Køb af crosser/of-road
Fra : Holten

Dato : 28-02-05 20:10

Min "gamle" fader er kommet i tanke om, at han vil have sig en af ovenståede
maskiner til at køre på sin mark.

Da jeg var knægt havde jeg en Suzuki 125 med vist nok 30 HK.
Denne maskine var pisse sjov, men skulle have en udboring/nyt stemper en
gang om året, og det sjov gider den "gamle" ikke.

Han påtænker så at købe en Yamaha XT 250 eller 500 fra engang i firserne.
Hvad siger i til det og er der e.v.t. andre bedre/lige så gode maskiner ??

MVH

Holten

Fra : Dr.Enduro

Dato : 28-02-05 21:38

Tja, hvis han virkelig kun vil køre på sin mark, vil jeg da anbefale ham
at købe en gammel DT 80 i Tyskland. De er forholdsvis billige, selv
efter tyske forhold, fordi der ikke er nogen der gider køre dem mere,
siden 16-årige må køre 125'ere.

Hilsen Jan

Fra : André T.

Dato : 28-02-05 21:52

> [...]
>
> Han påtænker så at købe en Yamaha XT 250 eller 500 fra engang i firserne.
> Hvad siger i til det og er der e.v.t. andre bedre/lige så gode maskiner

En XT250 kan dårligt nok trække over en pløjemark, så den ville jeg ikke
vælge (mener den har omkring 20hk, og vejer 130kg) Den er kedelig med stort
K.

Jeg ville nok vælge en velholdt 250cc 2-takt crosser fra 95 og op, alt efter
pris. De har masser af bundtræk og HK, og holdbarheden er også god, efter de
fik nikasil belægning i cylindrene, i starten af 90'erne. Jeg har kørt
motocross i ca. 7 år på 250cc 2-takt, så tro mig de er testet igennem .

Men hvis det skal være 4-takt, så ville jeg vælge en gammel Honda XR600, som
fesk. denne fra den blå avis (uden afgift):

Honda xr 600r, 600 ccm, '86, m.afgift, Kompl.+nybagdæmper, nyskive m.m
7.000,- 17-02-2005
Nordborg | Jylland - Syd- og Sønder

Hvis ikke den dur, ville jeg kigge efter en i tyskland... Da udvalget er
væsenligt større.

¨¨°º© http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 ©º°¨¨
© Bow Wow Wow Yippi Yo Yippy Yay ©

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-03-05 18:45

"André T." <fisker@kutter.nordsoen.dk> skrev i en meddelelse

> En XT250 kan dårligt nok trække over en pløjemark, så den ville jeg ikke
> vælge (mener den har omkring 20hk, og vejer 130kg) Den er kedelig med
stort
> K.

Ja, for dig er den kedelig. For den gamle er den måske pålidelig og
underholdende. Mads Lund's far har da stor fornøjelse af sin XL125.

> [...]
> fik nikasil belægning i cylindrene, i starten af 90'erne. Jeg har kørt
> motocross i ca. 7 år på 250cc 2-takt, så tro mig de er testet igennem .

Men for at købe en 10 år gammel crosser skal man være kender, ellers ender
man let med et lig der skal skues i uophørligt. Og den skal stadig have nyt
stempel for hver 40 timers kørsel, var det ikke det han ikke gad?

> [...]
> fesk. denne fra den blå avis (uden afgift):
> Honda xr 600r, 600 ccm, '86, m.afgift, Kompl.+nybagdæmper, nyskive

Lige netop en XR 600 skal man være varsom med. Topstykket er noget bras, og
den mindste klikken eller tikken skal få alarmklokkerne til at ringe. En
topstykke renovering kan koste ca. 8K i stumper alene, og så gammel en cykel
kan have de andre typiske XR slidskader: Stempel, cylinder, 2. og 5. gear,
plejlstang. Og så bliver det RIGTIG dyrt. Mine 5 XR motorer har hver kørt
ca. 30.000km før toppen var færdig. Min '86'er døde for over 10 år siden.

> Hvis ikke den dur, ville jeg kigge efter en i tyskland... Da udvalget er
> væsenligt større.

Det er en RIGTIG god ide! Der er nemlig gode muligheder for at gøre gode
handler dernede.

Rittig

Fra : André T.

Dato : 02-03-05 00:51

> [...]

>man let med et lig der skal skues i uophørligt. Og den skal stadig have nyt
>stempel for hver 40 timers kørsel, var det ikke det han ikke gad?

Passer ikke helt 'Rittig'.........

Det med de ca. 40 timer, er for at den ikke skal tabe effekt ved konkurrence
brug.. Den mister måske lidt kompression/effekt, efter 40 timer, men det kan
man sq da ik mærke på en mark, når den KUN bruger til sjov. Desuden er 40
timer edersprøjtme oz lang tid på en mark, med rullen stram.

Desuden kommer 'slidet' helt an på udnyttelse af 'dyret'. Hvor mange 'over
nakken' tror du selv den for af en "nybegynder" på en mark.... ?

Tror ikke man finder noget der er billigere/nemmere at skrue på end en god
250cc crosser. Desuden rykker den som intet andet til den pris = FUN.
Desuden er mange af delene meget billigere end 'gade-cykel' dele, da det er
almindelige 'slid' dele, på crossere (men det ved du jo)

Jø service har en:
Yamaha YZ 250 1997 11.995

http://www.jo-service.dk/images/brugt/YZ_250_97_11995.JPG

Det kunne måske være noget.....

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-03-05 23:50

> [...]
> man sq da ik mærke på en mark, når den KUN bruger til sjov. Desuden er 40
> timer edersprøjtme oz lang tid på en mark, med rullen stram.

40 timer er ansat efter at cyklen ikke får for mange tæsk, de fleste kørere
jeg kender regner med et sted mellem 30-40 timer - og jo, det passer da! Man
skifter ikke stempel for at undgå at tabe effekt, man skifter stempel af to
årsager:
1. For at undgå at et defekt stempel laver store skader på motoren, det er
typisk stempelskørtet der brækker af, og falder ned i de hellige haller.
Meget typisk skade på slidte stempler på moderne motocross cykler.
2. Fordi et slidt stempel resulterer i "slup", hvilket igen giver slid på
cylinderen. Så kører man for længe med et slidt stempel, får man i tilgift
en slidt cylinder, der skal have ny NiCaSil (eller lignende) belægning, og
det er dyrt og tidskrævende.

> Desuden kommer 'slidet' helt an på udnyttelse af 'dyret'. Hvor mange
'over
> nakken' tror du selv den for af en "nybegynder" på en mark.... ?

Jeg ved at en typisk 10 år gammel crosser ikke trækker før omkring 7.000rpm,
så jeg tvivler på at sliddet bliver meget mindre end hvis den havde kørt på
en motocross bane. Samtidig har jeg tilbragt MANGE timer på marker, i skov
og i mose på mine crossere, og fælles for disse områder er, at underlaget er
tungt, dvs. cyklen skal have en hel del gas for at flytte sig. Nej, jeg tror
ikke man kan regne med at markræs slider mindre på cyklen (målt i køretimer)
end motocross træning.

> Tror ikke man finder noget der er billigere/nemmere at skrue på end en god
> 250cc crosser.

Og alligevel så er det lige det manden nævner at han ikke gider. Med fx. en
gammel DT125 eller XT250 kan han alt andet lige have gode chancer for at
køre en hel masse, og slippe for at skrue.

> Desuden rykker den som intet andet til den pris = FUN.

Enig, men vi har ikke alle samme grænse for hvor meget noget skal "rykke"
for at opnå en tilfredsstillende funfactor.

> Desuden er mange af delene meget billigere end 'gade-cykel' dele, da det
er
> almindelige 'slid' dele, på crossere (men det ved du jo)

Arh, dele til fx. XT250 og DT125 er lige så billige, det er slet ikke
"gadecykel priser" der er på den slags modeller.
Nå, jeg foreslog bare et alternativ, han finder nok selv ud af hvad der
bedst opfylder hans behov.

Rittig

Fra : André T.

Dato : 03-03-05 00:55

> [...]

>gammel DT125 eller XT250 kan han alt andet lige have gode chancer for at
>køre en hel masse, og slippe for at skrue.

Fatter dig ikke...

De 2 sidst nævnte cykler du nævner er jo slet ikke i samme kvalitet som en
crosser, og hvorfor skulle man slippe for at skrue på dem?!? (gammel teknik,
og billigere materialer) Du nævner selv "tungt" underlag... Som jeg først
skrev vil de 2 cykler have svært ved at trække på det tunge underlag (med
mindre det er den sidst model af DT'eren med 31hk, men den er dyrere end en
crosser, og SKAL også have skiftet stempel ! Desuden har den ikke nicasil
belægning ! = den skal bores op ved stempel skift ! Desuden kan jeg fortælle
dig, at et stempel til en DT125 IKKE er billigere end til en YZ250.

Specielt XT250'eren er da en havelåge... tung som bare fanden, og meget kort
affjedring... Du skriver gammel DT.... de første i 80'erne have lidt over
10hk, og du'r ikke til en skid på en mark, desuden koster de da en krig i
reservedele (har selv haft 2 i tidernes morgen). I 90'erene kom den med 24hk
mener jeg da de fik YPVS, og skivebremse, men stadig dyrere end en crosser.

Hvis du er i tvivl om reservedels priserne, så prøv fesk. at sammenligne
prisen på en komplet udstødning til en XT250 el. DT125 kontra til hvilken
som helst crosser... Der er jo 10-15 mærker at vælge imellem til en crosser,
og priserne er under det halve.

Du skriver en 10 år gammel crosser ikke trækker før ved 7.000omdr. Øhhh...
Så er der noget du har misforstået, det er jo ikke en 125'er vi snakker om,
og hvis du læste min post, foreslog jeg en Yamaha YZ250 fra 97', og den har
udstødnings ventil, over 50Hk med masser af bundtræk (mener de har haft
udstødningsventil siden 1990 eller der omkring)... Den kan sagtens køres med
bundtræk, og ikke max omdregninger, som du sigger.

Jeg har kørt enduro/motocross/supermotard, og har testet cykler med 1 prop
siden 1988, så jeg har lidt viden, om priser og holdbarhed på cyklerne.

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-05 21:17

en

> Fatter dig ikke...

Jamen så skal jeg prøve at skære det ud i pap.

> De 2 sidst nævnte cykler du nævner er jo slet ikke i samme kvalitet som en
> crosser, og hvorfor skulle man slippe for at skrue på dem?!? (gammel
teknik,
> og billigere materialer)

Det er noget sludder. Ja, teknikken er gammel, men hvordan gør det dem lige
mindre slidstærke? Det er da ikke slidstyrke crossere optimeres efter?!?
Materialerne er ikke markant ringere end på crossere, og der hvor der er
brugt billigere materialer, er det typisk fordi man ikke kæmper lige så
hårdt på at opnå vægtbesparelser.

Jeg har haft et antal enduro og cross cykler, og har lige nu min 4. DT125
(af de gamle årgange) stående i garagen, og det er et faktum at jeg skruer
10 gange så meget i crosserne, som i DT'erne, selvom de kører ca. det samme
antal timer. XT250 er sløv, ja, men hamrende slidstærk, og det er vel det
samme der gør sig gældende for de ældre DT'er. Få kræfter = lavt slid.

> [...]
fortælle
> dig, at et stempel til en DT125 IKKE er billigere end til en YZ250.

Nå, nå. Taler vi originalstempler, eller sammenligner vi æbler og pærer? Mit
sidste DT stempelskift kostede 500kr for et komplet DT125 stempel med ringe.
Jeg mener bestemt et komplet stempel til YZ250 koster ca. en tudse (begge
dele er uoriginale, i god kvalitet).

> Specielt XT250'eren er da en havelåge... tung som bare fanden, og meget
kort
> affjedring...

Ved du om den lever op til mandens krav til en markræser? Er den for sløv
til HAM?

> Du skriver gammel DT.... de første i 80'erne have lidt over
> 10hk, og du'r ikke til en skid på en mark, desuden koster de da en krig i
> reservedele (har selv haft 2 i tidernes morgen).

Vrøvl. De første har 16hk og jeg har kørt dælens meget på mark med mine.
bl.a. har jeg kørt 3-timers off-road løb på mark på den, og det er vi flere
der har. Den koster meget, meget lidt i reservedele, jeg har faktisk aldrig
haft en cykel der var billigere i stumper - både originalt og uoriginalt,
for det er gudskelov også et stort udbud af uoriginale dele.

> I 90'erene kom den med 24hk
> mener jeg da de fik YPVS, og skivebremse, men stadig dyrere end en
crosser.

Det var i '86-'87 YPVS modellen kom, også den er kendt for at være særdeles
slidstærk og meget billig i stumper, og den havde 22hk. Den er ikke dyrere
end en 10 år gammel crosser i indkøb - eller sammenligner vi nu en
INDREGISTRERET DT med en uindregistreret crosser? Markræs kræver sjældent
indregistrering.

Min '82 DT125 har jeg forsøgt at sælge til 6000kr, men det gav ingen
respons, så det er den nok ikke værd. Jeg vil tro omkring 5.000, så kan den
sælges. En crosser til ca.5000kr er som regel et lig. Det er en DT125 med
væsentlig flere år på bagen sjældent.

> [...]
> prisen på en komplet udstødning til en XT250 el. DT125 kontra til hvilken
> som helst crosser... Der er jo 10-15 mærker at vælge imellem til en

Nu må du smide nogle priser på bordet, for jeg tror ikke din påstand holder
vand. Priseksempler, tak.

> [...]
med
> bundtræk, og ikke max omdregninger, som du sigger.

Det er påstand mod påstand. Det, jeg påstår er, at enhver 2-takter op til
250cc vil komme til at køre over 7000rpm LANGT det meste af tiden den kører
på marker, og så er der holdbarhedsmæssigt stor forskel på om det er en
hårdtpumpet motor med 50hk eller en motor med en ret lav tuningsgrad og
15-25hk. Det når vi nok ikke til enighed om, pyt med det, lad folk drage
deres egne konklusioner.

> Jeg har kørt enduro/motocross/supermotard, og har testet cykler med 1 prop
> siden 1988, så jeg har lidt viden, om priser og holdbarhed på cyklerne.

Det er sguda underligt, jeg kan altså ikke huske at jeg har set dig?!?
Du optræder heller ikke på Dansk Enduro Klub's resultatlister, så i perioden
'98 til '04 har du ingen registrerede enduroresultater. (Jeg har kørt enduro
siden sporten startede). Hvis jeg tjekker DMU's resultatlister for
motocross, hvilke klasser skal jeg så kigge i? Hvem har du testet
motorcykler for? Er det publiceret?
Nå, godt du har viden om priser og holdbarhed, så er det let at komme med
nogle konkrete eksempler der kan illustrere din pointe.

Rittig

Fra : André T.

Dato : 03-03-05 22:45

Gider ikke at fortsætte denne tråd, da jeg ikke tror vi bliver enige.......

> [...]
>siden sporten startede). Hvis jeg tjekker DMU's resultatlister for
>motocross, hvilke klasser skal jeg så kigge i? Hvem har du testet

Haaahhh, siden sporten startede ? Tror nok jeg kørte enduro før dig
kammerat.
Jeg startede i KORK (Københavns Off-Road Klub) i vanløse, og var med da DEK
(Dansk Enduro Klub) blev skabt, var du det ??... Det var blandt andet sammen
med Lars Engel (hvis du kender ham), pga. vi var gerne ville gøre vores
off-road, til en sport i Danmark, ikke hobby løb som det var i Dansk
Off-road MC Klub. Jeg har kørt mange Grand Nationals med folk fra klubberne,
i tidernes morgen, bla. Håkon Krogshede.. (kender du ham).... Jeg har
overnattet hos Johnny Pedersen, pga. løb i Jylland....... (han kender mig)

Jeg startede med Enduro i 1992... Hvornår var det lige du startede ????

Her kan du se et billede af mig og min første "rigtige" maskine (taget i
1992, på vej til løb), som var Lars Engel's gamle suzuki TS250X, modificeret
med balance aksel fjernet, Husqvarna forgaffel og Øhlins bagdæmper..
http://psyquan.homepage.dk/mod_ts.jpg

Her er et billede af min afløseren til TS'eren, en Cagiva 250 købt hos FI
motorcykler.. 1993.
http://psyquan.homepage.dk/My_Cagiva250.jpg

Her et billede fra Munkedal Rally i 1992 (Enduro løb) Syntes ikke du var med
der ??? (kan i hvert fald ikke huske dit navn fra den gang)
http://psyquan.homepage.dk/munkedalrally1992.jpg

Mht til resultatlister i Motocross har jeg ikke kørt fandens mange løb,
kørte Sjællands Mesterskab i 1995 & 96, klubmesterskaber og
vinterturneringer, derfor har jeg holdt mig i C klassen (og ca. træning 2
gange om ugen)..
Jeg har været medlem i HM i mange år, intil i år, pga. alvorligknæskade, som
skete på Svebølle banen i 2002.... (Honda CR250 årg. 2000)

Men utroligt at jeg skal forsvare mig, som om du ikke tror en skid på det
jeg siger, og som om du er "guden" inden for Enduro...
Du sidder og checker på DMU's resultater, for at finde mig osv..... LOL kan
jeg kun sige.... Du da en klovn..

Fra : André T.

Dato : 03-03-05 23:05

Ikke at jeg vil prale med pokaler.. Men hvis du stadig tvivler på min
deltagelse fra Enduro sporten startede i Danmark, har jeg lige taget et
billede af nogle af mine pokaler, hvor der bla. er en pokal fra Aagesen
Rally i 1992 (blev nr. 3). Var du med der ?

http://psyquan.homepage.dk/0006.JPG

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-03-05 19:33

André T. wrote:

En del.

Hold op i to - det skal nok blive forår igen Der skulle nødigt gå
PMS (Præ Motorcykelsæson Sindssyge) i alle trådene.
--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 04-03-05 18:43

In article <d0a9kk$1oni$1@news.cybercity.dk>, torben_scheel@hotmail.com
says...
> Hold op i to - det skal nok blive forår igen Der skulle nødigt gå
> PMS (Præ Motorcykelsæson Sindssyge) i alle trådene.

*GRILL*

/Hekto

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-03-05 20:34

> André T. wrote:
>
> En del.
>
> Hold op i to - det skal nok blive forår igen Der skulle nødigt gå
> PMS (Præ Motorcykelsæson Sindssyge) i alle trådene.

Jah, jah, jah, far.

Rittig

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-03-05 12:03

Claus Rittig wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jah, jah, jah, far.
>
> Rittig

Har du set det tør i dag?

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-03-05 16:22

> Har du set det tør i dag?

Esbjerg:
Høj himmel, flot solskin, 5 graders varme, nul sne, tørre veje - og den
umiskendelige lyd nede fra Hjerting Strandvej af motorcykler der fyres af på
vej ud af byen.......jojo, det er tæt på

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-03-05 19:46

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> umiskendelige lyd nede fra Hjerting Strandvej af motorcykler der fyres af

> vej ud af byen.......jojo, det er tæt på

Tjah, måske man skulle gå ud og sparke lidt å liget, og se om der er liv
endnu?

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-03-05 00:34

"André T." <fisker@kutter.nordsoen.dk> skrev i en meddelelse
> Gider ikke at fortsætte denne tråd, da jeg ikke tror vi bliver
enige.......

Af en der ikke gider fortsætte, skriver du nu en hulens masse.

> [...]
DEK
> (Dansk Enduro Klub) blev skabt, var du det ?

Ja. Da var jeg formand for DORMCK, som indtil opslitningen organiserede
enduro i DK. Jeg var en af dem der i mange år organiserede Limfjords Rally,
som senere skiftede navn til Aalborg Enduro (i DEK regi). Så da DEK blev
til, havde jeg kørt i nogle år Jeg stoppede for to år siden, dels fordi
jeg fik børn, dels fordi jeg skiftede sportsgren.

> [...]
> i tidernes morgen, bla. Håkon Krogshede.. (kender du ham).... Jeg har
> overnattet hos Johnny Pedersen, pga. løb i Jylland....... (han kender

Ja, jeg har kendt Lars, Håkon og Johnny i mange, mange år.

> Jeg startede med Enduro i 1992... Hvornår var det lige du startede ????

Jeg kan faktisk ikke huske det, men jeg tror mit første løb var i '88, da
det første Rally havde enduro-klasse, indtil da havde jeg kørt Rally løbene.

> Her et billede fra Munkedal Rally i 1992 (Enduro løb) Syntes ikke du var
med
> der ??? (kan i hvert fald ikke huske dit navn fra den gang)
> http://psyquan.homepage.dk/munkedalrally1992.jpg

Jeg kan sgutte huske om jeg var med i '92, men jeg har kørt Munkedal Enduro
et par gange.

> Men utroligt at jeg skal forsvare mig, som om du ikke tror en skid på det
> jeg siger, og som om du er "guden" inden for Enduro...

Nå, nå, du må vel føle et behov for at forsvare dig? Jeg undrede mig bare
over at jeg ikke kunne huske dit navn, når du nu har været så aktiv i så
mange år - i den samme ret lille sport som mig! Det er vel ikke så sært? Du
har så stort kendskab til priser, cykler og modeller, og så kalder du
pludselig mig "guden"? Jeg tror du misforstår mig.

> Du sidder og checker på DMU's resultater, for at finde mig osv..... LOL
kan
> jeg kun sige.... Du da en klovn..

Nåh, jeg kunne ikke huske dig, så tager det 20 sekunder at søge på dine
resultater, og det kunne måske vække min hukommelse, er det virkelig så
galt?
Nåja, det kan da godt være jeg er en klovn, men du kommer ikke med de
priseksempler du siger du kender så godt. Hvorfor ikke komme med saglige
håndgribelige argumenter, i stedet for et fattigt personangreb?

Rittig
(Nu også klovn...)