forskellen på de forskellige Harley´er
Fra : MLN

Dato : 17-03-05 12:56

Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på de
forskellige harley modeller.
Når jeg f.eks kigger på http://www.sunnysidebikes.dk/ er cyklerne delt op i
PANHEAD, SHOWEL, EVO osv .... hvis jeg så en HD suse forbi en dag, hvordan
kan jeg så se om det f.eks er en PANHEAD ????
Jeg har kigget på mange synes jeg uden rigtigt at kunne lure hvad det er der
definere typen.
Fatboy, softtail ... osv .... i dont get it ......

Håber på vise ord og gode henvisninger

Yours
Martin Lynge ......

Fra : André T.

Dato : 17-03-05 14:21

Hej Martin,

Hvis du ikke er i familie med Dan Lynge, så kontakt hells-angels.dk

De ved alt om de forskellige HD modeller (og hvis du er heldig slipper du
uden dumme-bøde) ;-D

¨¨°º© http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 ©º°¨¨
© Bow Wow Wow Yippi Yo Yippy Yay ©

Fra : Armand

Dato : 17-03-05 19:07

MLN wrote:
> [...]
> definere typen.
> Fatboy, softtail ... osv .... i dont get it ......

Panhead hhv shovelhead henviser til topstykkedesignet der godt kan
sammenlignes med en gryde/pande hhv en kulskovl.
Evo er den nyere motor!

Ved at søge på Google-billeder v.h.a. "harley panhead" etc., fandt jeg
flere ganske tydelige billeder af de forskellige motorer. Gør lige selv
det samme!
Og gør ligeså med både fatboy og safttail m.fl.!!

--
Armand.

Fra : AW på ZRX

Dato : 17-03-05 20:25

> Og gør ligeså med både fatboy og safttail m.fl.!!

Safttail ? er det den fra Rynkeby ?

Allan

Fra : jw

Dato : 17-03-05 20:40

"AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> skrev i en meddelelse

> Safttail ? er det den fra Rynkeby ?
>

> Allan

Nej men begge moddeler bliver kørt af aber...LOL...

MVH Jens gixxer1000

Fra : AW på ZRX

Dato : 17-03-05 21:03

> Nej men begge moddeler bliver kørt af aber...LOL...

Jeg har hentet chips og cola......

Allan

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-03-05 21:01

"jw" <jensgivergas@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Nej men begge moddeler bliver kørt af aber...LOL...

Jah, misundelse er en grim ting...

Rittig

Fra : Moller

Dato : 17-03-05 23:22

jw wrote:

> Nej men begge moddeler bliver kørt af aber...LOL...

   hmmm, jeg trode ikke at aber kunne styre en trillebør ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-03-05 09:13

Moller wrote:

> hmmm, jeg trode ikke at aber kunne styre en trillebør ?

I korte perioder ad gangen - bare se en kommunal byggeplads

--
vh
Torben

Fra : AW på ZRX

Dato : 17-03-05 20:39

> [...]
> der definere typen.
> Fatboy, softtail ... osv .... i dont get it ......

Det du henviser til er slangbetegnelser, som henviser til topstykkets
udformning.
Den rigtige betegnelse får du ved at iagttage nogle karakteristika ved
cyklen, og så kan du lynhurtigt se om det f.eks. er en FXDWG du ser køre
forbi
(Overhead vale big twin, Narrow tire-sports forks, Dyna wide glide)
Se nedenstående liste:

Harley Davidson Motorcycle model designator letters are explained below..

X - Sportsters. These descend from the K series, 1952-56
XL- Series started in 1957. They are "unit construction" (engine &
transmission share a common case)
L - High compression (7.5:1 in 1957)
H - Starting in 1958 came the XLH, meaning Higher-power or
High-compression (9:1) or Hot .
C - Also in 1958 was the XLCH. The C was intended to mean "Competition".
CR- Cafe racer style, with bikini fairing.
LT- Touring, with bigger tank, thicker seat, and hard bags.

The first letter of the model designator reveals the engine series:
G - Servicar three wheeler, 1932 to 1972
E - Overhead valve 61 cubic inch "big twin" (Engine/trans separated)
F - Overhead valve 74,80 or 88 cubic inch "big twin"
FL - 80 to 88 cubic inches and a fat front tire.
K - Side valve 45 and 55 cubic inch sports bike that replaced the WL in
1953 and was replaced by the Sportster in 1957. It had many design features
that were carried over to the Sportster.
U - Side valve 74 or 80 cubic inch "big twin"
V - Side valve 74 cubic inch made prior to 1936
W - Side valve 45 cubic inch made 1934 to 1952
X - Sports and special construction. Applied to 1918-1922 opposed twin
Sport, 1944 military opposed twin, and 1957 to present Sportster.

The second letter of the model designator reveals the Front end (except
sportsters)
X - Narrow tire and sport forks.
L - Wide front tire and Hydra-Glide front forks.
(FX originally meant "Factory Experimental" The first one was the Super
Glide FX)

The third letter of the model designator reveals the frame style:
D - "Dyna" frame (with the rubber mounted motor)
HT - "Highway Touring" frame
ST - "Softail®" frame

The next letter(s) indicates the model bike within the frame family:
A - Military (Army) version (except GA, Servicar without tow bar)
B - Battery start (early models), Belt drive (early 80's) Black
paint.(1995-6 model, the Bad Boy)
C - Classic, Competition, Custom, various others meanings.
D - Dyna, the newest frame and engine mount design.
DG - Disc Glide
E - Electric start
F - Foot shift (when the standard was hand-shift) and now "Fat Boy®"
H - varied between High performance and Heavy duty.
I - Signifies Fuel Injection.
L - Big fat front tire
LR- Low Rider (though many Low Riders don't include LR in the model ID)
N - Nostalgia
P - Police version
R - Rubber mounted engine (some models) racing version (other models)
ST- Soft Tail, Softail®
S - Springer
S - (without following T) Sports version
T - Touring
WG - Wide Glide
X - Sportster or sportster-type front end and Skinny front tire.

Fra : AW på ZRX

Dato : 17-03-05 20:47
Fra : ScooterBo

Dato : 17-03-05 21:08

> [...]

> T - Touring
> WG - Wide Glide
> X - Sportster or sportster-type front end and Skinny front tire.

Jamen det husker vi da lige til næste gang vi ser en HD

ScooterBo

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-03-05 21:12

> [...]
> Den rigtige betegnelse får du ved at iagttage nogle karakteristika ved
> cyklen, og så kan du lynhurtigt se om det f.eks. er en FXDWG du ser køre

Nydelig forklaring!

Og de der motortypebetegnelser er noget i retning af:
(Frit fra hukommeren)
Flathead - den helt gamle sideventilede motor fra starten af århundredet til
sidst i 40'erne, har topstykke med køleribber. Blev faktisk produceret
indtil '72, til specialmodeller (Servicecar med 3 hjul).
Knucklehead - fra midt 40'erne til midt 50'erne. Topstykkedesign minder lidt
om knoerne på en hånd.
Panhead - fra midt 50'erne til midt 60'erne, Topstykkedesign minder lidt om
en stegepande.
Early Shovel - fra midt 60'erne til tidlige 70'ere, Topstykkedesign minder
lidt om en skovl, men det øvrige af motoren er stort set som en Panhead.
Late Shovel, eller bare Shovelhead - fra tidlige 70'ere til midt 80'erne,
Topstykkedesign minder lidt om en skovl og højre motorside er markant
anderledes, for nu er hele motoren redesignet.
Blockhead eller Evo - fra midt 80'erne til idag, egentlig, selvom nutidens
88cui motor er noget ændret i forhold til de tidlige Blockheads, topstykkets
design er mere bare klods-agtig.
Jeg tror ikke der rigtig er consensus om et nick til Vrod motoren endnu
(V4'en der kom for nogle år siden), men det skal nok komme. Bike-builderne
er langsomt ved at tage den til sig.

Sportsterne følger ikke helt denne opskrift, der er egentlig kun 3
generationer.

Rittig

Fra : Gasse

Dato : 18-03-05 02:37

Vrod motoren = junkhead

i ka' ta det

Fra : André T.

Dato : 18-03-05 04:52

> Vrod motoren = junkhead

98% of harleys are still on the road today....the other 2% made it home.

det gassssss..... i kan ta det....

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-03-05 08:20

> Jeg tror ikke der rigtig er consensus om et nick til Vrod motoren
> endnu (V4'en der kom for nogle år siden), men det skal nok komme.

Hej Rittig

Det er V2!

Det forresten overraskende hvor useriøse folk er når talen falder på Harley.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : jacob

Dato : 18-03-05 09:36

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:39vdobF67mrseU1@individual.net...

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
ENIG, det er nok fordi de ikke ved en skid omkring emnet men de vil
afligevel blande sig.....

STOR ros til de par stykker som er kommet med nogle gode og seriøse indslag.
tak.

MVH
Jacob ( som syntes emnet er spændende men valgte ikke at kommentere det
fordi jeg ikke ved nok om det)

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-03-05 21:11

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:39vdobF67mrseU1@individual.net...

> Det er V2!

Sorry, slåfejl, jeg har V4 på hjernen for tiden.
Det er en V2 med vandkøling - og 4 ventilet topstykke, ligesom
sportsmodellerne havde i 1913!

Rittig