/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvorfor denne forskel?
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 06-05-05 13:41

Hvis jeg nu (helt teoretisk) overskred mine beføjelser mens jeg var
ude at køre i min lastbil, og i stedet for at køre i de max.10 timer
(to gange ugentligt), der er lovligt, kørte i f.eks. 11½ time, og så
kørte ind i en lygtepæl?

Hvad sker der så?

Der kommer selvfølgelig en redder og skal feje det op, der er tilbage
af mig.

Reddere kører i 24 timers vagter, og den redder der fejer mig op, kan
derfor godt arbejde på 24ende time når han kører ud for at feje.

Som lastbilchauffør har man en rådighedstid på 15 timer, hvilken de 10
timers køretid skal afvikles indenfor.

Hvorfor tror myndighederne at en redder der arbejder på 24ende time er
kvalificeret til at køre udrykningskørsel, der kan omfatte kørsel over
for rødt, og andre afvigelser fra færdselsloven?

Dette indlæg er IKKE et forsøg på at få vores daglige kvote af køretid
sat op, for jeg synes sådan set at jeg kører rigeligt som det er, men
som jeg ser det, er der ingen rimelighed i at redderen skal ud og køre
stærkt, når han har arbejdet i 23 timer+.

OT

Lodser, som bl.a. har ansvaret for at skibe der passerer Storebælt,
arbejder under samme vilkår. De har oven i købet en back-up ordning
der gør, at de under travle perioder kan risikere at skulle arbejde ud
over de 24 timer.

OT slut.

Jeg tror simpelthen ikke at den brede befolkning er klar over dette.
Hvis de var, ville de nok omgås udrykningskøretøjer mere forsigtigt.


Ja ja, jeg véd godt at redderne kan gå hen og få sig en lille lur i de
stille stunder, men det er ikke det samme som nattesøvn.

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Henning (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 06-05-05 14:09


>Hvorfor tror myndighederne at en redder der arbejder på 24ende time er
>kvalificeret til at køre udrykningskørsel, der kan omfatte kørsel over
>for rødt, og andre afvigelser fra færdselsloven?

Prøv i stedet news:dk.politik, diskussionen er lidt OT i denne gruppe.


Henning
hsb(at)image.dk

alexbo (06-05-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-05-05 14:11


"Folmer Rasmussen" skrev

> Reddere kører i 24 timers vagter, og den redder der fejer mig op, kan
> derfor godt arbejde på 24ende time når han kører ud for at feje.

Det samme kan den læge der forsøger at lappe dig sammen.
Jeg tror at kørehviletids bestemmelserne er lavet for chaufførenes skyld, de
er i modsætning til redderne, læger og andre med lange vagter alene, og
meget mere
udsat for en fyreseddel hvis de ikke bare gør som vognmanden siger, derfor
har man lavet det til lov.
Og derfor har man køreskiverne, det er ikke som mange måske tror for at
genere chaufførene.

Et hold reddere kan vælge hvem der kører hvornår, så en 24 t. mand kan sætte
sig ved siden af og sige til den friske kollega, du kører, det samme kan
læger, 24t. lægen napper nogle skadestuepatienter, og lader den friske læge,
tage mere komplicerede operationer.

En chauffør der sidder alene i bilen har svært ved at overbevise en vognmand
om at han bliver nødt til at sove i Hamburg, når nu vognmanden vil have
læsset til Ålborg.
Der hjælper reglene chaufføren.

mvh
Alex Christensen





Morten Fruergaard (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 06-05-05 15:52

Folmer Rasmussen wrote:
> Reddere kører i 24 timers vagter, og den redder der fejer mig op, kan
> derfor godt arbejde på 24ende time når han kører ud for at feje.


De er "på" når de kører...

En lastbilchauffør der har kørt i mange timer sidder bare stille og roligt
og kigger efter den ene hvide streg efter den anden.

En ambulancefører laver hele tiden noget forskelligt, og når han så efter 23
timer skal kører ambulance, skal det gå stærkt. Han er MEGET opmærksom på
ALT.

Jeg har et par gange kun sovet ½ time natten til hvor jeg skulle køre
racerløb. Men uanset hvor træt man er, så er man helt frisk, når man sætter
sig bag rattet - jeg er overbevist om, at det samme gælder for en
ambulancefører...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV





Uffe Bærentsen (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 06-05-05 17:25


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:427b87f9$0$79465$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har et par gange kun sovet ½ time natten til hvor jeg skulle køre
> racerløb. Men uanset hvor træt man er, så er man helt frisk, når man
> sætter
> sig bag rattet - jeg er overbevist om, at det samme gælder for en
> ambulancefører...

Det tror jeg ganske enkelt ikke på!
Du føler dig måske frisk.
Men kroppen kan godt mærke manglen på søvn.
Hvor længe sover du så bagefter?
Svaret vil med 100% sikkerhed være: Længere end normalt.
Hvad fortæller det dig? ( eller burde fortælle dig)
At du var i underskud for søvn.

IMO er det at være i underskud med søvn,
sammenligneligt med at have drukket.
Det lyder hårdt, men virkningen er stort set den samme.



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Morten Fruergaard (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 06-05-05 18:53

Uffe Bærentsen wrote:
> Det tror jeg ganske enkelt ikke på!

Så lad være.

> IMO er det at være i underskud med søvn,
> sammenligneligt med at have drukket.
> Det lyder hårdt, men virkningen er stort set den samme.

Ja, skal nok være rigtigt, hvis du sidder bag rattet og døser hen...
Der er din reaktionstid langsom.

Men har du hørt om adrenalin?


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Uffe Bærentsen (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 06-05-05 20:18


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:427baf6d$0$79465$14726298@news.sunsite.dk...

> Så lad være.

Hermed gjort


>> IMO er det at være i underskud med søvn,
>> sammenligneligt med at have drukket.
>> Det lyder hårdt, men virkningen er stort set den samme.
>
> Ja, skal nok være rigtigt, hvis du sidder bag rattet og døser hen...
> Der er din reaktionstid langsom.

Hvis du en 14-dages tid efter et løb tænker tilbage.
Hvilket løb husker du så mest fra?
Det hvor du kun sov 1 time natten før, eller der hvor du var udhvilet?


> Men har du hørt om adrenalin?

Ja-da, men det er kun en krykke, et hurtigt kick, der kræver sin pris.
Har også set personer der brugte koffeinpiller.
De fungerede ikke normalt.

Hvis du kan finde en læge eller anden kompetent og uvildig person,
der kan sige at opfattelses- og reaktionsevne, ikke er nedsat efter
at være kommet i underskud for søvn.
Så vil jeg med glæde løfte på hatten
Men jeg tror du får svært ved det.



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Morten Fruergaard (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 06-05-05 21:03

Uffe Bærentsen wrote:
> Hvis du en 14-dages tid efter et løb tænker tilbage.
> Hvilket løb husker du så mest fra?
> Det hvor du kun sov 1 time natten før, eller der hvor du var udhvilet?

Der er ingen forskel...
Jeg husker alle for noget specielt.
Nu kan jeg jo huske de par gange, jeg ikke har sovet for meget, pga. jeg
ikke sov for meget. De andre gange er jo klart i flertal, og jeg kan ikke
huske alle løb, så præcist, som jeg kan huske de par gange uden for emget
søvn.


> Ja-da, men det er kun en krykke, et hurtigt kick, der kræver sin pris.

Og dem kommer der mange af hele tiden på banen...

> Har også set personer der brugte koffeinpiller.

Har jeg ikke.

> Hvis du kan finde en læge eller anden kompetent og uvildig person,
> der kan sige at opfattelses- og reaktionsevne, ikke er nedsat efter
> at være kommet i underskud for søvn.
> Så vil jeg med glæde løfte på hatten
> Men jeg tror du får svært ved det.

Find en, der giver dig ret, så løfter jeg hjelmen...


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Finn Guldmann (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-05-05 04:48

Uffe Bærentsen wrote:

> Hvis du kan finde en læge eller anden kompetent og uvildig person,
> der kan sige at opfattelses- og reaktionsevne, ikke er nedsat efter
> at være kommet i underskud for søvn.
> Så vil jeg med glæde løfte på hatten
> Men jeg tror du får svært ved det.
>
Det er ikke spor svært at finde folk der siger det. Det svære kommer når
man så beder dem bevise det de siger.

--
MVH Finn

Lars L. Hansen (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 06-05-05 22:28

Uffe Bærentsen wrote:

> Det tror jeg ganske enkelt ikke på!
> Du føler dig måske frisk.
> Men kroppen kan godt mærke manglen på søvn.
> Hvor længe sover du så bagefter?
> Svaret vil med 100% sikkerhed være: Længere end normalt.
> Hvad fortæller det dig? ( eller burde fortælle dig)
> At du var i underskud for søvn.

Du tror måske at redderne sidder lysvågne i alle 24 timer af deres vagt?
Det gør de ikke, de sover skam sødt, så snart lejligheden byder sig.

Mvh.

Finn Guldmann (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-05-05 04:57

Lars L. Hansen wrote:
>> Det tror jeg ganske enkelt ikke på!
>> Du føler dig måske frisk.
>> Men kroppen kan godt mærke manglen på søvn.
>> Hvor længe sover du så bagefter?
>> Svaret vil med 100% sikkerhed være: Længere end normalt.
>> Hvad fortæller det dig? ( eller burde fortælle dig)
>> At du var i underskud for søvn.
> Du tror måske at redderne sidder lysvågne i alle 24 timer af deres vagt?
> Det gør de ikke, de sover skam sødt, så snart lejligheden byder sig.
>
Og du tror måske at redderne ikke laver andet end at køre ambulance, og
ellers bare at sidde og vente på næste udrykning?

Når der kommer sne er en 24-timers vagt lig med 24 timers arbejde. De
fleste, kørende, medarbejdere ved Falck er allround og kan sættes ind på
den type opgaver der nu er.

Så ham der kommer og hjælper dig med at få din bil startet kan sagtens
havde været ude i en ambulance kort forinden.

Det korte af det lange er at selv for Falck er lønninger noget man søger
at få mest mulig ud af.

--
MVH Finn

Uffe Bærentsen (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 06-05-05 17:20


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:8bom719l5dm3rot87niopo41us9vu2tb9j@4ax.com...

> Der kommer selvfølgelig en redder og skal feje det op, der er tilbage
> af mig.
> Reddere kører i 24 timers vagter, og den redder der fejer mig op, kan
> derfor godt arbejde på 24ende time når han kører ud for at feje.
>
> Som lastbilchauffør har man en rådighedstid på 15 timer, hvilken de 10
> timers køretid skal afvikles indenfor.
>
> Hvorfor tror myndighederne at en redder der arbejder på 24ende time er
> kvalificeret til at køre udrykningskørsel, der kan omfatte kørsel over
> for rødt, og andre afvigelser fra færdselsloven?

Det tror de heller ikke.
Du er jo kørt galt, så er du blevet et sekundært objekt.
Disse må så godt tages hånd om, af mennesker der kan begå fejl.

Grunden til forskellen ligger i dette:
Forsøge at forhindre dig i at komme galt af sted.


For at være ærlig, jeg har også undret mig meget over det du påpeger.
At feks. læger kan arbejde i 32+ timer ud i et.
Nu vil nogen måske protestere, men hvad giver 24+8?
Ja, det giver 32 timer.
En døgnvagt før eller efter en normal dagvagt?
Det kan godt forekomme.



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Finn Guldmann (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-05-05 19:37

Uffe Bærentsen wrote:

>>Der kommer selvfølgelig en redder og skal feje det op, der er tilbage
>>af mig.
>>Reddere kører i 24 timers vagter, og den redder der fejer mig op, kan
>>derfor godt arbejde på 24ende time når han kører ud for at feje.
>>Som lastbilchauffør har man en rådighedstid på 15 timer, hvilken de 10
>>timers køretid skal afvikles indenfor.
>>Hvorfor tror myndighederne at en redder der arbejder på 24ende time er
>>kvalificeret til at køre udrykningskørsel, der kan omfatte kørsel over
>>for rødt, og andre afvigelser fra færdselsloven?
> Det tror de heller ikke.
> Du er jo kørt galt, så er du blevet et sekundært objekt.
> Disse må så godt tages hånd om, af mennesker der kan begå fejl.
> Grunden til forskellen ligger i dette:
> Forsøge at forhindre dig i at komme galt af sted.
> For at være ærlig, jeg har også undret mig meget over det du påpeger.
> At feks. læger kan arbejde i 32+ timer ud i et.
> Nu vil nogen måske protestere, men hvad giver 24+8?
> Ja, det giver 32 timer.
> En døgnvagt før eller efter en normal dagvagt?
> Det kan godt forekomme.
>
I samme boldgade undrer jeg mig over at mælk, post og asfalt er så
vigtig at det ikke må høre under køre/hviletidsreglerne.

Det korte af det lange er at hvis dem der styrer samfundets penge nu
strammede balderne sammen behøvede vi ikke finde os i den slags
uhyrligheder. For så blev der uddannet de reddere og læger der var
nødvendig for at varetage opgaverne forsvarlig.

--
MVH Finn

Finn Holmegaard (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Finn Holmegaard


Dato : 06-05-05 18:12


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Reddere kører i 24 timers vagter, og den redder der fejer mig op, kan
> derfor godt arbejde på 24ende time når han kører ud for at feje.
>
> Som lastbilchauffør har man en rådighedstid på 15 timer, hvilken de 10
> timers køretid skal afvikles indenfor.
>
> Hvorfor tror myndighederne at en redder der arbejder på 24ende time er
> kvalificeret til at køre udrykningskørsel, der kan omfatte kørsel over
> for rødt, og andre afvigelser fra færdselsloven?

Hej

En redder på 24 timer, køre ikke meget, men er 'hjemme' det meste af tiden
og de sover faktisk også på deres vagt. De må faktisk kun køre et bestemt
antal minutter om måneden, kan ikke lige huske tallet.

Dem du næsten med sikkerhed vil møde er dem der har 12 timers vagt, og dem
der har nattevagten sover faktisk også, betryggende at de er klar til at
køre om omkring 1 min

Og den med at køre over for rødt, så er det jo forsat føreren af
udrykningskøretøjet, der har ansvaret hvis noget går galt i den forbindelse.

/Finn
ex. Primera SRi, nu Skoda Octavia 1,9 TDI



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste