Yamaha XS400 m.fl.
Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 14-03-05 16:17

Ohøj folkens

Jeg har lidt kig på sådan en ged med henblik på at skaffe mig en cykel,
som kan få lov at blive kørt med lidt vold. Motoren i seca-modellen
skulle være pænt solid, men gælder det også for tidligere modeller ? Er
det indentiske motorer, og er de i familie med andre motorer ?

I tilfælde af jeg jeg skaffer mig en model fra omtrent 1980, kan jeg så
forvente, at den deler komponenter (såvel selve cykeldelene som
motorblok) med andre maskiner - gerne meget mindre usportslige ?

Kan den kureres for meget af sit sofacykelpræg ved udskiftning af motor
o.a., og fra hvilke andre motorcykler kan der stjæles til den ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-03-05 19:16

> [...]
> seca-modellen skulle være pænt solid, men gælder det også for
> tidligere modeller ? Er det indentiske motorer, og er de i familie

XS400 fra før '82 er meget forskellig fra Seca'en som erstattede den gamle
XS400 i 1982. Motoren på Secaen deler ikke rigtigt ret mange komponenter med
andre motorer, men motoren på den gamle XS400 er så vidt jeg ved næsten
identisk med den ældre XS360.
Ydelsen på den gamle XS400 er opgivet til 38 HK, mens Secaen er opgivet til
46HK, så den yder også lidt mere. Udseendet er meget forskelligt, og IMHO
ser den nyere Seca en del bedre ud.

> I tilfælde af jeg jeg skaffer mig en model fra omtrent 1980, kan jeg
> så forvente, at den deler komponenter (såvel selve cykeldelene som
> motorblok) med andre maskiner - gerne meget mindre usportslige ?

Jeg kender ikke rigtigt noget til den gamle XS400, men Secaen deler visse
komponenter med RD350. F.eks. kan den dobbeltskivede forgaffel+forhjul fra
RD350 uden de store problemer monteres på Secaen og give den lidt bedre
bremser, som normalt kun består af en enkelt skive.

> Kan den kureres for meget af sit sofacykelpræg ved udskiftning af
> motor o.a., og fra hvilke andre motorcykler kan der stjæles til den ?

Hvad lægger du i sofacykelpræg? Motorens effekt, køreegenskaber,
siddestilling eller udseende? Secaen er ikke designet til at have fuldkåbe
og clipon-styr, så det er begrænset hvor sportslig man kan gøre den. Jeg har
set en enkelt med fuldkåbe, og det så ikke for heldigt ud. Der kører også
nogle stykker rundt med en styrkåbe (fra GPZ500S), men det synes jeg heller
ikke ser for smart ud.

Da Secaen blev lanceret, blev den hurtigt kendt for dens gode
køreegenskaber, og den klarede sig også overraskende godt på en bane, helt
uden modifikationer.

Vil du modificere og tune, kunne du jo tage et kig på GS500, som har en del
flere muligheder i den retning. Den har også en rigtig god, velprøvet motor,
og der findes masser af dele på markedet, meget mere end der er til XS400.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 14-03-05 20:42

Nu må vi lige se, om jeg kan få stavet ret denne gang.

> [...]
> 46HK, så den yder også lidt mere. Udseendet er meget forskelligt, og IMHO

Så i begge tilfælde ser det ud til, at der ikke kan vindes ved en
motorudskiftning.

> [...]
> RD350 uden de store problemer monteres på Secaen og give den lidt bedre
> bremser, som normalt kun består af en enkelt skive.

Oki, så vidt jeg har forstået, er forgaffel fra RD350 vist ikke udpræget
sportslig. Men det åbner da mulighed for at hitte andre komponenter.

> [...]
> og der findes masser af dele på markedet, meget mere end der er til XS400.

Ja, GS500 er også under overvejselse, og jeg havde lidt håbet, at XS400
havde nogle lignende muligheder for udskiftning med komponenter fra
senere modeller. Årsagen til interessen for netop denne model er, at jeg
er faldet over et konkret eksemplar af XS400 fra omtrent 1980. Dog er
jeg allerede nu klar over, at jeg nok ikke efter længere tid kan undgå
at blive træt, hvis den ikke kan bringes til at yde mere end den
oprindelige motor formår. Samtidig vil jeg gerne kunne forbedre
sportsligheden af køreegenskaber og siddestilling. Jeg har i ingen af
tilfældende noget imod at anvende skærende værktøj ved tilpasning af
fremmeartede komponenter. Udseende og mulighed for kåbemontering er vist
ret underordnet set i forhold til de øvrige ulemper.

Overordnet set er sigtet med overvejelse af mulighederne for
modificeringer, at jeg gerne vil frembringe en omkostningsbillig og lidt
sportslig maskine.

M.v.h. Bjarke

Fra : Armand

Dato : 17-03-05 00:20

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> andre motorer, men motoren på den gamle XS400 er så vidt jeg ved næsten

Det er en og samme motor der blot blev boret op til de 400ccm allerede
året efter lanceringen af 360'eren. CB400F satte standarden de dage, så
360'erens 36 Hk slog ikke rigtigt til overfor den.
I '78 fremkom den første version af den tre-ventilede Honda-twin som
levede videre i mere end 10 år, senest som CB450N, og op imod dens 43Hk
faldt XS400 alligevel til jorden - Ingen tvivl om at Yamaha-ingeniørerne
var sat på overarbejde for at få skabt Seca-400'eren
Forøvrigt er 360/400-konstruktionen Honda's dengang allerede aldrende
CB360 lige op ad dage, og jeg har en mistanke om at Yamaha, der var ved
at vende sig fra totaggerne i de år, slet og ret har købt licens til
fremstilling af Honda's 360'er for at kunne lukke deres hul i den
populære 400-firetakts klassen :-/

> Ydelsen på den gamle XS400 er opgivet til 38 HK, mens Secaen er opgivet til
> 46HK, så den yder også lidt mere...........

Og dé tal vidner om at der er sket et og andet omkring motordesignet!
Væsentligste forskel er at Seca'en har dobbelte overliggende knaster,
hvor den ældre "Honda"motor har enkelt overliggende.
På stelsiden er der et traditionelt rørstel på de ældre, hvor Seca'en
har et presset pladestel med motoren som bærende element.
Affjedringsmæssigt har Seca'en en centralt placeret støddæmper og
trekant-opbygget "cantilever" bagsvinger!
Summa summarum: Kæmpe forskel!!

> Udseendet er meget forskelligt, og IMHO ser den nyere Seca en del bedre ud.

Hvis ikke i har gennemskuet det var XS360 min første motorcykel, og jeg
kan stadig sværme lidt for det kontante firkantede design, som også gik
igen på også XS500 (igen en helt tredie motortype), som blev min anden
motorcykel.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=35

Forøvrigt husker jeg Yamahas reklameslogan for Seca-400, var:
"Rumskibene flyver lavt i år", hvilket er helt i tråd med min opfattelse
af udseendet

Seca'ens motor er en one-off: Den er kun brugt på den ene motorcykel!

> [...]
> dobbeltskivede forgaffel+forhjul fra RD350 uden de store problemer
> monteres på Secaen og give den lidt bedre bremser, som normalt kun

Sjovt nok var de ældre XS'er tydeligt forberedt på den ekstra skive á
støbte øjer til montering af caliberen og plads til skiven på hjulnavet
Måske fordi de slet og ret delte forgaffel med de større modeller :-/

> Hvad lægger du i sofacykelpræg? Motorens effekt, køreegenskaber,
> siddestilling eller udseende? Secaen er ikke designet til at have fuldkåbe
> og clipon-styr, så det er begrænset hvor sportslig man kan gøre den.

Det med sofacykelpræget er vel noget Bjarke har læst sig til, og
udtrykket kommer af at den er rigelig blød i affjedringen!

> [...]
> og der findes masser af dele på markedet, meget mere end der er til XS400.

Bjarke: Køb nu en 15.000 kr's 400'er og kør dig varm på den igennem en
sæson eller to, og sælg den så for næsten samme pris og opgrader til
hvad du i mellemtiden har forelsket dig i.
At bygge om og tune er spild af penge, som du bedre gør brug af ved den
kommende opgradering, og 40-45 Hk er rigeligt til at du såvel kan komme
rundt omkring, som bringe dig ud i farlige situationer :-|

Seca'en har været nyhedsgruppens yndling gennem en årrække og dét
borgrer lidt for kvaliteten, så køb nu bare sådan en!

Brig Google - grupper til at søge på hvad der har været skrevet i denne
gruppe, og find deriblandt Jens Jacob Bager's epos om brugtkøb, hvoraf
jeg husker et af de solide guldkorn: "Behersk din købekløe og køb aldrig
den første motorcykel du er ude at se på!" :-|

--
Armand.