Anders Winther <anders@cybercity.dk> skrev i en
news:9evj0v$2jol$1@news.cybercity.dk...
> Ved den lejlighed opdagede jeg en lille skrue-ting.. Jeg kunne ikke
lade
> være med at dreje lidt på den.. Og sørme om det ikke var
tomgangs-skruen..
Tillyke!
En ægte Ahaa-oplevelse (tm)
Klip ind:
> Jeg synes bare det lyder som om man giver MC'en gas når den står på
1100
> o/min... Så jeg prøver at køre lidt med den nedsatte tomgang lidt
endnu..
Dine ører forventer sikkert bil-tomgangs omdrejninger, hvorved 1100
kan lyde højt; men ikke desto mindre er tallet ikke en garanti for hvad
den mindst skal kunne gå i tomgang, men derimod en nævner for bl.a. hvor
motoren stadig "kører rundt" unden at banke for hårdt i lejerne.
Oliepumpens omdrejninger, der slavisk følger motorens, må ligeledes ikke
falde for meget hvis olietrykket skal bevares!!
Sæt hellere den på Yamaha's opgivne mindstemål og lyt så grundigt efter
den tomgangslyd (= omdrejninger) som andre firecylindrede har, og justér
dine ører derefter istedet
Andre justeringer:
- De fire karburatorer skal trække lige hårdt hver især, hvorfor der er
justeringsskruer imellem hver af dem. Men jobbet kræver en form for
vacuum-måler til sammenligning imellem de karburatorer der justeres på!
Det er imidlertid et enkelt, men ikke desto mindre væsentligt arbejde,
som man sagtens selv kan udføre blot værktøjet foreligger, hvorved det
nok er det bedste job at springe ud med som "skabs-skruer"!
- Den enkelte karburator har også en såkaldt luftskrue á din
æter-motors, og den gavner primært muliggørelse af finjustering udover
de faste dysestørrelser som karburatorerne fra fabrikken udstyres med.
På nyere motorcykler er disse dog regnet for at være fabriksjusteret og
derfor efterfølgende plomberet/låst. Men en af mine nære kammerater fik
dog en helt anderledes motor (tomgang) ud af at stille sine luftskruer
ved ca. 50.000 km, til trods for at det jvf. importøren "var gjort én
gang for alle"!
At justere luftskruerne er i og for sig også simpelt uden at kræve
specialværktøj:
Man fifler blot lidt frem og tilbage med skruen på den enkelte
karburator til det punkt hvor motoren går højest i tomgang (optimal
blanding = bedst tomgang => højere omdrejninger!) hvorefter at den
skrues ½ eller ¾ omg. ud/ind - Nøjere tal samt skrue-retning afhænger af
karburator og tomgangs-system, hvorfor dette skal findes i manualen for
ens egen model!
Efter at have justerer luftskruen på én karburator, stilles tomgangen
atter (ned) med tomgangsskruen, hvorefter at næste karburator får
turen - Og vice versa!
--
Armand.