Ny motor til VW Vento 1.8. Hvad passer?
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 03-05-05 06:43

hej hej

Så var der røg fra toppakningen og motoren skal skiftes... Dejlig morgen

Nå, men det jeg ville høre var... Kan jeg sætte en 2.0 motor fra en
tidligere Vento i min nuværende 1.8'er

Der er i øjeblikket en 2.0i motor med 135.000 km på bagen til salg for 3200
kr, men jeg ved ikke om den kan bruges?

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : phk

Dato : 03-05-05 07:29

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Der er i øjeblikket en 2.0i motor med 135.000 km på bagen til salg for
> 3200 kr, men jeg ved ikke om den kan bruges?

Jeg kender ikke de der benzinmotorer fra VW - men vær opmærksom på at du vil
få diverse økonomiske og tidsmæssige problemer hvis du taber en motor ned i
motorrummet der har mere end 20% ydelse end den originale.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 06:55

> [...]

> tidligere Vento i min nuværende 1.8'er
>
> Der er i øjeblikket en 2.0i motor med 135.000 km på bagen til salg for

Nu har du chancen, se at få en VR6'er i

Mvh
Morten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-05-05 07:54

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse

> Så var der røg fra toppakningen og motoren skal skiftes... Dejlig morgen

Er resten af motoren virkelig så ringe at hele motoren skal skiftes pga.en
defekt toppakning?

Mvh
Claus

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 03-05-05 20:03

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
> "Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse

> Er resten af motoren virkelig så ringe at hele motoren skal skiftes pga.en
> defekt toppakning?

Jeg er ikke mekaniker (obviously)

Men ud fra hvad jeg beskrev for min mekaniker samt hvad han hørte over
telefonen, var det hans gæt at toppakningen var røget samt at måske andre
dele i motoren havde taget skade.

Skaden skete således.

Min kone trillede ud af vores indkørsel i frigear og satte den derefter i
bakgear. Så sagde den "underligt" og stoppede.
Da jeg kom ud og kiggede på den kom der lidt røg fra karburatoren. Når man
prøver at starte den, kører tandremmen, men motoren går ikke igang. Samtidig
udvikles der lige så stille røg fra karburatoren.
Hvis jeg prøver at blive ved med at dreje nøglen i tændingen for at få den
igang, så "prutter" motoren et par gange.

Jeg har ikke forstand på det, men min mekaniker nævnte skift af motoren som
det fornuftigste. Min bil har kørt 250.000 og han mente at han kunne skaffe
en motor med ca 90.000 km for ca 3500-4000.

Er der nogle af Jer som har nogle erfaringer med priser på brugte motorer
samt hvad det tager af tid at skifte sådan en fætter.

Mekanikeren nævnte forøvrigt også at hvis jeg skulle have en større motor i
så ville det blive væsentligt dyrere, da der skulle skiftes styreboks og
mange andre ting... Passer det?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-05 20:25

"Anders B. Hyltoft" skriver:

> Men ud fra hvad jeg beskrev for min mekaniker samt hvad han hørte over
> telefonen, var det hans gæt at toppakningen var røget samt at måske andre
> dele i motoren havde taget skade.

Ved en smadret toppakning går der normalvis ikke meget i stykker.

> [...]
> Hvis jeg prøver at blive ved med at dreje nøglen i tændingen for at få den
> igang, så "prutter" motoren et par gange.

Lyder underligt, nærmest som en knækket ventil, knastaksel eller
lignende.
Havde du ikke skrevet at tandremmen kørte, ville jeg gætte på at den
var knækket.

> Jeg har ikke forstand på det, men min mekaniker nævnte skift af motoren som
> det fornuftigste. Min bil har kørt 250.000 og han mente at han kunne skaffe
> en motor med ca 90.000 km for ca 3500-4000.

Med 1/4mil km på klokken ville jeg nok heller ikke renovere motoren.

> Er der nogle af Jer som har nogle erfaringer med priser på brugte motorer
> samt hvad det tager af tid at skifte sådan en fætter.

Typisk ligger de fra 3kkr og opefter på en motor evt med garanti.

> Mekanikeren nævnte forøvrigt også at hvis jeg skulle have en større motor i
> så ville det blive væsentligt dyrere, da der skulle skiftes styreboks og
> mange andre ting... Passer det?

Jep, husk også at en effektforøgelse på over 20% kræver en
omregistrering.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe