Udskiftning af styrthjelme
Fra : Boye Wildt

Dato : 13-03-05 06:25

Hej!
Hvis man bruger sin hjelm meget i solskin, har jeg hørt, at man bør udskifte
sin hjelm efter ca. 5 år, idet materialet bliver skørt ??? Gælder det i
givet fald også kvalitetshjelme som Schubert, Shoie o.l. Er der der nogen i
gruppen, som har et kvalificeret svar på dette, evt. med en henvisning til
test.
Hilsen
Boye

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-03-05 12:04

Boye Wildt wrote:
> [...]
> gruppen, som har et kvalificeret svar på dette, evt. med en henvisning til

Jeg tvivler - i og med at de fleste er lakerede, så det er højst lakken
der kan tage skade af UV'en. Jeg kender ikke til undersøgelser - der er
sikkert andre det kan hjælpe med det.

--
vh
Torben

Fra : Steen E.

Dato : 13-03-05 12:26

Schuberth skriver i den medfølgende manual (til C2) at man bør udskifte
hjelmen efter 5-7 år, afhængigt af brug, selvom den:
"... i princippet har et længere service liv, men grundet materiale
træthed, slid og forskellig påvirkning af uforudsigelig art, så
anbefales det for en sikkerheds skyld at udskifte hjelmen efter den
nævnte tid ..."

De skriver også at hjelmen SKAL udskiftes efter sammenstød, også hvis
den tabes på hårdt underlag fra så lidt som 1 m højde, da hjelmen
optager sammenstødsenergi ved at ødelægges (ligesom deformationszoner i
moderne biler).

Så solskin er nok ikke det store problem.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Kasper Friis

Dato : 13-03-05 12:59

> [...]
> biler).
>
> Så solskin er nok ikke det store problem.

Tjaaa jeg skal faktisk have en Ny hjelm, købte ellers en glimrene Nolan
hjelm sidste sommer, men når jeg gik fra cyklen hængte jeg hjelmen med
clipsen under bagsædet, uden at tænke på der var en varm udstødning nede
under, så nu har den nogen smeltemærker på den ene side.. :( Så jeg må have
en Ny :)

Kasper friis

Fra : Richard

Dato : 13-03-05 14:15

Torben Scheel wrote:

> Jeg tvivler - i og med at de fleste er lakerede, så det er højst lakken
> der kan tage skade af UV'en.

Er du sikker på, at lakken på en hjelm kan stoppe UV-stråling, Torben? -
ved det ikke selv, men umiddelbart ville jeg tro, at der skulle mere til.

Fabrikanternes anbefaling med at udskifte hjelmen hvert 5-7' år kunne
mistænkes at være en salgsfremmende foranstaltning - indtil en
undersøgelse måtte vise, at de har ret. Men alene i kraft af den
teknologiske udvikling, er det sikkert formålstjenligt at skifte hjelmen
med et sådant interval

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 13-03-05 14:44

Richard wrote:

> [...]
> undersøgelse måtte vise, at de har ret. Men alene i kraft af den
> teknologiske udvikling, er det sikkert formålstjenligt at skifte hjelmen

"Teknologiske udvikling"?
Hjelmene skal overholde en fastsat norm som ikke skærpes med tiden, og
diverse tests har fastlagt at hjelme af eksotiske kompositer ikke
nødvendigvis er de bedst absorberende (i den sidste ende er det
inderhjelmen der tager imod slaget).
Så den eneste udvikling må være i retning af komfort, og deromkring er
det væsentligere at finde dén hjelm der sidder 100% på lige netop ens
eget hovede, og det kan sagtens hænde at være en hjelm der er ældre og
mindre "teknologisk" end det nyeste pop :-|

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 13-03-05 15:59

Armand wrote:

> [...]
> diverse tests har fastlagt at hjelme af eksotiske kompositer ikke
> nødvendigvis er de bedst absorberende (i den sidste ende er det

Og du tror ikke, at fabrikanterne driver nogen som helst udvikling, men
blot venter på at kraven bliver skærpet.? Det er f.....me uhyggeligt du

> [...]
> eget hovede, og det kan sagtens hænde at være en hjelm der er ældre og
> mindre "teknologisk" end det nyeste pop :-|

Det er en helt anden sag; men det behøver jo heller ikke bremse
udviklingen i retning af at skabe hjelme, der overgår kravene mer og mer,
som årene går IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 13-03-05 18:55

Richard wrote:

> Og du tror ikke, at fabrikanterne driver nogen som helst udvikling, men
> blot venter på at kraven bliver skærpet.? Det er f.....me uhyggeligt du

Hvis blot et fåtal af dødsfald gennem tiden havde kunnet tilskrives
hjelmens manglede evne til at modstå forekommende påvirkninger havde man
nok taget skridt til en skærpelse, men godt nok ér tilsyneladende godt
nok, hvorfor normen ikke er blevet skærpet i løbet af tiden!

> Det er en helt anden sag; men det behøver jo heller ikke bremse
> udviklingen i retning af at skabe hjelme, der overgår kravene mer og
> mer, som årene går IMHO.

Hvor godt kan man egentlig pakke hovedet ind?
Den største sikerheds-detalje man kan focusere på udover normen er i
mine øjne hjelmens egenvægt.
Jeg kender ikke til dødsfald hvor man på nogen måde kunne tvivle om
afdødes skæbne p.g.a. forhold omkring hjelmen. Det nytter ikke noget at
være et smukt hovede når resten af kroppen er sønderlemlæstet og hjertet
har flået sig fri af aorta p.g.a. kroppens kraftige opbremsning. :-|

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 13-03-05 19:07

Armand wrote:

> Hvor godt kan man egentlig pakke hovedet ind?
> Den største sikerheds-detalje man kan focusere på udover normen er i
> mine øjne hjelmens egenvægt.

Tjah, eller at skabe bedre udsyn og ventilation uden at det går ud over
dens stødabsorberende evne, når du nu siger, den ikke kan gøres bedre.
Eller at forbedre klapmekanismen på klaphjelme. Eller på en tredie måde
forbedre komfort og egenskaber...

Men en lavere vægt burde kunne drive udviklingen i sig selv, den er i
hvertfald vigtig mhb på at undgå skader på nakke og hals, helt enig

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen E.

Dato : 13-03-05 19:57

> Hvor godt kan man egentlig pakke hovedet ind?
> Den største sikerheds-detalje man kan focusere på udover normen er i
> [...]

Hvis du ser på hjelme fra Schuberth og Shoei f.eks., så er yderskallen
opbygget af flere forskellige lag, med det formål at absorbere og
fordele sammenstøds-energien, angiveligt bl.a. ved at den ødelægges.

Og hovedet er stadig vores vigtigste del og den vanskeligste at reparere
(jow, jow, tid til landsdels-vittigheder

Den teknologiske udvikling håber jeg sandelig ikke står så stille som du
antyder - til sammenligning kan man jo betragte udviklingen i biler,
f.eks. er en mikro-bil som Smart i dag væsentligt mere sikker i
crashtest end en "solid og gedigen" Saab 900 fra '97 (3 stjerner imod 2
i NCAP, hvor Saab'ens kabine bryder sammen og døre ikke kan åbnes !)

Fra : Armand

Dato : 13-03-05 12:48

Boye Wildt wrote:
> [...]
> gruppen, som har et kvalificeret svar på dette, evt. med en henvisning til

I bund og grund er det ikke yderskallen der er hjelmens væsentlige
punkt, men derimod indehjelmen der er af skumplast, akkuart som en
børne-cykelhjelm. Det er inderhjelmen der, som en stød-zone, skal optage
energien i nedslaget, hvor yderskallen "kun" skal beskytte mod
gennemtrængning af specielt skarpe genstande.
Derved ville det også være mere fornuftigt at focusere på inderhjelmens
tilstand, fremfor lys og lufts påvirkning af yderskallen :-|

Det tyske magasin MOTORRAD har nogle fantastiske test af såvel
motorcykler som alskens tilbehør, og deriblandt også jævnligt hjelmtest.
For år tilbage suplerede man en sådan "standard-test" med en test af
aldrende hjelme, hvoraf den ældste var 12 år, og ingen af disse skilte
sig negativt ud omkring yderskallens holdbarhed - En enkelt havde dog
ikke særligt meget støddæmpning tilbage i inderhjelmens isse-område,
hvilket man tilskrev en ukendt begivenhed i hjelmens lange liv

Vær forsigtig omkring din påvirkning af hjelmens indre - Lad f.eks. være
med at stoppe den hårdt med handsker og halstørklæde når den ikke er i
brug, eller at hænge den på en knage (i nakken), og spar blot pengene
til en ny hjelm!
Du kan sandsynligvis sagtens finde et andet område omkring din
sikkerhedsbeklædning som bedre kunne trænge til merinvestering :-/
Hvad med en rygbeskytter eller støvler med ordentlig stivhed (Sidi
Vertebra, skulle være toppen af poppen)??

Og hvad angår hjelmen så brug istedet de kommende år til at benytte
enhver lejlighed til at teste de hjelme der måtte krydse din vej. På den
måde ender du sandsynligvis med at stå med en hjelm der passer markant
bedre ned over din krydder end du før har oplevet, og så er det jo blot
at holde øje med hvornår lige dén hjelm måtte komme på tilbud!!

--
Armand

Fra : Richard

Dato : 13-03-05 16:03

Armand wrote:

> og så er det jo blot
> at holde øje med hvornår lige dén hjelm måtte komme på tilbud!!

Og håbe tilbuddet kommer fra en forretning, hvor man kan prøve hjelmen
inden køb og ikke blot en postordrebiks, hvor man får den forreste på
hylden. For der kan være endog stor forskel på pasformen af to hjelme af
samme fabrikat, model og størrelse - ved jeg af personlig erfaring

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 13-03-05 18:57

Richard wrote:

> [...]
> hylden. For der kan være endog stor forskel på pasformen af to hjelme af
> samme fabrikat, model og størrelse - ved jeg af personlig erfaring

ER det ikke et problem omkring dem der ligger fremme på hylden og som
ethvert grødhovede har været i, vs. den friske hjelm fra indpakningen? :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 13-03-05 19:10

Armand wrote:

> ER det ikke et problem omkring dem der ligger fremme på hylden og som
> ethvert grødhovede har været i, vs. den friske hjelm fra indpakningen? :-/

Med pomade og Brylcreme - det håber jeg da ikke, for min forrige hjem, en
Shoei TX hed den vist, var en af tre XL'er i butikken, jeg kunne passe. De
andre var alt for små

- husker ikke, hvilken der stod forrest, men har da også hørt om andre,
der oplevede noget lignende...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Boye Wildt