Forårsadvarslen
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-03-05 07:16

Hej DFM

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
enkelt styrt.

1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en
tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent, og gerne 50-60
grader før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og grus derude
lige nu.

2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.

3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen indfinde
sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.

4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine cykler
ind i noget korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur.
Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!

5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand
i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og motoren pludselig
kører dårligt.

6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk
en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved
15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.

7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på en uge.

8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og revner
hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke køre 100% af sine
evner på den første tur.

9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til, at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.

10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end om
sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på i
forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god inden at
fjerne lidt dæmpning her i kulden.

Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : JG

Dato : 16-03-05 19:18

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:39q18uF63f3u5U1@individual.net...

> 4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine
> cykler ind i noget korrosionsbeskyttende..

Hvad ville være godt til det formål ?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-03-05 21:06

> Hvad ville være godt til det formål ?

Klar tekstyl på steder der ikke kan ses. voks på spray, WD40 o.l.
www.Louis.de
Bestell nr: 10004928
Bestell nr: 10004923
Bestell nr: 10004102

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-03-05 21:05

> Hvad ville være godt til det formål ?

Motoline Protech&Shine 645 bruger jeg selv til det formål. WD40 kan også
bruges langt hen af vejen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-03-05 21:56

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Motoline Protech&Shine 645 bruger jeg selv til det formål

Hvor køber man det?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ole Hansen

Dato : 16-03-05 22:47

Jes Vestervang wrote:

> Hvor køber man det?

Special har det.

--
Ole Hansen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-03-05 23:21

> Special har det.

Jeps, det er også der jeg har købt det. Det er dog ikke specielt billigt,
78,- for en flaske. Den rækker så også til 2 komplette behandlinger, men
alligevel..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Hansen

Dato : 17-03-05 10:26

Martin Sørensen wrote:

> Jeps, det er også der jeg har købt det. Det er dog ikke specielt billigt,
> 78,- for en flaske. Den rækker så også til 2 komplette behandlinger, men
> alligevel..

Du sjasker den da godt til så? :) Giver du den over det hele, eller
hvad? (Det kommer vel til at ryge, hvis motoren får :) )

> signing off.. Martin Sørensen

Jeg stemmer for godt vejr.. :)

--
Ole Hansen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-03-05 12:43

> Du sjasker den da godt til så? :) Giver du den over det hele, eller
> hvad?
> (Det kommer vel til at ryge, hvis motoren får :) )

Jeps, det er jo en 'komplet behandling'.

Jeg har normalt brugt det i forbindelse med vinteropbevaring, og så bliver
den ikke startet efter behandlingen. Når den så bliver startet første gang
om foråret, så ryger den da lidt fra motor og udstødning, men det er ikke så
slemt. På den anden side, så er den vel også nærmere stel, bagsvinger m.v.
man ønsker beskyttet, og det holder rimeligt godt. Da jeg har kørt på MC'en
hele vinteren i år, har den ikke fået en tur i år, og faktisk så er MC'en
ikke engang blevet vasket siden oktober..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-03-05 13:18

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> [...]

> slemt. På den anden side, så er den vel også nærmere stel, bagsvinger m.v.
> man ønsker beskyttet, og det holder rimeligt godt.
[Snip]
Det kan sur spand med Tectyl vel også klare. Her kan man både ordne rørstel-
og diverse udsatte steder og der til rigtig mange komplette behandlinger...
og endda til rimlig pris!

Hilsen
Lars

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-03-05 23:46

> Jeps, det er også der jeg har købt det. Det er dog ikke specielt
> billigt, 78,- for en flaske. Den rækker så også til 2 komplette
> behandlinger, men alligevel..

Det lyder pebret. Jeg tror jeg undværer indtil videre :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-03-05 23:38

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> [...]
> på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
Ja far
Skal nok

Tak far

--
Dun@nt - der ved at foråret er på vej når bageren skriver denne post
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-03-05 22:40

> [...]
> tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent, og gerne 50-60
> grader før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og grus derude

Regler nr. 1 kan jeg godt tilslutte mig, det var nær gået galt på vej hjem
fra arbejde idag, våd vej med lidt jord et T kryds og en uerfaren kører, det
er ikke en god cocktail, når man forsøger at tage svinget med 45-50 kmt,
heldigvis skete der ikke mere end forskrækkelsen da bagenden var ved at
blive forende. Og bilisterne fik sig et godt grin.

Stef
XS400
SS1300