Maling af fælge...
Fra : Patrick Westergaard

Dato : 09-03-05 09:28

Hej

jeg skulle prøve at male mine fælge for et par dage siden, men malingen
ville overhovedet ikke binde sig til overfladen så jeg fjernede det igen men
den har så også opløst den gamle maling

hvad skal jeg gøre for at få lortet til at binde sig til overfladen?? skal
jeg fjerne den gamle maling først? og hvad skal jeg bruge til det?

P.S brugte rensebenzing til at rengøre overfladen på fælgen inden jeg gik
igang og brugte sort fælglak fra biltema

mvh
Patrick

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 09-03-05 10:28

Patrick Westergaard wrote:
> [...]
> P.S brugte rensebenzing til at rengøre overfladen på fælgen inden jeg
> gik igang og brugte sort fælglak fra biltema

Ved du hvilken type maling der i forvejen sidder på fælgen?
Under alle omstændigheder skal du sørge for at slibe fælgen ru - dvs. ikke
nødvendigvis slibe ind til jernet, for så skal det bare grundes igen, men
bare så fælgen bliver "ridset" så den nye maling kan hænge fast. Du kan evt.
bruge noget sandpapir i korn 180 - 220, vil jeg tro.

Endelig - står der ikke på dåsen hvordan det pågældende emne skal behandles,
inden malingen påføres? Skal du evt. grunde med noget først, og hvad er
malingen i det hele taget beregnet til at male på. (Ja fælge har jeg gættet,
men kræver dette at alt bliver slebet ned med påføring af ny grunder for
øje?)

Nu har jeg ingen erfaring med den omtalte maling, men i øvrigt tror jeg man
skal man passe på med at lægge for meget tillid til de spraymalinger man kan
købe rundt omkring. Mine erfaringer er, at det ofte er noget være p.. og at
det garanteret kan betale sig at sende den til en lakker som alligevel har
lidt "held i sprøjten" en dag for en plov eller 2.
Dog vil jeg anbefale hammerite (hammerlak) som tilsyneladende kan male på
næsten alt, samt efterlader en overflade der er hård som emalje og ligner
suttede bolsjer... Det er noget der virker!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - sover ZZ

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-03-05 10:31

Patrick Westergaard wrote:
> [...]
>
> P.S brugte rensebenzing til at rengøre overfladen på fælgen inden jeg gik
> igang og brugte sort fælglak fra biltema

Du skal bruge Cellulosefortynder og allerhelst slutte af med
Siliconefjerner (fås sikkert kun hos firmaer der handler med autolak -
jeg fik en dunk fyldt for 20 kr hos den lokale autolakerer). Husk også
at overfladen skal være slebet - f.eks. med korn 280 (ikke grovere) og
have en hæftegrunder på for at malingen kan binde godt. Held og lykke
med det.

--
vh
Torben

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 09-03-05 17:23

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> en hæftegrunder på for at malingen kan binde godt. Held og lykke med det.

cellulose fortynder fjerner da ikke den gamle maling? men er det meningen at
jeg så skal slibe alt den gamle maling af så?

og er det noget specielt hæftegrunder der skal bruges??

mvh

Patrick

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-03-05 09:01

Patrick Westergaard wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> cellulose fortynder fjerner da ikke den gamle maling? men er det meningen at
> jeg så skal slibe alt den gamle maling af så?

Nej, Den affedter, så hæftegrunderen kan få fat i den gamle maling. Du
skal bare slibe lakken mat, så der er endnu bedre betingelser for den
nye. Siliconefjerneren tager det sidste fra den voks/lakforsegler der
sikkert har været smurt på dine fælge.

> og er det noget specielt hæftegrunder der skal bruges??

Den skal være kompatibel med den lak du vil lægge ovenpå. Den behøver
ikke være rusthindrende hvis din fælg ikke er af stål. Hvis du skal male
med en lys farve bagefter er farven vigtig - vælg en alm. grå til det
meste - bare en spraydåse fra din yndlingspusher.

--
vh
Torben

Fra : BatmanDeLuxe

Dato : 09-03-05 10:41

En kollega fik igennem mig glasblæst og pulverlakeret hans Ducatifælge.
Pulverlakken er meget robust, skaller ikke af, og ser kanon ud.

Prisen for det hele var meget billig og prof udført, det ville jeg gå
efter. Besværet med selv at gøre det er ikke det værd.

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 09-03-05 17:24

"BatmanDeLuxe" <mbrSlet@tiSlet.com> wrote in message
> [...]
>
> Prisen for det hele var meget billig og prof udført, det ville jeg gå
> efter. Besværet med selv at gøre det er ikke det værd.

har også overvejet det, men nu vil jeg sgu gerne snart ud og køre og der er
sikkert noget ventetid på at få klaret sådan et par fælge

Fra : Armand

Dato : 09-03-05 19:10

BatmanDeLuxe wrote:
> [...]
>
> Prisen for det hele var meget billig og prof udført, det ville jeg gå
> efter. Besværet med selv at gøre det er ikke det værd.

Det er en gammel DFM-sandhed at hvis man blot er en anelse kritisk over
resultatet, er det for dyrt at male selv - For man slipper alligevel
ikke for at få en proff. til at gøre det om efter selv at have opgivet
at få et ordentlig resultat. At gå til maleren med det samme sparer en
for udgiften til G.D.S. -materialerne

--
Armand.

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 09-03-05 19:30

> [...]
> ordentlig resultat. At gå til maleren med det samme sparer en for udgiften

er godtnok heller ikke så kritisk med resultatet, skal bare se nogenlunde ud

Patrick

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-03-05 09:04

Armand wrote:

> [...]
> ikke for at få en proff. til at gøre det om efter selv at have opgivet
> at få et ordentlig resultat. At gå til maleren med det samme sparer en

http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=989

Come again

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 10-03-05 20:42

Torben Scheel wrote:

> http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=989
>
> Come again

Så den godt i linket forleden.
Flot lavet (på billederne) og undtagelsen der bekræfter reglen!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-03-05 21:00

Armand wrote:

> Så den godt i linket forleden.
> Flot lavet (på billederne) og undtagelsen der bekræfter reglen!

Jeg udnytter bare mine "bragging rights" til fulde

--
vh
Torben

Fra : Martin Pedersen

Dato : 09-03-05 21:26

Hello...

Har du evt. dine fælge afmonteret, så smid dem til en autolakker... Jeg
har lige sendt mit par fælge afsted, jeg afmonterede dem blot og tørrede
lige det værste af og så skal autolakkeren have kr. 150,00 pr fælg inkl.
moms og så er der garanti og han sliber ned, så der kommer en
bindingsflade... - det svinger mellem 100 - 350 kr pr. fælg ved de
autolakkere jeg har hørt ved..!

Mvh

Martin
kingofkawasaki@yahoo.dk

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 09-03-05 21:44

Hej martin

var det så inkl aftagning af dæk? eller skal man have fat i en mekaniker for
at få ordnet det?

mvh

Patrick

Fra : Martin Pedersen

Dato : 09-03-05 22:44

Patrick Westergaard wrote:

Hello igen...

Jeg betalte mit lokale værksted 100 kr. for at tage dækkene af af og
presse 6 hjullejer ud så...