/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Eksempel på alternative cykler til Disc
Fra : Richard


Dato : 28-02-05 22:13

Discovery's serie om OCC har været oppe et par gange herinde, senest i
tråden "World Biker Builder på Discovery". Der har jeg luftet min
ærgrelse over, at de viste cykler alle er af nogenlunde samme skuffe og
alt i alt variationer over et 35-40 år gammelt tema.

Det er vi ikke nødvendigvis enige om, men vedr. eksempler på
mc-projekter, jeg hellere så dem bygge og vise i tv, faldt jeg netop
over dette link, der viser flere spændende:

<http://www.gizmag.com.au/go/3746/>

Designeren bag mc'en i hoveartiklen om V-Rex, Tim Cameron, viser flere
mc-designstudier her:

<http://www.timcamerondesign.com.au/tcdgallery.html>

og hans fortid med Honda V4 - han kørte VF750F tidligere - har også
tidligere kastet lidt af sig - se fx Sabre 2000 og The Gimp:

<http://www.timcamerondesign.com.au/vpage.htm>

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

 
 
Hekto (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-02-05 22:50

Richard wrote:

> Det er vi ikke nødvendigvis enige om, men vedr. eksempler på
> mc-projekter, jeg hellere så dem bygge og vise i tv, faldt jeg netop
> over dette link, der viser flere spændende:

Som rent design betragtet er de da interessante. På een eller anden måde
synes jeg dog ikke de afviger alverden fra moderne choppere!
I den virkelige verden, er tingenes form ofte bestemt af deres brug, og
ikke omvendt. Her synes funktionaliteten at være sat over styr på
bekostning af 'design'.
Umiddelbart var de oprindelige choppere = uden alt det 'overflødige'
mere spændende, idet de blev 'kogt ned' til ren funktionalisme. Stel,
motor og hjul.




--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Richard (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 28-02-05 23:17

Hekto wrote:

> Umiddelbart var de oprindelige choppere = uden alt det 'overflødige'
> mere spændende, idet de blev 'kogt ned' til ren funktionalisme. Stel,
> motor og hjul.

Ja, muligvis i sin tid - synes bare at variationerne blev brugt op for
nogle årtier siden, deraf min kommentar.

Men Tim's er i mine øjne ikke så langt fra mange af de designstudier,
fabrikkerne slipper indimellem. Yamaha MT01 er vel det seneste af dem,
der materialiserede sig i et kommercielt produkt. Og havde de ofret en
ny motor i stedet for at genbruge en udseendemæssig typisk
chopper-motor, havde det da været en ganske gennemført ny (power)
roadster, selv set med mine Honda-farvede briller

Men det kræver naturligvis andet udstyr at lave sådanne cykler. At bukke
rør og hamre eller presse plader noegt mindre, så det er nok en
medvirkende årsag.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Hekto (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-03-05 00:02

Richard wrote:


>
> Ja, muligvis i sin tid - synes bare at variationerne blev brugt op for
> nogle årtier siden, deraf min kommentar.
>
> Men Tim's er i mine øjne ikke så langt fra mange af de designstudier,
> fabrikkerne slipper indimellem. Yamaha MT01 er vel det seneste af dem,
> der materialiserede sig i et kommercielt produkt. Og havde de ofret en
> ny motor i stedet for at genbruge en udseendemæssig typisk
> chopper-motor, havde det da været en ganske gennemført ny (power)
> roadster, selv set med mine Honda-farvede briller
>
> Men det kræver naturligvis andet udstyr at lave sådanne cykler. At
> bukke rør og hamre eller presse plader noegt mindre, så det er nok en
> medvirkende årsag.
>
Integrationen af motoren og stellet på MT01 er ganske simpelt under
lavmålet. Motoren kunne være OK; men olietanken sidder umotiveret ude
på siden. Ganske uskønt.

Tænk dig chopperen videreført i kulfiber, titanium og keramik. Et lidt
mere moderne design ville da også hjælpe; men det minimalistiske burde
bibeholdes, også i teknikken. De nye materialer skulle gøre den lettere
og mere holdbar.
m.h.t. at lave de designs der afviger, så kan man jo svejse dem op i
plade, eller fræse dem ud a'la Bimota Tesis.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Richard (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 01-03-05 17:21

Hekto wrote:

>>Men det kræver naturligvis andet udstyr at lave sådanne cykler. At
>>bukke rør og hamre eller presse plader noegt mindre, så det er nok en
>>medvirkende årsag.
>
<snip>>
>
> Tænk dig chopperen videreført i kulfiber, titanium og keramik. Et lidt
> mere moderne design ville da også hjælpe; men det minimalistiske burde
> bibeholdes, også i teknikken. De nye materialer skulle gøre den lettere
> og mere holdbar.
> m.h.t. at lave de designs der afviger, så kan man jo svejse dem op i
> plade, eller fræse dem ud a'la Bimota Tesis.

Ja, tak, det ville da være forfriskende anderledes, omend chopperen som
køretøj næppe bliver mere funktionelt af det

For de af os, der gerne ville se udsendelser, hvor de bygger andre typer
cykler, skal der nok mere til...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Hekto (02-03-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-03-05 10:25

In article <42249651$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
richardpunktumpade@mail.dk says...
> Ja, tak, det ville da være forfriskende anderledes, omend chopperen som
> køretøj næppe bliver mere funktionelt af det
>
> For de af os, der gerne ville se udsendelser, hvor de bygger andre typer
> cykler, skal der nok mere til...
>
>
Nu tænker jeg ikke på chopperne som disse overpyntede fastelavnsris,
med 20" bagdæk, som har samme brugsværdi som et overmodent jordbær.
Jeg tænker på de oprindelige choppere, rippet for alt det overflødige.

I princippet er en off-roader/enduro jo en moderne chopper, hvor
anvendeligheden er opprioriteret.
Brugsværdi går vel på 'altagstauglichheit' som de kalder det sydpå.
Pålidelighed, og anvendelig hver dag, til enhver lejlighed. I den
retning skal køreegenskaberne jo kun være sikre, ikke nødvendigvis til
race.

Det ville blive en kostbar cykel; men bygget i bl.a. kulfiber og
titanium ville man opnå en vægt og en styrke der slet ikke kan opnås
med de nuværende materialer. Bare se hvad en supermotard af nyere datao
vejer, og hvordan de kan køres.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Mikkel Hansen (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Hansen


Dato : 01-03-05 17:03

Hekto wrote:
> Richard wrote:
>
>> Det er vi ikke nødvendigvis enige om, men vedr. eksempler på
>> mc-projekter, jeg hellere så dem bygge og vise i tv, faldt jeg netop
>> over dette link, der viser flere spændende:
>
> Som rent design betragtet er de da interessante. På een eller anden
> måde synes jeg dog ikke de afviger alverden fra moderne choppere!
> I den virkelige verden, er tingenes form ofte bestemt af deres brug,
> og ikke omvendt. Her synes funktionaliteten at være sat over styr på
> bekostning af 'design'.
> Umiddelbart var de oprindelige choppere = uden alt det 'overflødige'
> mere spændende, idet de blev 'kogt ned' til ren funktionalisme. Stel,
> motor og hjul.

Det er mulig at jeg misforstår hvad du mener med choppere, men jeg synes da
at choppere er noget af det mindst funktionelle når det kommer til
motorcykler. Deres opbygning er udelukkende gjort med udseende i fokus
(selvom de er 'bare-bones'), mens deres køreegenskaber er helt til rotterne.
Misforstår jeg?

--
Mikkel Hansen » CBR 600 F4 » http://dfmc.dk/444



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408882
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste