Grøn på banen, hvad skal jeg vælge?
Fra : Svend Koustrup

Dato : 09-03-05 10:19

Hej folkens

Jeg er en 20 årig gut fra Nord-århus, der ikke før har haft bil eller
motorcykel (Ergo: 0 års anciennitet).
Jeg har dog kørt scooter (Piaggio Zip 30 + 45) siden jeg var 18 til jeg var
20, indtil 45'eren blev stjålet i juni 2004 -
http://eskape.joke.dk/scooter/ - og bil så ofte jeg kunne komme til det
(Familieture mv).
Jeg fik B-kort som 18 årig (dec 2002) og lille MC-kort året efter (dec
2003).
Dvs. jeg kører stadig på det lille kort. "Kører" er nu så meget sagt, da jeg
som sagt ikke har ejet en MC før.

Så er det så, at jeg vil spørge jer, om I har nogen anbefalinger mv., både
mht. valg af MC, samt udstyr/tøj, hvor man bør købe det henne, mærke osv.

En fra arbejdet har en Suzuki Burgman AN400, som jeg er blevet lidt
forelsket i (jaja, det er en scooter...og så?), men er efterhånden blevet
overbevist om, at det ikke er et førstegangskøb pga pris/forsikringspris :(

Men hvad så? Jeg skal holde mig under 400ccm grundet det lille mc-plastic.

Nu spørger I sikkert, hvilken type jeg er... racer- eller chopper-style...
og jeg har egenligt ikke "valgt side".
Som udgangspunkt skal jeg bruge den som transportmiddel, til arbejdet, til
byen, til de gamle. 2-60km af gangen, sandsynligvis.

Eftersom jeg skal bruge den som transportmiddel, er der også et ønske om
vinterkørsel (uhh...). Selvfølgelig kun med rene veje, men det giver nok
alligevel noget sjap og .. salt..
Er det helt tosset at køre om vinteren?

Det vigtigste til at starte med, er nok prisen... både købspris og
forsikring.
Dernæst benzinøkonomi? Hvad er normalt? Da jeg havde min scooter, kørte jeg
hver dag og tankede ca 2 gange om måneden... kan jeg forvente det samme?
(Jeg kørte ikke ret langt, men jeg kørte dog...)

Hvad med tyverisikring? Som sagt, blev min ene scooter stjålet sidste år,
selvom den var låst med en pænt stor Magnum kædelås... Hvad bruger I? Og
hvor har I købt det? Kan man beskytte sig 99,9% med udstyr? (Jeg påtænker at
undvære en tyveriforsikring, eller er det dumt?)

Og så til sidst; tøj og beskyttelse. Hvad er nødvendigt? Jeg kører ikke 250
på motorvejen, overhovedet... men derfor skal men jo stadig beskytte sig
_nok_.

--
Jeg håber på nogen gode svar,
Med venlig hilsen

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 09-03-05 10:52

Svend Koustrup wrote:

> Så er det så, at jeg vil spørge jer, om I har nogen anbefalinger mv.,
> både mht. valg af MC, samt udstyr/tøj, hvor man bør købe det henne,
> mærke osv.

Der er mange gode råd at hente herinde, men som du også selv er inde på
længere nede i dit indlæg, skal du nok gøre lidt op med dig selv, hvad du
"tænder på" af motorcykel-genre, samt ikke mindst hvor meget du selv er
villig til at skrue og servicere dit kommende grej.

> [...]
> pris/forsikringspris :(
>
> Men hvad så? Jeg skal holde mig under 400ccm grundet det lille

Nej, det skal du ikke.
Du skal holde dig inden for 25kw / 34hk og kubikantallet er ligegyldig.

> [...]
> Som udgangspunkt skal jeg bruge den som transportmiddel, til
> arbejdet, til byen, til de gamle. 2-60km af gangen, sandsynligvis.

Suzuki GS500 er som regel det sikre valg, der vistnok skulle holde pratisk
talt evigt, og som er nem at skrue på, samt billig i indkøb og som
sidegevinst til at komme af med igen.

> Eftersom jeg skal bruge den som transportmiddel, er der også et ønske
> om vinterkørsel (uhh...). Selvfølgelig kun med rene veje, men det
> giver nok alligevel noget sjap og .. salt..
> Er det helt tosset at køre om vinteren?

Næh, overhovedet ikke.
Det som afgører om det er smart eller ej, er dit valg af maskine. Mange
kører hele året, og har som regel også en maskine, der er til at dossere og
styre, også når det er glat. En "almindelig" mc ala GS500, XJ600, CB500 osv.
burde ikke give de store problemer i vintervejret vil jeg mene.
Jeg har personligt valgt en anden type maskine, som jeg ikke agter at køre i
vintervejr med, da momentforløb, styreegenskaber osv. ikke egner sig til
kolde glatte veje. Ikke at det ikke kan lade sig gøre, men jeg kan ikke
udnytte mc'ens omrindelige hovedegenskaber i det vejr vi har nu, så derfor
ser jeg ingen grund til at prøve.

> Det vigtigste til at starte med, er nok prisen... både købspris og
> forsikring.

En GS500 er til at få for billige penge på dba.dk.
Mht. forsikring kan du med så billig en mc vel nøjes med ansvar?
Jeg giver under 3kkr om året hos GF i ansvar, og jeg er kun 21 år.

> Dernæst benzinøkonomi? Hvad er normalt? Da jeg havde min scooter,
> kørte jeg hver dag og tankede ca 2 gange om måneden... kan jeg
> forvente det samme? (Jeg kørte ikke ret langt, men jeg kørte dog...)

Ved sgutte hvad du skal regne med i km/l.
Tror det ligger mellem 18-25 km/l på sådan en "jævn mellemmaskine."

> [...]
> bruger I? Og hvor har I købt det? Kan man beskytte sig 99,9% med
> udstyr? (Jeg påtænker at undvære en tyveriforsikring, eller er det

Det er noget man helt selv skal gøre op. Hvor bor du, og står din mc inde om
natten?
Da jeg ikke har kasko på min, har jeg valgt at gear'e den helt op med
tyverisikring, selvom det jo selvfølgelig ikke er nogen sikker garanti for,
at den ikke skulle blive snuppet en dag!
Jeg har alarm med startspære, samt en hæftig kædelås og en skivelås. Min ged
holder også i garage, når ikke jeg kører på den, så det giver formegentlig
også lidt sikkerhed.

> Og så til sidst; tøj og beskyttelse. Hvad er nødvendigt? Jeg kører
> ikke 250 på motorvejen, overhovedet... men derfor skal men jo stadig
> beskytte sig _nok_.

Sørg i dit budget for at der er råd til noget ordentlig sikkerhed!
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke spare på dette område.
Find dig en hjelm, en jakke, et par bukser, handsker, støvler og ikke mindst
en rygbeskytter.
http://www.mconline.dk/ kan du virkelig finde billige sager, som mange
roser til skyerne. Generelt set koster det nok et sted mellem 5-10kkr. at
købe komplet sikkerhedsudstyr, og de er jo givet godt ud, hvis en bil en dag
kører ud foran dig fra en sidevej, fordi føreren tror, du er en knallert -
det er set før! :-/

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - sover ZZ

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 09-03-05 11:02

Psycho Cowboy wrote:
> [...]

[zip]

> [...]

> kører ud foran dig fra en sidevej, fordi føreren tror, du er en knallert -

Meget enig i GS500e - laves i droslet version no problem, godt begyndervalg.

www.louis.de har komplet udstyr til 99,- Euro i tiden så er du i gang,
og kan skifte ud løbende - så er der også til en rygbeskytter.

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Hekto

Dato : 09-03-05 11:13

In article <422ebf1c$0$30551$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, chrijac
[FJERN]@gmail.com says...

> Suzuki GS500 er som regel det sikre valg, der vistnok skulle holde pratisk
> talt evigt, og som er nem at skrue på, samt billig i indkøb og som
> sidegevinst til at komme af med igen.

En GS'er med drosselkit er ikke den dårligste investering.
Dog skal man tænke på at kåben tager skade næsten hver gang der sker
det mindste lille uheld med f.eks. støttebenet, eller hvis den bruges
til vinterkørsel!

Hvad med en 'hoppegøj' álá en XL/XT -et-eller-andet, med rimelige
'gade-dæk' og en topboks? Sådan en er da 'altagstauchlich' som de siger
down there, nord for Hamburg.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650

Fra : Svend Koustrup

Dato : 14-03-05 15:18

Først, sorry jeg først skriver nu, der har lige været så meget...

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> wrote in message
> (...) samt ikke mindst hvor meget du selv er
> villig til at skrue og servicere dit kommende grej.

Tjah, jeg ville da nok godt kunne rode lidt med den i godt sommervejr, men
erfaringerne fra jernhesten og scooteren viser, at det ikke rigtigt bliver
til så meget alligevel...

> Nej, det skal du ikke.
> Du skal holde dig inden for 25kw / 34hk og kubikantallet er ligegyldig.

Ouch, det er da rigtigt, jeg byttede lige rundt.
Nogen gode websites der viser info om de forskellige cykler?
Diverse MC-Guides i magasin-format er jo nok at foretrække, men hvis der er
nogen der kender nogen gode sites, er jeg meget lydhør.

> Suzuki GS500 er som regel det sikre valg, der vistnok skulle holde pratisk
> talt evigt, og som er nem at skrue på, samt billig i indkøb og som
> sidegevinst til at komme af med igen.
Og så er den da godt nok heller ikke helt grim? (Et hurtigt kig på google
gav positive resultater :)

> [...]
osv.
> burde ikke give de store problemer i vintervejret vil jeg mene.

Er de ikke for store til mig? Eller kan de neddrosles? (Og er det godt mht.
benzinøkonomien?)
Jeg kan godt følge dig. Da jeg tog kørekortet kørte jeg på en Suzuki GS
eller GN 250 (kan ikke lige huske), og den rykkede noget i gearet når jeg
kørte med lave omdrejninger. Prøvede også en noget større maskine (kan slet
ikke huske mærke/model), den rykkede også vældigt. Jeg vil helst ikke køre
ind i noget semiglat, og den så rykker rundt... Men så igen, jeg kører ikke
når det er glat...
Det er mere salten og det, jeg tænker på. Som en anden Anders skriver, "en
vinter slider mere end 10års sommerkørsel..." ... det giver lidt stof til
eftertanke...

> Mht. forsikring kan du med så billig en mc vel nøjes med ansvar?
> Jeg giver under 3kkr om året hos GF i ansvar, og jeg er kun 21 år.

Hvordan kan du være forsikret i GF som 21-årig? Der står på deres
hjemmeside, at man skal være 30 år. Det er måske fordi, du ikke har kasko på
den?

> Det er noget man helt selv skal gøre op. Hvor bor du, og står din mc inde
om
> natten?

Jeg bor i Lystrup nord for Århus, og den vil nok stå i et aflåst skur
(aflåst er nu så meget sagt, da der er 71 andre på kollegiet der har nøgle
til skuret...)
Men en tyk kædelås, skivelås, startspærre, alarm (hjælper det?)
Jeg vil nok hellere give 10.000,- på tyverisikring, end 12.000,- på 1 års
kasko...

Mht. kædelås, skivelås, startspærre, alarm osv, hvad er godt, hvad kan
anbefales og hvad kan absolut ikke anbefales? Jeg har hørt om skivelåse, der
ved at føreren havde glemt at låse den op, og så lige bakkede cyklen, faldt
låsen af i 2-3 dele!!

> Sørg i dit budget for at der er råd til noget ordentlig sikkerhed!

Ja helt sikkert! Det er sq mindst ligeså vigtigt som at have en cykel at
køre på.

> På http://www.mconline.dk/ kan du virkelig finde billige sager, som mange
> roser til skyerne. Generelt set koster det nok et sted mellem 5-10kkr. at

Ok... Dvs udover MC'ens købspris skal jeg tillægge 2-4000 i ansvar, 3-10.000
i tyverisikring og 5-10.000 i beklædning og personlig beskyttelse. Samlet
10-24.000,-

En anden ting... jeg er ret høj, lige knap de 2 meter... giver det
problemer?

Svend Koustrup

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-03-05 12:04

Svend Koustrup wrote:

> [...]
> Men en tyk kædelås, skivelås, startspærre, alarm (hjælper det?)
> Jeg vil nok hellere give 10.000,- på tyverisikring, end 12.000,- på 1 års

Hvor kan du få kasko så billigt?

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-03-05 14:10

Svend Koustrup wrote:

> [...]
> Diverse MC-Guides i magasin-format er jo nok at foretrække, men hvis
> der er nogen der kender nogen gode sites, er jeg meget lydhør.

MC-Revyen er som regel et godt bud på et magasin, der kort og godt fortæller
om de væsentlige ting ved alle nye danske motorcykelmærker.

> Er de ikke for store til mig? Eller kan de neddrosles? (Og er det
> godt mht. benzinøkonomien?)

De kan alle drosles, og de er ikke store maskiner som sådan.
Alle går de vel under betegnelsen "gode begyndermaskiner," skulle jeg mene.
Benzinøkonomien ved jeg ikke så meget om... Regn med >20 km/l.

> Hvordan kan du være forsikret i GF som 21-årig? Der står på deres
> hjemmeside, at man skal være 30 år. Det er måske fordi, du ikke har
> kasko på den?

Ja, det troede jeg også, men jeg har altså ingen andre forsikringer hos dem,
og jeg ringede og fortalte den rare dame som det var, at jeg havde en gixxer
og ville have ansvar på den som 21-årig. Det gav ingen problemer.

> Men en tyk kædelås, skivelås, startspærre, alarm (hjælper det?)

Alle cykler kan stjæles - det gælder bare om at gøre det så svært, at tyven
enten vælger at tage naboens, eller er så lang tid om det, at man opdager
det og får knaldet ham ned.

> [...]
> skivelåse, der ved at føreren havde glemt at låse den op, og så lige
> bakkede cyklen, faldt låsen af i 2-3 dele!!

Brug http://groups.google.com og søg lidt på emnet. Det har nemlig været
oppe rigtig mange gange.
Generelt er de fleste vist enige om, at det godt kan betale sig at give lidt
mere for en lås (fx. Abus), da den holder en del bedre, end en billig
variant.
Mht. den elektroniske sikring går rygtet, at louis.de har et godt og billigt
mærke, som skulle fungere glimrende... Spyball har jeg hørt mange fraråde.

> Ok... Dvs udover MC'ens købspris skal jeg tillægge 2-4000 i ansvar,
> 3-10.000 i tyverisikring og 5-10.000 i beklædning og personlig
> beskyttelse. Samlet 10-24.000,-

Det kommer helt an på, had du vælger at købe.
Det er nok ikke helt ved siden af, men se så sådan på det, at udstyret højst
sansynligt vil holde mange år, og måske være en engangs-investering.

> En anden ting... jeg er ret høj, lige knap de 2 meter... giver det
> problemer?

Med hvad?
Jeg ved ikke, om det giver problemer med cyklen - tror det dog ikke.
Mht. tøjet er der heller ingen problemer i det. Der findes beklædning i alle
størrelser.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - sover ZZ

Fra : anders majland

Dato : 09-03-05 10:27

> Som udgangspunkt skal jeg bruge den som transportmiddel, til arbejdet, til
> byen, til de gamle. 2-60km af gangen, sandsynligvis.

Har du overvejet mindre scootere. Der er efterhånden en del brugte
125-150ccm scootere, og i f.eks GF-forsikring er alt under 175ccm
forholdsvist billigt at forsikre. Men det afhænger lidt af hvad vej du kører
til arbejde. Er det motorvej vil du ikke kunne følge med (uden for
myldretiderne). Jeg har kørt godt 63000km på en Aprilia Leonardo 150 (Jeg
har pt 2 stående - en med en mindre defekt motor og en anden med en meget
defekt motor. Den lille defekt er min egen mens jeg har brugt den anden til
reservedele. Men med en tysk doner skulle den nok kunne bliver kørende igen
på en weekend)

> Eftersom jeg skal bruge den som transportmiddel, er der også et ønske om
> vinterkørsel (uhh...). Selvfølgelig kun med rene veje, men det giver nok
> [...]

Ja - men jeg er tosset ... Det jeg mener er at en vinter slider mere end
10års sommerkørsel...

> [...]
> hver dag og tankede ca 2 gange om måneden... kan jeg forvente det samme?
> (Jeg kørte ikke ret langt, men jeg kørte dog...)

Min leonardo gik ~20km/l og på min tenere ligger jeg lige på ~18-20km/l

> [...]
> at
> undvære en tyveriforsikring, eller er det dumt?)

Ja det er dumt - hvis nogen vil have den så tager de den ... Man kan gøre
det besværligt for tyven, men ikke forhindre det ...

/A

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 09-03-05 11:42

anders majland wrote:

> Ja det er dumt - hvis nogen vil have den så tager de den ...

Det var da en noget skråsikker bemærkning.
Jeg synes for mit vedkommende ikke det er dumt at undvære kasko. Jeg skal
betale 30-40kkr om året i kasko, hvis den skal stå i mit eget navn, hvilket
vil sige, at jeg kan købe en ged magen til hvert 2-3 år for samme penge!

Min far fik en pris på 12kkr om året uden vinterdækning, selvom han er
elitebillist og -motorcykelist, og det endda kun hvis han meldte sig ind i
ældresagen med en alder af 54 år... Jeg mener - han ville høre på
forsikringen til en gixxer 600 > ældresagen! Totalt grineren!
Nå, men det var et lille sidespring.
Det korte af det lange er, at det for mig vil være helt idiotisk at have
kasko på geden, med de tyverisikringsforhold, jeg har mulighed for at opnå.
Dog dermed ikke sagt at det ikke kan ske, men prisen taget i betragtning,
skal jeg bare holde den i garagen i 3 år, så har det tjent sig ind.
Skulle den ligge sig ned en dag, henter jeg en donor fra Dyskland til
20-30kkr.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - sover ZZ

Fra : anders majland

Dato : 09-03-05 11:50

> [...]

Har du overvejet mindre scootere. Der er efterhånden en del brugte
125-150ccm scootere, og i f.eks GF-forsikring er alt under 175ccm
forholdsvist billigt at forsikre (Kunne også være en mindre offroader som
DT125R). Men det afhænger lidt af hvad vej du kører til arbejde. Er det

Fra : Jesper

Dato : 09-03-05 18:05

> [...]
> mht. valg af MC, samt udstyr/tøj, hvor man bør købe det henne, mærke osv.

GS500 er som andre skriver et udemærket bud på en typisk begynder MC.
I samme klasse er der også Honda CB500, Kawasaki ER5 + GPZ500s of yamaha
XJ600.
Hvis du har mod på en MC der ikke er en du finder på hvert gadehjørne så
er Cagiva Canyon 500 og River 500 oplagte valg. De koster ca 60.000,- fra
nye af i dag, og handles ned til ca. 30.000,- for en pæn brugt. De har
34hk på 1 cylinder og begger er sjovere i sving end de japanske
alternativer...

Goretex-tøj er det mest praktiske da det er vandtæt, men husk at pris og
kvalitet følges som regel ad.
Hjelm.... tjaee vores hoveder er jo forskellige, så hvad der sidder godt
på mit hovede passer måske ikke på dit. Tag ud til nogle forhandlere og
prøv nogle forskellige hjelme.

Med løftet venstre
Jesper
www.buff-mc.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 09-03-05 22:40

"Svend Koustrup" <dont@use.net> skrev i en meddelelse
> Hej folkens
>

> Så er det så, at jeg vil spørge jer, om I har nogen anbefalinger mv., både
> mht. valg af MC, samt udstyr/tøj, hvor man bør købe det henne, mærke osv.

Det vil gøre det lettere at give nogel releveante forslag hvis du kan oplæse
hvad dit budget ca. er? Både til indkøb og til drift (forsikring og
vedligehold), og om du skruer selv eller er afhængig af en pålidelig
mekaniker

Asger
DL 1000

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-03-05 09:28

Hej

Jag kan ikke give dig mange råd, da jeg selv lige har købt første MC.
Men jeg kan fortælle hvad jeg har gjort, efter at have stillet nogelunde
samme spørgsmål herinde.

Jeg var ved at kaste mig over en MZ, men blev anbefalet en Yamaha XS400,
og var heldig at der var en til salg, med dragt (Akai mener jeg det er ,
som heldigvis passede), topboks, med 1500 km siden hoved renovering af
motor. Pris 13700,-
XS400eren er ikke nogen speedmaskine, men jeg håber på den kan
transportere mig de 25 km til og fra arbejde i et anstændigt tempo.

Jeg har købt hansker i Bilka, de har indimellem motorcykel tøj på bud,
tíl 249,-. Hjælm fik jeg ved Frankie (Nolan 101) til 999,-, dejligt når
man har reserveøjne. Nu mangler jeg bare rygbeskytter og støvler så er
jeg parat til sæsonen.

Jeg har valgt at jeg vil have noget rimeligt udstyr på, med 2 unger,
kone og hus, vil jeg gerne sikre mig at der størst mulig chance for at
slippe fra et evt. styrt/påkørsel. MCen kan jo skiftes, det kan jeg ikke.

Forsikringen fik jeg gennem PrivatSikring (igennem banken) hvor jeg også
har bilen og slap med 1674,-

Mvh

Stefan
XC400
SS1300

Fra : Hekto

Dato : 10-03-05 10:20

In article <4230051f$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
stefware@email.dk says...
> [...]
>
> Forsikringen fik jeg gennem PrivatSikring (igennem banken) hvor jeg også

.... og nu vi er ved forsikringer!
Man kan også forsikre sig selv igennem en fritidsulykkesforsikring!
Det er ikke den dårligste investering jeg har gjort!
Husk dog at nærlæse bestemmelserne vedr. f.eks. kørsel på MC!

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-03-05 11:26

> ... og nu vi er ved forsikringer!
> Man kan også forsikre sig selv igennem en fritidsulykkesforsikring!
> Det er ikke den dårligste investering jeg har gjort!
> Husk dog at nærlæse bestemmelserne vedr. f.eks. kørsel på MC!

Jeg ville ryge ned på halv dækning på min alm ulykkesforsikring, men det
konpempenserede jeg for ved at betale det dbl. i ulykkes forsikring.

Stefan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-03-05 11:39

Stefan Jacobsen <stefware@email.dk> writes:

> Jeg ville ryge ned på halv dækning på min alm ulykkesforsikring, men
> det konpempenserede jeg for ved at betale det dbl. i ulykkes
> forsikring.

Det er vist ret almindeligt at erstatningen halveres hvis ulykken
foregår på mc. I stedet for at betale det dobbelte som kompensation,
kan det efter sigende bedre betale sig at fordoble
forsikringssummen. Derved skulle man få dobbelt erstatning hvis det
ikke er på mc, man kommer galt afsted.

Jeg har ikke selv brugt tricket endnu (imorgen er der jo atter en dag
etc .
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-03-05 10:06

"J.C.Kløve" <DunantFJERN@X.mail.tele.dk> writes:

> www.louis.de har komplet udstyr til 99,- Euro i tiden så er du i gang,
> og kan skifte ud løbende - så er der også til en rygbeskytter.

Men husk at prøve hjelmen først, så du ved om den passer, og køb så
nogle andre støvler uden snørebånd!

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-03-05 11:54

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> [...]
> ikke er på mc, man kommer galt afsted.
>
> Jeg har ikke selv brugt tricket endnu (imorgen er der jo atter en dag

Det har jeg til gengæld. Mit forsikringsselskab ville have 36 øre pr.
1000 kroners MC-dækning og 52 øre pr. 1000 kroners almindelig dækning.
Jeg valgte så at fordoble min dækningssum i stedet for at tilkøbe
MC-dækning. Det koster et par hundrede mere om året, men til gengæld
får jeg så dobbelt så mange penge, hvis jeg kommer galt afsted på
anden vis end på motorcykel.

De empiriske erfaringer jeg har gjort på området siger at 100% af mine
skader (1 skade) foregår når jeg løber på ski, og ikke når jeg kører
på motorcykel.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*