MC til hustruen
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-05 18:28

Hej i NG

Om ikke så længe skal vi, kone og jeg, ud og finde en Mc til hende.

(hun skal lige have kortet siger hun)

Hun kører i øjeblikket på ER 500 hos kørerlæren og er ganske tryk ved den,

Derudover har hun, på bane, kørt på GS 500e og CB 500.

I kravlegård på GS som hun syntes var ok.

På CB 500 mente hun var svær at finde gearene og derfor ikke lun på den,

Jeg tror dog det kunne være fordi det var en banecykel.

Jeg er dog i tvivl om hvilke Mc, jeg skal råde hende til at købe.

Hvis det var mig ville jeg umiddelbart vælge CB 500,

men jeg er også interesseret i, at hun får en cykel hun er tryk ved.

Vi regner med det skal være en cykel af nyere dato 2-3 år,

Evt. en ny ER 500 der er nedsat til 60k nu.

Der er jo også det, at hun efter et stykke vil have en større cykel,

Er det så fedt at købe en ny?

Er i klar med gode råd til ovenstående eller evt. andre cykler.

På forhånd tak

Med ønske om snarligt foråret.

Allan

Fra : Benny Sørensen

Dato : 06-03-05 19:24

A&L <holtzsnabelaprivatdotdk> skrev:

>På CB 500 mente hun var svær at
>finde gearene og derfor ikke lun på den,
>
>Det problem har jeg efter 3 sæsoner på CB 500 aldrig oplevet

>Hvis det var mig ville jeg
>umiddelbart vælge CB 500,
>
>Det valg har jeg heller ikke fortrudt.
Det skal lige siges, at det var den cykel manden købte først, men
så overtog jeg den og han købte en anden.

>Der er jo også det, at hun efter et
>stykke vil have en større cykel,
>
>Det kunne man sikkert sagtens forestille sig
Hvis jeg lige vinder i Onsdags Lotto lige pludselig, så kan man
aldrig vide...
>Men foreløbig er jeg vældig fornøjet med min Honda.
>
>Med ønske om snarligt foråret.

Ja det ønske er jeg med på og held og lykke med konens kørekort.
Mvh.
Lisbeth Sejberg Sørensen

Fra : Armand

Dato : 06-03-05 20:19

A&L wrote:

> [...]
> Evt. en ny ER 500 der er nedsat til 60k nu.
> Der er jo også det, at hun efter et stykke vil have en større cykel,

Motorcykler rasler ikke ned i pris efter nykøb, ligesom gældende for
biler; men det er dog de første par år der tabes mest i afskrivning.
ER5'en ér tidens bedste tilbud og dét kunne borgre for at den ikke vil
tabe så meget som f.eks. CB500 der i mine øjne er horribelt dyr.

Netop det med at hun skal være tryg på sin kommende motorcykel er et og
alt, og ignoreres ofte af gemaler der trumfer deres (status)ideer
igennem når fruen skal have eget køretøj.
En detalje omkring det at være utryg, kunne jo være at sætte sig op på
en spritny 60.000kr's motorcykel fra første dag :-/
Ud fra den betragtning kunne hun med fordel købe sig en ældre 400'er
(Yamaha XS400 Seca har været populære her i gruppen), hvor presset
omkring at komme til at tilte(*) ikke er så stort.
De ældre 400'ere er der en rimelig kundekreds til, hvorfor en sådan vil
være til at komme af med uden tab, eller næsten uden tab - trods en
opstået diskret bule :-/
I mine øjne er dét det fornuftigste man kan gøre, både
indkørsles-mæssigt og økonomisk :-|

(*): Har du heller ikke oplevet at tilte p.g.a. motorstall idet man
lægger fra land i et skarpt sving Det er et nummer jeg tror at vi alle,
og deriblandt også din frue, skal opleve for at lære at være specielt
agtpåvirkende omkring dén risiko!

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-03-05 23:29

A&L wrote:

> [...]
> Derudover har hun, på bane, kørt på GS 500e og CB 500.
> På CB 500 mente hun var svær at finde gearene og derfor ikke lun på

Jeg havde det lige omvendt. CB som køreskole cykel og ER som banecykel..
Synes jeg et par gange omlevede ER'en havde problemer med at skifte gear
nedaf.. Men nu er det forhåbentlig heller ikke hver dag man laver
katastrofeopbremsning fra 100 til 0 og så dernæst skifter gear fra 3. eller
4. og ned til 1. gear. .

> Jeg er dog i tvivl om hvilke Mc, jeg skal råde hende til at købe.
> Hvis det var mig ville jeg umiddelbart vælge CB 500,
> men jeg er også interesseret i, at hun får en cykel hun er tryk ved.

Jeg tror forskellen på cyklerne er rimelig lille.. Jeg har ikke kørt GS
modellen, men tvivler på at den er meget forskellig fra ER eller CB.
Få den maskine hun bedst kan lide, det vil hun blive gladest for i længden.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 07-03-05 01:34

Hej og held og lykke med kortet.....

Min kone og jeg er i den nøjagtige samme situation, men vi har valgt at
starte med en gammel Suzuki gsx250e fra 1982.

Dette er en fin og nem maskine, ikke for hurtig men alligevel. En brugt
maskine til at begynde med har mange fordele - for det første koster det
ikke så meget at tabe den for det andet er forsikringen meget billig. For
det treide ved hun som helt nybegynder sikkert ikke hvilken maskine der
passer til hendes temperament, derfor er det fjollet at gå ud og give 60k
for noget forkert.

Blot et godt råd

Steen

Fra : Hornsved

Dato : 07-03-05 09:48

> [...]
> det treide ved hun som helt nybegynder sikkert ikke hvilken maskine der
> passer til hendes temperament, derfor er det fjollet at gå ud og give 60k

Min kone kørte også både ER-5 og CB500 på køreskolen. Hun har en højde
der gør at selv disse to maskiner kan være lidt uhåndterlige. Hun er
kun 158 cm høj. Derfor faldt valget af cykel på en SZR660, som har en
lav siddehøjde. Ifølge hendes eget udsagn har hun bedre styr på
situationen, specielt omkring stop og standsning med SZR'en end
førnævnte skolecykler. Desuden er bremser og køreegenskaber (=passiv
sikkerhed) væsentligt bedre på SZR'en. Kørestillingen gør dog at, hvis
det er touring man brænder for er det nok ikke det oplagte valg. Én
lettere brugt bør kunne findes til 40-50K.
Mvh
Hornsved

Fra : Armand

Dato : 07-03-05 22:17

Hornsved wrote:

> ........ SZR.... Kørestillingen gør dog at, hvis
> det er touring man brænder for er det nok ikke det oplagte valg.

Mnjaeh :-/

Der var ellers én der syntes at det gik så forrygende derudaf på ferien,
at han han helt glemte alt omkring sig - Også at efterfylde olie =

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-03-05 12:11

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Mnjaeh :-/
>
> Der var ellers én der syntes at det gik så forrygende derudaf på
> ferien, at han han helt glemte alt omkring sig - Også at efterfylde
> olie =

Heldigvis var vi nået helt op til Kiel før det gik galt

Men derudover var 3500 km turen (fordelt over en uge) efter sigende
ingen større udfordring. Jeg tror det har en del med tilvænning at
gøre.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ole Hansen

Dato : 07-03-05 10:05

"A&L" <holtz snabela privat dot dk> writes:

> [...]
> På CB 500 mente hun var svær at finde gearene og derfor ikke lun på den,
> Jeg tror dog det kunne være fordi det var en banecykel.

ER-5 og CB500 er temmelig ens, og hvis hun er mest tryg ved den, så er
valget ikke så svært: En ER-5. Jeg er sikker på, det er en motorcykel
hun vil blive meget glad for.. Det kan nemt være, det er fordi det er
en banecykel, at CB'eren kan være svær i gearene, for jeg husker det
slet ikke som et problem på den. Men igen, er hun mest tryg ved
ER'eren, så er valget jo nemt :)

--
Ole Hansen

Fra : Finn

Dato : 07-03-05 13:26

Vi var i samme situation

Det kommer an på hvor meget man vil skrue på fruens mc og hendes smag på mc
Og så hendes størrelse/benlængde

Min kørte på samme køreskolemc, men vi fandt en Kawasaki EN500 til hende som
hun altså synes var sagen.
Vi ville ikke anbefale noget under 400CC da det hurtigt bliver træls at
følge med andre. Men helt sikkert en god ide at starte med en brugt som man
lige kan bruge en eller to sæsoner før man bestemmer sig for noget
nyt/større

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 13:57

"A&L" <holtz snabela privat dot dk> skrev i en meddelelse
> Hej i NG
>
> Om ikke så længe skal vi, kone og jeg, ud og finde en Mc til hende.
>
> (hun skal lige have kortet siger hun)
>
> Hun kører i øjeblikket på ER 500 hos kørerlæren og er ganske tryk ved den,

Et andet godt bud kunne være en Kawasaki GPZ500s, som også er en rigtig
velkørende cykel, også har den lige 10 hk mere, og næsten fuldkåbe.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 07-03-05 15:16

Hej

Jeg valgte en brugt Suzuki Bandit GSF 600 som første valg. Det er en
cykel som er ret letkørt og ikke for tung for mange kvinder. Jeg sad
godt på den med flad fod på begge sider (jeg er 1,70 cm).

Jeg var meget glad for ER5'eren som jeg kørte på køreskolen og det var
lidt af en udfordring at skulle køre den lidt større Bandit, men det tog
kun 2 ture så følte jeg mig helt hjemme på den.

Jeg ville ikke købe under 500 ccm når det nu er det hun kører på skolen.
På den anden side skal hun nok heller ikke købe mere end en 600 ccm til
at få lidt erfaring på?

.....Og som altid med alle de mænd der nu søger cykel til deres
koner/kærester: husk nu at i kun bør rådgive og lade hende selv træffe
valget

Mvh
Anna

Fra : Megas

Dato : 07-03-05 15:41

A&L wrote:
> Hej i NG

*SNIP*

> [...]
>
> Er det så fedt at købe en ny?
>
> Er i klar med gode råd til ovenstående eller evt. andre cykler.

Hej Allan & bedre halvdel..

Jeg ved ikke om I har mod på en lidt ældre cykel? Det giver jo en hel del
mere at vælge imellem Da jeg mødte min kæreste, tøffede hun rundt på en
535 Virago, men blev hurtigt "miljøskadet" af mine lovsange om
sportsmotorcykler & endte efter at ha været ude & prøve lidt af hvert i
600-750ccm klassen, med at købe en Kawasaki Gpx750R fra `88

Resten af den sæson tøffede hun rundt som om det stadig var Viragoen hun
kørte på *g* men allerede næste sommer var hun ikke til at flå af den ski..
mc & kaffebesøg hos famillien skulle helst ikke vare mere end 1/2 time, så
vi kunne komme ud & fræse & ikke spilde tiden med snak

Pointen er vel, at hun selvfølgelig selv skal vælge, men det er da iorden at
"påvirke lidt" når man selv kører mc. Det er da sjovere at kunne følges
istedetfor at holde i hver sin ende af Langelinie fordi man ik vil ses i
selskab med en skodknallert ;-D

---

Megas
*aka Søren*
dsl67377@*fjerndette*tv2mail.dk

Fra : Richard

Dato : 07-03-05 17:02

A&L wrote:

> Jeg er dog i tvivl om hvilke Mc, jeg skal råde hende til at købe.

En Honda XBR500 - så lyder hendes mc garanteret bedre end din i
standardtrim

- omend I selv skal hente en i D, hvis den skal være rimelig ny, salget
stoppede nemlig pga. nye strengere lydkrav i D i '91)

Men så kan hun også finde en fin mørk bordeaux, der ville stå rigtig
godt til hendes Louis-taske:
<http://www.dolecek.de/xbrat/JDxbr027.jpg>
- for nu også at fremhæve et mere feminint element ved en XBR500

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Jørgen Nygaard

Dato : 07-03-05 18:13

Hej

Hvad med XJ 600 S, den har den store fordel at den kan skrues ned så alle,
kan nå jorden, en god halvkåbe og udmærket trækkraft - de første par år

VH

Jørgen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-03-05 19:37

noname@domain.dk (Anna M. Andersen) writes:

> Jeg valgte en brugt Suzuki Bandit GSF 600 som første valg. Det er en
> cykel som er ret letkørt og ikke for tung for mange kvinder. Jeg sad
> godt på den med flad fod på begge sider (jeg er 1,70 cm).

Jeg kører også Bandit 600, og jeg synes faktisk ikke den er specielt
let at håndtere sammenlignet med mange af de andre motorcykler jeg har
prøvet. Sammenlignet med fx en GS500 er en Bandit både stor og tung,
men absolut også sjovere på grund af den større motor.

Det skal siges at jeg har hævet bagenden på min Bandit i forbindelse
med at jeg har sat en anden bagdæmper på, men men selv før synes jeg
den er halvtung at håndtere sammenlignet med så meget andet.

Af en eller anden grund er nogle kvinder relativt bange for at
håndtere en stor MC. Jeg gik selv på køreskole med en kvinde omkring
de 40 (altså gammel nok til stort kørekort) der valgte at tage det
lille MC-kort fordi hun ikke havde mod på at håndtere køreskolens
Honda CB500. Hvis Allans kone er bare lidt i den retning, så synes jeg
ikke at en Bandit er et godt valg, så langt hellere en SV650, der jo
også er ca. 30 kg lettere.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*