/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Redning af et Startrelæ.
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-03-05 22:12

Hej NG.

Hermed et lille hint til at redde et defekt startrelæ.

Jeg har købt en Paso som reservedelsdonor til mit kæreste eje
Da jeg skulle prøvestarte motoren før den skal langtidskonserveres
viser det sig at startrelæet er færdigt.
Jeg starter den ved at kortslutte relæet med en skruetrækker - Det
virker fint.
Jeg demonterer startrelæet for at finde ud af hvad det fejler.
Op i boremaskinen, et 4 mm bor ned i nitterne og relæet er til at åbne
- Legende let.
Spolen er afbrudt, men det er ikke det værste - Lakken er brændt af
tråden, så der er ikke andet at gøre end at vikle al tråden af og
vikle ny tråd på.
425 vindinger 0,5 tråd er hvad der var på, og det er så hvad der skal
på igen.
Tråden tager jeg fra en gammel trafo jeg tidligere har adskildt for at
bruge tråden - Den er tilfældigvis 0,5 mm
Jeg har en gammel håndboremaskine, sådan en gammel sag med håndsving
og tandhjul - Op i skruestikken med den.
En 6 mm bolt gennem spolekærnen og i boremaskinens patron med den.
Nu er det bare at lægge tråd på igen, pænt vinding ved vinding, lag
for lag.
Pas på - Tråden kan kun være der hvis det ligger pænt.
For hver omdrejning på håndtaget roterer patronen 4 omgange, så det er
bare at kunne tælle til 106
Relæets anker får lige lidt vaseline før samlingen så det glider let.
Nitterne erstattes af fire 3x25 mm skruer.
Relæet er reddet og virker som nyt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

 
 
Hekto (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-03-05 22:36

In article <27a9315iacab58196tcoddvl0ldt02kdnn@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> Hej NG.
>
> Hermed et lille hint til at redde et defekt startrelæ.
>
> Jeg har købt en Paso som reservedelsdonor til mit kæreste eje
> Da jeg skulle prøvestarte motoren før den skal langtidskonserveres
> viser det sig at startrelæet er færdigt.
> Jeg starter den ved at kortslutte relæet med en skruetrækker - Det
> virker fint.
> Jeg demonterer startrelæet for at finde ud af hvad det fejler.
> Op i boremaskinen, et 4 mm bor ned i nitterne og relæet er til at åbne
> - Legende let.
> Spolen er afbrudt, men det er ikke det værste - Lakken er brændt af
> tråden, så der er ikke andet at gøre end at vikle al tråden af og
> vikle ny tråd på.
> 425 vindinger 0,5 tråd er hvad der var på, og det er så hvad der skal
> på igen.
> Tråden tager jeg fra en gammel trafo jeg tidligere har adskildt for at
> bruge tråden - Den er tilfældigvis 0,5 mm
> Jeg har en gammel håndboremaskine, sådan en gammel sag med håndsving
> og tandhjul - Op i skruestikken med den.
> En 6 mm bolt gennem spolekærnen og i boremaskinens patron med den.
> Nu er det bare at lægge tråd på igen, pænt vinding ved vinding, lag
> for lag.
> Pas på - Tråden kan kun være der hvis det ligger pænt.
> For hver omdrejning på håndtaget roterer patronen 4 omgange, så det er
> bare at kunne tælle til 106
> Relæets anker får lige lidt vaseline før samlingen så det glider let.
> Nitterne erstattes af fire 3x25 mm skruer.
> Relæet er reddet og virker som nyt.
>
>

OKæ'!

Har du ikke andet at tage dig til, end at lægge dine nyindkøbte
reservedele på hylderne?

Nå, jeg er også igeng, med at splitte nogle stumper ad, bl.a. nogle
topstykker jeg havde til overs. De ryger også på hylderne, til senere
brug/byttehandel!

I morgen er der heldigvis et lille afbræk i trivialiteten, tilsat
italiensk rødvin, og så bliver det vel lige straks sommer!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Steen Gruby (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-03-05 23:02

On Sun, 13 Mar 2005 22:35:58 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qx ROT13>
wrote:
Hej Hekto
>
>Har du ikke andet at tage dig til, end at lægge dine nyindkøbte
>reservedele på hylderne?
>
Joeh, men værkstedet flød af stumper, så der var ikke meget andet at
gøre end at få ryddet op.
Og så syntes jeg faktisk at det var sjovt "lige" at redde relæet.
Motoren går for i øvrigt fint, den er 40KKm gammel, så der er meget
mere i den.

>Nå, jeg er også igeng, med at splitte nogle stumper ad, bl.a. nogle
>topstykker jeg havde til overs. De ryger også på hylderne, til senere
>brug/byttehandel!
>
Det er nu kun "vedhænget" der ryger på hylderne.
Plastic, lygter, spejle, tank og sædet.
Resten får lov til at sidde i stellet til jeg skal bruge det.
Bagstøddæmperen er en Öhlin, den ser ud til at være ret ny, men jeg
piller den nok af og sender til overhaling, så kan jeg skifte den ved
lejlighed.

>I morgen er der heldigvis et lille afbræk i trivialiteten, tilsat
>italiensk rødvin, og så bliver det vel lige straks sommer!

Jeg var for sent ude med tilmelding, så der var overtegnet da jeg
vågnede ,-)
Det er nu også godt det samme, idet jeg har noget i morgen jeg ikke
rigtigt ved hvornår slutter.
I må hygge jer

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-03-05 23:24

Steen Gruby wrote:
>
> Og så syntes jeg faktisk at det var sjovt "lige" at redde relæet.
> Motoren går for i øvrigt fint, den er 40KKm gammel, så der er meget
> mere i den.

Hyggefaktoren, jup!

For startrelæer er da ellers tilgængelige stumper der ikke kan koste det
store!

--
Armand.

Steen Gruby (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-03-05 23:31

On Sun, 13 Mar 2005 23:24:18 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand
>
>Hyggefaktoren, jup!
>
Udelukkende, og også for at se hvad der var indeni

>For startrelæer er da ellers tilgængelige stumper der ikke kan koste det
>store!

Det er rigtigt, men det er nok en 500 Kr seddel for sådan et, så jeg
har holdt en fin timeløn ved at reparere det.
2 timer - Skattefri

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (14-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-03-05 00:04

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 13 Mar 2005 23:24:18 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>>For startrelæer er da ellers tilgængelige stumper der ikke kan koste det
>>store!
>
>
> Det er rigtigt, men det er nok en 500 Kr seddel for sådan et,


Så er jeg formuende med de relæer der befinder sig på min, iflg. Linea,
alt for omfattende samling af gammelt lort!

--
Armand.

Steen Gruby (14-03-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-03-05 00:11

On Mon, 14 Mar 2005 00:04:06 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Så er jeg formuende med de relæer der befinder sig på min, iflg. Linea,
>alt for omfattende samling af gammelt lort!

Det har Lise heldigvis ikke forstand på, så jeg får lov til at rode i
fred ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben Scheel (14-03-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-03-05 10:48

Steen Gruby wrote:
> On Mon, 14 Mar 2005 00:04:06 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>
>
>>Så er jeg formuende med de relæer der befinder sig på min, iflg. Linea,
>>alt for omfattende samling af gammelt lort!
>
>
> Det har Lise heldigvis ikke forstand på, så jeg får lov til at rode i
> fred ,-)
>
Det har de "aldrig" - men det er de færreste af dem der føler sig
begrænset ift. oprydningskrav af den grund

Tillykke med hende - hun er sjælden.

--
vh
Torben

Hans Paulin (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 13-03-05 23:08

Steen Gruby skrev:

snip

> Relæet er reddet og virker som nyt.

Lækker historie!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Lars T. Thomsen (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-03-05 23:12

Hej Steen,

> Jeg har købt en Paso som reservedelsdonor til mit kæreste eje
> Da jeg skulle prøvestarte motoren før den skal langtidskonserveres
> viser det sig at startrelæet er færdigt.

.... Del 2: Starteren kører nu, men tændspolerne er brændt og du vikler lige
nogle nye!

snip...

> Relæet er reddet og virker som nyt.

Jeg ville *helt* bestemt have forsøgt det samme!
Viklingstallet og trådtykkelsen, er næppe højkritiske faktorer. Det er jo
ikke stykke raket-teknologi, men det kunne måske begrænse chancen for endnu
en nedsmeltning.

Hilsen
Lars



Steen Gruby (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-03-05 23:29

On Sun, 13 Mar 2005 23:11:46 +0100, "Lars T. Thomsen"
<oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:

Hej Lars
>
>... Del 2: Starteren kører nu, men tændspolerne er brændt og du vikler lige
>nogle nye!
>
Du ka tro det er løwn
>
>Jeg ville *helt* bestemt have forsøgt det samme!
>Viklingstallet og trådtykkelsen, er næppe højkritiske faktorer. Det er jo
>ikke stykke raket-teknologi, men det kunne måske begrænse chancen for endnu
>en nedsmeltning.
>
Det er jeg også helt sikker på at du ville ,-)
Vindingstallet er ikke kritisk, men der går en del strøm i spolen, og
for få vindinger vil sikkert få den til at varme meget, og så er
laktråden igen uden isolation.
Jeg angav kun vindingstallet og trådtykkelsen som "guide line" for
andre der er lige så tossede som jeg

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-03-05 23:39

In article <4234baeb$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>,
oz0ltt@ofir.deltakilo says...
> Jeg ville *helt* bestemt have forsøgt det samme!
> Viklingstallet og trådtykkelsen, er næppe højkritiske faktorer. Det er jo
> ikke stykke raket-teknologi, men det kunne måske begrænse chancen for endnu
> en nedsmeltning.
>
Ahem! ... jo, det er skam raketteknologi!
Både Redstone, Atlas og Soyous er relæstyrede!
Man laver ikke noget om, der virker, bare fordi det skal forlade
atmosfæren!


.... kunne japanerne lære noget af det!? ,o)

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Schlæger (14-03-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 14-03-05 07:04

Hekto wrote:

> Man laver ikke noget om, der virker, bare fordi det skal forlade
> atmosfæren!

> .... kunne japanerne lære noget af det!? ,o)

Det lærte de skam for længe siden - det er vel dokumenteret ret godt med
f.eks. XJ900 ????

Mch Schlæger


Bjørn S (14-03-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 14-03-05 08:43

Schlæger wrote:

> Hekto wrote:
>> .... kunne japanerne lære noget af det!? ,o)
> Det lærte de skam for længe siden - det er vel dokumenteret ret godt med
> f.eks. XJ900 ????

Jup. lærte det.
Japanerne opfinder sjældent ting, men de er ret gode til at finde ud
hvordan andre gør det, forfiner det, og markedsfører det som sin egen
fantastiske opfindelse 10-30 år senere. Hertil tillægges en masse
uoverskuelig elektronik og kryptiske krætse. Og det virker også som oftest
ret godt indtil det brænder af

--
/Bjørn


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste