Hvordan lapper man et dæk?
Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-05-05 22:02

Godaften i gruppen mm.

Idag fandt jeg en lille selvskærende skrue der havde perforeret et af mine
dæk. Jeg hev skruen ud, og derefter sivede der stadig luft ud, ikke noget
stort hul men nok til at dækket ikke holder tryk i en uge.

Nu da jeg har hevet skruen ud er der ikke noget at mærke på indersiden af
dækket, men hvordan lapper man egentligt et dæk?

Hvor køber man i øvrigt materialerne?

Jeg er ikke så hooked på at lægge en slange i.

Og da jeg har nogle stykker magen til vil jeg da gerne have det lappet.

I øvrigt så kan jeg til stadighed blive overrasket over Opel, selv den
mindst lille plastikdims man lige står og mangler, har de på lager.

Idag var det den lille nylonlåsering, der anvendes når man skal samle en
låsecylinder, efter at man har lagt koden om:
Jeps, den var på lager, og prisen var latterelig lav, sjovt at tænke på når
bilen faktisk er mere end 21 år gammel.

Og til dem der spørger: Kjerulff i Slagelse

Mvh. Uffe Ravn.

Fra : Aksel

Dato : 10-05-05 23:33

> [...]
>
> Jeg er ikke så hooked på at lægge en slange i.
>
> Og da jeg har nogle stykker magen til vil jeg da gerne have det lappet.

Du lapper ikke noget som helst selv, det er kun fagfolk der kan bedømme hvor
stor skade der er sket, tidligere var det meget brugt at sætte en prop i fra
ydersiden, men det er man så vidt jeg ved holdt op med.
Der må aldrig lægges slange i et hjul der er monteret med slangeløse dæk.

Hilsen Aksel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-05-05 00:32

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev

> Du lapper ikke noget som helst selv, det er kun fagfolk der kan bedømme
hvor
> stor skade der er sket,

Da du nu giver skind af at være en sådan, kan du så fortælle mig, ud fra
hvilke kriterier en fagmand bedømmer skadens omfang?

Min egen bedømmelse, udfra de i forvejen givne oplysninger og skruens
diameter på 2,5 mm.fortæller mig at skaden er minimal.
Der er ingen deformationer af kassen, ingen revnedannelse ved hullet,
skruens vinkel er nærmest radial, både i forhold til dækkets runding og
slidbanens krumning.
Skruens hoved var slidt af, og har sandsynligvis kørt flere tusinde km. Kun
de yderste 50% af skruen var koroderet. Tryktabet var 0,1-0,2 Bar. på en uge

> tidligere var det meget brugt at sætte en prop i fra
> ydersiden, men det er man så vidt jeg ved holdt op med.

Hvad anvender man så idag?

Jeg mindes i 70erne at have læst om lapper man syede på dæk indvendigt.

> Der må aldrig lægges slange i et hjul der er monteret med slangeløse dæk.

Jeg ved ikke om du lagde mærke til, at det var det jeg IKKE ville gøre,
måske vi taler et forskelligt sprog?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-05-05 00:38

Hej!

Uffe Ravn wrote:

> "Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev

> Hvad anvender man så idag?

Ovre på det gds-værksted, jeg holder til på, er der jævnligt folk, der sætter
gummipropper i punkterede dæk... Og jeg kan vitterligt heller ikke se hvorfor
det skulle være et problem. Herregud, et lille hul pga. et søm eller en skrue,
som bliver lappet med et lille bitte stykke gummi :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-05-05 00:50

Hej Kim

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev

> Ovre på det gds-værksted, jeg holder til

Her siger jeg slet ingen ting

> [...]
skrue,
> som bliver lappet med et lille bitte stykke gummi :)

Hvis en vis procentdel af ens indkomst kommer fra salg af nye dæk, kan det
eventuelt farve ens syn på sagen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-05-05 00:57

Hej!

Uffe Ravn wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev

> Her siger jeg slet ingen ting

Erhmm :)

> Hvis en vis procentdel af ens indkomst kommer fra salg af nye dæk, kan det
> eventuelt farve ens syn på sagen.

Enig.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : KASO

Dato : 11-05-05 07:13

> Hej!

En "prop" med et hovede på - monteret fra indersiden

Fra : Aksel

Dato : 11-05-05 09:14

> Jeg ved ikke om du lagde mærke til, at det var det jeg IKKE ville gøre,
> måske vi taler et forskelligt sprog?
>
> Mvh. Uffe Ravn

Du skrev: Jeg er ikke så hooked på at lægge en slange i.

Det er vel ikke en total afvisning af at bruge slange?

Hilsen Aksel

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-05-05 09:17

Aksel wrote:

> Du skrev: Jeg er ikke så hooked på at lægge en slange i.
>
> Det er vel ikke en total afvisning af at bruge slange?

Jeg ville ikke anbefale min værste fjende at putte en slange i.
Hvis du aldrig kører på motorvej kan det måske slæbe an, og dog.

Mvh
Roberto

Fra : John Sahl

Dato : 11-05-05 01:20

Uffe Ravn wrote:
> Nu da jeg har hevet skruen ud er der ikke noget at mærke på
> indersiden af dækket, men hvordan lapper man egentligt et dæk?

Jeg har set det gjort ved, at hullet bores rent inde fra med en
boremaskine,
der efter stikkes en plug igennem hullet indefra, som således ikke kan
komme ud og denne vulkaniseres fast i dækket.

Jeg er dog blevet fortalt, at dette ikke er optimalt da man derved
ødelægger
trådene i dækket og risikerer at det kan sprænges.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-05-05 07:49

> Nu da jeg har hevet skruen ud er der ikke noget at mærke på indersiden af
> dækket, men hvordan lapper man egentligt et dæk?

Jeg fik lappet et dæk for et års tid siden hos Super Dæk - jeg var der og
overværede processen
Hullet i mit dæk var meget lig det du beskriver - det var dog et søm i mit
tilfælde. Dækket blev afmonteret, overfladen omkring hullet blev raspet op
med en "Dremel-agtig" sliber, der blev smurt solution på lappestedet, og det
fik lov til at tørre 10 min.
Derefter blev der monteret en lap på indersiden af dækket - den lignede en
forvokset cykellap.
Jeg spurgte fyren om ikke man satte en prop i mere, og dertil svarede han at
det var man gået bort fra for flere år siden.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-05-05 10:09

> Nu da jeg har hevet skruen ud er der ikke noget at mærke på indersiden af
> dækket, men hvordan lapper man egentligt et dæk?

Hej

I anden forbindelse så jeg ved min dækmand et katalog, i dette var der nogle
regler for at lappe slangeløse bildæk, jeg hæftede mig bare ved en tegning
der viste at man ikke måtte lappe længere ind end 4cm fra skulderen på
dækket, på tegningen var det viste dæk også meget tyndt "på midten", så en
prop ikke har så meget at bide i.
Dette syntes jeg også lyder fornuftigt.
--
Leif Langgaard