|
| Gel-batteri contra alm. batteri Fra : CBR-DK |
Dato : 02-03-05 19:58 |
|
Hej Gruppe
Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
(årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2. Gel-typen skulle
dimensions-, kapacitetsmæssigt være identisk med det alm. batteri.
Er der nogen grunde til ikke at skifte til gel-batteriet
(vedligeholdelsesfrit)?
Mvh. Kim / Tårnby MC 78
| |
Peter (02-03-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 02-03-05 21:37 |
|
"CBR-DK" <kimc@cSLET.dk> wrote in message
news:42260ce0$0$48641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
> (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2. Gel-typen skulle
> dimensions-, kapacitetsmæssigt være identisk med det alm. batteri.
> Er der nogen grunde til ikke at skifte til gel-batteriet
> (vedligeholdelsesfrit)?
Nej, gel-batterier er glimrende. Du skal blot være opmærksom på at de er
mere følsomme overfor forkert ladning end åbne batterier, så brug helst en
såkaldt "intelligent" lader, f.eks. Optima III. Der findes dog også
billigere "intelligente" ladere der kan anvendes.
--
Peter
XJ600S
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (03-03-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 03-03-05 07:26 |
|
> Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
> (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2. Gel-typen skulle
> dimensions-, kapacitetsmæssigt være identisk med det alm. batteri.
> Er der nogen grunde til ikke at skifte til gel-batteriet
> (vedligeholdelsesfrit)?
Hej Kim
Bare fordi batteriet et forseglet betyder det ikke det er et gel batteri. De
vedligeholdelsesfrie batterier der normalt bliver solgt er normale
blybatterier der er forseglet for at de ikke taber syre. Hvis de ikke taber
syre skal de ikke genfyldes, og er så "vedligeholdelsesfrie". Desuden
behøver man ikke motere dem helt lodret. Ulempen er at man ikke må lade for
hårdt på dem, for så kan de godt trykke syre ud gennem forseglingen
alligevel, og da man ikke kan efterfylde dem, så er de på et tidspunkt
ødelagt.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Preben Riis Sørensen (03-03-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 03-03-05 19:18 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev
> Bare fordi batteriet et forseglet betyder det ikke det er et gel batteri.
De
> vedligeholdelsesfrie batterier der normalt bliver solgt er normale
> blybatterier der er forseglet for at de ikke taber syre. Hvis de ikke
taber
> syre skal de ikke genfyldes, og er så "vedligeholdelsesfrie".
Og hvor bliver Brint og Ilt af, når man lader dem op? Det tryk skal da ud et
sted.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Martin J. (04-03-2005)
| Kommentar Fra : Martin J. |
Dato : 04-03-05 20:05 |
|
Hej Preben!
Så vidt jeg har forstået, så er de vedligeholdsesfrie batterier (ikke gel)
"regenerative", hvilket skulle betyde, at de (koldt) kan rekombinere ilt og
brint til vand igen, således der ikke sker et væsketab ved almindelig brug.
Det sker vha. en katalysator i miniformat over hver celle, som 'forbrænder'
brinten ved lav temperatur.
Hvis batteriet overlades, kan katalysatoren ikke følge med, og så åbnes
overtryksventilen. Ved ekstrem kraftig overladning kan katalysatoren løbe op
i temperatur, dvs. få den kemiske reaktionsevne til at stige og få
temperaturen til at stige yderligere.. Det resulterer i en eksplotion.
Jeg tror ikke, det er rigtigt, at de vedligeholdsesfrie batteriet kan/må
anvendes liggende, for katalysatoren virker ikke, hvis den er neddykket i
syren. Til det brug er det kun gele-batterierne der duer.
Mvh, Martin.
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:422754d0$0$48652$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev
>> Bare fordi batteriet et forseglet betyder det ikke det er et gel batteri.
> De
>> vedligeholdelsesfrie batterier der normalt bliver solgt er normale
>> blybatterier der er forseglet for at de ikke taber syre. Hvis de ikke
> taber
>> syre skal de ikke genfyldes, og er så "vedligeholdelsesfrie".
>
> Og hvor bliver Brint og Ilt af, når man lader dem op? Det tryk skal da ud
> et
> sted.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
| |
Preben Riis Sørensen (04-03-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 04-03-05 21:28 |
|
"Martin J." <nomail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4228b15b$0$29274$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Preben!
>
> Så vidt jeg har forstået, så er de vedligeholdsesfrie batterier (ikke gel)
> "regenerative", hvilket skulle betyde, at de (koldt) kan rekombinere ilt
og
> brint til vand igen, således der ikke sker et væsketab ved almindelig
brug.
> Det sker vha. en katalysator i miniformat over hver celle, som
'forbrænder'
> brinten ved lav temperatur.
>
> Hvis batteriet overlades, kan katalysatoren ikke følge med, og så åbnes
> overtryksventilen. Ved ekstrem kraftig overladning kan katalysatoren løbe
op
> i temperatur, dvs. få den kemiske reaktionsevne til at stige og få
> temperaturen til at stige yderligere.. Det resulterer i en eksplotion.
>
> Jeg tror ikke, det er rigtigt, at de vedligeholdsesfrie batteriet kan/må
> anvendes liggende, for katalysatoren virker ikke, hvis den er neddykket i
> syren. Til det brug er det kun gele-batterierne der duer.
Tak for svaret, du har lige udvidet mine horisonter en anelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Bjarnep (03-03-2005)
| Kommentar Fra : Bjarnep |
Dato : 03-03-05 08:20 |
|
"CBR-DK" <kimc@cSLET.dk> skrev i en meddelelse
news:42260ce0$0$48641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
> (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2.
klip
> Mvh. Kim / Tårnby MC 78
Nu har jeg ikke kunnet finde YT14ALA2, men alle Yuasa YTxxxxxx akkumulator
til MC er "bare" vedligeholdsfri modeller, dvs det er stadig syre der bruges
som elektrolyse, men efter påfyldningen er de "proppet" til. se
http://www.yuasabatteries.com/pdfs/2005yuaapp.pdf
BjarneP
| |
CBR-DK (03-03-2005)
| Kommentar Fra : CBR-DK |
Dato : 03-03-05 17:38 |
|
"CBR-DK" <kimc@cSLET.dk> skrev i en meddelelse
news:42260ce0$0$48641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
> (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2. Gel-typen skulle
> dimensions-, kapacitetsmæssigt være identisk med det alm. batteri.
> Er der nogen grunde til ikke at skifte til gel-batteriet
> (vedligeholdelsesfrit)?
>
> Mvh. Kim / Tårnby MC 78
>
Iflg forhandleren i D er det et GEL-batteri af mærket Kyoto - se evt.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7958328129&ssPageName=STRK:MEWA:IT
mvh. Kim
| |
|
|