XT -> TT?
Fra : Martin Leong

Dato : 28-02-05 17:49

Hej NG.

Jeg sad lige og læste i MC revuen fra 99'. Forstår jeg det rigtigt at en
Yamaha TT 600 er en efterfølger af XT 600'eren? Der står at det er samme
motor, men er XT'eren ikke en lidt mere "dagligdags" MC, end TT?

Mvh
Martin Leong

Fra : Dr.Enduro

Dato : 28-02-05 18:41

Hej Martin,

TT er XT'ens mere hardcore søster. Efterfølgeren hedder derimod fra 2004
XT 660, men den er desværre grim og ucharmerende (ved ikke, hvad den
ellers dur til).

Hilsen Jan

Fra : Underbjerg / Anderse~

Dato : 28-02-05 18:54

TT'eren er en mere sportspræget udgave med bedre affjedring, hjul,
luftfilter og ingen overflødige dele. (bagagebærer, blinklys, batteri, og
lign).
Der er dog mont. et lille batt. for at den kan godkendes med et meget
simpelt lysanlæg.

Motoren er den samme, dog har der i nogle versioner været en skrapperer
knast og andre småting.

Det er ikke en efterfølger for XT'eren, da TT modellen altid har været til
salg i udlandet samtidigt med XT'eren.

Den har ikke været i DK pga. vores latterlige afgifter, som altid har
gjort
den for dyr

Torben

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-02-05 21:29

"Martin Leong" <mk_leong@hotmail.fjern.com> skrev i en meddelelse

> Jeg sad lige og læste i MC revuen fra 99'. Forstår jeg det rigtigt at en
> Yamaha TT 600 er en efterfølger af XT 600'eren? Der står at det er samme
> motor, men er XT'eren ikke en lidt mere "dagligdags" MC, end TT?

Nej, TT er ikke efterfølgeren til XT.
Ligesom XT familien findes i et utal af modeller (størrelser) er der
tilsvarende TT modeller, TT225, TT250, TT350, og TT600 er vist de mest
udbredte - dog ikke i DK, hvor kun TT350 findes i større antal, fordi Yamaha
et år tog en dynge hjem. Der findes nogle få TT600 her i landet, oftest
privatimporterede fra fx. Tyskland.
TT modellerne er oprindeligt enduro modeller - altså beregnet til off-road
race, og ikke så civiliserede som XT'erne. De har typisk blinklys og mere
eller mindre anvendeligt lysanlæg, men ofte ikke batteri.
TT600 havde i mange år sin egen motor (dog baseret på en XT motor), men
after at japanerne droppede TT600 og den overgik til Yamaha Italien
(Belgarda), er det en XT motor der sidder i rammen. Det gør nu ikke så
meget, det er mange år siden en TT var konkurrencedygtig i enduro (hvis den
nogensinde har været det), så der er mere tale om en "mere off-road
orienteret off-roader" ligesom Hondas XR modeller er mere off-road
orienterede end deres XL modeller. TT600 motoren var nu heller ikke kendt
for at være helt fejlfri, så alt andet lige holder XT motoren bedre - men
det rare TT600 OOOOOOMPH! i bunden af rpm registret har XT motoren ikke.

Rittig