dæmpning ved vacuum måling
Fra : Benny Thomsen

Dato : 13-03-05 13:27

Jeg har anskaffet et par metre af bourdon typen og lavet et par passende
skruer så jeg kan slutte gummislangerne til indsugningen.
Hertil ingen problemer - de opstår først når jeg skal måle.

Hvordan laver jeg en passende dæmpning så nålen ikke fiser rundt på skiven
???
Har forsøgt med at klemme slangen men det virker altså lidt "usikkert"
Gode forslag / tegninger modtages gerne.

Iøvrigt er patienten en CX500. Nogen der ved hvor meget vacuum den helst
skal ligge på?

vh. Benny

Fra : Armand

Dato : 13-03-05 13:38

Benny Thomsen wrote:
> [...]
> Har forsøgt med at klemme slangen men det virker altså lidt "usikkert"
> Gode forslag / tegninger modtages gerne.

Til iltnings/rense -systemet på min ungdoms akvarie kunne man i
akvariehandelen købe nogle mikro-små skruetvinger til at klemme
slangerne flade med - Sådanne vil også virke på dine vacuum-slanger!

Er det tilfældige vacuum-metre eller nogle beregnede til jobbet?
I sidstnævnte tilfælde er der oftest en dæmper bygget ind som en omløber
ved slangestutsen!

> Iøvrigt er patienten en CX500. Nogen der ved hvor meget vacuum den helst
> skal ligge på?

Ens, frem for alt.

--
Armand.

Fra : Benny Thomsen

Dato : 13-03-05 14:06

Metrene er fra Harald Nyborg - så vidt jeg husker. Fandt dem i en rodekasse
til små penge.
Men ellers er de beregnet til formålet, men desværre uden indbygget
dæmpning.

Med en solidt klemme på slangerne er er lidt forskel. Kan denne forskel
udelukkende tilskrives en mis-justering eller bør jeg lige tjekket et eller
andet før jeg skruer dem på plads.
Sidstnævnte burde jo ifølge Haynes ikke volde problemer.

vh Benny

ps desværre er akvariehandleren fra min ungdom lukket for lææænge siden.

Fra : Armand

Dato : 13-03-05 14:35

Benny Thomsen wrote:

> Desværre er akvariehandleren fra min ungdom lukket for lææænge siden.

Ja, han mistede jo dig som kunde

Man kan eksperimentere med diverse plomber á himstregimser med små
huller der kan sættes i slangen for at dæmpe udslaget - úmiddelbart kan
jeg forestille mig at spidsen fra en engangs-kuglepen vil gøre meget ved
det, og hvis ikke så vil man kunne smelte tyyynde huller i andre
plastpropper med glødende nåle!

> Med en solidt klemme på slangerne er er lidt forskel. Kan denne forskel
> udelukkende tilskrives en mis-justering eller bør jeg lige tjekket et eller
> andet før jeg skruer dem på plads.

Hvis du klemmer på slangerne så viserne lige akkurat vibrerer, er du
sikker på ikke at have låst én ved at klemme for meget, og den visning
der fremkommer derved må du så forholde dig til (á Haynes)!

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 13-03-05 17:06

Armand wrote:

> Hvis du klemmer på slangerne så viserne lige akkurat vibrerer, er du
> sikker på ikke at have låst én ved at klemme for meget, og den visning
> der fremkommer derved må du så forholde dig til (á Haynes)!

Og det er nogenlunde på samme måde de fungerer, de ure jeg købte hos
Louis. Her er der en lille stil-skrue hvor man drosler åbningen til de
står stille.

Når du har målet, er det en god ide at bytte om urene for at se at de
stadig står ens.
En regulær vakummåling kan du ikke udføre på en MC, så du kan ikke finde
de verdier den skal ha noget sted, kun justere så de står ens.

--
/Bjørn

Fra : Benny Thomsen

Dato : 13-03-05 17:50

takker for svarene, har klemt slangerne med en lille skruetvinge til viserne
lige akurat vibrerer. Det virker fint og pålideligt. Når viserne lige netop
sitrer er der en mindre forskel (med et Y på samme slange kan de to
instrumenter justeres til at vise præcist det samme)
Spørgsmålet er så stadig om jeg skal justere den forskel væk på kaburatoren
eller jeg skal tjekke ventiler og andet mærkeligt mekanik. Underligt nok
finder motoren sig i at jeg hiver slangen af i den ene side men ikke i den
anden.
Der fulgte en Chenglish manual med manometrene som forklarer en masse om
dårlige ventiler, beskidte tændrør, forkert timing og forkert tænding - og
ikke et ord om synkronisering. Derfor min forvirring.
Ventilerne er ny-slebne, toppakningerne helt nye og alt er trimmet og klart
til at der om 2 dage igen er forsikring på dyret.
Bare det at høre motorens svage buldren er sågu da en fornøjelse.

(Chenglish = engelsk skrevet af en kineser)

vh Benny

Fra : Armand

Dato : 13-03-05 19:29

Benny Thomsen wrote:
> [...]
> Spørgsmålet er så stadig om jeg skal justere den forskel væk på kaburatoren
> eller jeg skal tjekke ventiler og andet mærkeligt mekanik.

Et par er (er det?)cmHG giver ikke en praktisk mærkbar forskel, men når
nu du er igang og har tiden til det (á meterologien udenfor), hvorfor så
ikke lege lidt med sagerne og trimme karbunaderne ind så de matcher
bedst muligt!?

Ingen andre faktorer burde have særlig indflydelse på vacuum-målingen,
men igen: Det er nu der er tid, så hvorfor ikke kontrollere
ventilspillerummet også?

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 13-03-05 23:05

Benny Thomsen wrote:

> [...]
> Bare det at høre motorens svage buldren er sågu da en fornøjelse.
>
> (Chenglish = engelsk skrevet af en kineser)

Det er jo nok fordi du har købt et desidert vakumeter (gange 2)som
egentlig er beregnet for at måle ud de ting manualen nævner. Brugt i de
rigtige hænder er det et fantastisk simpelt men samtidigt utrolig
avancert instrument. Men som sagt, det kan i den henseende kun benyttes
på en bilmotor.

Når ventilerne er nyslæbne så er de vel også korrekt justerte ? De er i
modsætning til hvad Armand skriver (eller som jeg læser det han
skriver), det som ihvertfal i min Haynes til min NTV, og diverse How To
- beskrivelser på nettet, det som kan have en indflydelse på
synkroniseringen, hvis ellers knast og tænding er korrekt.
Det er jo suget/vakumet i motoren, og indbyrdes mellem de to cylindre
man forsøger at udligne via karburatorene.

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 13-03-05 23:23

Bjørn S wrote:

> [...]
> skriver), det som ihvertfal i min Haynes til min NTV, og diverse How To
> - beskrivelser på nettet, det som kan have en indflydelse på

Tjaeh.
Jeg taler ud fra umiddelbar teknisk indsigt.
Det er det sugende stempel og indsugningsventilens åbning der skaber
vacuum imellem ventil og karburatorspjæld, og justeringen foregår på
gasspjældene.
Eneste indflydelse ventilerne skulle kunne have er hvis
udstødningsventilerne er for stramme og derfor ikke lukker helt til
hvorved der ikke vil kunne dannes det samme vacuum i cylinderen og
dermed heller ikke i indsugnings-kanalen.
Fejltænding? Mnjarh, (den flercylindrede)motoren løber vel rundt
alligevel, hvorved at "stempelpumpen" fungerer ligeligt på alle cylindre :-/

Anyhow:
Eftersom at ventilerne skal måles/justeres i kold tilstand, er det vel
også mest logisk at justere dém inden at man starter motoren op for at
vacuum-justere :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-03-05 23:23

On Sun, 13 Mar 2005 23:04:33 +0100, Bjørn S <bjosko@yahhabaoo.com>
wrote:

Hej Bjørn.

> [...]
>Det er jo suget/vakumet i motoren, og indbyrdes mellem de to cylindre
>man forsøger at udligne via karburatorene.

Jeg har set er elektronisk vacummeter hos Lydmuren, der foruden
synkronisering kan afsløre brændte ventiler og dårlig kompression.
Virkemåden er egentlig simpel, det er kun et spørgsmål om at
computeren i instrumentet laver tidsselektive målinger, noget man ikke
kan med de gamle analoge instrumenter.
Det er selvfølgelig ikke billigt, men i de rette hænder er det et
meget effektivt instrument.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Brian Lænø

Dato : 14-03-05 20:49

"Benny Thomsen" skrev
> [...]
> Bare det at høre motorens svage buldren er sågu da en fornøjelse.
>
> (Chenglish = engelsk skrevet af en kineser)

Har du kontrolleret ved både tomgang og ved gasgivning?
Juster ved tomgang på tomgangsskruen.
Ved gasgivning skal du justere på gaskablet.
Den cylinder der har det største vakuum, skal have mere gas.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-03-05 21:54

On Sun, 13 Mar 2005 14:35:08 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>jeg forestille mig at spidsen fra en engangs-kuglepen vil gøre meget ved
>det, og hvis ikke så vil man kunne smelte tyyynde huller i andre

Når man sætter vacummetre på karburatorene anvender man ofte nogle til
formålet egnede dysser med et lille hul i så man kan sætte slangerne
fra vacummetrene på.
Hvis dysserne er ca 50 mm lange og hullet 1 - 1,5 mm i diameter bør
det vel kunne klare dæmpningen ?
Jeg var ved at lave nogle dysser i dag, men jeg havde ingen 5x50 mm
skruer jeg kunne gennembore så jeg droppede projektet.
Jeg laver nogen ved lejlighed og tester dem på min Paso donor der står
adskildt i værkstedet.
Mit vacummeter er kviksølvtypen, så det dæmper meget i sig selv, men
en 90 grader V2 kan få det til at hoppe noget

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-03-05 22:46

Steen Gruby skrev:

>Jeg var ved at lave nogle dysser i dag, men jeg havde ingen 5x50 mm
>skruer jeg kunne gennembore så jeg droppede projektet.

Det er vel heller ikke lige til at bore så lille hul så langt?. Hvad med
en stump bremserør. Det er 5 mm. Og kan "justeres" med loddetin.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-03-05 23:04

On Sun, 13 Mar 2005 22:45:59 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib

>Det er vel heller ikke lige til at bore så lille hul så langt?. Hvad med
>en stump bremserør. Det er 5 mm. Og kan "justeres" med loddetin.

Det er bare op i drejebænken med det, så er sagen klar
(Hvad er et hjem uden drejebænk?) )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-03-05 00:00

Steen Gruby wrote:

>Det er bare op i drejebænken med det, så er sagen klar
>(Hvad er et hjem uden drejebænk?) )

Lige mine ord. Den hører hjemme i enhver husholdning. Her på adressen
står der en fransk Batignolles drejebænk. Ved siden af min
Pedersenfræser. De hyggesnakker med min Arboga boremaskine med rigtige
gear. Jeg ved faktisk ikke hvordan man skulle kunne lave noget uden en
drejebænk.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-03-05 00:08

On Mon, 14 Mar 2005 00:00:06 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

> [...]
>Pedersenfræser. De hyggesnakker med min Arboga boremaskine med rigtige
>gear. Jeg ved faktisk ikke hvordan man skulle kunne lave noget uden en

Dit heldige asen.
Vi havde en del Franske Batignolles der hvor jeg var i lære, fra 1,5
til 3,5 meter - Det er ypperligt stuff.
En af dem var en 1,5 meter elektro/hydraulisk kopibænk - Den ville jeg
gerne være ejer af i dag.
Min bænk er en 1 meter Prince bygget i Danmark i 50'erne.
Den er ikke helt lige i pinoldokken, så det kræver nogen øvelse at
bruge den, men den er bedre end ingenting

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-03-05 20:02

Steen Gruby wrote:

>Dit heldige asen.

Den var også dyr. Kr.500 +moms. Det skal siges at den var defekt.
En ikke mere end at jeg havde den kørende for godt kr.1400. En
tilsvarende hos en forhandler kostede kr.50.000 +moms.

>Vi havde en del Franske Batignolles der hvor jeg var i lære, fra 1,5
>til 3,5 meter - Det er ypperligt stuff.

Det er en 1m. Med skrå vanger og 16-2000 omdr. Senere udstyret med
hurtigskiftholder. Og et diverse patroner, blandt andet 12" 4 bakket
Bergmann. Den koster en bondegård.

>En af dem var en 1,5 meter elektro/hydraulisk kopibænk - Den ville jeg
>gerne være ejer af i dag.

Det har der faktisk været på min.

>Min bænk er en 1 meter Prince bygget i Danmark i 50'erne.

Der er bygget en masse drejebænke på Holeby Diesel. Sikkert også denne.

>Den er ikke helt lige i pinoldokken, så det kræver nogen øvelse at
>bruge den, men den er bedre end ingenting

Det kan der vel kompenseres for ved at forsætte den lidt?.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-03-05 21:40

On Mon, 14 Mar 2005 20:01:53 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Det har der faktisk været på min.

Jeg kan huske forkert og det kan have været en 1 meter bænk.
Den endte i Fakse med hydraulikken da min læreplads lukkede midt i
90'erne.
Det var en af mine gamle kolleger der fik den.

>Der er bygget en masse drejebænke på Holeby Diesel. Sikkert også denne.

Prince er vistnok bygget i Odense.

>Det kan der vel kompenseres for ved at forsætte den lidt?.

Ja, men jeg skal først lige have den forankret ordenligt før jeg kan
rette den op således at det er blivende..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Brassball

Dato : 13-03-05 21:42

Prøv at se :
http://www.airheads.org/index.php?Technical%20Tips+%244%20Carburetor%20Synchronizer
Her er der et syncroniserings apparat der virker på alle 2 cyl
maskiner.

MVH
Kim Svensson
BMW R100RS