XS400 og syns spørgsmål
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 01-03-05 00:24

Hej

Ja som nybagt MC ejer kommer der jo en del spørgsmål, håber i kan bære over.
Manden jeg købte XS'eren af gav mig en manual med på cd til dyret, men min 3
årige datter har brugt den som kasteskyts så den er desværre færdig og jeg
havde naturligvis ikke kopieret den over på maskinen.

Nå men jeg skal jo til syn med dyret og der er et par småting der skal/er
lavet og til det har jeg et par spørgsmål til nogle af de tidligere XS ejere
og alle jer andre.

1. Jeg skal have ny olie på dyret. Tapper jeg det gamle af motoren, ved
hjælp af den skrue der sidder i en "cirkel" under motoren og fylder på ved
... påfyldningen... ja det sidste har jeg jo svaret på

2. Jeg har strammet kæden så der er ca 30 mm frigang op og ned ifht kædens
center position, er dette ikke korrekt, mener at kan huske det fra manualen.

3. Jeg har justeret bagbremsen, men hvor meget frigang må der være på
fodbremsen?

4. På skiven foran er der en del overflade rust, snupper jeg bare det med
lidt acetone eller lign?

5. Lyset skal i fl. den tidligere ejer justeres, hvordan er det nu det er,
er den noget med 30 meter med positionslys (har ledt despetat efter
teoribogen) men den er væk.

6. Er der noget jeg skal være speccielt opmærksom på inden synet?

Med snart vinkende hilsner på vejene

Stefan

--
---
Mangler du en Gmail konto? Så skriv jeg har masser at dele ud af?!? Skriv

Fra : Squish

Dato : 01-03-05 01:38

Stefan Jacobsen wrote:

> 1. Jeg skal have ny olie på dyret. Tapper jeg det gamle af motoren, ved
> hjælp af den skrue der sidder i en "cirkel" under motoren og fylder på ved
> .. påfyldningen... ja det sidste har jeg jo svaret på

Jeps! Kør motoren varm først, så går det som en leg! Skift også
oliefilter.

> 2. Jeg har strammet kæden så der er ca 30 mm frigang op og ned ifht kædens
> center position, er dette ikke korrekt, mener at kan huske det fra manualen.

Ca. 20-25 mm. skulle være ok, men husk at det skal være med din vægt som
fører på. Få evt. en til at hjælpe med at efterse kædespændingen, mens
du sidder på mc'en.

> 3. Jeg har justeret bagbremsen, men hvor meget frigang må der være på
> fodbremsen?

2-3 cm. (SVJH)

> 4. På skiven foran er der en del overflade rust, snupper jeg bare det med
> lidt acetone eller lign?

Walk it off son! Det skal bare køres (bremses) væk!

> 5. Lyset skal i fl. den tidligere ejer justeres, hvordan er det nu det er,
> er den noget med 30 meter med positionslys (har ledt despetat efter
> teoribogen) men den er væk.

Nærlyset skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 m frem og have et fald på
mindst 1% (10 mm pr. m). Positionslyset skal blot kunne ses 300 m væk.

> 6. Er der noget jeg skal være speccielt opmærksom på inden synet?

Lys, tykkelse på bremseskiver, dækmønster (min. 1 mm), slør i kronrørs-
og hjullejer.

>Mangler du en Gmail konto? Så skriv jeg har masser at dele ud af?!?
>Skriv venligst direkte til min mail!

Hehe.. dét er da til at forstå!

--
Squish
VFR750F

Fra : Armand

Dato : 01-03-05 01:41

Stefan Jacobsen wrote:

> 1. Jeg skal have ny olie på dyret. Tapper jeg det gamle af motoren, ved
> hjælp af den skrue der sidder i en "cirkel" under motoren og fylder på ved
> .. påfyldningen... ja det sidste har jeg jo svaret på

"Cirklen" er dækslet for oliefilteret, og dé kan du ligesåvel skifte, så
det er ikke galt at skrue dén bolt ud; men lige foran oliefilter-dækslet
sidder selve bundproppen som er den man skal tappe olien v.h.a.!

En god regel er altid at bruge en skraldenøgle til at løsne bundpropper
- der er alt for mange der har overspændt gevindet fordi de har
forbyttet hvilken vej man løsner (p.g.a. placeringen á "under-op") -
Skraldenøglen kan indstilles til "løsn" mens man har de foran sig,
hvorved man ikke tager fejl!!

> 2. Jeg har strammet kæden så der er ca 30 mm frigang op og ned ifht kædens
> center position, er dette ikke korrekt, mener at kan huske det fra manualen.

Jo. Dét er en gængs tolerence; men din kæde er 100% veljusteret når/hvis
den hænger slapt nedaf i én lang bue under jævn kørsel.
Sitrer den er den for spændt, hvilket er en dødssynd.
Slanger den sig á et par bugtninger, er den for slap, hvilket er knap så
kritiskt!
Når kæden er optimalt spændt vil du sikkert kunne registrere at
gearkassen fungerer bedst

> 3. Jeg har justeret bagbremsen, men hvor meget frigang må der være på
> fodbremsen?

Den kan ikke justeres alligevel!?

> 4. På skiven foran er der en del overflade rust, snupper jeg bare det med
> lidt acetone eller lign?

Det er slidt væk af sig selv før du er nået ud til synshallen!

> 6. Er der noget jeg skal være speccielt opmærksom på inden synet?

At skivernes tykkelse er over det min.th -mål der med sandsynlighed står
at læse på den enkelte skives nav :-|

- -
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 09:47

Min første 4takter var en XS400Seca..

Så jeg kan hjælpe dig her

http://starchild.dk/Yamaha%20Parts%20Catalogue%20-%20XS400%20-12E.pdf <-- (12mb)
har jeg selv scannet ind !

http://starchild.dk/Yamaha%20XS400%20Seca%20Service%20Manual.pdf <-- (81mb)
har jeg selv scannet ind.

http://starchild.dk/YamahaXS400seca.pdf <-- (235mb) sikkert den du havde på
cd

Så er du kørende igen, men jeg har kun 128kb upload, så den er nok temmelig
sløv..

Håber du kan bruge dem, den første fik jeg lov til at låne af "myggen" da
han havde egen Yamaha forretning

Mvh
Morten

Fra : Berthil

Dato : 01-03-05 14:19

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message

> [...]
> årige datter har brugt den som kasteskyts så den er desværre færdig og jeg
> havde naturligvis ikke kopieret den over på maskinen.

Hej Stefan.

Jeg har en værkstedsmanual i papirformat liggende til en Yamaha XS400 SECA,
og eftersom min egen maskine er totaltskadet, har du nok mere gavn af den
end mig :)
....hvis din xs400 ellers er en seca...
Go mc-sæsonstart til alle!!

Mvh Berthil
ex-XS400 seca

Fra : mikkel paulsen

Dato : 01-03-05 20:06

"Berthil" <berthilREMOVE@stofanet.dk> wrote in message news:<42246bde$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...

> [...]
> og eftersom min egen maskine er totaltskadet, har du nok mere gavn af den

jeg har den scannet ind på pc'en, har du msn så sender jeg den over det!

Fra : Grunnet

Dato : 01-03-05 18:59

Stefan Jacobsen skrev
i meddelelsen news:d009en$1o7o$1@news.cybercity.dk,:

> 2. Jeg har strammet kæden så der er ca 30 mm frigang op og ned ifht
> kædens center position, er dette ikke korrekt, mener at kan huske det
> fra manualen.

Hvis du dermed skriver at kæden kan bevæges 60 mm fra top til bund (30 mm op
fra center og 30 mm ned fra center) så er det alt for meget. Bevægelsen fra
bund til top bør være ca. 25 mm.

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 01-03-05 19:03

Tak for alle svarene, jeg har fået en tid imorgen kl. 09.00 så må vi se om
det hele er som det skal være. Og tusind tak til Juel for at stille manualer
til rådighed, jeg er ved at hente den store, de andre er hente. Tak for
tilbuddet fra Berthil, men jeg tror jeg klarer mig med dem fra Juel, eller
må printeren igang.

Mvh

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 19:34

> [...]
> tilbuddet fra Berthil, men jeg tror jeg klarer mig med dem fra Juel, eller

Glad for at kunne hjælpe

Mvh
Morten