, der må formodes at læse _alle_ indlægene. :-|

En ikke venlig vejledning afstedkommer ofte bare trods, skænnerier,
eller at nyhedsgruppen mister en eller flere skrivende ressourcer, gode
eller dårlige. :-/

Denne gruppe er kendt for den gode tone med lidt sarkastisk ironi
blandet ind på passende steder, dette vel ikke mindst fordi mange
herinde også mødes omkring i landet ifm MC arrangementer af forskellig
karakter.
Skriv gerne som sad du over for vedkommende in persona.

Håber at de svar der kom ud af denne tråd, vil give dig mod på at kaste
dig ud i denne type af arrangementer, det er aldeles hyggeligt, og ofte
møder man flere af de skribenter der gør sig bemærket her i gruppen.

- læg i øvrigt mærke til hvordan indlæget er underskrevet (signatur),
/streg streg mellemrum ny linie, herefter fire linier til at udbrede sin
sinatur på/

--
_Dun@nt_ der kipper med flaget for en god NG
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Knud Dam

Dato : 19-03-05 09:35

> [...]
> stop?
> NB. Det er da min plan at deltage til næste år.

Hej Jørgen.

Jeg har været med til bakkeåbning og -lukning nogle gange efterhånden (dog
ikke i år pga. salt/vejrlig )))).

Som det bliver nævnt andetsteds, så er det hårdt for koblingsfingrene i
starten, hvor kortegen kører meget langsomt, så når der er stop, er det rart
at få modellen i frigear, og slappe lidt af.

Jeg stopper også motoren min luft/oliekølede Bandit, hvis der er længere
pauser, for at undgå unødig ophedning af motoren.

Har ikke haft problemer med ophedning eller kobling overhovedet; men jeg har
passeret adskillige gamle luftkølede modeller, der har lugtet MEGET varmt.

Det har naturligvis også noget at gøre med, hvor meget gas, der gives )))

Et forslag til dig vil være at deltage i bakkelukning istedet for -åbning.
Der er vejret meget bedre, og jeg er sikker på, at rigtigt mange af os, der
valgte åbningen fra, kommer til lukningen i år.

Go' fornøjelse.

KD Bandit 600 S, der utålmodigt venter på varmere vejr.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-03-05 16:02

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> writes:

> Jeg stopper også motoren min luft/oliekølede Bandit, hvis der er længere
> pauser, for at undgå unødig ophedning af motoren.

Jeg har deltaget et par gange på min Bandit. De sidste par gange har
jeg haft et olietermometer på. Til lukningen sidste år var olien lige
over 100 grader da den var varmest. Det synes jeg ikke er voldsomt.

Jeg undlader naturligvis at give den en masse omdrejninger hele tiden,
hvis der ikke er behov for det, men jeg har aldrig stoppet motoren
under "kørslen", da der aldrig har været så store ophold.

Jeg varmer i øvrigt ikke motoren op 10 minutter før der køres fra
Nørrebrogade - holder man bare 200 meter fra stationen, så plejer den
at være nogenlunde varm før man når op til stationen.

Jeg har i øvrigt heller aldrig haft problemer med min kobling i
forbindelse med bakkeåbning eller -lukning.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-03-05 22:51

> [...]
> belastning af koblingen ved kørslen fra Nørrebrogade til Bakken.
> Er det noget man skal tage hensyn til, eller er koblingerne stærkere

Jeg ville helt klart tage hensyn til det og undgå at bruge koblingen mere
end højest nødvendigt.

> Med andre ord - sørger man stadig for at sætte MC'en i frigear ved
> hvert stop?

Det kommer du garanteret til at gøre helt automatisk af hensyn til din
venstre hånd.

> NB. Det er da min plan at deltage til næste år.

Jeg har aldrig deltaget i bakkeåbningen, men har deltaget i St.
Bededags-turen i Aalborg de sidste 3 år, så jeg har prøvet noget lignende på
min 22 år gamle luftkølede XS400. Den bliver tydeligvis varmere end den
plejer til daglig, det kan tydeligt mærkes og endda ses pga. varmen fra
motoren, men også mærkes på motorgangen. Den kører f.eks. noget højere i
tomgang. Den har dog altid klaret det og temperaturen falder en smule de
gange hvor man kommer lidt mere op i hastighed på de større veje (kan mærkes
på tomgangen). Hvis hele kortegen stopper fuldstændigt, så slukker jeg for
MC'en indtil det begynder at bevæge sig igen, hvis jeg kan se at det ikke
lige ser ud til at ophøre lige med det samme.
Koblingen har jeg aldrig haft problemer med, men jeg forsøger også så vidt
muligt at undgå at bruge den hele tiden. I stedet for at starte og stoppe
konstant kan man godt nogle gange blot trille i tomgang i første gear.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-03-05 00:26

On Fri, 18 Mar 2005 21:38:44 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:

Hej Jørgen.

> [...]
>stop?
>NB. Det er da min plan at deltage til næste år.

Åbne / lukke Bakken er ikke ligefrem motorens bedste ven, men lidt
omtanke hjælper.
Mange starter motoren længe før afgang, hvorved motortemperaturen
allerede er på vej op i det røde felt inden turen overhovedet er
startet og at motoren får køling af fartvinden.
Vent med at starte motoren til du kan se cyklerne foran dig er begyndt
at rulle med en passende hastighed.
(Lad dem om at støje der mener de har en bedre motor end du).
Koblingen vil naturligvis blive brugt en del, men brugen kan minimeres
ved at finde et passende tempo og et gear hvor man kan "lulle" af sted
uden at skulle skifte gear for mange gange eller at have for mange
stop.
Jeg har aldrig haft koblingsproblemer på den tur, højst lidt øm i
venstre arm ,-)
Forsøg at finde dit eget tempo, hvor du følger strømmen uden at prøve
at følge dem der absolut skal overhale hele optoget.
Det holder også motortemperaturen nede.
Jeg skal lige tilføje at mine motorer er luftkølede, så jeg har lært
det

Jerg vil prøve at beskrive turen for dig som jeg kører den, så kan du
selv vurdere "strabasserne".

Starten fra Nørrebrogade er noget kaotisk.
Start motoren så sent som muligt, og træk den lige så meget i ørene at
du får lidt luft til dem foran - Ikke for meget, så er der "lige" en
der skal fylde den ud
Hold til højre ved udkørslen under Højbanen - Passagen er meget smal
her, tilskurene står tæt og tempoet meget langsomt.
Vel ude af passagen svinges der til højre op ad Lygten Her der der i
regelen god plads, men lad være med at køre for hurtigt - Det er her
du finder tempoet.
For enden af Lygten går det til venstre ad Tagensvej - Stadig god
plads til et jævnt tempo, og det samme gælder når det går til højre ud
ad Tomsgårdsvej .
Husk at alle krydsene er åbne og ordensmagten sørger for fri passage,
så der er ingen grund til hastværk.
Optoget passerer Lyngbyvej - Stadig i rimeligt tempo, men når vi når
ud på Tuborgvej noget før jernbanebroen går det hele i stå.
Årsagen er, at indkørslen til Hellerupvej er en flaskehals, så i det
venstresving er der altid kaos.
Olietemperaturen begynder sin himmelflugt, og koblingen skal på
arbejde.
Da det går op ad bakke kan man ikke bare stille i fri gear, men må
finde en passende måde at ballancere sig ud af det på.
Fra Tuborg mod nord til det gamle fort går det langsomt - meget
langsomt, og olietemperaturen fortsætter opad.
Ved Fortet har den i regelen nået 120 grader, men nu er der helt fri
bane.
Op på mellem 60 og 70 uden at lade motoren arbejde for meget.
(Racer rødderne overhaler her og kigger overbærende ned på dig, højt
hævet på en "enhjulet" cirkusknallert)
Olietemperaturen drøner nedad mod sikre grænser, og når næsten ned på
80 grader før der drejes til venstre ved Teatret og turen går mod
Bakkens P-plads.
Under jernbanebroen, og så står det hele stille igen.
Olietemperaturen ryger igen til vejrs og koblingen skal på
overarbejde.
Til gengæld går det her så langsomt at man kan tillade sig den luksus
at finde frigear og lege løbehjul - Hvis benene da er lange nok:
De sidste par hundrede meter er faktisk de værste.
Olietermometeret har forladt de 120 grader på vej opad - motoren
stinker som en baby med en fyldt ble
Jeg har altid undret mig over at indkørslen til Bakken er så elendigt
organiseret.
Vel inde på P-pladsen er det med at vælge et sted at parkere hvor det
er til at komme ud igen.
Jeg plejer at parkere tæt på de træbomme der deler rækkerne og låse
min MC til bommen.
Husk en plade til støttebenet - Når du har stoppen motoren er der
mindst 50 maskiner bag dig, så det med at finde en plads med bedre
underlag er historie - Glem det.
Og det er nu bøffen og en kold øl kalder )
Nyd din bøf, og lad den ene øl smage.
Gå en tur på Bakken bagefter og nyd menneskemylderet.
Du kan alligevel ikke få din MC ud fra P-pladsen før der er gået et
par timer
Når du forlader P-pladsen så kør ordentligt.
Snupper-Jensen har de senere år fået en kedelig mani med at vise
"effektivitet", og når man nu ved det er det for dumt at ryge i den
fælde.

Og så lige tilståelsen:
Jeg var ikke med i år - Det var simpelthen for koldt.
Det skal være sjovt, og min vurdering var altså at dette ville blive
hærværk, både på mig og min MC.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : J. Jørgensen

Dato : 20-03-05 00:40

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg var ikke med i år - Det var simpelthen for koldt.
> Det skal være sjovt, og min vurdering var altså at dette ville blive

Hej Steen
Tak for den dejlige beskrivelse.
Koblingerne synes mere holdbare end i 60'erne.

Hilsen
Jørgen

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-03-05 01:08

On Sun, 20 Mar 2005 00:39:44 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:
Hej Jørgen.

>Koblingerne synes mere holdbare end i 60'erne.

Jeg kan garantere dig at min gamle Velocette ikke havde holdt til den
omgang.
Nå, pyt - Dengang startede jeg fra Nærum, og da var tempoet et ganske
andet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo