Foråret nærmer sig... Ufatteligt
Fra : Anders Christensen

Dato : 24-02-05 17:59

Jeg skal til at tage hul på min første sæson på to motoriserede hjul..

Jeg har længe set mig lun på Honda CB 500 (fra engang i 1990'erne) men
er kommet frem til at den bliver for dyr for mig.

Jeg har derfor givet mig til at kigge efter en Suzuki GS 500 med
fuldkåbe og er faldet over en 94'er som har kørt 15.000 km, prisen var
34.500 kroner.

Den så fin ud i lakken og der var ingen skrammer at se nogen steder på
den, dog sagde forhandleren at den havde fået skiftet et sidespejl og et
blinklys, så den har jo måske været tabt engang.

Men hvad skal man som helt ny grøn mcist kigge efter på sådan en fætter?

Jeg regner selvfølgelig med at få mig en prøvetur på den, og hvis jeg er
heldig på et par andre GS 500'ere for at sammenligne lidt. (Det skulle
godt nok ikke lige være i dag med det sjap der ligger her!)

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Moller

Dato : 24-02-05 18:11

Anders Christensen wrote:

> Men hvad skal man som helt ny grøn mcist kigge efter på sådan en fætter?

   En GS500 er en rigtig god begyndermaskine som holder prisen rigtig godt
;) og hvis man holder en godt, så kan den være utrolig sjov at køre på.

   MEN... du er 100% grøn, så derfor er det svært at bedømme om det godt
eller skidt det du skal købe, så en rigtig god ide er at du skal ud og
kigge på GS500 maskiner i den blå avis. Pointen er at du skal (efter min
mening) minimum ha prøvet 4-5 forskellige GS'ere som er til salg.
Grunden til dette er at du efter de prøveture selv som ny hurtigt vil
lægge mærke til den GS som siger Wauv, og den som siger Øh hvad fejler
den. Det vil også kunne føre dig på sporet af om den GS forhandleren nu
engang vil sælge er de penge værd, da du ik står særligt meget bedre ved
køb af brugt hos forhandler som hos privat, selv om lovgivningen siger
noget andet.

> Jeg regner selvfølgelig med at få mig en prøvetur på den, og hvis jeg er
> heldig på et par andre GS 500'ere for at sammenligne lidt. (Det skulle
> godt nok ikke lige være i dag med det sjap der ligger her!)

   Ud og prøve så mange som muligt, og mens du prøver dem så lur sælger af
om han er desperat, ligeglad, eller måske en Mega smartass som ik er til
at stole på. Ikke fordi det typisk er sådan, de fleste gange er sælger
fornuftig, og man kan lave et godt køb.

   Når du er ude at kigge på GS'erne, så husk ALTID at spørge dumt om
hvordan man tjekker olien, ene og alene fordi at olien tjekkes ved at
lægge olieproppen på gevindet, den må IKKE skrues i og op igen ved tjek.
Gør sælger dette, så har han kørt med for lidt olie i motoren, og du går
hjem og tænker over det, uden at komme tilbage igen.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 24-02-05 18:11

In article <421e0ab6$0$29275$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> Gør sælger dette, så har han kørt med for lidt olie i motoren, og du går
> hjem og tænker over det, uden at komme tilbage igen.

Det er desværre svært at afgøre om den på et tidspunkt har kørt med for
lidt olie. Da den er så solid som den er, bliver krumtappen blå inden
den stopper!
En anden væsentlig ting er at GS500 stort set er ens fra år til år, så
man skal gå mere efter stand oh km, end årgangen.
Kåben er for nogen noget helt uundværligt; men tænk over at den går sig
en tur, bare GS'eren smutter på støttebenet. Uden kåbe sker der sjældent
så meget andet end at man skal skifte et koblingsgreb.

/Hekto

Fra : Peter Risager

Dato : 24-02-05 19:49

> [...]
> tjek. Gør sælger dette, så har han kørt med for lidt olie i motoren,
> og du går hjem og tænker over det, uden at komme tilbage igen.

Jeg har tænkt over at købe en GS500 som min første maskine, men jeg
forstod ikke helt det du sagde. Gider du forklare det lidt mere
for en nybegynder ;)

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-02-05 20:40

> Jeg har tænkt over at købe en GS500 som min første maskine, men jeg
> forstod ikke helt det du sagde. Gider du forklare det lidt mere
> for en nybegynder ;)

Jeg kan da lige prøve:

Oliestanden på en GS500 tjekkes vha. olieproppen, som har en pind med to
mærker, som indikerer hhv. min og max olieniveau, lidt ligesom på en bil.
Når man tjekker oliestanden på en GS500, skal man skrue den op, tørre den af
og lægge den på gevindet hvorefter man hiver den op og kontrollerer
olieniveauet. Hvis man skruer den i bund inden man tjekker niveauet, så vil
den vise for meget og man vil konsekvent køre med for lidt olie i motoren.

Hvis sælger tror at proppen skal skrues i bund, så er der derfor grund til
at være ekstra opmærksom på dette.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Moller

Dato : 24-02-05 20:56

Martin Sørensen wrote:

> [...]
>
> Hvis sælger tror at proppen skal skrues i bund, så er der derfor grund til

   Yepsen, lige præcis... og grunden til lige det er GS'en problemet kan
være værst er at det er en typisk begynder maskine. Ikke et ondt ord om
begyndere, men jeg kender detsvære til GS500 begynder ejere som køber
maskine, og så trasker afsted... og en tid efter står de med en motor
tørlagt for olie, hvor det kommer bag på dem at man skal tjekke for den
slags, eller i det hele taget kommer bag på den at man skal servicere
sin maskine.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-02-05 21:02

Moller wrote:

> [...]
> tørlagt for olie, hvor det kommer bag på dem at man skal tjekke for den
> slags, eller i det hele taget kommer bag på den at man skal servicere

Jeg har haft bil tidligere og er opmærksom på at ting skal serviceres.
Jeg regner med at købe en Haynes til den cykel jeg køber og så ellers
starte med at lave de små ting selv, og så ellers "vokse" med cyklen
indtil den bliver for lille til mig, og så skifte til noget større engang.
Ville helst have en CBR 600 F2/3, men det er jo nok lidt voldsomt at
starte på sådan en, både hvad motorkraft og forsikring angår, især når
kasko koster over 30.000kroner om året for mig!

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Jesper Gadegaard

Dato : 24-02-05 21:31

Anders Christensen wrote:

> [...]
> starte på sådan en, både hvad motorkraft og forsikring angår, især når
> kasko koster over 30.000kroner om året for mig!

Er der nogen der ved om man kan downloade en Haynes på pdf et sted?
Mangler en til min nye brugte GS500E.. Efter at have læst denne tråd så
føler jeg ikke lige at det er det bedste tegn at sælger ikke havde sådan
en (eller gav mig den med). Måske nok også derfor at han næsten lige har
skiftet motoren.. Hvem ved :)

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-02-05 21:30

Jesper Gadegaard wrote:

> [...]
> føler jeg ikke lige at det er det bedste tegn at sælger ikke havde sådan
> en (eller gav mig den med). Måske nok også derfor at han næsten lige har

Den koster 200-300 kroner i en ordentlig boghandel....

Fra : Moller

Dato : 24-02-05 21:45

   http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jesper Gadegaard

Dato : 24-02-05 23:02

Moller wrote:

> http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

Ja det er jo ikke nogle helt gale priser :) Takker (til alle).

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 23:16

"Jesper Gadegaard" <jhg@FJERNnork.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> føler jeg ikke lige at det er det bedste tegn at sælger ikke havde sådan
> en (eller gav mig den med). Måske nok også derfor at han næsten lige har

Nej det var nu ikke derfor at den fik ny motor, Johnny som du købte den af
er uddannet mekaniker, og sprøjtelakerer, så er overhovedet ikke i tvivl om
hvor meget service, og olieskift betyder, den fik skiftet motor pga. en
dårlig forhandler på Englandsvej, København S, som løsnede
knastkædestrammeren mens motoren kørte, han havde ligeledes ødelagt
karburatorerne, Johnny fik lavet den efterfølgende hos Søborg mc, og den
eneste grund til at han solgte den er, at han havde lidt svært ved at hænge
på os andre som kører på 1000+.

Dannie

Fra : Jesper Gadegaard

Dato : 25-02-05 00:31

Dannie wrote:
> [...]
> eneste grund til at han solgte den er, at han havde lidt svært ved at hænge

Oki :) Jeg kunne heller ikke helt forstå hvorfor han ville af med den,
når den er i så god stand.. Men nu kan jeg bedre forstå :) Jeg skal nok
også passe rigtig godt på den med service osv. Den skal jo holde i mange
år endnu :)

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 09:17

> [...]
> den er i så god stand.. Men nu kan jeg bedre forstå :) Jeg skal nok også
> passe rigtig godt på den med service osv. Den skal jo holde i mange år

Ja jeg håber da at du bliver glad for den, fik du i øvrigt billederne du
spurgte efter?

Dannie

Fra : Jesper Gadegaard

Dato : 25-02-05 09:46

Dannie wrote:

> "Jesper Gadegaard" <jhg@FJERNnork.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Ja jeg håber da at du bliver glad for den, fik du i øvrigt billederne du
> spurgte efter?
>
> Dannie

Ja det gjorde jeg og jeg kan se at jeg i min rus ikke har fået mailet et
tak tilbage.. Sorry.. Og mange tak :)

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 10:11

> Ja det gjorde jeg og jeg kan se at jeg i min rus ikke har fået mailet et
> tak tilbage.. Sorry.. Og mange tak :)

Helt i orden, og velbekomme.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-02-05 22:41

> Jeg har haft bil tidligere og er opmærksom på at ting skal
> serviceres.

Det er fint, men sørg for at vedkommende du køber cyklen af også har den
opfattelse.

> [...]
> køber og så ellers starte med at lave de små ting selv, og så ellers
> "vokse" med cyklen indtil den bliver for lille til mig, og så skifte

Lyder fornuftigt, og det er også en god måde at lære på. Jeg er selv startet
på den måde, men er endnu ikke hoppet videre til 'noget større'..

> Ville helst have en CBR 600 F2/3, men det er
> jo nok lidt voldsomt at starte på sådan en, både hvad motorkraft og
> forsikring angår, især når kasko koster over 30.000kroner om året for
> mig!

Mht. motorkraft, så leverer den jo ikke mere end hvad du beder den om via
gashåndtaget.. CBR600 skulle ikke være en specielt dårlig begynder-MC efter
hvad jeg har læst herinde, hvis man altså kan styre højre hånd, specielt i
starten. Den skulle være nem at køre, selv for en begynder. Men ved man med
sig selv at man ikke kan holde igen med gassen, så skal man nok starte på
noget mindre.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-02-05 22:49

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> sig selv at man ikke kan holde igen med gassen, så skal man nok starte på

Det er nu også mest det forsikringsmæssige som skræmmer mig..
Jeg har ikke lyst til at betale over 30.000 om året i forsikring, og at
have en cykel stående til 100.000 kroner uden nogen forsikring der
dækker en rød reje hvis nogen løber med den føler jeg ikke lige for.
Så er det trods alt billigere hvis nogen løber med en billigere cykel.
Selvom den da kommer i garage og bliver boltet fast til gulvet.

Nogen der mangler, eller har en garageplads nær Harald Jensens Plads i
Århus C?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : ScooterBo

Dato : 25-02-05 00:38

> [...]
> tørlagt for olie, hvor det kommer bag på dem at man skal tjekke for den
> slags, eller i det hele taget kommer bag på den at man skal servicere

Hehe minder mig om den GS450 jeg købte som første mc for 12 år siden. Jeg
kørte på den i 3 måneder, før jeg begyndte at spekulere over om man ikke
skulle tjekke olie på den - da jeg skruede pinden ud og kiggede ned i
hullet blev jeg nærmest blændet af alle de rene og ikke mindst tørre
flader dernede. Ikke en dråbe!!!
Jeg kan godt skrive under på de kan holde til lidt af hvert

ScooterBo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-02-05 21:51

Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> writes:

> Den koster 200-300 kroner i en ordentlig boghandel....

....eller billigere på ebay. De originale er dog mere pebrede, men
huserer på diverse piratnetværk (har jeg hørt)
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : BJ

Dato : 24-02-05 19:27

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

Nej da, det har været tøvejr hele dagen.

--
Bjørn J.

Fra : Jesper

Dato : 24-02-05 22:51

Anders Christensen wrote:

> [...]

> blinklys, så den har jo måske været tabt engang.

> Men hvad skal man som helt ny grøn mcist kigge efter på sådan en fætter?

Generelt for brugte MC'er skal man holde øje med sliddele, dvs dæk,
kædekit, bremser mv, og røg fra udstødningen når motoren er varm.
GS'eren er en fin begynder mc som man hurtig bliver tryg ved. Prisen på
dem er også god og man har altid mulighed for at få en MC af nyere dato
til en god pris. Man skal dog huske at en GS'er godt kan bruge olie.
Kender 5 GS500 ejere og de 3 af dem har brændt deres motor af, fordi de
kørte motoren tør for olie.
Men ellers en god maskine.
Jeg har en vejledning liggende til hvordan man behandler sin GS'er bedst,
hvis det skulle have interesse.

Mvh
Jesper
www.buff-mc.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-02-05 23:05

"Jesper" <tiper@tiscali.dk> wrote in message
> Jeg har en vejledning liggende til hvordan man behandler
> sin GS'er bedst, hvis det skulle have interesse.

Er den i pdf-format eller lign., må du da gerne sende den til mig.

Du skal bare huske at fjerne "(((FJERNDETTE)))" i min mail eller bruge
"jacobl SNABELA cs.aau.dk".
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der