Tips til installering af nye hjullejer!?
Fra : Studen

Dato : 23-02-05 13:20

Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye lejer i.
Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, hvilket, hvor og
hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal fryse
lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der noget om
snakken?

På forhånd tak

Studen

--
Støt
http://www.wspa-international.org/

Losers allways whine about their best, winners go home and fuck the prom
queen

Fra : Hekto

Dato : 23-02-05 15:03

In article <421c74f6$0$33688$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
studen@gmail.com says...
> [...]
> hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal fryse
> lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der noget om

Frys lejerne, og varm fælgen/navet op med en varmepistol ... uden at
lakken falder af!
Bank dem forsigtigt i med f.eks. en topnøjle der passer og en
plastikhammer.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650

Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-02-05 15:08

Ja og hvis du kan lægge hjulet varmt fx oven på fyret i et døgn først, så
går det lettere, men det er ikke nemt. Du kan bruge en top fra et
topnøglesæt der passer på lejet og så slå det forsiktigt i med små slag hele
vejen rundt. Du skal være meget forsiktig.

Hilsen
Carsten

Fra : Armand

Dato : 23-02-05 16:22

Studen wrote:
> [...]
> hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal fryse
> lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der noget om

Først og fremmest skal du være opmærksom på konstruktionen:
For at akselsammenspændingen ikke skal presse kuglelejerne fra hinanden
således at inderringene ender inde i navet, er der, inde i navet et
mellemrør mellem lejernes inderringe. For at dette rør ikke mister sin
fiexring ved afmontering af akslen er der omkring det en blikring som
støtter indvendigt i navet!
Lejerne slåes ud ved brug af en lang dorn der føres tværs igennem navet
og til bagsiden af lejet i modsatte side, men det kræver at man får
vrikket føromtalte rør ned/til side så man kan få ram på inderringen, og
hér ligger der en drillepind gemt: Førnævnte støttering kan være
placeret skævt for centrum således at det er lettere at vippe den ned i
den ene side - Men så til gengæld sværere fra den anden side.
Hvis ikke det umiddelbart lader sig gøre at vippe mellemrøret ned, så
prøv derfor at arbejde fra den anden side istedet.

Til almen oplysning:
Drrved at den eneste måde at få hjullejerne ud på, er at belaste
inderringen, er afmonterede lejer at regne for kassable :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-02-05 16:31

Armand wrote:

> [...]
> Hvis ikke det umiddelbart lader sig gøre at vippe mellemrøret ned, så
> prøv derfor at arbejde fra den anden side istedet.

Er det ikke montering han spørger efter?

Jeg har ikke ulejliget mig med varme og køling de gange jeg har skiftet.
Jeg rengør lejesædet grundigt, og efterfølgende positionerer jeg lejet
og banker det forsigtigt ind. Når jeg mener det "har fat" bruger jeg et
rør der passer med yderringen og banker lejet på plads. Det er såmend
ikke så vanskeligt - husk afstandsstykket mellem lejerne som Armand nævner.
--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-02-05 17:24

Du kan forlænge dine lejers levetid med op til 50 gange ved korrekt montage.
Jeg har lige været på et lejekursus hvor vi så billeder af lejer der "bare"
var balleret i og lejer der var korekt monteret. Der er en verden til
forskel. I den rigtige verden har man en induktionvarmer, men en ovn på
70-80 grader og en dybfryser klarer dog meget af problemet. Du skal heller
ikke slå så hårdt.

Carsten

Fra : Armand

Dato : 23-02-05 18:02

J.C.Kløve wrote:

> Er det ikke montering han spørger efter?

Nårh ja, måske nok. I første omgang læste jeg det som "skifte lejerne",
men teknisk set er der også mere fornuft i at fjerne udskiftningstrængte
lejer inden(!) pulverlakeringen

Men gode råd kan man ikke skrive for tit, så dér kom den lige endnu
engang på skærmen

> [...]
> og banker det forsigtigt ind. Når jeg mener det "har fat" bruger jeg et
> rør der passer med yderringen og banker lejet på plads. Det er såmend

Rigtigt!
Lidt forsigtighed er alt der kræves!

Indsmøring af lejer?
Køb dobbelt lukkede med det samme - dé penge er kun værd at regne på når
man skal købe ind for en japansk motorcykelfabrik, og ikke når man som
ejer står med valget :-|

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 23-02-05 21:55

> Nårh ja, måske nok. I første omgang læste jeg det som "skifte lejerne",
> men teknisk set er der også mere fornuft i at fjerne udskiftningstrængte
> lejer inden(!) pulverlakeringen

Og så alligevel - Ved at lade de gamle lejer sidde i slipper man for at
dække af. Det samme gælder også hvis man har en kassabel bremseskive.
Pulverlak fylder jo ikke ubetydeligt...

/A

Fra : Armand

Dato : 23-02-05 22:48

anders majland wrote:

> Og så alligevel - Ved at lade de gamle lejer sidde i slipper man for at
> dække af.

Den fornuft jeg ser i at fjerne lejerne, ligger i at man udsætter
lakeringen for udtrængende smeltet lejefedt når pulverlakeringen "bages
sammen" :-|

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-02-05 22:02

Armand wrote:

> Nårh ja, måske nok. I første omgang læste jeg det som "skifte lejerne",
> men teknisk set er der også mere fornuft i at fjerne udskiftningstrængte
> lejer inden(!) pulverlakeringen

Der er vi kun delvis enige. Bliver der ikke afdækket rigtigt til der hvor
lejerne ligger an, så har man for alvor et problem. Korrekt udført
pulverlakering er forbandet svær at fjerne.

> Indsmøring af lejer?
> Køb dobbelt lukkede med det samme - dé penge er kun værd at regne på når
> man skal købe ind for en japansk motorcykelfabrik, og ikke når man som
> ejer står med valget :-|

Og bræk den indvendige tætning af, så man kan smøre dem lidt yderligere. Det
skader ikke og er gratis.

Ib Jakobsen

Fra : Værebro FK/UK

Dato : 23-02-05 19:14

Tak for råd og vejledning.
Inden jeg stillede dette spørgsmål troede jeg faktisk, jeg havde styr på
det - Da jeg havde fået smækket lejet i (med fingerspitzgefühl troede jeg)
kørte det ikke ordentligt :( Jeg bankede det straks ud igen, og det virker
uskadt og kører ordentligt igen!? Er lidt fristet til at bruge det igen, men
ved næsten allerede hvad feinschmeckerne vil sige til det...

Jeg havde desværre glemt at nedkøle det først samt at smøre ydersiden lidt
(?). Det overrasker mig at det var nok til at det gik galt.

Mvh

Studen - som nu hader sine kronrørslejer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-02-05 22:15

"Værebro FK/UK" wrote:

> Jeg havde desværre glemt at nedkøle det først samt at smøre ydersiden lidt
> (?). Det overrasker mig at det var nok til at det gik galt.

Glem alt om at nedkøle. For almindelige dødelige er det ikke muligt at køle ret
meget. Smider man det f.eks i fryseren kommer man ikke ned på ret meget mere end
-18°C. Ikke ret mange har adgang til kulsyre eller flydende nitrogen. Men en tur
i byggemarkedet efter en god varmepistol kan vi alle. Og glem alt om billige til
kr.79 i Aldi/HN. De larmer mere end de varmer. Som Carsten sagde så hjælper det
at varme. Varm du bare løs, men husk ikke for meget. Fugt en finger på tungen,
og prøv dig frem. Siger det som på en varm kogeplade, så er du ved at skulle
holde.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 23-02-05 22:46

Ib Jakobsen wrote:

> Varm du bare løs, men husk ikke for meget. Fugt en finger på tungen,
> og prøv dig frem. Siger det som på en varm kogeplade, så er du ved at skulle
> holde.

=

Aluminium smelter ved ca. 400° og i almimdelighed regner man som svejser
med at spyt først syder når emnet er tæt på 300°
Jeg vil ikke anbefale at varme op til mere end lige under 200° - gad
vide hvor højt et alm inde/ude termometer rækker :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-02-05 23:31

Armand wrote:

> Aluminium smelter ved ca. 400° og i almimdelighed regner man som svejser
> med at spyt først syder når emnet er tæt på 300°

Mig bekendt koger vand ved 100°C. Så mon ikke spyt ligger tæt på.

> Jeg vil ikke anbefale at varme op til mere end lige under 200° - gad
> vide hvor højt et alm inde/ude termometer rækker :-/

Ellers må du forgribe dig på fruens stegetermometer.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 24-02-05 17:18

Ib Jakobsen wrote:

> Mig bekendt koger vand ved 100°C. Så mon ikke spyt ligger tæt på.

Sikkert nok; men for ligefrem at få både vand og spyt til at syde skal
der nu mere end 101° til, og selv 200° er ikke nok - Du forventer vel
ikke at den teske du trækker op af en gryde kogende vand formedelst vil
syde når den køles under den kolde hane??
Gør evt. forsøget hvis du tvivler!

på et tidspunkt maskin-svejste (4mm "hegnstråd", løst fluss og
800Amp.!!) jeg nogle rør på ca. en meters diameter og 8cm's
godstykkelse, der ikke måtte overstige 200° under svejsningen. Efter de
første par stykker var det forøvrigt slut med at digi-måle på
temperaturen, for vi fandt ud af at den var næsten 200° når vi ikke
længere gad stå lænet hen over røret p.g.a. varmen, men sved eller spyt
der dryppede på emnet dampede kraftigt og dermed hastigt af overfladen
ved de temperaturer; men så heller ikke mere

Højtlegerede CrNi-rør til dampkedler o.lign. skal forvarmes til ca. 300°
før svejsning og her var det tidligere trick'et med den sydende spytklat
der styrede dét. Idag er alting digitaliseret til anden decimal, ligesom
der kræves nøje dokumentation, så spytklat-termometerets dage ér talte i
industrien!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-02-05 23:36

Armand wrote:

> Sikkert nok; men for ligefrem at få både vand og spyt til at syde skal
> der nu mere end 101° til, og selv 200° er ikke nok -

Så er jeg tilbage efter nogle dage i det jyske. Derfor svarer jeg først nu. Nu
nævner du syde. Det gjorde jeg ikke. Men det er almindelig kendt at vand der
koger bobler. Derved ved vi at temperaturen er 100 grader. Så har vi da lidt
styr på vores opvarmning.

> Du forventer vel ikke at den teske du trækker op af en gryde kogende vand
> formedelst vil
> syde når den køles under den kolde hane??

Nej da. Jeg ved da at kogende vand er 100 grader ved normale omstændigheder.
Og skeen heller ikke er varmere.

> [...]
> der styrede dét. Idag er alting digitaliseret til anden decimal, ligesom
> der kræves nøje dokumentation, så spytklat-termometerets dage ér talte i

Det kan vel måles med et lasertermometer?. Mener også at ærindre noget pasta
der skifter farver efter temperatur?.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-03-05 01:08

Ib Jakobsen wrote:

> Det kan vel måles med et lasertermometer?. Mener også at ærindre noget pasta
> der skifter farver efter temperatur?.

Problemet ligger i dag i dokumentationen overfor den allestedsnærværende
kontrol-instans, hvorfor fysiske temperatur-udskrifter er
ønskværdige,men dog urealistiske, hvorfor man til dagligt accepterer
betroede kontrollørers noerede målinger på decimalen.
Termo-kridt, som du nævner er svært at dokumentere præcist v.h.a.

--
Armand.

Fra : Christer Waleryd

Dato : 25-02-05 08:39

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> =
>
> Aluminium smelter ved ca. 400° og i almimdelighed regner man som
> svejser med at spyt først syder når emnet er tæt på 300°

Bt. 660 grader er smeltetemperaturen til aluminium. Rundt 2000
grader i overflaten på eloksert alu.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-02-05 22:46

Det er rigtigt at det ikke hjælper ret meget at fryse, men det er heller
ikke ret meget der skal til. Du skal også passe på varmen. Hvis du varmer
mere end 70-80 grader risikere du at koge fedtet ud af lejet.

Carsten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-02-05 23:26

Carsten Jensen wrote:

> Det er rigtigt at det ikke hjælper ret meget at fryse,

Det ved jeg godt. om du varmer det ene 10 grader eller køler det andet 10
grader kommer ud på det samme. Men min pointe gik på, at for menigmand er det
nemmere at varme 70-100 grader end at køle ret meget mere ende de -18 grader
som en fryser kan præstere.

> men det er heller ikke ret meget der skal til. Du skal også passe på varmen.
> Hvis du varmer
> mere end 70-80 grader risikere du at koge fedtet ud af lejet.

Korrekt. Er lejet lukket kommer der tryk inden i ved opvarmning.. Nu var det
heller ikke lejet der skulle varmes i aktuelle tilfælde. Med hensyn til at koge
fedtet, så siger mit snart gamle lejekatalog at under 120 grader skulle der
ikke være nogen problemer. Slet ikke hvis man fjerne den indvendige tætning og
smører lidt ekstra. Den kan i øvrigt sagtens genmonteres. Så kan man så spørge
hvorfor skal man smøre et lukket leje ekstra. Først fordi det er gratis. For
det andet så er lukkede og smurte lejer et kompromis. De sidder et sted, hvor
man ikke kan komme til at smøre og der må ikke komme støv i dem. Tag f.eks
lejer ved tandremme. Efter mindre end et år, men med mange km på bagen skiftes
de. Fedtet ligger som tørre klumper hvis du skilder dem ad.

Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-02-05 23:09

Værebro FK/UK wrote:
> [...]
> (?). Det overrasker mig at det var nok til at det gik galt.
>
> Mvh
>
> Studen - som nu hader sine kronrørslejer

Du har banket dem ud igen?
errr det er ikke så godt, bankede du på inderringen så var det lige som
det, så holder de givet ikke lang tid hvis du genbruger.
Køling i fryser giver jeg ikke meget for (der var tidligere en der skrev
om at det gør man når man er prof, men jeg har nu ikke flydende nitrogen
stående i garagen, og det er det der skal til i givet fald. Det samme
gælder IMHO opvarmningen, men den skader da ikke

0) Køb ordentlige lejer der passer til det du skal anvende dem til
(jeg har købt SKF lejer der er lukket på den ene side (den der vender
væk fra fælgen)
1) Grundig rengøring af lejesæde (+ kontrol af at det ikke er beskadiget)
2) Efterfyld lejet med fedt (vandafvisende lejefedt)
3) Slå kun på yderringen, og du skal sikre dig at det "går lige i" og
ikke sætter sig så lejesædet beskadiges. Lejet skal _helt_ ind i
lejesædet. Jeg plejer ikke at "smørre ydersiden, det fylder også, og i
værste fald kan det forhindre at lejet kommer helt ind i lejesædet)
Stor tålmodighed ikke noget med at "klaske lejet _en_ i røven for at
blive færdig i en fart.
4) Nye pakdåser - genanvend aldrig de gamle, ligegyldigt hvad andre
fortæller dig!
Hvilke lejer har du købt til kronrøret, hvis jeg må være så fri?
Her er "originale efter min mening ikke anvendelige når du nu er i gang,
da der ofte er aksial kuglelejer i. Disse optager kræfter i akslens
retning, og det er evident for enhver at der er kræfter i alle mulige
andre retninger også, så koniske rullelejer er IMO et langt bedre valg,
omend de er marginalt dyrere.

God arbejdslyst

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Studen

Dato : 24-02-05 00:29

"J.C.Kløve" <DunantFJERN@X.mail.tele.dk> wrote in message
> Du har banket dem ud igen?
> errr det er ikke så godt, bankede du på inderringen så var det lige som
> det, så holder de givet ikke lang tid hvis du genbruger.

Ja det er noget værre l*rt det her, men som siger øvelse gør mester, og der
er i den grad langt for mig endnu.

Summasummarum, jeg er endt op med at have lejerne på plads, men jeg tror
sgu, den alligevel er gal:
Jeg kan næsten ikke dreje lejerne uafhænigt af hinanden, da mellemrøret
nærmest er i spænd mellem de 2. Mellemrøret ser umiddelbart ud til at sidde
rigtigt, men jeg syntes at kunne huske at de skal kunne dreje uafhængigt af
hinanden. Hvordan pokker kan det her lade sig gøre? Man kan da ikke banke
lejerne længere ind end skålen tillader. Er det mig der har misforstået
noget, eller har jeg grund til at være forvirret/irriteret/frustreret??

> 0) Køb ordentlige lejer der passer til det du skal anvende dem til
> (jeg har købt SKF lejer der er lukket på den ene side (den der vender
> væk fra fælgen)

Jeg har købt Koyo fra MC-nøglen (eller hva' de nu hedder) - jeg har sprunget
yderligere fedtning over denne gang - det må blive næste gang - som jo nok
desværre er lige om lidt :(

__

> Hvilke lejer har du købt til kronrøret, hvis jeg må være så fri?

Jeg har købt de koniske.... Det var skålene eller lejeløbene (Armand hvad
kalder man dem?) der drillede mig, men da jeg endelig fandt frem til det
rigtige værktøj gik det straks bedre med at få dem ud :)

Tak for hjælpen til alle

Studen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-02-05 07:31

Studen wrote:

> hinanden. Hvordan pokker kan det her lade sig gøre? Man kan da ikke banke
> lejerne længere ind end skålen tillader. Er det mig der har misforstået
> noget, eller har jeg grund til at være forvirret/irriteret/frustreret??

Du har ikke misforstået noget. Når du sætter hjulet på og såænder akslen, så
spænder du på inderringe og mellemrør. Yderringe har en vis aksial tolerance på
nogle tiendedele.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 24-02-05 17:22

Ib Jakobsen wrote:

> Du har ikke misforstået noget. Når du sætter hjulet på og såænder akslen, så
> spænder du på inderringe og mellemrør. Yderringe har en vis aksial tolerance på
> nogle tiendedele.

Jup!
Og derfor bør inderringene ikke kunne rotere separat!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 24-02-05 17:21

Studen wrote:

> Jeg har købt de koniske.... Det var skålene eller lejeløbene (Armand hvad
> kalder man dem?)

Hæ!
Min selvudnævnte status som definitions-revser er slået igennem, ser jeg

Jeg har faktisk ingen bedre betegnelse på tungen end de to du bruger
ovenfor, så de er vel gode nok :-/

--
Armand.