Tanker om parkering
Fra : Cap

Dato : 27-02-05 00:33

Hej igen gruppe

Jeg håber at få min første motorcykel i løbet af den næste måneds tid, og er
derfor også så småt begyndt at overveje, hvor jeg skal gøre af den når den
ikke er ude at køre.

I den forbindelse har jeg to spørgsmål:

1.
I vedtægterne til den ejendomsforening jeg bor i står der, at parkering af
motorkøretøjer ikke er tilladt i gården.
Da jeg anser parkering i gården for den optimale løsning for mig, har jeg
dog tilladt mig at henvende mig til bestyrelsen, for at se om de er til at
tale med, og evt. vil lade det komme an på en prøve.
De vil behandle sagen om ca. 10 dage, og det kunne jo være fint hvis jeg
havde lidt skyts, gode argumenter, gode erfaringer andre steder fra etc.,
som jeg kunne aflevere inden de ser på sagen. Jeg har naturligvis foreslået
de åbenlyse betingelser som ikke at have maskinen tændt i gården, parkere
pænt, økonomisk kompensation osv. Er der andre gode argumenter man kunne
bruge i den situation?

2.
Jeg har bemærket at der flere steder her i København, og bl.a. tæt på min
bolig, er et stykke "plads" mellem cykelstien og vejen (hvorpå der er
parkeringsbåse på langs af kørebanen). Underlaget er vel en blanding af jord
og flis, og der er som regel plantet både træer og parkometre med jævne
mellemrum. Hvad bliver denne "plads" kategoriseret som? Hvis det er en del
af parkeringsbåsen går det jo ikke, og hvis det er cykelsti har man jo
heller ikke noget at gøre der, men det virker ikke oplagt at det skulle være
nogen af delene. Jeg tror at bredden ville passe ok, og hvis man holder i
nærheden af et træ har man både noget at binde cyklen fast til, samt en
større sikkerhed for at bilister holder afstand når de forsøger at
parallelparkere. Er der nogen der kender parkeringsreglerne på dette område,
og i øvrigt også om der er regler for, hvor tæt man må parkere på et
parkometer, hvis man altså holder "ved siden" af det?

På forhånd tak, Cap

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 27-02-05 09:27

Ang. pkt 2 - så er jeg ret sikker på at man betragter ALT som ikke er
vejbane, som værende fortov - altså vil det uanset, hvor uegnet området er
til gående, være at betegne som fortov - og altså "off limit".

v.h.
Steffen

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 10:21

"Steffen Voss Winkler" <vosswinkler@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ang. pkt 2 - så er jeg ret sikker på at man betragter ALT som ikke er
> vejbane, som værende fortov - altså vil det uanset, hvor uegnet området er
> til gående, være at betegne som fortov

I så fald har Cap ikke noget problem, da mc-parkering på fortovet accepteres
i København under forudsætning af, at det ikke er til gene for fodgængere,
dvs. hvis fortovet er bredt nok til, at der uden problemer kan passere en
tvillingebarnevogn.

Troels

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 27-02-05 12:56

Undskyld, jeg fik ikke forklaret mig ordentligt...

At det omtalte sted er at betegne som fortov, betyder ikke at det
nødvendigvis er ulovligt....

Lige præcis fordi man har reglen om man må parkere hvis man ikke er til
gene, og der skal være plads til en tvillinge barnevogn, har man valgt at
lovliggøre det.
Men lovligheden af parkering på fortovet er bestemt af den lokale politi
vedtægt - gælder også for biler og det ene hjulsæt opppe fortovet - og
derfor skal man faktisk en tur forbi den lokale politistation og høre hvad
er er lovligt i den gældende politikreds, man nu tilfældigvis er på besøg
i......

v.h.
Steffen V.W.
http://home20.inet.tele.dk/mariavw/SVupload.jpg

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 13:21

"Steffen Voss Winkler" <vosswinkler@mail.dk> wrote in message

> [...]
> er er lovligt i den gældende politikreds, man nu tilfældigvis er på besøg

Enig, men nu skrev Cap jo faktisk, at hans parkeringsproblemer vedrørte
København

Troels

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 27-02-05 15:17

Og så kommer spørgsmålet - hvad er egentligt reglerne i Kbh ? Der herskede
ihvertfald på et givet tidspunkt fuldstændig forvirring omkring reglerne og
hvordan Borgmester Pind ønskede dem efterlevet.....

Er der nogen fra dengang der genopfriske hvordan det endte?

Steffen

Fra : Thomas Makro

Dato : 27-02-05 15:31

On Sun, 27 Feb 2005 10:20:41 +0100, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

>I så fald har Cap ikke noget problem, da mc-parkering på fortovet accepteres
Lige lidt flueknepperi: Det er ulovligt at parkere på fortorv i Kbh.
Men love og regler følges ikke af p-vagterne i Kbh, da disse udfører
deres hverv efter egne retningslinier. Politiet derimod følger
reglerne, så de giver gerne p-bøder til MCere på fortorv.
Se http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 15:39

Troels Jensen wrote:
> [...]
> dvs. hvis fortovet er bredt nok til, at der uden problemer kan passere en

Er du sikker på det?
Fra en snak her på gruppen, synes jeg at kunne huske at netop KBH
strammede seriøst op på reglerne for MC-parkering, uden at den
efterfølgende debat og kontakt med rette instans bragte andet med sig
end lidt løs snak om at det nok ikke ville blive håndhævet særligt
grundigt - Nogen decideret regelændring blev det aldrig til!?
Dermed er man i hånden på tilstedeværende P-vagts indeværende lune når
vedkommende en dag kommer forbi ens motorcykel. Og netop fordi reglerne
ikke er ændrede vil man ikke kunne protestere sig ud af en/gentagne
P-afgifter

--
Armand.

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 15:51

> Er du sikker på det?

Netop sakset fra Parkering Københavns FAQ-side:

Sp.: Må jeg parkere min motorcykel på fortovet?
Sv.: Ifølge færdselslovens § 28 er standsning og parkering på fortove
forbudt, dog med undtagelse af cykler og tohjulede knallerter, og jf.
færdselslovens § 121 kan der pålægges afgift ved overtrædelse af dette
forbud.
Københavns Politi har imidlertid i sin vejledning fra 1977 anført, at det i
Københavns Kommune kan være hensigtsmæssigt at anvende de brede fortove til
motorcykelparkering.
Parkering · Københavns praksis er at pålægge afgifter for parkering af
motorcykler på fortove, medmindre parkeringen ikke hindrer tilgængeligheden
for fodgængernes passage og den øvrige færdsel.
Troels

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 19:33

Troels Jensen wrote:
> [...]
> motorcykler på fortove, medmindre parkeringen ikke hindrer tilgængeligheden
> for fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

OK!
Det er i det mindste en slags "på skrift"!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-02-05 21:10

"Det er i det mindste en slags "på skrift"!"

Ja, jeg mente dog også at kunne huske de regler blev ændret, vistnok sidste
år. Men jeg må jeg huske forkert :-/

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-02-05 22:15

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, jeg mente dog også at kunne huske de regler blev ændret, vistnok
> sidste år. Men jeg må jeg huske forkert :-/

Åh jo, du husker rigtigt, bortset fra at det snart er 2 år siden ;o Og det
blev da osse debatere en del herinde. Prøv Google.dk, gå i "grupper" og søg
efter "Søren Pind" under dk.fritid.motorykel.
Han fandt det belejligt at udtale sig...har selv med held brugt hans
udtalelser mod vor "Parkeringsservice" efter sidste vnter at ha fået en bøde
for at parkere med "kun" 5-6 meter fra mc til bygning....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-02-05 23:36

> [...]
> "Det er i det mindste en slags "på skrift"!"
>
> Ja, jeg mente dog også at kunne huske de regler blev ændret, vistnok

Som jeg fortolker det, blev de faktisk også ændret fra, at man før ikke
pålagde afgifter, medmindre mc'en holdt til gene til, at man nu pålægger
afgifter, medmindre parkeringen ikke medfører gener.

Hovedreglen er altså nu en afgift og undtagelsen en fritagelse for afgift,
hvor det før var omvendt.

Jura for viderekommende - i praksis er der næppe forskel, men Parkering
København kan vel undgå nogle diskussioner i ekstreme tvivlstilfælde, hvor
vi så kommer til at betale for vores ulovlige parkeringer......

Troels

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 23:37

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> "Det er i det mindste en slags "på skrift"!"
>
> Ja, jeg mente dog også at kunne huske de regler blev ændret, vistnok sidste
> år. Men jeg må jeg huske forkert :-/

Er der en dato på FAQ'en?
Svaret på den kán jo tænkes at være forældet ud fra den relativt nye
regelændring :-/

--
Armand.

Fra : Intet Navn

Dato : 27-02-05 12:46

"Cap" <nosp@m.please> wrote in message

> [...]
> pænt, økonomisk kompensation osv. Er der andre gode argumenter man kunne

Da jeg er i en situation der minder en del om din (bortset selvfølgelig fra
at jeg, i hvert fald indtil jeg hører noget andet i sagen, har valgt at
parkere i gården *trods* forbudet) har jeg funderet lidt over hvilke
argumenter jeg vil køre i stilling, hvis dagen skulle komme.

Da jeg (gættende helt vildt!) antager at det område du bor i minder bare en
smule om det jeg bor i, så er mulighederne for parkering på gaden 'udenfor'
begrænset til parkering ved kantstenen rundt om blokken. Og da der
efterhånden er så mange biler, at det er svært for bilisterne at finde en
plads, springer et fantastisk argument jo straks frem:

Hvis du får lov til at foretage en hensynsfuld parkering i gården, vil du
ikke optage en kostbar parkeingsplads langs kantstenen!

På den måde får du en gevinst (ved at du får lov til at passe bedre på din
motorcykel) og bilisterne får en gevinst (i form af en 'ekstra'
parkeringsplads hele motorcykelsæsonen!) og alle burde være glade.

Skulle dette uhyre fornuftige argument ikke fænge, så er min plan: 1)
Indkøbe en rigtig gammel, grim og rusten kassevogn. 2) Parkere den udenfor
formandens lejlighed (så dårligt at den optager så meget plads som muligt!)
3) Skrive "PARKERING FOR MOTORCYKLER I GÅRDEN" på den med en spraydåse. 4)
Benytte kassevognen som garage indtil de 'bukker under'..!

Når du begynder at parkere i gården og de bekymrede forældre kommer og
spørger om lille "Anton" mon ikke vil brænde fingrene på din rødglødende
udstødning når han kommer og piller, så skal du selvfølgelig benægte
inderligt - og husk så at invitere purken til at 'sidde op'; det skaber en
god stemning omkring motorcyklisme og på den måde får vi på sigt hvervet
flere af slagsen!

/claus

Fra : Cap

Dato : 27-02-05 13:20

> [...]
> 3) Skrive "PARKERING FOR MOTORCYKLER I GÅRDEN" på den med en spraydåse. 4)
> Benytte kassevognen som garage indtil de 'bukker under'..!

Hehe... mange gode idéer, tak for dem.

Jeg tror jeg forsøger med den diplomatiske tilgang i første omgang, så må vi
se hvor langt det rækker.

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 13:43

> [...]
> 3) Skrive "PARKERING FOR MOTORCYKLER I GÅRDEN" på den med en spraydåse. 4)
> Benytte kassevognen som garage indtil de 'bukker under'..!

Damn det bliver dyrt kassevogn + vægtafgift + forsikring !! hehe..
Står den uden plader, bliver den slebt væk af politiet med mc indeni !! )
+ at tyvene nemt og bekvemt kan stjæle din bil, og så får de jo en mc med i
købet

Mvh
Morten

Fra : Kim Persson

Dato : 27-02-05 14:18

> [...]
> )
> + at tyvene nemt og bekvemt kan stjæle din bil, og så får de jo en mc med

Tja, men man kan jo altid skrue hjulene af, så er den da lidt mere besværlig
at slæbe væk, eller ligefrem køre i hehe

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 15:34

> Tja, men man kan jo altid skrue hjulene af, så er den da lidt mere
besværlig
> at slæbe væk, eller ligefrem køre i hehe

hehe ja, men stadig en dyr løsning

Mvh
Morten

Fra : Kasper Friis

Dato : 27-02-05 14:53

> [...]
> gården, parkere pænt, økonomisk kompensation osv. Er der andre gode
> argumenter man kunne bruge i den situation?

Lige nu står min kawa godt nok lunt og trygt i kælderen, men i køre perioden
står den fastlåst nede i cykelstativer lige foran min altan.. der må den
naturligvis ikke stå, men så længe ingen siger noget til det bliver den der,
da det er klart det sikreste sted med hensyn til tyveri og lign. hvis nogen
skulle sige noget er der en MC parkerings plads 20 meter fra min dør, men
der holder altid biler (da samtlige parkerings pladser er private med nr
plade på i en omkreds af 150 meter??? ) så der kan jeg jo ikke regne med at
holde..

kasper friis

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-02-05 21:33

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Er der en dato på FAQ'en?
> Svaret på den kán jo tænkes at være forældet ud fra den relativt nye
> regelændring :-/

FAQ'en er så vidt jeg ved først kommet op efter regelændringen.
Tidligere omtalte Parkering-Københavns hjemmeside slet ikke parkering
af motorcykler ud over i afmærkede båse MC-båse.

FAQ'en er helt i overensstemmelse med de regler jeg også mener at der
eksisterer for nuværende. Jeg har i øvrigt endnu ikke fået pålagt
nogen afgift på trods af at min MC har holdt på fortovet de sidste 2½
sæson, og politiet har haft fingre i den i anden sammenhæng.

P-vagterne render i øvrigt flittigt rundt her i kvarteret, ikke mindst
når der er fodbold eller andre store arrangementer i Parken. Så kan
fodboldfolket sg* lære at parkere ordenligt.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*