Cigartænderstik
Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 11:57

Jeg har indkøbt og skal have monteret en pda-gps-dims på mc'en. Da både den
og andre ting jo skal have strøm engang imellem, har jeg derfor tænkt mig at
montere et cigartænderstik et sted.

Er der nogen, der véd, hvor man kan købe et stik, der egner sig til
"udendørs"-montering?

Jeg hører iøvrigt også gerne generelt, om nogen kender en pusher af
vandtætte stik, kontakter m.v. til mc-brug. Jeg har Googlet en hel del på
emnet, men synes ikke, at det vælter ind med relevante hits for almindelige
detail-kunder.

Troels

Fra : Brian Laursen

Dato : 27-02-05 11:53

Troels Jensen wrote:
> [...]
> vandtætte stik, kontakter m.v. til mc-brug. Jeg har Googlet en hel
> del på emnet, men synes ikke, at det vælter ind med relevante hits

En hver biltema forretning med respekt for sig selv har alt i
cigartænderstik osv. eks,. thansen, autosport, biltema osv... ned og kikke

--
Virtually Yours

Brian laursen

Dobbelt X ( til salg )
Http://home1.stofanet.dk/cashman

http://dfmc.dk/brian_laursen

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 12:28

"Brian Laursen" <cbr1100xxblackbird_2004@hotmail.com> wrote in message

> En hver biltema forretning med respekt for sig selv har alt i
> cigartænderstik osv. eks,. thansen, autosport, biltema osv... ned og kikke

Ja, det véd jeg, men de udmærker sig jo netop ved at være beregnet til
montering indendøre og ikke på en drivende våd mc.

Troels

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 27-02-05 12:08

> [...]
> vandtætte stik, kontakter m.v. til mc-brug. Jeg har Googlet en hel del på
> emnet, men synes ikke, at det vælter ind med relevante hits for

Jeg har lavet et 12V strømudtag til min MC. Stikket er hun-fatning (kan
købes hos Biltema eller bådudstyrsforretninger) og er forsynet med en
gummiprop, som man kan stikke ind i stikket, når det ikke benyttes. Der er
også mulighed for, at montere en cigar-tænder blok i dem (hvis man er til
dén slags!).
Mit umiddelbare indtryk er, at de (trods den simple konstruktion) virker ret
pålidelige og er gængs standard til 12V mobilt brug. Desuden mulighed for,
at dreje dem i "lås", så stikket ikke ligefrem kan poppe ud af sig selv.

Jeg vil nok anbefale, at man alligevel ikke placerer den på et udsat sted og
husk sikring!

Hilsen
Lars

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 12:19

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in message

> Jeg vil nok anbefale, at man alligevel ikke placerer den på et udsat sted
og
> husk sikring!

Umiddelbart havde jeg nu forestillet mig - da pda'ens strømforbrug er
begrænset - at tage strømmen til stikket lige efter en af de eksisterende,
ikke særligt belastede sikringer. Er det virkelig nødvendigt at montere en
helt ny sikring?

Troels

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 27-02-05 12:55

> [...]
> ikke særligt belastede sikringer. Er det virkelig nødvendigt at montere en

Bummelum... Jeg kan godt forstå dig, jeg ville nok også skide lidt på
sikringerne **HOST** og en ideel strømstræk placering (tæt på batteriet) til
dette formål. Men dét gør synsfolkene sandsynligvis ikke!
Begrundelsen er (for en gangs skyld) temmelig forståelig. Stikket er jo
beregnet til rimlige strømtræk og om 10 år har du glemt alt om dit trick og
propper derfor (ganske legalt og godtroende) en cigarænderprop (eller noget
andet mere strømkrævende) i hullet => Pfut!

MC'ens elnet er i forvejen noget lavdimensioneret sjuskværk og sikringer er
kun til, at forudbygge en komplet fordampning. Men det er da klart, at det
kommer an på, hvordan din MC's sikringebox fordeler strømmene. Er det meget
udbygget, så kunne man måske godt låne de få ubetydelige mA i een af de
strømsvage sektioner. Men stadig: Det ER ikke den rigtige løsning!

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-02-05 14:47

On Sun, 27 Feb 2005 12:55:01 +0100, "Lars T. Thomsen"
<oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:

Hej.

> [...]
>udbygget, så kunne man måske godt låne de få ubetydelige mA i een af de
>strømsvage sektioner. Men stadig: Det ER ikke den rigtige løsning!

Lars har ret.
Monter stikket direkte på akkuen med en sikring i klemme.
Der er mere end een årsag til at vælge den metode.
Man kan anvende stikket til alt muligt andet.
Man kan også lade igennem det.
Og sidst, men ikke mindst, MC elektro er, som Lars skriver, noget
bras.
Spændingen er godt nok reguleret, men der er så meget støj og
transienter fra reguleringen at det kan bringe din PDA's liv i fare.
Akkuen virker som en kæmpemæssig kondensator, og over den er
transienter og støj minimum - Så derfor skal du vælge den metode hvor
du monterer dit stik direkte over akkuen - Både + og -..
Det mest anvendelige stik er et 12mm Bosch stik.
Det kendes fra alle militære køretøjer hvor det i daglig tale kaldes
et inspektionslampestik.
Stikket fås, som tidligere skrevet, i mange bil- og bådeforretninger.
(Køb det i en bilforretning - Bådehandlerne tager det dobbelte for
dem).
Desuden findes der en omsætter til de stik der passer i en bil's
cigartænder, så kan du også føde din PDA eller alt muligt andet
derfra.
Jeg har selv en bunke 12 volt bras, og jeg anvender den type stik til
alt mit udstyr - Stikket har den fordel at det ikke kan poles forkert
og dermed være årsag til afbrændt elektronik.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 15:31

Steen Gruby wrote:
> [...]
> transienter og støj minimum - Så derfor skal du vælge den metode hvor
> du monterer dit stik direkte over akkuen - Både + og -..

Nu skriver (var det?) Troels ikke noget om hvilken model han kører på;
men de fleste nyere motorcykler hár et eksternt udtag med egen sikring!
Det er oftest placeret i forbindelse med sikringsboksen og det skulle
undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på
batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!

> [...]
> Stikket fås, som tidligere skrevet, i mange bil- og bådeforretninger.
> (Køb det i en bilforretning - Bådehandlerne tager det dobbelte for

Når man ser hvor lidt at hele elnettet er samlet med ringe beskyttede
stik, er der vel ingen årsag til at focusere på vandtætte muligheder!
Hvis man absolut vil sikre sig i den retning er et jævnligt pift med
WD40/lign. eller opfyldning med vaseline/siliconefedt en udemærket
beskyttelse!

--
Armand.

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 15:46

> [...]
> undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på
> batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!

Jo, det var mig... og jeg kører på en (næsten) ny XJ600, der (desværre
stadig) står dækket til i garagen, så jeg har ikke haft hovedet i
sikringsboksen endnu. Men det er jo fint, hvis der allerede er et udtag.

> Når man ser hvor lidt at hele elnettet er samlet med ringe beskyttede
> stik, er der vel ingen årsag til at focusere på vandtætte muligheder!

Nææh, det er jo nok rigtigt, ihvertfald ikke på en naked-knallert som min,
hvor alt alligevel bliver spulet grundigt igennem i regnvejr.

Troels

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 27-02-05 15:53

> [...]
> undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på
> batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!

Meget tæt er IKKE på!
Den bedste (mest trancientfrie) forsyning findes over batteripolerne, pga.
batteriets meget lave indre modstand. Min intuition siger mig, at een af de
dårligste steder er, at tage strømmen fra den oprindelige sikringsboks. Dels
er det hér, at alle MC'ens støjkilder mødes og det er også muligt, at den
ønskværdige lave indre modstand i forsyningen, ikke er speciel lav pga. en
tur fra batteri, igennem hovedsikring, en lang tur hen til tændingslåsen
(gerne i modsatte ende) og tilbage igen til sikringeboksen.

Fordel selv nogle "evt." i mit indlæg, vi kender ikke elnettet på Trols' MC.
Men det er bl.a. dén slags mærværdige el-net konstruktioner, der gør MC-el
så "sjovt" og "udfordrende".

Hilsen
Lars

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 16:01

> [...]
de
> dårligste steder er, at tage strømmen fra den oprindelige sikringsboks.

Lad os antage, at der rent faktisk er et udtag på XJ'eren, vil jeg så kunme
måle mig til, om det er anvendeligt, og i givet fald, hvordan?

Troels

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 27-02-05 16:33

Hej Troels,

> de
>
> Lad os antage, at der rent faktisk er et udtag på XJ'eren, vil jeg så
kunme
> måle mig til, om det er anvendeligt, og i givet fald, hvordan?

Et oscilloskop kunne være et bud...
Du kan egentlig godt låne eet af mine (Aalborg)

Hilsen
Lars

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 16:45

> Et oscilloskop kunne være et bud...
> Du kan egentlig godt låne eet af mine (Aalborg)

Mange tak for tilbudet, men det er lidt langt - og pt. alt for koldt... - at
køre fra Nordsjælland til Aalborg.

Troels

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-02-05 16:53

On Sun, 27 Feb 2005 16:44:46 +0100, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

Hej Troels.

>Mange tak for tilbudet, men det er lidt langt - og pt. alt for koldt... - at
>køre fra Nordsjælland til Aalborg.

Så ka' du bevæge din dovne krop til Stenløse
Jeg har også et.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 17:07

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote

> Så ka' du bevæge din dovne krop til Stenløse
> Jeg har også et.

Se - se, nu begynder det jo at ligne en hyggelig søndagssmuttur, når varmer
vender tilbage.

Jeg kigger på det, og tager dig måske på ordet...

Troels

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-02-05 17:07

On Sun, 27 Feb 2005 17:07:02 +0100, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

Hej Troels.

>Jeg kigger på det, og tager dig måske på ordet...

Du er velkommen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-02-05 16:46

On Sun, 27 Feb 2005 16:32:32 +0100, "Lars T. Thomsen"
<oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:

Hej Lars.

>Et oscilloskop kunne være et bud...
>Du kan egentlig godt låne eet af mine (Aalborg)

Har du et rørvoltmeter?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 27-02-05 17:47

Hej Steen,

> Har du et rørvoltmeter?

Ville bare foreslå oscilloskopet, da støjen jo (pga. hhv. generator og
tændingsanlæg) gerne skulle være (nogenlunde) periodiske med maskinens
omdrejningstal.

Men jo, jeg har et: Et gammelt RCA Senior VoltOhmyst (WV-98C) fra 60'erne,
bestykket med ECC81 og EAA91.
Magen til denne: http://www.tuberadios.com/rcawv98c.jpg

Dårlig/ufølsom til AC-målinger (4V for fuldt udslag) men DC-måling er ok
(0.5V for fuldt udslag), så jeg er enig: En AC-diodeprobe tilsluttet,
meteret på DC og du er klar til måle efter støj på MC'en.

Bruger det flittigt og har hjulpet mig i mange optrimnings- og
reparationsopgaver, imens jeg lever i komplet- og lykkelig uvidenhed om det
overhovedet er nogenlunde kalibreret.
Herligt instrument, men desværre fik mit (sidste år) en fysisk skavank.
Plasticglasset til selve viserinstrumentet er kringet omkring instrumentets
kabinethjørner og der derfor ret sart for påvirkninger udefra.... (noget med
et lille ryk i probeledning, som jeg troede var lidt længere... ja, så kan
du tænke dig til resten! ... det endte med en flænge tværs gennem glasset i
højre side og jeg er endnu ikke kommet over krisen!

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-02-05 18:03

On Sun, 27 Feb 2005 17:47:05 +0100, "Lars T. Thomsen"
<oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:

Jej Lars.

>Ville bare foreslå oscilloskopet, da støjen jo (pga. hhv. generator og
>tændingsanlæg) gerne skulle være (nogenlunde) periodiske med maskinens
>omdrejningstal.

Jeg sputgde fordi jeg har et Heathkit rørvoltmeter stående i et skab
som jeg ikke bruger mere.
Det er dit hvis du vil arve det.
Det har en meget stor skala, og var intakt da jeg pillede det ned.

Jeg føler med dig

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 27-02-05 18:10

Hej Steen,

> [...]
> som jeg ikke bruger mere.
> Det er dit hvis du vil arve det.
> Det har en meget stor skala, og var intakt da jeg pillede det ned.

Uha! - Dét kunne jeg godt tænke mig (mailer dig lige)

Hilsen
Lars

Fra : Peter

Dato : 27-02-05 17:36

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote in message

> Lad os antage, at der rent faktisk er et udtag på XJ'eren, vil jeg så
> kunme
> måle mig til, om det er anvendeligt, og i givet fald, hvordan?

Der _er_ et udtag. Det er meget nemt at få øje på når du tager sædet af. Det
ender i et hvidt stik og er beregnet til montering af ekstra udstyr som
f.eks. alarm.

--
Peter
XJ600S

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 19:29

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> tur fra batteri, igennem hovedsikring, en lang tur hen til tændingslåsen
> (gerne i modsatte ende) og tilbage igen til sikringeboksen.

Måske nok; men et eksternt udtag med egen sikring er beregnet til f.eks.
lys i teltet ved campering og går derfor udenom tændingslåsen.
Sikringsboksens fysiske placering er oftest lige op ad akkumulatoren, så
der er ikke langt fra at det svarer til montering direkte på polerne :-/

> Fordel selv nogle "evt." i mit indlæg, vi kender ikke elnettet på Trols' MC.

Hov!
Hvor er nu den "dont feed the Trol" figur jeg har gemt?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-02-05 16:12

On Sun, 27 Feb 2005 15:31:22 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på
>batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!

Det kan man da håbe.
Jeg har prøvet at tage spændingen til at føde en kommunikationsradio i
sikringsboksen på min XN85.
Det var helt ubrugeligt, idet alt blev overlejret med generatorhyl.
Stikket blev flyttet ned på akkuen, og så var støjen fra generatoren
næsten væk.

> [...]
>Hvis man absolut vil sikre sig i den retning er et jævnligt pift med
>WD40/lign. eller opfyldning med vaseline/siliconefedt en udemærket

Det er jeg meget enig i.
Stikket på min Paso ligger under sædet hvor det er beskyttet, så ikke
noget problem der.
På XN85 er der et gummidæksel over stikket, men det hænger også i
kåben hvor det kan få vand, og så var det hvad jeg havde i skuffen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kim Olsen

Dato : 27-02-05 13:04

> [...]
> ikke særligt belastede sikringer. Er det virkelig nødvendigt at montere en

Hej Troels

Nej det er det selvfølgelig ikke, hvis du er helt sikker på at stikket kun
skal anvendes til din pda i al fremtid.
Men jeg ved af erfaring, at mit cigarettænderstik - som også kun skulle
bruges til en mobillader, flittigt bliver brugt til minikompresser til dæk,
arbejdslampe når jeg er for doven til at hive en forlængerledning frem osv
osv.

Og så bliver det pludselig vigtigt, at man ved at det kun er stikkets egen
sikring der ryger, hvis man kvajer sig.

Hilsen
Kim

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 13:14

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk>
og "Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo>
skrev stort set de samme kloge ord:

> Nej det er det selvfølgelig ikke, hvis du er helt sikker på at stikket kun
> skal anvendes til din pda i al fremtid.

Ok - I har selvfølgelig ret. Jeg undlader at lade dovenskaben sejre denne
gang....

Troels

Fra : Intet Navn

Dato : 27-02-05 12:21

> [...]

> vandtætte stik, kontakter m.v. til mc-brug. Jeg har Googlet en hel del på
> emnet, men synes ikke, at det vælter ind med relevante hits for

Hvis du nu istedet prøver Google's fremragende "Groups" link (altså:
http://groups.google.dk), så kan du f.eks. søge på "stik" og "vandtæt" i
nyhedsgruppen "dk.fritid.motorcykel" - og pludselig har du ikke mindre end
17 tidligere tråde om emnet!

Helt overordnet lader det gennemsnitlige svar til at være "besøg en
forretning for båd-tilbehør istedet for en bil-tilbehør"; noget der ved
nærmere eftertanke jo virker meget fornuftigt?!

/claus