/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
beregning af gearing
Fra : DavieB


Dato : 11-03-05 19:09

Davs alle,

Jeg ved denne har været oppe og vende før, meeeeen!

Hvordan er det nu man kan regne hastigheds ændringer ude fra tandhjul
størrelsen?

Som eksempel; knægtens knallert har 12 tænder foran og 65 bagved. 10000
omdr. giver ca. 50 km/t i 4 gear.

Hvordan vil tophastigheden være hvis jeg sætter en 14 tands foran og en 53
tands bagved, eller 14:48?

mvh, David
forhenværende CBR1000 ejer.



 
 
Kim Persson (11-03-2005)
Kommentar
Fra : Kim Persson


Dato : 11-03-05 19:32

> Hvordan er det nu man kan regne hastigheds ændringer ude fra tandhjul
> størrelsen?

og hvad er formlen for accelerationsforbedringen/forværringen

//Kim



Ib Jakobsen (11-03-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 11-03-05 19:34

DavieB skrev:

>Davs alle,
>
>Jeg ved denne har været oppe og vende før, meeeeen!
>
>Hvordan er det nu man kan regne hastigheds ændringer ude fra tandhjul
>størrelsen?
>
>Som eksempel; knægtens knallert har 12 tænder foran og 65 bagved. 10000
>omdr. giver ca. 50 km/t i 4 gear.
>
>Hvordan vil tophastigheden være hvis jeg sætter en 14 tands foran og en 53
>tands bagved, eller 14:48?
>
>
>
Lige ud af landevejen. 50 divideret med 12 ganget med 14 lig med 58,3
km/t. Eller 50 ganget med 65 divideret med 53 lig med 61,3 km/t.
Eller samlet 50( (14*65)/(12*53))=71,5 km/t.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

Armand (12-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-03-05 00:17

Ib Jakobsen wrote:
> DavieB skrev:
>
>> Davs alle,
>>
>> Jeg ved denne har været oppe og vende før, meeeeen!
>>
>> Hvordan er det nu man kan regne hastigheds ændringer ude fra tandhjul
>> størrelsen?
>>
>> Som eksempel; knægtens knallert har 12 tænder foran og 65 bagved. 10000
>> omdr. giver ca. 50 km/t i 4 gear.
>>
>> Hvordan vil tophastigheden være hvis jeg sætter en 14 tands foran og
>> en 53
>> tands bagved, eller 14:48?
>>
>>
>>
> Lige ud af landevejen. 50 divideret med 12 ganget med 14 lig med 58,3
> km/t. Eller 50 ganget med 65 divideret med 53 lig med 61,3 km/t.
> Eller samlet 50( (14*65)/(12*53))=71,5 km/t.
>
>
>
Min version:
Gear.A: 12:65 = 1:5,416
Gear.B: 14:53 = 1:3,786
Gear.C: 14:48 = 1:3,429

Forskellen mellem gear.A og -B er 43%, hvilket omdrejninger hhv.
hastighed også vil blive.
Det lyder noget drastisk, ikke mindst hvis man holdet det op mod at
springet mellem næsthøjeste og højeste gear næppe er over 10% på nogen
model :-/
Gear.C er yderligere lavere, hvorfor jeg afholder mig fra at regne på
den; en prøv blot selv at se!

--
Armand.

Richard (11-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 11-03-05 19:45

DavieB wrote:

> Som eksempel; knægtens knallert har 12 tænder foran og 65 bagved. 10000
> omdr. giver ca. 50 km/t i 4 gear.

> Hvordan vil tophastigheden være hvis jeg sætter en 14 tands foran og en 53
> tands bagved,

50 * 65/12
---------- = 71,54
53/14

> eller 14:48?

50 * 65/12
---------- = 78,99
48/14

hvis du kan se gennem fingre med de skæve brøkstreger som divisionstegn

- og cyklen iøvrigt har kræfter til at trække dee markant højere gearinger


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



Richard (11-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 11-03-05 19:49

Richard wrote:

> Organisation: DFM interface at http://news.dkfritidmotorcykel.dk/
> Dato: Mar 11 2005 18:44:40

Jacob, har du et problem med tiden på serveren? - den må være 1 time foran


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



Richard (11-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 11-03-05 19:50

Richard wrote:

>> Organisation: DFM interface at http://news.dkfritidmotorcykel.dk/
>> Dato: Mar 11 2005 18:44:40

> Jacob, har du et problem med tiden på serveren? - den må være 1 time foran
>

Bagud, mente jeg "sæfullig"

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



Jacob Bunk Nielsen (11-03-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 11-03-05 19:57

rpaderichard@netscape.net (Richard) writes:
> Richard wrote:
>
>> Organisation: DFM interface at http://news.dkfritidmotorcykel.dk/
>> Dato: Mar 11 2005 18:44:40
>
> Jacob, har du et problem med tiden på serveren? - den må være 1 time foran
>

Nej, den skriver blot tiden i UTC, og med den rigtige
tidszone-angivelse. Fra dit indlæg:

Date: Fri, 11 Mar 2005 18:44:40 +0000 (UTC)

Jeg tror snarere du har et problem med at læse tiden korrekt. Eller
rettere - det newssoftware jeg bruger på serveren har. Jeg skal se om
jeg kan få skubbet til det i løbet af weekenden, men det er altså ikke
det der er højst på min liste over ting jeg skal have lavet.

Serveren kører i øvrigt ntpd, og har ret præcist styr på hvad klokken
er indenfor et par millisekunder

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Richard (11-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 11-03-05 20:04

Jacob Bunk Nielsen wrote:

>> Jacob, har du et problem med tiden på serveren? - den må være 1 time foran
>>

> Nej, den skriver blot tiden i UTC, og med den rigtige
> tidszone-angivelse. Fra dit indlæg:

> Date: Fri, 11 Mar 2005 18:44:40 +0000 (UTC)

> Jeg tror snarere du har et problem med at læse tiden korrekt. Eller
> rettere - det newssoftware jeg bruger på serveren har.

Netop, det er jo den, jeg får præsenteret i beskedens header, når jeg
læser den i Firefox...

> Jeg skal se om jeg kan få skubbet til det i løbet af weekenden, men det er
> altså ikke det der er højst på min liste over ting jeg skal have lavet.

...nej, naturligvis. Blot et kosmetisk problem; jeg kunne bare ikke
forstå, at der var så stor forskel på klokkeslettet i Ibs og mit indlæg.
Men Ibs er vel stemplet med TDC Normaltid

> Serveren kører i øvrigt ntpd, og har ret præcist styr på hvad klokken
> er indenfor et par millisekunder

Den del af tidsangivelsen tror jeg fuldt og fast på

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste